M-B:n vakionopeussäädin

Tempomaatti

Parituhatta kilometriä uudella C-sarjan mesellä takana. Yksi asia muuten niin mainiossa matkantekovälineessä närästää: vakionopeussäädin katsoo oikeudekseen jarruttaa autoa alamäessä pitääkseen nopeuden tarkasti vakiona. Edellisen autoni vakkari ei tätä tehnyt, ja haluaisin olla edelleenkin autossani se, joka yksin päättää jarrun käytöstä!

1) Palavatko jarruvalot paitsi kuskin, myös vakionopeussäätimen jarruttaessa? Jos näin on, ihmettelevät perässä ajavat varmasti, millainen ääliö Mersun ratissa oikein istuukaan, kun jarruvalot palavat aivan järjettömän typerissä paikoissa!

2) Voiko M-B-huolto ohjelmoida vakionopeussäätimen siten, ettei se jarruta kuljettajan tahtomatta?

Vakionopeussäätimessä on valinnaisena myös Speedtronic-toiminto. joka ei päästä nopeutta asetettua ylärajaa suuremmaksi, vaikka kuski polkisi kaasua hampaat irvessä. Tälle toiminnolle en ole keksinyt mitään järkevää käyttöä. Mitä mieltä muut ovat?

50

14285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E220_CDI

      Tempomaatti ei tosiaan salli asetetun nopeuden ylittämistä. Tuollaisia ne ovat olleet jo vuosia muissakin kuin C-sarjassa.

      Vakionopeussäädin hidastaa alamäen jyrkkyydestä riippuen moottorijarrutuksella tai lopulta jarruilla, ellei muu riitä. Jarruja käytettäessä myös jarruvalot palavat varoitukseksi.

      En tiedä, voiko tuota jarrutusta ohjelmoida pois, mutta jos haluat ottaa alamäkeen lisävauhtia, napsauta Tempomat pois päältä jyrkässä alamäessä ja takaisin päälle nopeuden laskiessa mäen jälkeen haluamaasi arvoon.

      Speedtronicia en itsekään tarvitse mihinkään, kun se on vakionopeussäätimen vaihtoehtona samassa viiksessä ja jälkimmäinen on minusta hyödyllisempi.

    • 4matic

      Huomannut saman. Mutta toisaalta tutkaavat usein alamäissä......
      Vakkarilla kuitenkin aika helppoa nostaa ja laskea nopeutta.
      Speedtronic minullakin aika turha laite.

    • Tiedonhalu

      Niinhän se jarruttaa alamäessä ja säilyttää asetetun nopeuden joka onkin erinomainen ominaisuus.
      Itseäni on askarruttanut sama kysymys että miten asia on teknisesti toteutettu, olisi mukava saada asiasta selvyys jonkun asiaa tuntevan toimesta, eli onko kyseessä moottorijarrutus ja/tai jarrulevyillä (paloilla) vaiko molemmilla tai jotenkin muulla tavalla ja syttyykö jarruvalot.
      Terveisin "Tiedonhalu"

      • Tempomaatti

        Uskokaamme nimimerkkiä E220_CDI, joka ylempänä uskottavan oloisesti kirjoittaa:

        >Vakionopeussäädin hidastaa alamäen jyrkkyydestä riippuen
        >moottorijarrutuksella tai lopulta jarruilla, ellei muu riitä.
        >Jarruja käytettäessä myös jarruvalot palavat varoitukseksi.

        Itse en osaa pitää pakkojarrutusta mitenkään erinomaisena ominaisuutena. Jarrupalojen ja -levyjen kulumisen ohella myös p-aineen kulutus nousee, kun kertynyt liike- ja potentiaalienergia muutetaan hukkalämmöksi eikä hyödynnetä sitä pidempänä vapaana rullausmatkana. Ja jos jonoajossa vain yhdellä on tuollainen ääliömäinen vakkari, jää hän jälkeen edellään joustavasti ajavasta, kun taas perässä tulevilla otsasuonet pullottavat heidänkin joutuessaan jarruttamaan mersuilijan typerän vakionopeussäätimen takia.

