kaustinen pienellä k-kirjaimella

hannenongrata

On latinaa,ja tarkoittaa:SYÖVYTTÄVÄÄ,POLTTAVAA! Asuin lapsena ja teininä Kaustisella 1961-1974,ja vaikka paikkakunta kirjoitetaan ISOLLA alkukirjaimella,niin kyllä sieluuni syöpyi tuolta ajalta aika surullinen kuva alueen ihmisistä! Se tekopyhyyden,omahyväisyyden,kateuden,nokkimisjärjestyksen, ulkokultaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden määrä oli jotain käsittämätöntä!!! Ja vielä kouluissa noudatettiin tiukasti "Kaussin-käyrää" ja arvosanat oppilaille tempaistiin lähes suoraa heidän vanhempiensa verotustietojen "arvoasteikosta"! (Haluan tässä kuitenkin samalla kiittää -osa heistä on tod.näk. jo edesmennyt:ainakin Jenni Järvelää,Sisko Toivosta,Teemu Pesolaa, Helena Pirilää,Anneli Niemistä,Terttu&Lauri Pihlajamaata,- te olitte päteviä,oikeudenmukaisia ja ihania opettajia)!!! Mutta noin yleisesti ottaen; en todellakaan ajattele Kaustislaisia lämmöllä,ja siksipä ei siellä ole ollut syytä käydä montaa kertaa näinä vuosina edes "sukulaisia" tapaamassa -viimeksi minut synnyttäneen naisen hautajaisissa joskus vuosituhannen alussa!

12

973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pysyvää

      Jotkut asiat eivät muutu, vuosikymmenienkään saatossa.
      Nykyisen kaustisen tunnistaa hyvin tuosta kuvauksestasi.

      • hannenongrata

        Tulinpa surulliseksi! Toivottavasti EDES KOULUISSA olisi tapahtunut edistymistä,että jokainen oppilas saisi "puhtaalta pöydältä" mahdollisuuden ihan itse luoda oman tulevaisuutensa!


    • Musalukiolainen

      Ainakin itse olen kouluihin (ala-aste, yläaste, lukio) ollut tyytyväinen. Opettajat ovat olleet melko oikeudenmukaisia (ainakin näin hyvin pärjäävälle oppilaalle!) ja meininki on ollut mukavaa.

      Ihmisiä täällä on tosin vähän joka lähtöön. On niitä kusipäitä ja on niitä ihan hyviä ihmisiä, kuten kaikkialla.

      • Anonyymi

        Joopa joo nimimerkki "Musalukiolainen" - sanot: Opettajat ovat olleet melko oikeudenmukaisia (ainakin näin hyvin pärjäävälle oppilaalle!)............................................................En tämän keskustelun aloittajana "valittanutkaan" omasta puolestani - vaan niiden "lahjakkaiden, maanhiljaisten oppilaiden puolesta,joiden vanhemmat eivät kuuluneet "ison K:oon austislaisten" KERMAsakkiin kyykyttävien opettajien mielestä! Jk. Kun luen kirjoituksesi,niin "ainakin hyvin pärjänneellä oppilaalla" on tainnut MUUTAMA suomenkielen oppitunti jäädä väliin!!!


    • chklölggnlk

      Onko tasa-arvoista päätöksentekoa ja naisnäkökulmaa paljon valtuustossa?

      • Anonyymi

        "Arvoisa chklölggnlk" - mitä v...ua kommentillasi haluat sanoa? Miten se liittyy tällä sivulla käytävään keskusteluun - HÄH ?!? Ei ole ihme ja kumma,kun suomi24 sivustoilla on niin paljon sivuja,kun siellä on kaltaisiasi "penaalin tylsimmän kynän kaltaisia keskustelijoita"!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Arvoisa chklölggnlk" - mitä v...ua kommentillasi haluat sanoa? Miten se liittyy tällä sivulla käytävään keskusteluun - HÄH ?!? Ei ole ihme ja kumma,kun suomi24 sivustoilla on niin paljon sivuja,kun siellä on kaltaisiasi "penaalin tylsimmän kynän kaltaisia keskustelijoita"!!!

        Eiköhän peilistä löydy ongelma, ei vika oo aina muissa, opi jotain


    • minäknnn

      olen aloittajan kanssa samaa mieltä, ehkä olen nuorempi, tunsin opettajista vain Helena P irilän, joka oli tosiaan kaikille samanlainen, vaikka olin niinsanotusti villi oppilas siihen aikaan, niin Helena oli opettaja, jota kunnioitettiin,

    • Koululainen....a

      Tämä kuulostaa niin tutulta. Yhtään hyvää ystävää ei kouluajalta jäännyt, aamusta ei tiennyt että onko eiliset kaverit vielä kaverina tänään. Mitään en kaipaa siltä ajalta.

    • Anonyymi

      Ahdasmielistä yksinkertaista porukkaa ja kaikki vähän sukua toisilleen ja joidenka suurin ongelma on miten Kaustinen sana taivutetaan. On kuin sisäänlämpiävä sauna.

    • Anonyymi

      Saman nimisiä saattaa kuitenkin olla useitakin. Tämä pitkähkö haahka.

    • Anonyymi

      Hannenongrata arvostelee Musalukiolaisen kielenkäyttöä. Hänen mukaansa Musalukiolaiselta on tainnut jäädä muutama "suomenkielen" oppitunti väliin. Hyvä nimimerkki hannenongrata: Sanat kirjoitetaan erikseen "suomen kieli"! Ihan hyvä mielipidekirjoitus vielä lukioa käyvältä nuorelta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe