Pyörätien terroristit

Työmatkapyöräilijä

Tänään oli paha vaaratilanne pyörätiellä. Kilpapyöräilijät ja kaahaajat on saatava pois pyörätieltä. Ruuhkaisella pyörätiellä tuli vastaan kaksi pyörää rinnakkain. Jos pyöräilijät olisivat ajaneet jonossa ei olisi vaaratilannetta tullut ollenkaan. Jouduin väistämään kapeassa kohdassa näitä leveilijöitä. Väistettyäni näitä pyöräilijöitä palasin takaisin omalle ajolinjalle, näin vasemmalta puolelta vilahduksen. Takaa tuli 20 vaihteisella pyörällä kovaa pyöräilijä johon olin törmätä. Toivottavasti tuo pyöräilijä kuuli kiroiluni tuossa tilanteessa. Vauhti oli ihan päätön ruuhkaan ja tien ahtauteen nähden. Yli 7 - vaihteisille polkupyörille pitäisi määrätä haittavero.

34

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 37män

      Rinnakkain sinäkin ajat silloin kun olet kaverisi kanssa ajelemassa. Olen nähnyt.
      Muista aina liikenteessä, että ajolinjan vaihtajan tulee varmistua, ettei aja esimerkiksi takaa tulevan eteen.
      Vaihteiden lukumäärä ei lisää pyörän nopeutta. Kyllä se on pohkeista ja halusta kiinni.
      20 vaihteista polkupyörää ei taida olla olemassakaan ja kaikista pyöristä maksetaan nykyään haittavero. Sen nimi on arvonlisävero.

      • mzmzzmzzmz

        Jos takaa tullut ohittaja yllätti sinut, miksi ajoit keskellä tietä? Pyörätiellä mahtuu ongelmitta ohittamaan kunhan ottaa muut huomioon eli hitaampienkin ajettava tien reunassa. Aivan liian usein näkee että esim. perheet vallaneet koko pyörätien, vanhemmat ajavat rinnan ja edessä tai takana lapset ajavat siksakkia. Mikä ikävintä, vanhemmat eivät aina edes varoita lapsiaan lähestyvästä pyörästä. Jos soittaa kilikelloa, siitäkin voi tulla nipotusta.


      • 37män

        Lapset ovat pyöräteiden kunkkuja. Heidät nähdessään aikuisen pyöräilijän tulee hidastaa ja tarvittaessa vaikka taluttaa pyörä ohitse.


      • Hehheheee
        mzmzzmzzmz kirjoitti:

        Jos takaa tullut ohittaja yllätti sinut, miksi ajoit keskellä tietä? Pyörätiellä mahtuu ongelmitta ohittamaan kunhan ottaa muut huomioon eli hitaampienkin ajettava tien reunassa. Aivan liian usein näkee että esim. perheet vallaneet koko pyörätien, vanhemmat ajavat rinnan ja edessä tai takana lapset ajavat siksakkia. Mikä ikävintä, vanhemmat eivät aina edes varoita lapsiaan lähestyvästä pyörästä. Jos soittaa kilikelloa, siitäkin voi tulla nipotusta.

        Pelkäätkö nipotusta ;-)


      • oikeassa-olet
        37män kirjoitti:

        Lapset ovat pyöräteiden kunkkuja. Heidät nähdessään aikuisen pyöräilijän tulee hidastaa ja tarvittaessa vaikka taluttaa pyörä ohitse.

        Lapset ovat ylipäätään liikenteessä kunkkuja. Kaikki ajoneuvojen kuljettajat tulee varoa heitä erityisesti ihan kaikissa tilanteissa.


    • paripointtia

      Kilpapyöräilijöiden tulee ajaa kevyenliikenteen väylillä sopivalla tilannenopeudella sinne maantielle jossa sitten ajetaan sitä "kisavauhtia".

      Lapsia on aina ERITYISESTI varottava liikenteessä, oli tilanne mikä tahansa.

      • Pyöräjulli

        Eihän se näin ole, vaan se on näin: pyöräilijöiden tulee ajaa kaikkialla mutta erityisesti kevyenliikenteen väylillä sopivalla tilannenopeudella.
        Pyöräilijän tulee käyttää kevyen liikenteen väylää, jos sellainen on ja siinä pyörällä liikkuminen on sallittua.
        Muita huomioita:
        "Aivan liian usein näkee että esim. perheet vallaneet koko pyörätien, vanhemmat ajavat rinnan ja edessä tai takana lapset ajavat siksakkia." Sanoisin saman asian hieman toisin: aina näkee, että perheet vallaneet koko pyörätien. Eikä voi sanoa, että vanhemmat eivät aina edes varoita lapsiaan lähestyvästä pyörästä, vaan pitää sanoa, että vanhemmat eivät yleensä varoita lapsiaan lähestyvästä pyörästä, koska vanhemmat tuntuvat ajattelevan, että pyörä nopeampana on se, joka väistää, olipa sitten tilaa tai ei.
        Olen alkanut käyttää soittokelloa. Myös, jos on lapsia edessä. Saan osakseni vihamielisiä katseita ja mumisten esitettyjä huomautuksia, mutta saan myös tietä, jota aikaisemmin, kun epäröin kellon käyttöä häveliäisyyssyistä, en aina saanut lainkaan, vaan piti ajaa melkein kiinni ja pyytää tilaa: "anteeksi, saanko ohittaa". Nimenomaan jalankulkijoilla on tapana täyttää koko kevyen liikenteen väylä laidasta laitaan ja sitten kun ovat sen tehneet, muuttuvat vielä kuuroiksi.
        Nyt olenkin hankkinut pyörääni erittäin tehokkaan kellon. Sellaisen kromatun, vipukäyttöisen, joka on n. 7 cm:ä halkaisijaltaan ja erittäin äänekäs. Kelloa pitää käyttää harkiten, koska kun se rämähtää täydellä teholla takanasi, saattaa sulta mennä pissat housuun.


    • 20vaihd

      mistä tiesit että oli 20 vaihdetta pyörässä?

    • Kaikenlainen kilpailuhenkinen harjoittelu yleisillä liikenneväylillä tulisi kieltää, kippurasarviset suljetuille alueille, kuten moottoriurheiluakaan ei saa treenata ylisillä väylillä.
      Lisäksi kännykän näpläily kiellettävä kaikilta liikenteessä seikkailevilta, myös kävellen liikuttaessa, kuten kuullokkeet molemmissa korvissa.
      Valot ja heijastimet kuntoon, illat hämärtyy.

      • kysymyksiä-

        Miten määritellään kilpahenkinen harjoittelu?

        Miten kippurasarvet tekevät pyörästä vaarallisen?

        Mitä ovat yliset väylät?

        Kielletäänkö musiikin kuunteleminen myös moottoriajoneuvon kuljettajilta ja velvoitetaan pitämään ikkunat auki säästä riippumatta?


      • kysymyksiä- kirjoitti:

        Miten määritellään kilpahenkinen harjoittelu?

        Miten kippurasarvet tekevät pyörästä vaarallisen?

        Mitä ovat yliset väylät?

        Kielletäänkö musiikin kuunteleminen myös moottoriajoneuvon kuljettajilta ja velvoitetaan pitämään ikkunat auki säästä riippumatta?

        Esim. pyörän ja pyöräilijän varusteista, ja ajotyylistä, keskittyy vai omaan suorituksensa maksimointiin, ei ota muita liikenteessä olijoita huomioon.

        Kippurasarvinen on yleensä tieliikenteeseen soveltumaton " laiton " malli joka on " riisuttu " versio polkupyörästä, joissa ei ole lokasuojia, heiastimia, valoja, joka on tarkoitettu kilpailemiseen tai harjoitteluun.

        Yleiset väylät on tarkoitettu siirtymiseen paikasta A paikkaan B ja ovat kaikkien käytössä. Suljettu alue on tarkoitettu, esim jotain määrättyä tarkoitusta varten, kuten ajoharjoitteluun.

        Musiikin kuuntelu ns. korvalappumallisilla tai napeilla molemmissa korvissa tulisi kielää kaikilta liikenteessä olijoilta.

        Hyvää alkavaa syksyä valot kuntoon ja heijastimet heilumaan.


      • Käkii

        Toi kommentti kippurasarvisen soveltumattomuudesta ja laittomuudesta on täyttä hevonp-kaa.
        Ne ovat täysin laillisia. Niillä on erittäin hyvä ajaa kadulla ja liikenteenseassa.
        Minulla on niitä 2. Maantiepyörässä( ent. kilpapyörä tai harj. kilpapyörä) on kaikki lain edellyttämät varusteet ja samoin cyclocrosspyörässäni. Ja niin on myös tuuttujen vastasvissa pyörissä. Lokasuoja ei todellakaan ole pakollinen ja soittokello, ja heijastimet ei paljoa paina saatikka maksa. Monesti ne ovat kiinni jo ostettaessa.


      • Pyöräjulli
        Käkii kirjoitti:

        Toi kommentti kippurasarvisen soveltumattomuudesta ja laittomuudesta on täyttä hevonp-kaa.
        Ne ovat täysin laillisia. Niillä on erittäin hyvä ajaa kadulla ja liikenteenseassa.
        Minulla on niitä 2. Maantiepyörässä( ent. kilpapyörä tai harj. kilpapyörä) on kaikki lain edellyttämät varusteet ja samoin cyclocrosspyörässäni. Ja niin on myös tuuttujen vastasvissa pyörissä. Lokasuoja ei todellakaan ole pakollinen ja soittokello, ja heijastimet ei paljoa paina saatikka maksa. Monesti ne ovat kiinni jo ostettaessa.

        Kyllä edellisen kommentoijan näkemyksissä on vähän perääkin. Katsoin pikaisesti läpi muutaman pyöräliikkeessä myynnissä olevan maantiepyörän varustuksen ja kyllä tulos oli se, että yhdessäkään maantiepyörässä ei ollut vakiona soittokelloa tai lokasuojia, ei myöskään heijastimia, lukkoa tai seisontatukea. Tietenkin niihin saa nuo varusteet kiinni ja onhan niistä osa hankittavakin, jos aikoo laillisesti yleisellä tiellä ajella. Mutta ei se maantiepyörä mikään ihanteellinen työmatkapyörä ole, kun jarrutkin toimii kunnollisesti vain ala-ajoasennosta ja tavarat pitää kuljettaa selkärepussa, kun tavaratelinettä ei yleensä runkoon saa asiallisesti kiinni. Plus että vanteet ovat turhan heppoiset kaupungin jalkakäytävien reunakiville ja viemärin kansille ja renkaat eivät sovellu soralle.


      • Kukamistäkintykkää

        Toi on yksi mielipide. Eiköhän jokainen saa valita ihan itse minkälaisen pyörän ostaa. Jarrut kyllä toimivat ihan hyvin yläasennosstakin jarruttaessa. Monet eivät halua pyöräänsä seisontatukea tai tavaratelinettä ym. Lokasuojatkin ovat ihan vapaavalintainen juttu, ei mikään lainvastima pakko. Pienet ja kevyet irroitettavat lokasuojat ovat käteviä. Monet myös haluavat kuljettaa tavaransa mielummin repussa kuin satulalaukussa.
        Lainmukaiset varusteet siihen on helppo ruuvata, jos ne ei ole valmiina. Siis soittokello ja valkoinen valo eteenpäin ja punainen heijastin taaksepäin. Cyclocrosseissa nämä yleensä ovatkin valmiina.
        Mikä nyt sitten on se ihanteellinen työmatkapyörä. Jollekulle se suoratankoinen painava hybridi voi olla ihannepyörä ja toiselle taas se on arvoton työmatkakulkineena. Hybridi sopii melkein mihin vain, mutta ei ole oikein hyvä missään. Se sopii maantiepyörää huonommin asfaltille ja on painava poljettava jokaisessa ylämäessä. Se myös rullaa huonommin. Lisäksi sen suora tanko ei anna vaihtoehtoja asennon vaihtamiseen.
        Makuja on monia ja jokainen saa vapaasti valita ja varustella mieleisensä pyörän.


      • ei_näin

        Markettikauppiasta taas harmittaa, kun painavat ja ajo-ominaisuuksiltaan suorastaan vaaralliset pomppukeppiviritykset eivät enää tahdo kelvata kuin Stenan kuormaan.


      • saa_ajaa

        Moottoriurheiluakin saa harjoitella yleisillä teillä, kunhan ajaa liikennesääntöjen mukaan ja oikeaa tilannenopeutta.


      • polkimien_heijastimet
        Käkii kirjoitti:

        Toi kommentti kippurasarvisen soveltumattomuudesta ja laittomuudesta on täyttä hevonp-kaa.
        Ne ovat täysin laillisia. Niillä on erittäin hyvä ajaa kadulla ja liikenteenseassa.
        Minulla on niitä 2. Maantiepyörässä( ent. kilpapyörä tai harj. kilpapyörä) on kaikki lain edellyttämät varusteet ja samoin cyclocrosspyörässäni. Ja niin on myös tuuttujen vastasvissa pyörissä. Lokasuoja ei todellakaan ole pakollinen ja soittokello, ja heijastimet ei paljoa paina saatikka maksa. Monesti ne ovat kiinni jo ostettaessa.

        "Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin."

        Monesti tuo polkimien heijastinvelvoite jää täyttämättä vaikka muuten olisi asiat kunnossa.


    • Järjettömiäovat

      Kaupungilla kävellessä fillaristeja suhahtelee hipoen ohi joka puolelta ja lujaa. Yksi sivuaskel ja kolahtaa.

      • simppeliä

        Älä kävele pyörätiellä.


      • osaatko_sinä
        simppeliä kirjoitti:

        Älä kävele pyörätiellä.

        En kävelekkään mutta kävelen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä (https://www.finlex.fi/data/sdliite/sd/423.gif). Siellä pyöräilijöiden on ajettava sopivalla tilannenopeudella ottaen jalankulkijat huomioon.


      • kuvaeinäkynyt

      • simppeliä
        osaatko_sinä kirjoitti:

        En kävelekkään mutta kävelen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä (https://www.finlex.fi/data/sdliite/sd/423.gif). Siellä pyöräilijöiden on ajettava sopivalla tilannenopeudella ottaen jalankulkijat huomioon.

        Älä hortoile laidasta laitaan vaan kävele reunassa, silloin ei sujahda jokapuolelta ohi. Sinunkin pitää ottaa muut huomioon.


      • 37män
        simppeliä kirjoitti:

        Älä hortoile laidasta laitaan vaan kävele reunassa, silloin ei sujahda jokapuolelta ohi. Sinunkin pitää ottaa muut huomioon.

        "fillaristeja suhahtelee hipoen ohi joka puolelta"
        Jos kävelijä kävellee laidassa, niin silloin suhahtelee vain toisella puolella.


    • fwarw

      Ap, sun olemassaololle tulisi määrätä haittavero.

    • minkinfill

      polkupyörällä voi ajaa myös moottoritellä.
      Ei ole kielletty missään.

      • Kyllä on, lisäksi jalankulku, mopolla, traktorilla, ym:illa ns:lla hitailla ajoneuvoilla ei saa ajaa moottori tiellä.


      • lakikir
        sonnypruitti kirjoitti:

        Kyllä on, lisäksi jalankulku, mopolla, traktorilla, ym:illa ns:lla hitailla ajoneuvoilla ei saa ajaa moottori tiellä.

        perustele miten se on kielletty moottoritiellä?
        ja missä laissa niin on kirjoitettu?


      • lakikir kirjoitti:

        perustele miten se on kielletty moottoritiellä?
        ja missä laissa niin on kirjoitettu?

        Perustelu löytyy tieliikennelaista yksiselitteisesti.

        4 § (29.4.1994/328)

        Moottoritiellä sekä sen liittymis- tai erkanemistiellä on vain moottoriajoneuvoliikenne sallittu. Näillä teillä ei saa kuitenkaan kuljettaa moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa.

        Ajoneuvon hinaaminen moottoritiellä käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty. Moottoritiellä rikkoutuneen ajoneuvon saa kuitenkin tällä tavoin hinata seuraavaan sallittuun poistumiskohtaan saakka


      • et-siis-osaa

        Tietämystasosi on surkea. Takaisin koulun penkille.


    • Renzi

      Äsken kaksi pyörää kolaroi uusikartanontien ja kuitinmäenkaaren risteyksessä. Poliisi ja ambulanssi paikalla.

    • kävelijä68

      pyöräraivo on todella hirveää, päivittäin pyöräilijöitä kiilailemassa toisiaan ja vielä nämä nopeilla pyörillä ajavat hurjastelevat pyörätiellä, niin että siellä kulkeminen on turvatonta. Ehdottomasti olisi saatava valvontaa pyörätiellä ajaviin polkupyöriin ja myös tieosuuksilla. Poliisin toimia tässä suhteessa odotetaan.

      • sekäautolletfillarill

        Olen kanssasi samaa mieltä siinä että kevyenliikenteen väylillä ajetaan usein väärällä tilannenopeudella, eli liian lujaa. Polkupyörä on ajoneuvo siinä missä autokin ja ajoneuvoja koskee vevloite ajaa sopivalla tilannenopeudella. Poliisilla ei taida olla resursseja valvoa pyöräilijöitä kun niillä on hädin tuskin resursseja valvoa moottoriliikennettä.


      • eipahalle
        sekäautolletfillarill kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä siinä että kevyenliikenteen väylillä ajetaan usein väärällä tilannenopeudella, eli liian lujaa. Polkupyörä on ajoneuvo siinä missä autokin ja ajoneuvoja koskee vevloite ajaa sopivalla tilannenopeudella. Poliisilla ei taida olla resursseja valvoa pyöräilijöitä kun niillä on hädin tuskin resursseja valvoa moottoriliikennettä.

        Eikö ensisijassa jokaisen tule valvoa itseään että noudattaa turvallista ajotapaa.
        Huonokuuloisten tulisi erityisen tarkkaan pysyä pyörätien reunassa ja useamman liikkuessa yhdessä oltava jonossa.
        Antaessa kädellä kääntymismerkkiä ei kannata kättä pitää ylhäällä risteyksissä joissa on huono näkyvyys sillä pika tilanteessa et ehdi reagoida riittävän nopeasti.
        Intervalli vedot tulisi tehdä alueella jossa ei ole risteäviä alueita.
        Lapset,koirat,humalaiset tai muut sekopäät ja luistelijat yllättävät ovat todella varottavia liikkujia.
        Kokoontuminen ryhmiin ajoradalle haittaa muuta liikennettä miksi niin huonosti valitaan paikka kun ei ole estettä valita 2m sivummalle.
        Tärkeää on muistaa että pyörä voi ajon aikana rikkoontua tai kulkija muutoin horjahtaa eteen.
        Harvinaisen paljon tapaa kulkijaa joilla ei ole liikenne sääntöjä rajoittamassa heidän kulkuaan.
        Ajatus mukana liikkuessa kun muut ei välttämättä kunnioita omaa liikkumistasi.
        Suurin osa pyöräilijöistä ajelee mallikkaasti kiitos siitä heille.


    • panssarilastenvaunutko

      Ei vaan pyörät vaan myös jalankulkijat törttöilevät näillä väylillä. Kuljetaan ryhmässä väylällä, ei välitetä pääseekö siitä ohi. Jäädään juoruilemaan keskelle tietä. Samoin lastenvaunujen kanssa liikkujat. Saattaa olla kolmetkin vaunut rinnakkain ja niitä työntämässä ääliöt jotka ei välitä muista tiellä liikkujista tippaakaan. On asiaa niin paljon että ei voida peräkkäin kulkea. Joskus tipahtanut ajotielle kun ei tunnelissa pystynyt väistämään muualle kun sinne. Mutkan takaa tunneliin ja lastenvaunuja tientäydeltä. En aja lujaa. On tavallinen kolmevaihteinen pyörä. Joku on sanonutkin , että vaara, panssarivaunut tulevat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9686
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3119
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      43
      2887
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2679
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2085
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      109
      1996
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1913
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      55
      1477
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe