koiran viihdykkeet ja aktivointi yksin ollessa

russelipusseli

Hei! otsikko toivottavasti osuva:D eli minulla on kaksi aivan mahtavaa russelia ja molemmat tyytyväisiä ja iloisia, mutta ongelma on siis se että toinen näistä hauvoista tahtoisi leikkiä koko-ajan (ei siis varsinainen ongelma) ja itseäni soimaa vakavasti omatunto jos päivän aktivoinnit ja leikit jäävät lyhyeksi esim raskaan työpäivän takia:(

koirat eivät oikeastaan ole yksin päivässä kun max 2-4h (miehen kanssa eriaikaan työvuorot) ja meistä molemmat lenkittää vuorollaan koiria ja lenkit ovat sen tunnin pari jos nätti sää ja koirat jaksaa ja 30min jos koiria ei kiinnosta tai on huono keli ja vähintään kolmesti päivässä.
koirien kanssa tehdään kaikenlaista jokapäivä käydään uimassa, aktivoidaan, tutustutaan, reissataan uusiin lenkkipaikkoihin ja kaikenlaista mitä ikinä sitten keksitäänkään, mutta silti tuo nuorempi koiramme tuppaa aina hakemaan leikkiin siis aina:O ja ei todellakaan haittaa muuten mutta olisi kiva tietää onko olemassa mitään erityisen hyvää koiran älypeliä/leluteline hommelia/ aktivointirakennelmaa jonka voisi koiralle antaa ja se viihdyttäisi sitten edes tunnin tai pari:D eimuuten mutta nämä normi älypelit kestää sen 5min ja on ratkaistu ja välillä tekee niin pahaa kun koira vain tahtoisi leikkiä ja minä en viitsi/jaksa kauhean kauaa kerralla (vanhempi koira viihtyy itsekseen ja viihdyttää itseään sellasella konginpallolla) mutta nuorempi on niin reppana kun vanhempi koira ei sen kanssa leiki ja sitten minäkään en aina jaksaisi kaiken muun tohinan lisäksi hirveisiin leikkeihin:( kertokaa siis mikähän olisi maailman mahtavin hankinta koiran viihdykkeeksi:D ja omia kokemuksia tietty:D kiitos ja pidetäänhän asiallisena keskustelu:) ja pahoittelut kirjoitusvirheistä olen äärimmäisen huono kirjoittamisessa ja huonosti nukuttu yö takana, mutta kiitos sille joka selviää tuon tekstin loppuun asti:D

4

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gar.field

      Kissa on perinteisesti ollut koirien hyvä leikkikaveri. Kunhan aloitustutustumiset saa tehtyä huolella ettei tule mitään purulelua.

      • Koirienvihaaja

        Saamarin ajattelematon sekopää. Kissa on koirasi lelu sinun huomaamattasi. Vaikka kissa ja koira ihmisten näkökulmasta leikkivät, ei se usein ole leikkiä ainakaan kissasta. Vaikka kissa ei sähise, mätki tai murise, voi se hyvinkin olla stressaantunut tilanteesta. Kahden aikuisen kissankin "leikeissä" on usein kyse esimerkiksi talon sisäisistä aluekiistoista. Pennut ovat sitten oma juttunsa, sillä ne leikkivät vielä toisten eläinten kanssa aktiivisesti toisin kuin aikuiset kissat. Aikuinen kissa ottaa usein muut talon eläimet kilpailijoina joiden kanssa se välttää riitoja.

        Mistä sitten leikin erottaa? Nykyaikana ajatellaan, että paras tunnusmerkki kissalla näissä tilanteissa on kieli. Kissa nimittäin stressaantuessaan "näyttää" kieltä nopeasti. Katsoppas seuraavalla kerralla leikkiä tämän eleen varalta, sillä silloin kyse on kissasta suuremmasta asiasta kuin leikistä. Koirapainotteiset ihmiset eivät usein kykene täysin tulkitsemaan kissoja, vaan heiltä usein pienet eleet jäävät täysin huomaamatta.


