Mielenkiinnosta kyselen että onko odotettavissa iso vauva jos kohdun pohjan korkeus mitatessa kulkee jonkin verran keskikäyrää ylempänä? MUlla näin. Tai onko odotettavissa pieni vauva jos toisin päin. Kertokaapa te synnyttäneet miten teillä on käynyt. Sitten kuulin tällaisen jutun tutulta joka oli kuullut sen kätilöltä, että nykyään syntyy paljon isoja vauvoja. Mielipiteitä.
vauvan koko
9
802
Vastaukset
- pienimahainen
Mulla kulki sf-mitta edellisessä raskaudessa viikolta 26 eteenpäin alarajaa pitkin, välillä hieman sen allekin. Olin erityisseurannassa, koska haluttiin varmistaa ettei vauvalla ole hätää esim. istukan toiminnan puutteesta tms. Lääkäri totesi vaan, että mun lantio on sen mallinen, että vauva oleilee hyvin alhaalla ja ei sen vuoksi kasvata vatsan mittaa. Mulla on myös hyvin vähän rasvakerrosta, joten siksikin vatsa oli pieni. Terve lapsi syntyi viikolla 40 3 ja oli keskimittainen, 3500 grammaa ja 50 cm. Joten pieni vatsa ei tosiaan välttämättä tarkoita pientä vauvaa.
- tiuhti
suuri vatsa suurta vauvaa:) Mulla kaikilta kolmelta muksulta ollut tosi iso massu ja mitatkin menny vähän yli mut muksut ollu pienin 3300g ja suurin 3600g , kaikki 50cm pitkiä...
Kyllähän toi mitta jotain osviittaa voi antaa, muttei automaattisesti takaa pientä/suurta vauvaa, ultra kertoo yleensä enemmän, mutta ei nekään painoarviot aina paikkaansa pidä.
- .............
meni kohdunpohjan korkeus koko raskauden ajan keskikäyrän yläpuolella...ja masu oli muutenkin tosi iso,moni kysyi että onko tulossa kaksoset. Syntyikin sitten yli 5kg poika! Ja toisessa raskaudessa maha oli pienempi ja kohdunpohjan korkeus meni suunnilleen keskikäyrällä ja pienempihän sieltä sit syntykin...tyttö 3870kg.
Siskollani oli tosi pieni maha odottaessa,meni se kohdun pohjam korkeus alle keskikäyrän ja syntyi sit pikkasen yli 3kg lapsi. Ja eräällä ystävälläni on kummassakin raskaudessa ollut pieni maha(kohdunpohjan korkeus lyhyt) ja lapset 3 kg paikkeilla...toinen oli vähän allekkin.
mutta eihän se tietenkään aina mee näin...ultra kertoo enemmän...tosin ei sekää aina lähellekkään oikein. - Reetta
Itselläni sf-mitta kulkee ylimmällä käyrällä ja kauhistelin eilen neuvolalääkärille, että onko nyt odotettavissa "jätti-vaavi" vai mitä tämä tarkoittaa.
Lääkäri sanoi, että sf-mitta ei kerro vain vauvan kokoa vaan se voi olla sen vuoksikin yläkäyrillä, että lapsivettä on tavallista enemmän tai kohtu muuten vain suurempi. Ultralla sitten katsotaan mikä siellä kasvaa hurjasti jos mitta vaikka pomppaisi yli ylimmän käyränkin.- .............
ensimmäisen raskauden aikana mahani koon takia ultrassa viikolla 34...katottiin että onko paljon lapsivettä kun niin iso masu. Lapsivettä oli normaalisti,mutta lapsi oli jo tuossa vaiheessa 2,6kg...ja lopussahan se lapsi reilummin kasvaa...ja toisiaan sehän oli sit yli 5kg. Kyllähän siihen mahan kokoon vaikutta se lapsivedenkin määrä,mutta mulla vaikutti lapsen koko!
- ...........
............. kirjoitti:
ensimmäisen raskauden aikana mahani koon takia ultrassa viikolla 34...katottiin että onko paljon lapsivettä kun niin iso masu. Lapsivettä oli normaalisti,mutta lapsi oli jo tuossa vaiheessa 2,6kg...ja lopussahan se lapsi reilummin kasvaa...ja toisiaan sehän oli sit yli 5kg. Kyllähän siihen mahan kokoon vaikutta se lapsivedenkin määrä,mutta mulla vaikutti lapsen koko!
ja neuvolassa on sanuttu että maha kasvaa sitä mukaa kun lapsi,eikä niin päin että maha kasvaa yksinään ja lapsi on paljon pienempi.
- 2 lasta
ekassa raskaudessa sf-mitta oli käyrän yläpuolella koko ajan,syntymäpaino 4130 g.Tokassa maha pieni,sf-mitta alakäyrällä.painoarvio tehtiin viikolla 38 Taysissa,3100 g.Viikkoa myöhemmin syntyi 4270 g poika.Eli mahan koolla ei ole merkitystä vauvan kokoon.Eikä painoarvioihin kannata uskoa!
- mutta
kyllä se joillakin niin menee että kun on iso maha niin iso vauva ja taas toisin päin. Joten JOSKUS ON MERKITYSTÄ! Ette te joilla ei ole ollut mahan koolla merkitystä vauvan kokoon voi sanoa että ei olisi ikinä mitää merkitystä!
- ............
jos odottaa sellasta yli 5 kilosta vauvaa ni kyllä se varmasti näkyy mahankin koossa...sehän on sama kun kaksosia oottas ja vielä kun oli yli kilon istukka!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251068Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82982Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54883- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22763Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759