530d tehoja lisää,kiitos!

tehostelija

tää touring kiihtyy 8 sekassa 0-100km/h

miten saapi lisää tehoa.

en halua hajottaa autoani vaan vähän

virittää.olen kuullut lastusta,tuleeko siitä vaan lasku.

47

9113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harkita

      Josko vaihtaisit Bemarisi johonkin tehokkaaseen autoon?

      • puheenollen

        ei 535 D:lle löydy haastajaa...


      • Jyrtsä
        puheenollen kirjoitti:

        ei 535 D:lle löydy haastajaa...

        Saa olla todella eksoottinen bensa-auto joka rehellisesti voittaa uuden 535d:n. Olisi hauskaa nähdä esim: Chryslerin uusi 300C 5,7 Hemi vs. 535d.


      • samalla
        Jyrtsä kirjoitti:

        Saa olla todella eksoottinen bensa-auto joka rehellisesti voittaa uuden 535d:n. Olisi hauskaa nähdä esim: Chryslerin uusi 300C 5,7 Hemi vs. 535d.

        ..viritysasteella. Siis mikä tahansa nykyaikainen kolmelitrainen ahdettu bensakone tuotta enemmän tehoa ja vääntöä kuin vastaava dieseli, ja tekee sen vielä hiljaisemmin.

        Se vaan tuntuu olevan ihmisille niin eksoottista tuo nakujen ahtaminen?


      • Pekka
        samalla kirjoitti:

        ..viritysasteella. Siis mikä tahansa nykyaikainen kolmelitrainen ahdettu bensakone tuotta enemmän tehoa ja vääntöä kuin vastaava dieseli, ja tekee sen vielä hiljaisemmin.

        Se vaan tuntuu olevan ihmisille niin eksoottista tuo nakujen ahtaminen?

        Joo, mun äiti voittais teiän isän tappelussa...

        Mutta tosielämässä BMW:n 535D on aika pistämätön peli.
        Tosielämässä et kaupasta kovin montaa menijää tuohon luokkaan löydä. Ja tuolla kulutuksella vielä harvempia. Ja tuolla yleisellä laadulla vieläkin harvempia.

        Näin siis tosielämässä, ja leikkielämässä meitin mummokin voittaa teitin isän.


      • Diesel
        samalla kirjoitti:

        ..viritysasteella. Siis mikä tahansa nykyaikainen kolmelitrainen ahdettu bensakone tuotta enemmän tehoa ja vääntöä kuin vastaava dieseli, ja tekee sen vielä hiljaisemmin.

        Se vaan tuntuu olevan ihmisille niin eksoottista tuo nakujen ahtaminen?

        Kerro mulle Vaikka 3Kpl Vastaavia bensa autoa?


      • bensaa
        Diesel kirjoitti:

        Kerro mulle Vaikka 3Kpl Vastaavia bensa autoa?

        Audi S4 2,7 bt
        Saab 9-5 3,0 t
        Volvo S80 T6

        Vai menikö liian tehokkaaksi? Diesel on ollut vuosia kehityksestä jäljessä (paitsi teollisuudessa) ja nyt kun se pikkuhiljaa on pääsemässä samalle viivalle bensan kanssa, niin sitä pidetään jotenkin parempana. Parempaa siinä mielestäni on vain kulutus. Loput on häiriötekijöitä (tärinä, haju, melu).

        P.S. Itselläni on ajopelinä 530d, joten kateudella on turha perustella tätä vuodatusta.


      • Pekka
        bensaa kirjoitti:

        Audi S4 2,7 bt
        Saab 9-5 3,0 t
        Volvo S80 T6

        Vai menikö liian tehokkaaksi? Diesel on ollut vuosia kehityksestä jäljessä (paitsi teollisuudessa) ja nyt kun se pikkuhiljaa on pääsemässä samalle viivalle bensan kanssa, niin sitä pidetään jotenkin parempana. Parempaa siinä mielestäni on vain kulutus. Loput on häiriötekijöitä (tärinä, haju, melu).

        P.S. Itselläni on ajopelinä 530d, joten kateudella on turha perustella tätä vuodatusta.

        Laitatko vielä ne tehot ja VÄÄNNÖT näkyviin niin on helppo vertailla hakemiasi tuloksia.

        Veikkan edelleen (vaikka en niin väittänytkään) että Dieselien vääntö on ylivoimainen. Bensakoneet hakevat tehoa korkeammilla kierroksilla. (Teho = kierrosluku X vääntö).

        Kulutuksetkin olisi kiva nähdä!


      • Pekka
        bensaa kirjoitti:

        Audi S4 2,7 bt
        Saab 9-5 3,0 t
        Volvo S80 T6

        Vai menikö liian tehokkaaksi? Diesel on ollut vuosia kehityksestä jäljessä (paitsi teollisuudessa) ja nyt kun se pikkuhiljaa on pääsemässä samalle viivalle bensan kanssa, niin sitä pidetään jotenkin parempana. Parempaa siinä mielestäni on vain kulutus. Loput on häiriötekijöitä (tärinä, haju, melu).

        P.S. Itselläni on ajopelinä 530d, joten kateudella on turha perustella tätä vuodatusta.

        Onko Saabilla kolmelitrainen bensakone?
        Dieselin tiedän, mutta sehän ei ole kovin tehokas.


      • 330d ja hajis
        bensaa kirjoitti:

        Audi S4 2,7 bt
        Saab 9-5 3,0 t
        Volvo S80 T6

        Vai menikö liian tehokkaaksi? Diesel on ollut vuosia kehityksestä jäljessä (paitsi teollisuudessa) ja nyt kun se pikkuhiljaa on pääsemässä samalle viivalle bensan kanssa, niin sitä pidetään jotenkin parempana. Parempaa siinä mielestäni on vain kulutus. Loput on häiriötekijöitä (tärinä, haju, melu).

        P.S. Itselläni on ajopelinä 530d, joten kateudella on turha perustella tätä vuodatusta.

        siitä kehityksen jälkeen jäämisestä niin varma. Kyllä TIETYSTI löytyy aina nopeampia laitteita, mutta esim. minulla kun tulee 45tkm/vuosi, niin ei ole toivoakaan, että voisi vaihtaa mihinkään bensa-autoon. Tietysti jos ajelee pari kymppiä vuodessa, niin se ei juuri vaikuta mitä se laite kuluttaa, mutta mulla se esim. vaikuttaa. Karalan tekemänä 220hp/475nm ja kulutus minun normaalissa ajossa 6,5L/100km. Nihin mainitsemiisi vehkeisiin saa laittaa ykkösen eteen ja tuskin edes riittää.... Ja onpa tullut vedettyä kerran kisa (radalla) 400m matkalla tuollaisen audin kans ja tasoissa mentiin 140km/h vauhtiin asti..... Siis silloin mulla oli chippi, mutta siinä toisessa ilmeisesti ei.


      • bensaa
        330d ja hajis kirjoitti:

        siitä kehityksen jälkeen jäämisestä niin varma. Kyllä TIETYSTI löytyy aina nopeampia laitteita, mutta esim. minulla kun tulee 45tkm/vuosi, niin ei ole toivoakaan, että voisi vaihtaa mihinkään bensa-autoon. Tietysti jos ajelee pari kymppiä vuodessa, niin se ei juuri vaikuta mitä se laite kuluttaa, mutta mulla se esim. vaikuttaa. Karalan tekemänä 220hp/475nm ja kulutus minun normaalissa ajossa 6,5L/100km. Nihin mainitsemiisi vehkeisiin saa laittaa ykkösen eteen ja tuskin edes riittää.... Ja onpa tullut vedettyä kerran kisa (radalla) 400m matkalla tuollaisen audin kans ja tasoissa mentiin 140km/h vauhtiin asti..... Siis silloin mulla oli chippi, mutta siinä toisessa ilmeisesti ei.

        No on kumma, kerroin juuri että nykyTD:n suorituskyky ylitetään samankokoisella ahdetulla bensakoneella. Kerroin myös että D kuluttaa vähemmän (ja on meluisampi ja tärisevämpi). Vastaukset olivat siis:"TD vie vähemmän polttoainetta!" En väitä vastaan, vaan herätän katsomaan todellisuutta: Jos 330D (sopivasti varusteltu) laskee ensimmäisinä kolmena vuonna arvoaan vaikkapa 40 k€, niin laskepa montako kymmentä vuotta saat sahata sitä 50 tkm vuodessa että Diesel kannattaa? Sama arvonlasku pätee bensakoneillekin, jolloin huomataan että polttoainekuluilla ei BMW-merkkisessä autossa ole oikeastaan mitään arvoa.

        Niin ja siihen vaikeasti uskottavaan teho/vääntöasiaan:

        oma 530d: 135 kW/ 390 Nm
        Audi S4: 195 kW/ 400 Nm
        Volvo S80 T6: 200 kW/ 380 Nm

        Eli Diesel ei päihittänyt ainakaan paperilla tehossa tai VÄÄNNÖSSÄ hieman pienempiäkään bensakoneita. Käytännössä häviää vielä enemmän, koska kW eroa on noin paljon.

        Ja yhtälailla se "lastutus" pätee noihin ahdettuihin bensakoneisiin. Viritettyä dieseliä voi verrata viritettyyn bensakoneeseen ja vaikiot keskenään.

        Jätin Saabin pois, koska en tiedä sen koneesta enempää.


      • lukemat
        bensaa kirjoitti:

        No on kumma, kerroin juuri että nykyTD:n suorituskyky ylitetään samankokoisella ahdetulla bensakoneella. Kerroin myös että D kuluttaa vähemmän (ja on meluisampi ja tärisevämpi). Vastaukset olivat siis:"TD vie vähemmän polttoainetta!" En väitä vastaan, vaan herätän katsomaan todellisuutta: Jos 330D (sopivasti varusteltu) laskee ensimmäisinä kolmena vuonna arvoaan vaikkapa 40 k€, niin laskepa montako kymmentä vuotta saat sahata sitä 50 tkm vuodessa että Diesel kannattaa? Sama arvonlasku pätee bensakoneillekin, jolloin huomataan että polttoainekuluilla ei BMW-merkkisessä autossa ole oikeastaan mitään arvoa.

        Niin ja siihen vaikeasti uskottavaan teho/vääntöasiaan:

        oma 530d: 135 kW/ 390 Nm
        Audi S4: 195 kW/ 400 Nm
        Volvo S80 T6: 200 kW/ 380 Nm

        Eli Diesel ei päihittänyt ainakaan paperilla tehossa tai VÄÄNNÖSSÄ hieman pienempiäkään bensakoneita. Käytännössä häviää vielä enemmän, koska kW eroa on noin paljon.

        Ja yhtälailla se "lastutus" pätee noihin ahdettuihin bensakoneisiin. Viritettyä dieseliä voi verrata viritettyyn bensakoneeseen ja vaikiot keskenään.

        Jätin Saabin pois, koska en tiedä sen koneesta enempää.

        nykyisessä 530d:n kehitysversiossa on 160kW ja 500Nm.


      • onhan
        lukemat kirjoitti:

        nykyisessä 530d:n kehitysversiossa on 160kW ja 500Nm.

        ..nuo esittämäni muut lukemat yhtä vanhoja. Luuletko että se 500 Nm muuttaa asiaa jotenkin? Luuletko ettei ahdetusta bensakoneesta saa saman vertaa? Voi poika, nyt puhutaan vasta tuotannossa olevista perheautoista.


      • 330d ja hajis
        bensaa kirjoitti:

        No on kumma, kerroin juuri että nykyTD:n suorituskyky ylitetään samankokoisella ahdetulla bensakoneella. Kerroin myös että D kuluttaa vähemmän (ja on meluisampi ja tärisevämpi). Vastaukset olivat siis:"TD vie vähemmän polttoainetta!" En väitä vastaan, vaan herätän katsomaan todellisuutta: Jos 330D (sopivasti varusteltu) laskee ensimmäisinä kolmena vuonna arvoaan vaikkapa 40 k€, niin laskepa montako kymmentä vuotta saat sahata sitä 50 tkm vuodessa että Diesel kannattaa? Sama arvonlasku pätee bensakoneillekin, jolloin huomataan että polttoainekuluilla ei BMW-merkkisessä autossa ole oikeastaan mitään arvoa.

        Niin ja siihen vaikeasti uskottavaan teho/vääntöasiaan:

        oma 530d: 135 kW/ 390 Nm
        Audi S4: 195 kW/ 400 Nm
        Volvo S80 T6: 200 kW/ 380 Nm

        Eli Diesel ei päihittänyt ainakaan paperilla tehossa tai VÄÄNNÖSSÄ hieman pienempiäkään bensakoneita. Käytännössä häviää vielä enemmän, koska kW eroa on noin paljon.

        Ja yhtälailla se "lastutus" pätee noihin ahdettuihin bensakoneisiin. Viritettyä dieseliä voi verrata viritettyyn bensakoneeseen ja vaikiot keskenään.

        Jätin Saabin pois, koska en tiedä sen koneesta enempää.

        Ei kai se ihan noin paljon tipu...
        Ja ei kukaan ole väittänyt sinulle, että nuo bensa-autot eivät olisi nopeampia! Mikä ihmeen tyyppi olet, kun et älyä, että sillä mikä on polttoaine EI ole mitään väliä (paitsi kulutus) vaan sillä paljonko voimaa löytyy? Miksi selittelet täällä päivänselvää asiaa? Ja miksi polttoainekuluilla ei mielestäsi ole merkitystä? En ymmärrä logiikkaasi.
        Ja se vielä, että et kyllä ilmeisesti omista 530d:tä, jos väität sitä:" ja on meluisampi ja tärisevämpi". Ainakaan 330d ja kaverin 530d eivät tärise tai ole sen meluisampia kuin mainitsemasi vaihtoehdot.
        Siis minkä ikäinen tuo 530d:si on?


      • Pekka
        onhan kirjoitti:

        ..nuo esittämäni muut lukemat yhtä vanhoja. Luuletko että se 500 Nm muuttaa asiaa jotenkin? Luuletko ettei ahdetusta bensakoneesta saa saman vertaa? Voi poika, nyt puhutaan vasta tuotannossa olevista perheautoista.

        No niin,

        Kaupasta saat juuri täälä hetkellä tuon kolmelitraisen dieselin jossa on 200kW ja 560Nm.

        Kuluttaa kaupunkiajossa 10/100km

        Laitappa rinnalle mikä tahansa bensa-auto jota kaupasta saa.

        Ei löydy. Ei ole.

        BMW 535D, alle kolme litraa.


      • pojittele
        onhan kirjoitti:

        ..nuo esittämäni muut lukemat yhtä vanhoja. Luuletko että se 500 Nm muuttaa asiaa jotenkin? Luuletko ettei ahdetusta bensakoneesta saa saman vertaa? Voi poika, nyt puhutaan vasta tuotannossa olevista perheautoista.

        aikuista miestä. Sulla on edelleen se kolmas 3-litunen bensaturbo esittelemättä kun saappaan kone olikin kiisseli. Ja mistähän pensaturbosta irtoaa se 500Nm tai enemmän?


      • -99 vuodelta
        330d ja hajis kirjoitti:

        Ei kai se ihan noin paljon tipu...
        Ja ei kukaan ole väittänyt sinulle, että nuo bensa-autot eivät olisi nopeampia! Mikä ihmeen tyyppi olet, kun et älyä, että sillä mikä on polttoaine EI ole mitään väliä (paitsi kulutus) vaan sillä paljonko voimaa löytyy? Miksi selittelet täällä päivänselvää asiaa? Ja miksi polttoainekuluilla ei mielestäsi ole merkitystä? En ymmärrä logiikkaasi.
        Ja se vielä, että et kyllä ilmeisesti omista 530d:tä, jos väität sitä:" ja on meluisampi ja tärisevämpi". Ainakaan 330d ja kaverin 530d eivät tärise tai ole sen meluisampia kuin mainitsemasi vaihtoehdot.
        Siis minkä ikäinen tuo 530d:si on?

        No onhan se äänimaailma ja tärinä kuin yö ja päivä jos vertaa 530i ja 530d. Vain teini, joka vasta haaveilee tuosta 530d:sta tai on päässyt kerran kokeilemaan , voi olla sitä mieltä että se on hiljaisempi kuin bensamalli. Sitä paitsi D:n mel kiihdytyksessä on epämiellyttävämmällä taajuudella.

        Ja vaikka siihen 530i:hin ei laittaisikaan ahdinta, niin silti sillä voittaa huippunopeudessa ja 0-100 km/h kiihtyvyydessä vastaavan Dieselin.

        Jos et usko että ahdetut bensakoneet lähentelevät 1 kNm, katso oikeiden urheiluautojen suorituskykyä. Ei sitä ole edes tarvetta soveltaa perheautoihin, koska ostajia ei mm. kulutuksen ja turhan tehon takia ole jonoksi asti.


      • Pekka
        -99 vuodelta kirjoitti:

        No onhan se äänimaailma ja tärinä kuin yö ja päivä jos vertaa 530i ja 530d. Vain teini, joka vasta haaveilee tuosta 530d:sta tai on päässyt kerran kokeilemaan , voi olla sitä mieltä että se on hiljaisempi kuin bensamalli. Sitä paitsi D:n mel kiihdytyksessä on epämiellyttävämmällä taajuudella.

        Ja vaikka siihen 530i:hin ei laittaisikaan ahdinta, niin silti sillä voittaa huippunopeudessa ja 0-100 km/h kiihtyvyydessä vastaavan Dieselin.

        Jos et usko että ahdetut bensakoneet lähentelevät 1 kNm, katso oikeiden urheiluautojen suorituskykyä. Ei sitä ole edes tarvetta soveltaa perheautoihin, koska ostajia ei mm. kulutuksen ja turhan tehon takia ole jonoksi asti.

        Edelleenkin vain yksi.

        BMW 535d: 200kW, 560Nm, ~10l/100km

        Ei kilpailua.


      • hyvä, mutta
        Pekka kirjoitti:

        Edelleenkin vain yksi.

        BMW 535d: 200kW, 560Nm, ~10l/100km

        Ei kilpailua.

        Käyttöominaisuuksiltaan uusi 530d on loistava, 535d varmaankin vielä parempi - vain ääni harmittaa suoran bensakuutosen, vaikkakin vain 525iA -03:n käyttäjää sen verran, että seuraavakin BMW taitaa olla bensamoottorilla, uusi magnesiumlohkoinen, joko 525i tai 530i, E60 tai E90...


      • ja jos..
        hyvä, mutta kirjoitti:

        Käyttöominaisuuksiltaan uusi 530d on loistava, 535d varmaankin vielä parempi - vain ääni harmittaa suoran bensakuutosen, vaikkakin vain 525iA -03:n käyttäjää sen verran, että seuraavakin BMW taitaa olla bensamoottorilla, uusi magnesiumlohkoinen, joko 525i tai 530i, E60 tai E90...

        ...rahasta ei olisi kiinni, niin oma 530d vaihtuisi 540 malliin.

        Tai jos pääsisin joskus valitsemaan 535d:n ja 545i:n väliltä, kallistuisin hyvässä taloudellisessa tilanteessa bensapuolelle.

        E60 530d oli ainakin tunnin ajelun perusteella aavistuksen hiljaisempi kuin E39 530d, mutta siinäkin bensakutonen on varmasti miellyttävämpi.


      • 330d ja hajis
        -99 vuodelta kirjoitti:

        No onhan se äänimaailma ja tärinä kuin yö ja päivä jos vertaa 530i ja 530d. Vain teini, joka vasta haaveilee tuosta 530d:sta tai on päässyt kerran kokeilemaan , voi olla sitä mieltä että se on hiljaisempi kuin bensamalli. Sitä paitsi D:n mel kiihdytyksessä on epämiellyttävämmällä taajuudella.

        Ja vaikka siihen 530i:hin ei laittaisikaan ahdinta, niin silti sillä voittaa huippunopeudessa ja 0-100 km/h kiihtyvyydessä vastaavan Dieselin.

        Jos et usko että ahdetut bensakoneet lähentelevät 1 kNm, katso oikeiden urheiluautojen suorituskykyä. Ei sitä ole edes tarvetta soveltaa perheautoihin, koska ostajia ei mm. kulutuksen ja turhan tehon takia ole jonoksi asti.

        että se olisi hiljaisempi! Mistä ihmeestä sinä noita juttuja löydät?
        Melun sävystä voidaan olla montaa mieltä. Totta on, että 530i:n hurina on miellyttävää, mutta ei se d:nkään hurina ole yhtään epämiellyttävää. Ja olenko väittänyt että 530i olisi hitaampi kuin 530d?
        Lisäksi en ole edelleenkään väittänyt mitä ahdetut bensakoneet tuottavat tai eivät tuota. Tuonkin olet jostain ihmeestä koukannut. Minulle on ihan sama mitä saadaan koneesta ulos. Suurin vaikutus on suorituskyky/kulutus. Siihen minä kiinnitän näillä kilometreillä huomioni. Olen aivan tyytyväinen edelleen siihen 6,5L kulutukseen ja n. 7s sataseen... Tuohon yhtälöön ei monikaan auto pysty ja bensapuolella ei yksikään. Lue kunnolla mitä kirjoitan, älä kuvittele tekstiin mitään ihmeellisyyksiä lisää. Bmw 330d (tai 530d) eivät ole mitään superautoja, mutta ne ovat sellaisia, että niistä saa fiilikset irti ja järkevillä käyttökuluilla. Arvonlaskusta on nykyään ihan turha väitellä suuntaan tai toiseen, koska markkinat elävät todella rajusti.


      • jee40
        ja jos.. kirjoitti:

        ...rahasta ei olisi kiinni, niin oma 530d vaihtuisi 540 malliin.

        Tai jos pääsisin joskus valitsemaan 535d:n ja 545i:n väliltä, kallistuisin hyvässä taloudellisessa tilanteessa bensapuolelle.

        E60 530d oli ainakin tunnin ajelun perusteella aavistuksen hiljaisempi kuin E39 530d, mutta siinäkin bensakutonen on varmasti miellyttävämpi.

        Olen ajellut e39 540:llä kohta kaksi vuotta. Keskikulutus tuona aikana 10.7 ajotietokoneen mukaan. Kilometrejä on tullut 53tuhatta.
        Jos ostetaan uutta autoa, niin kiisselillä pitää ajaa huomattavasti luultua enemmän, että on taloudellista. Hinnan eron kun sijoittaa sopivasti, niin melkein saa bensarahat:). Eikö?
        Ai niin mulla 300 hv/440Nm ja maantiellä 9-9.5l/100 vaikka nopeudella 140.
        Silti seuraava peli taitaa olla kiisseli:)


      • bensaonnelaasi
        bensaa kirjoitti:

        No on kumma, kerroin juuri että nykyTD:n suorituskyky ylitetään samankokoisella ahdetulla bensakoneella. Kerroin myös että D kuluttaa vähemmän (ja on meluisampi ja tärisevämpi). Vastaukset olivat siis:"TD vie vähemmän polttoainetta!" En väitä vastaan, vaan herätän katsomaan todellisuutta: Jos 330D (sopivasti varusteltu) laskee ensimmäisinä kolmena vuonna arvoaan vaikkapa 40 k€, niin laskepa montako kymmentä vuotta saat sahata sitä 50 tkm vuodessa että Diesel kannattaa? Sama arvonlasku pätee bensakoneillekin, jolloin huomataan että polttoainekuluilla ei BMW-merkkisessä autossa ole oikeastaan mitään arvoa.

        Niin ja siihen vaikeasti uskottavaan teho/vääntöasiaan:

        oma 530d: 135 kW/ 390 Nm
        Audi S4: 195 kW/ 400 Nm
        Volvo S80 T6: 200 kW/ 380 Nm

        Eli Diesel ei päihittänyt ainakaan paperilla tehossa tai VÄÄNNÖSSÄ hieman pienempiäkään bensakoneita. Käytännössä häviää vielä enemmän, koska kW eroa on noin paljon.

        Ja yhtälailla se "lastutus" pätee noihin ahdettuihin bensakoneisiin. Viritettyä dieseliä voi verrata viritettyyn bensakoneeseen ja vaikiot keskenään.

        Jätin Saabin pois, koska en tiedä sen koneesta enempää.

        takaisin ja älä tule ärsyttämään meitä dieselautoilun ystäviä! Et taida todellakaan omistaa mitään autoa 530d:stä puhumattakaan.
        Ja sopivasti varusteltu 330d ei KOSKAAN laske 40 tonttua kolmena vuonna (vrt. omani 2002, maksoi uutena 59keur, hyvitys nyt vaihdossa uuteen 535da 41keur...) Et revi siitä apina huumoria!


      • Pekka
        hyvä, mutta kirjoitti:

        Käyttöominaisuuksiltaan uusi 530d on loistava, 535d varmaankin vielä parempi - vain ääni harmittaa suoran bensakuutosen, vaikkakin vain 525iA -03:n käyttäjää sen verran, että seuraavakin BMW taitaa olla bensamoottorilla, uusi magnesiumlohkoinen, joko 525i tai 530i, E60 tai E90...

        Eka dieseli minullakin menossa. Odotin isompaa "meteliä". Tosin sitä vaimentaa aika mukavasti tuplalasitus, sisälle ei moottorista kuulu oikeastaan mitään minkä hiljaisen radiokuuntelun yli havaitsisi.
        Kulutus 140:n vauhdissa kuuden litran hujakoilla, ehkä hitusen päälle. Ei paha.

        Kyllä BMW:n suora kutonen on kaikkein mukava-äänisin moottori mitä tiedän. Ja kyllä tuo dieselin voima tuntuu hieman raaemmalta sivistyneeseen bensakoneeseen verrattuna.

        Mutta samaa suorituskykyä ja kulutusta eivät bensakoneet kerta kaikkiaan tarjoa. Ikävä kyllä. Lisäksi hankintahinta bensa- ja dieselmoottorisella on käytännössä sama joten edes sitä etua ei BMW-auton ostaja bensassa saavuta.


      • Diezel Power
        jee40 kirjoitti:

        Olen ajellut e39 540:llä kohta kaksi vuotta. Keskikulutus tuona aikana 10.7 ajotietokoneen mukaan. Kilometrejä on tullut 53tuhatta.
        Jos ostetaan uutta autoa, niin kiisselillä pitää ajaa huomattavasti luultua enemmän, että on taloudellista. Hinnan eron kun sijoittaa sopivasti, niin melkein saa bensarahat:). Eikö?
        Ai niin mulla 300 hv/440Nm ja maantiellä 9-9.5l/100 vaikka nopeudella 140.
        Silti seuraava peli taitaa olla kiisseli:)

        mitattu vai ajotietokoneen ilmoittama? On nimittäin TODELLA vaikea uskoa noita arvoja. Ei millään pahalla.


      • jee40
        Diezel Power kirjoitti:

        mitattu vai ajotietokoneen ilmoittama? On nimittäin TODELLA vaikea uskoa noita arvoja. Ei millään pahalla.

        No joo, olen laskenut kyllä jokaisen tankkin todellisen kulutuksen myöskin ja ne on vielä ylhäälläkin, mutta en jaksa alkaa ynnäämään:(
        Virhe on ajotietokoneeseen verrattuna 0.3-0.5 litaraa sadalla, joten tuon verran noihin pitää laitta lisää:(


      • puikula
        Pekka kirjoitti:

        Laitatko vielä ne tehot ja VÄÄNNÖT näkyviin niin on helppo vertailla hakemiasi tuloksia.

        Veikkan edelleen (vaikka en niin väittänytkään) että Dieselien vääntö on ylivoimainen. Bensakoneet hakevat tehoa korkeammilla kierroksilla. (Teho = kierrosluku X vääntö).

        Kulutuksetkin olisi kiva nähdä!

        Täällä bemarimiehet ihmettelee että mistään muualta ei saa vääntöä kuin dieselistä? Jopa amerikkalaiset ovat tehneet vääntäviä bensakoneita kautta aikojen ja pienitilavuuksisista voi mainita Buick Grand Nationalin, jonka 3,8 V6 ahdettu bensakone väänsi vakiona 480 Nm jo vuonna 1986!

        Siis jo 18 vuotta sitten on tehty bensakutosia noilla väännöillä. Ei se kehitys ole ainakaan taaksepäin mennyt niissäkään. Eri asia on, kuka tarvitsee 1000 Nm vääntävää bensakonetta..


      • Diezel Power
        jee40 kirjoitti:

        No joo, olen laskenut kyllä jokaisen tankkin todellisen kulutuksen myöskin ja ne on vielä ylhäälläkin, mutta en jaksa alkaa ynnäämään:(
        Virhe on ajotietokoneeseen verrattuna 0.3-0.5 litaraa sadalla, joten tuon verran noihin pitää laitta lisää:(

        heittää tietsikka. Mulla on heitto n.1L/100km.
        Tuntuu kyllä silti pieneltä tuo kulutus. Kai sä tankkaat siten, että näet bensan pinnan kun lopetat tankkaamisen?
        Väittivät Hertsikan bemulla että tietsikan kulutusnäyttöä ei muka voi säätää. Kuitenkin Matti Ilves (bemu guru BMW-finlandista) kertoi, että se on säädettävissä. Ihmetyttää kun ei kiinnosta raha Hertsikan bemua....


      • Pekka
        puikula kirjoitti:

        Täällä bemarimiehet ihmettelee että mistään muualta ei saa vääntöä kuin dieselistä? Jopa amerikkalaiset ovat tehneet vääntäviä bensakoneita kautta aikojen ja pienitilavuuksisista voi mainita Buick Grand Nationalin, jonka 3,8 V6 ahdettu bensakone väänsi vakiona 480 Nm jo vuonna 1986!

        Siis jo 18 vuotta sitten on tehty bensakutosia noilla väännöillä. Ei se kehitys ole ainakaan taaksepäin mennyt niissäkään. Eri asia on, kuka tarvitsee 1000 Nm vääntävää bensakonetta..

        Löytyykö parempaa, tuo oli aika hyvä.

        Vaatimus olisi:
        Alle kolme litraa moottorikokoa,
        teho 200 kW
        Vääntö >500Nm
        Kulutus kaupungissa ~10l/100km

        Vaikea tavoitettava, vai mitä? Taitaa olla kehityksen huippu vakioautoissa.


      • jee40
        Diezel Power kirjoitti:

        heittää tietsikka. Mulla on heitto n.1L/100km.
        Tuntuu kyllä silti pieneltä tuo kulutus. Kai sä tankkaat siten, että näet bensan pinnan kun lopetat tankkaamisen?
        Väittivät Hertsikan bemulla että tietsikan kulutusnäyttöä ei muka voi säätää. Kuitenkin Matti Ilves (bemu guru BMW-finlandista) kertoi, että se on säädettävissä. Ihmetyttää kun ei kiinnosta raha Hertsikan bemua....

        Joo tuollainen se heitto on ollut koko ajan.
        Kyllä vain tankkaan aivan täyteen, viimeisen litran valuttaminen on tuskaa:D

        Puolustukseksi täytyy sanoa: ei paljon keskusta pyöritystä eikä kaahailua. Ohituksissa käytetään voimaa:)
        Olen jostain lukenut kanssa, että sen näytön voi kalibroida. On kuitenkin melkoisen hankala toteuttaa.
        ps. Jos ajotietokoneen keskinopeusnäytön nollaa ajossa, niin lukema on melkoisen lähellä todellista. Olisikohan mahdollista, että ottaisi keskinopeuden navista???


      • Äksviis
        Diezel Power kirjoitti:

        heittää tietsikka. Mulla on heitto n.1L/100km.
        Tuntuu kyllä silti pieneltä tuo kulutus. Kai sä tankkaat siten, että näet bensan pinnan kun lopetat tankkaamisen?
        Väittivät Hertsikan bemulla että tietsikan kulutusnäyttöä ei muka voi säätää. Kuitenkin Matti Ilves (bemu guru BMW-finlandista) kertoi, että se on säädettävissä. Ihmetyttää kun ei kiinnosta raha Hertsikan bemua....

        Ei niitä siellä oikein nuo korjaushommat tunnu kiinnostavan. Minulla jätivät osan osista laittamatta takaisin vaihtaessaan takalasin 330:seen. Sen seurauksena jäi takaspoileri heilumaan. Kysäisin asiasta toisesta liikkeestä uudesta autosta kauppaa tehdessä, jossa uskottiin ruuvien vain olevan löysällä, mutta avattuaan spoilerin totesivat osan osista puuttuvan. Ei ole tarvinnut hertsikan bemuhuoltoa sittemin enää käyttää. Nyt olen kyllä jo muuttanut pois sieltäpäin, joten ei ole muutenkaan tarve enää käyttää heidän palveluitaan.


      • Keke (bmw)
        Diezel Power kirjoitti:

        heittää tietsikka. Mulla on heitto n.1L/100km.
        Tuntuu kyllä silti pieneltä tuo kulutus. Kai sä tankkaat siten, että näet bensan pinnan kun lopetat tankkaamisen?
        Väittivät Hertsikan bemulla että tietsikan kulutusnäyttöä ei muka voi säätää. Kuitenkin Matti Ilves (bemu guru BMW-finlandista) kertoi, että se on säädettävissä. Ihmetyttää kun ei kiinnosta raha Hertsikan bemua....

        Sitä ajotietokoneen kulutusnäyttöä voi säätää sieltä "piilovalikoista".

        Noi Jee:n kulutuslukemat on tosiaan varmasti maantiepainotteisia. Paremman kuvan ehkä antaa oma noin 50/50, jonka kulutus pyörii siinä 12,5-13 litran hujakoilla.


      • Asiaan
        bensaa kirjoitti:

        No on kumma, kerroin juuri että nykyTD:n suorituskyky ylitetään samankokoisella ahdetulla bensakoneella. Kerroin myös että D kuluttaa vähemmän (ja on meluisampi ja tärisevämpi). Vastaukset olivat siis:"TD vie vähemmän polttoainetta!" En väitä vastaan, vaan herätän katsomaan todellisuutta: Jos 330D (sopivasti varusteltu) laskee ensimmäisinä kolmena vuonna arvoaan vaikkapa 40 k€, niin laskepa montako kymmentä vuotta saat sahata sitä 50 tkm vuodessa että Diesel kannattaa? Sama arvonlasku pätee bensakoneillekin, jolloin huomataan että polttoainekuluilla ei BMW-merkkisessä autossa ole oikeastaan mitään arvoa.

        Niin ja siihen vaikeasti uskottavaan teho/vääntöasiaan:

        oma 530d: 135 kW/ 390 Nm
        Audi S4: 195 kW/ 400 Nm
        Volvo S80 T6: 200 kW/ 380 Nm

        Eli Diesel ei päihittänyt ainakaan paperilla tehossa tai VÄÄNNÖSSÄ hieman pienempiäkään bensakoneita. Käytännössä häviää vielä enemmän, koska kW eroa on noin paljon.

        Ja yhtälailla se "lastutus" pätee noihin ahdettuihin bensakoneisiin. Viritettyä dieseliä voi verrata viritettyyn bensakoneeseen ja vaikiot keskenään.

        Jätin Saabin pois, koska en tiedä sen koneesta enempää.

        Tuossa edellä puhuttiin 535d:stä!
        kyseessä on KOLME-litrainen dieseli, teho 200kW ja vääntö 560 Nm.
        Siis mikä saman kokoluokan bensaturbo pääsee samaan???
        530d:ssäkin vääntöä on 500 Nm (160kW)


      • Anonyymi
        puikula kirjoitti:

        Täällä bemarimiehet ihmettelee että mistään muualta ei saa vääntöä kuin dieselistä? Jopa amerikkalaiset ovat tehneet vääntäviä bensakoneita kautta aikojen ja pienitilavuuksisista voi mainita Buick Grand Nationalin, jonka 3,8 V6 ahdettu bensakone väänsi vakiona 480 Nm jo vuonna 1986!

        Siis jo 18 vuotta sitten on tehty bensakutosia noilla väännöillä. Ei se kehitys ole ainakaan taaksepäin mennyt niissäkään. Eri asia on, kuka tarvitsee 1000 Nm vääntävää bensakonetta..

        Paljonko BMW E60 530i:stä saa lastulla irti, jos nyt vakiona on 231hp/300nm vääntöä??? Kiitos vastauksista...


    • PjotrPekka

      Volvo T5 184kw. Vääntöä en muista mutta manuaaliin pikkurahalla väännöt n.500Nm ja yli 300hv ja kone on 2,3L. Nyt BMW 530td ja vähän piristetty ja mieluummin ajan 530.lla. Kesät S500 MB W220 mikä on taas eri kokemus.

    • Totuusontotuus

      Jos nopean haluaa niin Volvo S60R/V70 R. Neliveto ja vakiona noin 300hv. Helposti kunnon tykki. Neliveto, helposti 5sek O-100km
      Nyt alla piristettu 530TD vm 05 ja mulle riittää talveksi tämä mutta kesäksi S500 MB

      • Totuusontotuus

        Oikeasti ajat läpimädällä leimattomalla 90-luvun Rellulla.


    • Anonyymi

      i4 kiihtyy paremmin vaihdasiihen?

      Kiihtyvyys (0-100)
      5,70 s

    • Anonyymi

      valmetin 565 vääntö repii bemmarin kappaleiksi jos vijjerit lyödään kiinni toisiinsa vaikka 2.7 litran suora 3 on siinä.

    • Anonyymi

      Mikä ihmeen kiihtyvyyskilpailu kansalla on?
      Tuolla tavalla pääsee vain nopeammin männynkylkeen.
      Opettajani miniä kuoli, kun pappa lainasi bemarinsa pojalleen.
      Suoraan pylvääseen.

      • Anonyymi

        M9ksi ei käynyt optikolla ensin olisi nähnyt pylvään?
        Vai eikö se käänny?

        Oliko ihan M vai joku mopo?
        Kuoli kyllä turhaan. Mutta pääsi uutisiin.


    • Anonyymi

      meillä on kolme litranen camry v6 siis, remmihtimella ja 675 nm vääntöö ja hepat yli 350

      • Anonyymi

        Hienoa et sinulla on sardiinikippo!
        Ei ne hepat ja vääntö paljon auta jos ominaisuudet on nolla tasolla.
        Osta auto. Ainoa neuvo tässä vaiheessa.

        Verrataan vaikka VW Golf autoon mikä kiihtyy 0-60MPH nopeuteen alle 2s parhaimillaan ja heppoja vain vähän päälle 800.

        Hommaa auto vaikka 1536BHP PORSCHE 911 TURBO S
        Alkaa ehkä kulkee niin et riittää. Valinnanvaraaa on.
        Toi sun tohjos on aika tosi hidas vielä.


    • Anonyymi

      Tuossa Porschessa on sitten varmaan virityslastu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      347
      8709
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2561
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2338
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1945
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1532
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1381
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      179
      1307
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1300
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1217
    Aihe