        Minulle nopeusrajoitus ei ole niin pyhä asia, että sitä olisi jok'ikisessä paikassa hiuskarvan tarkkuudella noudatettava. Maksan vaikka mieluummin rikesakkoja kuin alennun moiseen silmänpalvontaan; jotain järjellistä rajaa lainkuuliaisuudellakin!

        Minusta M-B:n linja pakottaa kuskit ahdastakin ahtaampiin rajoihin ajoneuvon ominaisuuksilla on yksinkertaisesti epäonnistunut.

        Onneksi alamäessä voi sentään antaa moottorille ohimenevästi kevyesti kenkää, jolloin vakkari lopettaa siksi aikaa peliin puuttumisen ja turha jarruvalojen ilotulitus voidaan välttää.


      • polliisisetä

        Kolome sakkoo vuoden sisällä ja se on moro kortille vähäksi aikaa.


      • Tempomaatti
        polliisisetä kirjoitti:

        Kolome sakkoo vuoden sisällä ja se on moro kortille vähäksi aikaa.

        Tiedossa on, oikein hyvin! Onneksi suurin osa poliiseistakin on jättänyt ryppyotsaisen niuhotuksen jo vähemmälle. Ajavat autoa itsekin ja tietävät hyvin, ettei rajoitusten pilkuntarkka noudattaminen joka paikassa ja olosuhteissa ole ihan viisasta hommaa.

        Edellinen, fiksu vakkarini ei jarruttanut puolestani vaan jätti päätösvallan minulle. Silti sain sen vakkarin aikana vain kerran peltipoliisin välähtämään, ja siitäkin posti toi rikesakon asemesta vain kirjallisen huomautuksen (86 km/h talvirajoituksella 80 km/h, kesärajoitus tuossa paikassa 100 km/h). Tapahtumasta on aikaa enemmän kuin kolme vuotta, joten ei rasita enemmälti virhetiliäni enää.

        Haluaisin todellakin olla autossani ainoa, joka päättää jarrun käytöstä.


      • välikysymys
        Tempomaatti kirjoitti:

        Tiedossa on, oikein hyvin! Onneksi suurin osa poliiseistakin on jättänyt ryppyotsaisen niuhotuksen jo vähemmälle. Ajavat autoa itsekin ja tietävät hyvin, ettei rajoitusten pilkuntarkka noudattaminen joka paikassa ja olosuhteissa ole ihan viisasta hommaa.

        Edellinen, fiksu vakkarini ei jarruttanut puolestani vaan jätti päätösvallan minulle. Silti sain sen vakkarin aikana vain kerran peltipoliisin välähtämään, ja siitäkin posti toi rikesakon asemesta vain kirjallisen huomautuksen (86 km/h talvirajoituksella 80 km/h, kesärajoitus tuossa paikassa 100 km/h). Tapahtumasta on aikaa enemmän kuin kolme vuotta, joten ei rasita enemmälti virhetiliäni enää.

        Haluaisin todellakin olla autossani ainoa, joka päättää jarrun käytöstä.

        Miten olet estänyt ABS:n ja ajonhallinnan toiminnan?


      • Tempomaatti

        Niiden estämiselle en ole nähnyt aihetta enkä ymmärrä kysymyksesi mielekkyyttä. ABS ja ajonhallinta ovat turvallisuutta oikeasti palvelevia toimintoja, toisin kuin omin päin jarrutteleva vakionopeussäädin, jonka yllättävä toiminta saattaa hämätä moiseen rakkineeseen tottumattomia kanssa-autoilijoita jopa vaarallisella tavalla.


      • Tempomaatti

        Ymmärrän kyllä kysymykseesi liittyvän saivartelun siinä mielessä, että ajonhallintakin jarruttaa tarvittavia pyöriä ”itsekseen” pitääkseen ajolinjaa yllä – mutta tällöin on kyseessä tilanne, jossa auto ei ole enää kuljettajan hallinnassa kuten se vakionopeussäätimen yhteydessä on.

        ABS puolestaan ei jarruttele itsekseen vaan pitää pelkästään huolta etteivät pyörät pääse lukkiutumaan kuskin päättämän jarrutustapahtuman aikana. ABS tukee kuljettajan jarrutusta, ei päätä jarruttamisesta hänen puolestaan.


      • Topiax
        Tempomaatti kirjoitti:

        Uskokaamme nimimerkkiä E220_CDI, joka ylempänä uskottavan oloisesti kirjoittaa:

        >Vakionopeussäädin hidastaa alamäen jyrkkyydestä riippuen
        >moottorijarrutuksella tai lopulta jarruilla, ellei muu riitä.
        >Jarruja käytettäessä myös jarruvalot palavat varoitukseksi.

        Itse en osaa pitää pakkojarrutusta mitenkään erinomaisena ominaisuutena. Jarrupalojen ja -levyjen kulumisen ohella myös p-aineen kulutus nousee, kun kertynyt liike- ja potentiaalienergia muutetaan hukkalämmöksi eikä hyödynnetä sitä pidempänä vapaana rullausmatkana. Ja jos jonoajossa vain yhdellä on tuollainen ääliömäinen vakkari, jää hän jälkeen edellään joustavasti ajavasta, kun taas perässä tulevilla otsasuonet pullottavat heidänkin joutuessaan jarruttamaan mersuilijan typerän vakionopeussäätimen takia.

        Minulle nopeusrajoitus ei ole niin pyhä asia, että sitä olisi jok'ikisessä paikassa hiuskarvan tarkkuudella noudatettava. Maksan vaikka mieluummin rikesakkoja kuin alennun moiseen silmänpalvontaan; jotain järjellistä rajaa lainkuuliaisuudellakin!

        Minusta M-B:n linja pakottaa kuskit ahdastakin ahtaampiin rajoihin ajoneuvon ominaisuuksilla on yksinkertaisesti epäonnistunut.

        Onneksi alamäessä voi sentään antaa moottorille ohimenevästi kevyesti kenkää, jolloin vakkari lopettaa siksi aikaa peliin puuttumisen ja turha jarruvalojen ilotulitus voidaan välttää.

        Myötämäessä voi halutessaan ihan hyvin vaihtaa vapaallekin, jolloin ei jarruta moottori eikä Tempomat. Tämä koskee myös automaattivaihteista autoa – mahdolliset puheet että "vaihteisto ei saa voitelua" voi jättää paikkaansapitämättöminä omaan arvoonsa: automaattivaihteistonkin voitelu pelaa vapaalla rullatessa, kunhan vain moottori on käynnissä.


      • huoletonta.ajoa
        Tempomaatti kirjoitti:

        Uskokaamme nimimerkkiä E220_CDI, joka ylempänä uskottavan oloisesti kirjoittaa:

        >Vakionopeussäädin hidastaa alamäen jyrkkyydestä riippuen
        >moottorijarrutuksella tai lopulta jarruilla, ellei muu riitä.
        >Jarruja käytettäessä myös jarruvalot palavat varoitukseksi.

        Itse en osaa pitää pakkojarrutusta mitenkään erinomaisena ominaisuutena. Jarrupalojen ja -levyjen kulumisen ohella myös p-aineen kulutus nousee, kun kertynyt liike- ja potentiaalienergia muutetaan hukkalämmöksi eikä hyödynnetä sitä pidempänä vapaana rullausmatkana. Ja jos jonoajossa vain yhdellä on tuollainen ääliömäinen vakkari, jää hän jälkeen edellään joustavasti ajavasta, kun taas perässä tulevilla otsasuonet pullottavat heidänkin joutuessaan jarruttamaan mersuilijan typerän vakionopeussäätimen takia.

        Minulle nopeusrajoitus ei ole niin pyhä asia, että sitä olisi jok'ikisessä paikassa hiuskarvan tarkkuudella noudatettava. Maksan vaikka mieluummin rikesakkoja kuin alennun moiseen silmänpalvontaan; jotain järjellistä rajaa lainkuuliaisuudellakin!

        Minusta M-B:n linja pakottaa kuskit ahdastakin ahtaampiin rajoihin ajoneuvon ominaisuuksilla on yksinkertaisesti epäonnistunut.

        Onneksi alamäessä voi sentään antaa moottorille ohimenevästi kevyesti kenkää, jolloin vakkari lopettaa siksi aikaa peliin puuttumisen ja turha jarruvalojen ilotulitus voidaan välttää.

        Kuluvat ne jarrupalat ja -levyt joka tapauksessa, mitä sillä on väliä? (nehän vaihdetaan huollossa joka tapauksessa jos tarve vaatii).


      • Tempomaatti

        Sinulla ilmeisesti on huolenpitosopimus? No, joku ne jarrupalat ja -levyt maksaa joka tapauksessa, ja viime kädessä ne rahat nyhdetään auton käyttäjältä – vaikkapa huolenpitosopimuksen kuukausimaksuina.

        Liikkuvassa autossa on joka tapauksessa varastoitunutta liike- ja potentiaalienergiaa. Kun se hukataan turhaakin turhempaan jarrutukseen, on jälleen käytettävä polttoainetta tuon hukkalämmöksi menneen energian korvaamiseen. Jos lienee huolenpitosopimus minullakin, niin ainakin käyttämäni polttoaineen minä maksan ihan omasta pussistani, jo valmiiksi verotetuista eläke-euroista. Minulle nuo kolikot edustavat niukkuushyödykettä.


      • E220_CDI
        Topiax kirjoitti:

        Myötämäessä voi halutessaan ihan hyvin vaihtaa vapaallekin, jolloin ei jarruta moottori eikä Tempomat. Tämä koskee myös automaattivaihteista autoa – mahdolliset puheet että "vaihteisto ei saa voitelua" voi jättää paikkaansapitämättöminä omaan arvoonsa: automaattivaihteistonkin voitelu pelaa vapaalla rullatessa, kunhan vain moottori on käynnissä.

        5G-Tronicilla varmaan voikin, ja öljypumppu automaatin kardaanin päässä on vanha Mersun ominaisuus, mutta en uskalla suositella vapaalla rullailua, kun ei tiedä nykylaatikkojen rakennetta?

        7G-Tronicin amerikkatikulla ei saa uudestaan vaihdetta päälle ennen kuin auto on pysähtynyt.


      • Anonyymi
        polliisisetä kirjoitti:

        Kolome sakkoo vuoden sisällä ja se on moro kortille vähäksi aikaa.

        Oikein suomalainen kommentti ! Äiti tuu parvekkeelle, täällä huutaa Ville ! Voi,voi !


      • Anonyymi
        Topiax kirjoitti:

        Myötämäessä voi halutessaan ihan hyvin vaihtaa vapaallekin, jolloin ei jarruta moottori eikä Tempomat. Tämä koskee myös automaattivaihteista autoa – mahdolliset puheet että "vaihteisto ei saa voitelua" voi jättää paikkaansapitämättöminä omaan arvoonsa: automaattivaihteistonkin voitelu pelaa vapaalla rullatessa, kunhan vain moottori on käynnissä.

        Itse vaihdan automaatista pienempää pykälää.


    • voihanKiesusMikäPässi

      Melko kuspäinen olisi systeemi joka jarruttaa eikä ilmoita siitä jarruvaloilla.
      Ne jarruvalot on sitä varten ettei kukaan tule takaboxiin, eli molemminpuolinen hyöty, vai kuinka?
      Uudet järkevät toiminnot on tosi vaikeita setien ymmärtää.

      • Yxpöljä

        Ei tuo järjestelmä niinkään pyri jarruttamaan vaan pitämään nopeuden tasaisena ja vieläpä estää ylinopeuden.Poliisien kootuissa selityksissä tuo "en huomannut kun oli alamäki"on ylivoimaisena ykkösenä.Ja mitä takanatulijoihin tulee niin muista turvaväli eikä se vakkari mitään paniikkijarrutusta tee vaan pyrkii estämään alamäen tuoman vauhdin lisäyksen.


    • kaasuajarrua

      Olenko ymmärtänyt jotain väärin, mutta eikö Mersussa pysty valitsemaan Tempomat, tai Speedtronic toiminnon. Speedtronic on kai se nopeuden rajoitin, jolloin auto jarruttaa omatoimisesti, kun nopeus kasvaa yli asetetun.

      Mutta jarrutteleeko pelkkä vakionopeudensäädinkin, eli Tempomat? Vai mikä ero näillä järjestelmillä on?

      • Tempomaatti

        Vakionopeussäädin (Tempomat) pitää nopeuden asetetussa vakioarvossa, vaikka kaasupoljinta ei paineta. Jos nopeus pyrkii kasvamaan alamäessä, järjestelmä jarruttaa kuskin toiveista riippumatta. Jarrutuksen tosin pystyy eliminoimaan painamalla kaasupoljinta kevyesti. Enemmän painettaessa nopeus kiihtyy enemmän kuin pelkkä alamäen vaikutus edellyttäisi. Tätä voidaan hyödyntää tasaisellakin ohitettaessa: kaasupolkimen painallus ohittaa vakionopeussäätimen vaikutuksen esim. ohituksen ajaksi. Kun poljinta lakataan painamasta, nopeus palaa asetettuun arvoonsa, jopa lievän jarrutuksen säestämänä.

        Speedtronic-toiminto puolestaan estää nopeutta kasvamasta asetettua arvoa suuremmaksi, vaikka kuski polkisi tallan lattiaan. Kun poljinta lakataan painamasta, veto lakkaa ja nopeus alkaa tasaisellakin laskea asetusarvoa pienemmäksi. Speedtronic-toiminnolle en ole keksinyt mitään hyötykäyttöä; siitä on pelkkää haittaa sikäli, että sen voi onnistua kytkemään tahattomasti päälle halutessaan käyttää vakionopeussäädintä.

        Nämä ovat minun kokemuksiani. Joku yltiölainkuuliainen saattaa olla ihastunutkin moisiin järjenvastaisiin rakkineisiin, joilla muilta osin loistava auto on osittain pilattu.


      • kaasuajarrua

        Kiitos vastauksesta

        Niinhän se näyttää nykyajan trendi olevan, että automatiikka hoitaa yhä enemmän ja enemmän kuljettajan tehtävistä. Pätee myös autoissa...


      • Topiax

        >Speedtronic-toiminnolle en ole keksinyt mitään hyötykäyttöä;

        Huomasin Irlannissa ajellessani BMW:n vastaavan toiminnon erittäin hyödylliseksi. Sikäläisen maaseudun kapeilla ja mutkaisilla teillä ei vakkarille ollut käyttöä. Sensijaan aseteltava nopeudenrajoitin oli oikein hyvä saarivaltakunnan maanteitä ajellessa: voi keskittyä ajamiseen ja muuhun liikenteeseen ja ajaa aina tilanteen mukaista nopeutta, jos haluaa, voi suotuisissa oloissa ajella paikoin "rajoitinta vasten".


      • Topiax
        Tempomaatti kirjoitti:

        Vakionopeussäädin (Tempomat) pitää nopeuden asetetussa vakioarvossa, vaikka kaasupoljinta ei paineta. Jos nopeus pyrkii kasvamaan alamäessä, järjestelmä jarruttaa kuskin toiveista riippumatta. Jarrutuksen tosin pystyy eliminoimaan painamalla kaasupoljinta kevyesti. Enemmän painettaessa nopeus kiihtyy enemmän kuin pelkkä alamäen vaikutus edellyttäisi. Tätä voidaan hyödyntää tasaisellakin ohitettaessa: kaasupolkimen painallus ohittaa vakionopeussäätimen vaikutuksen esim. ohituksen ajaksi. Kun poljinta lakataan painamasta, nopeus palaa asetettuun arvoonsa, jopa lievän jarrutuksen säestämänä.

        Speedtronic-toiminto puolestaan estää nopeutta kasvamasta asetettua arvoa suuremmaksi, vaikka kuski polkisi tallan lattiaan. Kun poljinta lakataan painamasta, veto lakkaa ja nopeus alkaa tasaisellakin laskea asetusarvoa pienemmäksi. Speedtronic-toiminnolle en ole keksinyt mitään hyötykäyttöä; siitä on pelkkää haittaa sikäli, että sen voi onnistua kytkemään tahattomasti päälle halutessaan käyttää vakionopeussäädintä.

        Nämä ovat minun kokemuksiani. Joku yltiölainkuuliainen saattaa olla ihastunutkin moisiin järjenvastaisiin rakkineisiin, joilla muilta osin loistava auto on osittain pilattu.

        >Speedtronic-toiminto puolestaan estää nopeutta kasvamasta asetettua arvoa
        >suuremmaksi, vaikka kuski polkisi tallan lattiaan.
        Tämä pitää paikkansa vain osittain: myös speedtronicin voi ohittaa kickdownilla eli polkaisemalla kaasupolkimen pohjaan. Automaatti vaihtaa silloin pienempään ja speedtronic putoaa pois päältä.


      • Tempomaatti
        Topiax kirjoitti:

        >Speedtronic-toiminnolle en ole keksinyt mitään hyötykäyttöä;

        Huomasin Irlannissa ajellessani BMW:n vastaavan toiminnon erittäin hyödylliseksi. Sikäläisen maaseudun kapeilla ja mutkaisilla teillä ei vakkarille ollut käyttöä. Sensijaan aseteltava nopeudenrajoitin oli oikein hyvä saarivaltakunnan maanteitä ajellessa: voi keskittyä ajamiseen ja muuhun liikenteeseen ja ajaa aina tilanteen mukaista nopeutta, jos haluaa, voi suotuisissa oloissa ajella paikoin "rajoitinta vasten".

        Ehkäpä tuolle olisi ollut käyttöä Latviassakin. Ajelin Mersuni edeltäjällä Via Balticaa pitkin etelään päin toukokuussa 2014. Eräässä taajamantapaisessa jouduin yksin partioivan liikennepoliisin pysäyttämäksi – edelläni samaa vauhtia edennyt paikallinen autoilija sai jatkaa matkaa kaikessa rauhassa.

        Käytiin (englanniksi) jokseenkin seuraavanlainen keskustelu:

        — Ajoitte ylinopeutta. Tässä on rajoitus viisikymppiä ja ajoitte seitsemääkymppiä!
        — Niinkö? Viimeksi näkemäni rajoitusmerkki oli 70.
        — Sen jälkeen on taajaman merkki. Pitää tietää, että rajoitus on silloin 50 ilman eri merkkiäkin.
        — No mitä tämä erehdykseni sitten maksaa?
        — Neljäkymmentä euroa. Mistä muuten tulette ja minne on matka?
        — Olemme Suomesta. Matka olisi syvälle Keski-Eurooppaan, pisimmillään kai Luxemburgiin asti.
        — Tjaa. Jospahan päästäisin Teidät sitten tällä kertaa kahdellakympillä.

        Annettuani poliisille 20 euron setelin rohkenin kysyä, saisinko suorituksestani kuitin.

        — Tjaa – jos kuitin haluatte, joudutte ajamaan pankin kautta ja homma maksaa silloin sen neljäkymppiä!

        Vähävaraisena eläkeläisenä näin viisaimmaksi tukea Latvian harmaata taloutta ja olla ottamatta tuollaista kuittia matkamuistoksi.


    • GrannyPinewood

      Ei pala jarruvalo. Jarruvalot eivät todellakaan pala silloin kun vakkari jarruttaa myötämäessä. Ainoastaan silloin kun kuljettaja jarruttaa, syttyvät jarruvalot.

      • E220_CDI

        Mikä malli, mikä vuosikerta?


      • Anonyymi

        2010 e ja palaa


    • Molemmillamerkeillä

      BMW on tässä nerokkaampi, automaatti rullaa alamäessä ja kone tyhjäkäynnillä. Toiminnon saa valita ajotietoneelta.
      Jarruvalot tosiaankin saavat ohjauksensa jarrupolkimelta Mersussakin.

      • E220_CDI

        Täh? Pääsit yllättämään? En väitä vastaan, mutta pidätän oikeuden palata aiheeseen.


      • MikaOjantaus

        BMW on on pelkkä kopiointi firma.
        Se mitä muut tekee, tekee tämä merkki perässä. Aina.


    • E220_CDI

      Aiemmassa Ceessäni asiaa edes tutkimatta huomasin peilistä jarruvaloni, kun tunturimaastossa jyrkässä alamäessä Tempomaatti hyppäsi jarrulle. Juuri nyt ei ole vuoristoa käytettävissä, mutta kun Tempomaatilla käsketään nopea hidastus vaikkapa 30 km/h kerrallaan, myös W212:n takalasista heijastuu jarruvalon punainen kajo. Ihan pienestä himmauksesta jarruvalo ei syty, vaan pitää tuntua selvä hidastus.

      Mersuja on monenlaisia, mutta minun W204 ja W212 toimivat kuten jo aiemmin sanoinkin:

      "Vakionopeussäädin hidastaa alamäen jyrkkyydestä riippuen moottorijarrutuksella tai lopulta jarruilla, ellei muu riitä. Jarruja käytettäessä myös jarruvalot palavat varoitukseksi"

      Jarruvalokatkaisin tietenkin seuraa poljinta, mutta tämän keskustelun tilanteessahan kuski ei koske jarrupolkimeen.

    • ddsds

      Minusta se on aivan loistavaa ettei alamäessä nopeus nouse sillä poliisit vahtaa juuri näitä. Nyt ei tule ns. vahinko ylityksiä sillä esim. 100 alueella ison mäen alla voi olla 120km kun autokin painaa melkoisesti...ja sakkohan siitä tulee jos poliisi sohii tutkan kanssa.

      • Tempomaatti

        Sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi ihan siinä kuin minulla omaani!

        Kovin vähän noita sinitakkisia näkee enää tienvarressa tutkailemassa. Homma on siirtynyt pitkälti peltipoliiseille ja siviilimallisiin poliisiautoihin sijoitetuille tutkille, jotka mittaavat vastaantulevien ajoneuvojen nopeutta.

        Ottaisin mieluummin riskin rikesakoista kuin ärsyttäisin takanani ajavia hidastelemalla ja jarruvaloja polttamalla aivan umpityperissä paikoissa.


    • slk200mb

      Vakionopeus tarkoittaa, että nopeus pysyy samana, vai kuinka?
      Kaasuttelee ylämäkeen ja jarruttelee alamäkeen. Hox.

      • Tempomaatti

        Tarkoittaa eri merkeillä eri asioita. Edellinen autoni oli VW, ja sen vakionopeussäädin ei turhia jarrutellut vaan päästi auton nopeuden nousemaan asetettua suuremmaksi alamäessä. M-B:n vakionopeussäädin haluaa olla kuskia lainkuuliaisempi ja jarruttaa alamäessä kuskin tahtomatta.

        Pidän tässä suhteessa enemmän VW:n filosofiasta. Muut saavat olla vapaasti toista mieltä.


      • kiitoskiitossostiik
        Tempomaatti kirjoitti:

        Tarkoittaa eri merkeillä eri asioita. Edellinen autoni oli VW, ja sen vakionopeussäädin ei turhia jarrutellut vaan päästi auton nopeuden nousemaan asetettua suuremmaksi alamäessä. M-B:n vakionopeussäädin haluaa olla kuskia lainkuuliaisempi ja jarruttaa alamäessä kuskin tahtomatta.

        Pidän tässä suhteessa enemmän VW:n filosofiasta. Muut saavat olla vapaasti toista mieltä.

        Kameratolppa kiittää.


      • Tempomaatti

        Kameratolpathan ovat navin muistissa! Navi huomauttaa tolppaa lähestyttäessä, jotta kuski tietää jarrutella. Muualla alamäissä otetaan potentiaalienergia hyötykäyttöön.


    • E220_CDI

      Nyt olisi viimeinkin hyvä aika käydä Mersukuskien joko lukemassa ohjekirja huolella tai kokeilemassa käytännössä mitä tapahtuu, jos alamäessä
      - tönäisee Tempomaatin viikseä eteenpäin
      - painaa kaasupolkimella vauhtia 2 km/h yli säätöarvon

      Kaikki valinnat ovat kuljettajalle tarjolla, vakionopeus, vaihteleva nopeus ja myös ylinopeus.

      • Tempomaatti

        Toki nuo temput on ehditty jo opetella ihan kantapään kautta. Ohjekirja on turhan paksu luettavaksi.


      • E220_CDI
        Tempomaatti kirjoitti:

        Toki nuo temput on ehditty jo opetella ihan kantapään kautta. Ohjekirja on turhan paksu luettavaksi.

        Auton valittuani luin oman autoni käyttöohjekirjan kannesta kanteen ennen kuin olin ajanut omallani metriäkään. Mutta kukin tyylillään.


    • MikaOjantaus

      Hienouksia, joita ei osaa muut tehdä kun Mese jo vuodesta 1997.
      Ei, ne jarruvalot eivät syty kun kyseessä on aktiivinen vakionopeudensäädin jonka Mese kehitti -90 luvun lopulla.
      Mesessä on mahdollisuus saada vakkari maksimi nopeuteen jolloin et tee virhettä kun kamera tulee vastaan, uudemmissa on tietty kylttien lukijat jo vuodesta 2007.
      Kannattaa lukea sitä ohjekirjaa kun auton ostat, varsinkin kun kyseessä on premium, aina löytyy enemmän juttuja kun tavallisesta skodasta.

    • Liikenteen vuoksi hidastaessaan Distronic ei tietenkään tarvitse jarruja eikä siten myödkään jarruvaloja. Käsittääkseni myös Distronic sytyttää silti jarruvalon hiljaisella tiellä jyrkässä alamäessä vauhtia hillitessään?

    • järjenRiemuvoitto

      Käsittääkseni vakionopeudensäätimen tehtävä on nimenomaan pitää nopeus vakiona, vai onko joku toista mieltä?

      • Anonyymi

        Noinhan se tietysti on. Jos ei halua ajaa vakionopeudella, niin miksi sitten pitäisi ajaa vakionopeussädin päällä? Ja aiemmin on vedottu esim lainkuuliaisuuteen tai poliisin valvontaan. Sillähän ei ole mitään tekemistä vakionopeussäätimen kanssa. Vakionopeussäätimen voi asettaa vaikka 120 km/h, vaikka rajoitus olisi 80 km/h. Ei se vakionopeussäädin ole mikään nopeusrajoitustenvalvoja. Ja jos haluaa, että nopeus ei pysy vakiona alamäessä, niin ottaa sen vakionopeusssätimen pois päältä siksi aikaa.

        Limitteri sopii puolestaan esim vaihtelevilla nopeuksilla ajamiseen, Jos rajoitus vaihtelee, niin rajoittimessa voi pitää muistissa kulloisenkin rajoituksen. Jos rajoitus on esim sata, mutta jono kulkee välillä 80 km/h, niin limitteirssä voi edelleen pitää sitä satasta ja säädellä nopeutta kaasupolkimella. Sitten hidastajan poistuessa ei tarvitse muistella onko rajoitus 100 vai 80. Limitteri sopii vakionopeusäädintä paremmin "nopeusrajoitusvalvojaksi".


    • Anonyymi

      Mitenhän sitä ennen pärjättiin liikenteessä, kun ei ollut mitään avustuksia autoissa? Kuski päätti....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8109
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2151
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2062
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1688
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1627
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1071
    7. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      25
      1066
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      985
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    Aihe