    • dgKKGJkhjkl

      Mä olen tehnyt mun Australianterrierille aivojumpaksi/ajanvietteeksi erilaisia viritelmiä wc-paperirullasta, margariinipurkeista, tyhjistä lääkepurkeista yms. Taita tyhjän wc-paperirullan toinen pää sisään ja laita joku nami sisään ja sulje taittamalla toinen pää sisään. Laita se tyhjään rasiaan ja kansi päälle. Sen jälkeen laita se isompaan rasiaan kansi alaspäin ja kansi päälle. Piillota jonnekin sohvan/sängyn alle etsittäväksi/löydettäväksi. Toinen hyvä on ollut maksalaatikkoa Gongin sisään ja pakkaseen. Käy koiralle joka on perso ruuan perään eikä tykkää jyrsiä luita. Mun koira tykkää aktivointikuutiosta, jonka sisään laitetaan nameja ja pyörittämällä kuutiota namit tulee satunnaisesti ulos. Saman tapaisia on palloina. Tykkääkö se retuuttaa lelua? On olemassa koirien pehmoleluja, joissa on sisällä vinkuja/vinkupallo tai tyhjä juomapullo.

    • 37533773

      Noi purkit yms. on ihan hyviä ja meillä on piilotusleikit hitti. Pitäisi sopia russelillekin kun se on metsästyskoira, että nenän käyttö käy luonnostaan ja on kivaa. Siis oliko teillä pihaa? Kämppä käy äkkiä pieneksi.
      Mutta aktivointipallo on kanssa hyvä. Meillä ainakin yksinkertaisuudessaan lemppareita. Semmoisenkin laitteen olen nähnyt, mikä heittää pallon aina uudelleen, kun opettaa koiran pudottamaan sen "täyttöluukusta".
      Se voisi olla tosi kiva, en ole itse sitä kyllä vielä kokeillut, mutta jos koira tykkää noutaa (muutenkin kun omistajan mieliksi) niin se voisi olla sen mielestä hauskaa.

      Lisäksi voisit etsimällä etsiä samanikäisiä ja kokoisia kavereita (koirakoulut, leikkitreffit, tutut, kasvattaja jne.) ja kerran-pari kertaa viikossa antaa sen vaan leikkiä kavereitten kanssa itsensä väsyksiin. Se olisi sille kaikista hauskinta leikkiä ja siinä koira saa parasta liikuntaa. Jollain on aina piha tms. minne pääsee, koirapuistot nyt on ihan kamalia, mutta muitakin paikkoja on. Vaikka metsäretkiä teette. Siinä täytyy tietty myös lähteä, mutta ei tartte tehdä mitään kummempaa ja se parantaisi omatuntoa: varmasti koira saisi nimenomaan leikkiä ja pitää hauskaa! Mullakaan ei ole treffejä kaksi kertaa viikossa, joten mä lasken että se on kyllä ihan onnellisen paljon jos joku järjestää hauskat treffit jopa kaksi kertaa viikossa mahdottoman hauskan seuran kanssa ;)

      Jos teillä on paljon aktivointia ja muuta kuten kerrot, ja vaikka noita leikkitreffejä, niin ei sen koiran kanssa nyt ihan aina tartte leikkiä. Kyllä se saa tuon mukaan niin paljon kaikkea että ainoa tosiaan mitä lisäisin listaan on se 1-2 kertaa viikossa muiden kanssa leikkiminen. Sitten sen elämä ainakin tämän kertoman perusteella on melkolailla täydellistä koiran elämää: paljon seuraa, koirakaveri, hyvät omistajat, paljon aktivointia, leikkejä ja lepoa... Se pyytää leikkiin varmuuden vuoksi, jos se noin paljon kaikkea saa, ei se siitä pahoillaan ole jos et aina leikikään. Saahan sitä aina kysyä :) Emmehän mekään pahoita mieltämme jos kaveri ei aina pääse kahville tai vastaa puhelimeen, emmekä koe syyllisyyttä, jos joskus emme vain jaksa.
      Kuulostatte tosi ihanteellisilta koiranomistajilta kyllä. Oispa kaikki yhtä aktiivisia ja panostaisi noin paljon!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      690
      5294
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3337
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2583
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe