On vaikeaa pitää turpa kiinni facebookissa. Ei jaksa hypistellä, peukutella ja kehua.
Onneksi on myös sellaisia, jotka uskaltavat olla erilaisia, mutta se onkin taas sitten asia erikseen. Ei taida laulaa poikkeavalle kunnian kukko.
Olen alkanut opettelemaan sanomaan oikeita ajatuksiani, katsotaan montako ulosheittoa tulee.
Oikeastaan aloitin kokeilun sanoa suoria mielipiteitä facebookissa, Suomessa asuvan ulkolaisen tuttavani kanssa. Hän on alkanut nähdä joka paikassa Immosia.
Eräs ikäiseni ystävä on kyykkinyt metsässä viikon päivät. Laittanut väliaikakuvia facebookiin täysistä mustikkasankoista ja pakaste pusseista.
Urakka on nyt ohi yli kuuskytlitraa mustikkaa. Uusi päivitys, selkä ja polvet paskana ja kädet itikan puremien aiheuttaman allergiareaktion takia turvoksissa.
Kysyttäessä miksi keräsit niin paljon, vastaus itselle ja lapsille talveksi.
Onko sinun lapsesi ja lapsenlapsesi käettömiä?
Käettömät jälkeläiset
114
226
Vastaukset
- tillinsuntallin
Mulla ei niitä lapsia ole eikä tule. Mutta jos olis niin itse saisivat metsään vääntäytyä. Selkä on kyllä täälläkin paskana, mutta ihan muista syistä kun mettässä möyrimisestä.
Toivoa sopii, että sen kerääjä jälkikasvu osaa antaa arvoa niille valmiiksi nenän alle rahdatuille marjoille. - eppu2
Ei se taida kunnian kukko sille Immosellekaan laulaa. Suorat sanat saattavat olla suorastaan vaarallisia.
Minäkin käyn mustikassa, mutta strategiani on sellainen, että litran kannun noukin kerralla ja sitten taas vähäksi aikaa huilaamaan.- SVL-kunniaan
Haukkumallahan ne hyvät kiitetään. Suomessa. Niinkuin Immonenkin. Suuna päänä punaviherfasistit, suoraan siionistien ohjauksessa.
- käkisekukkuu
Meillä on kaikki sukulaiset aina olleet käettömiä.
Joku oli kai joskus yrittänyt kasvattaa käenpoikasia, mutta ei kuulemma onnistunut.- niin.tiedätkös
Tiedätkös missä on käen pesä?
- siilimuori2
Oisko kyse äitinrakkauvesta lapsiin?
Minun äitini on myös laittanut marjat ja hirvenlihat suunnilleen koko suvulle ja totta mooses kaikki ovat otaneet vastaan kun kerran tarjotaan. Nyt kun ikää alkaa olla sen verran et polvet eivät hillasuolle taivu, aikoo antaa vain lapsille ja lapsenlapsille.
Oonkin sanonut että jokainen joka haluaa saa itse marjansa ja lihansa.
Itse ole omille lapsilleni laittanut muutaman kipposen samalla kun itselle. Siitä syystä kun on mukava antaa ja tuottaa hyvää mieltä. Marjastus ei taida olla näiden nuorten perheettömien trendiharrastus numero yksi. Ovat huomanneet et saa kaupasta jos on rahaa millä ostaa ja jos ei ole ovat ilman.Äidin rakkauttako rämpiä otsa hiellä itikkametsässä, saada itsensa kipeeksi ja toipua viikkoja vammoista. Outo tapa näyttää äidinrakkautta.
- siilimuori2
korppis kirjoitti:
Äidin rakkauttako rämpiä otsa hiellä itikkametsässä, saada itsensa kipeeksi ja toipua viikkoja vammoista. Outo tapa näyttää äidinrakkautta.
Se rakkauventunne on äitin sydämmessä :). Mitäpä äiti ei lastensa eteen tekisi.
- siilimuori2
siilimuori2 kirjoitti:
Se rakkauventunne on äitin sydämmessä :). Mitäpä äiti ei lastensa eteen tekisi.
.ja minun äitini rakasti metsässä ja soilla kävelemistä. Ei koskaa sieltä vammoja saanut, päin vastoin, hyvää mieltä ja maahenkeä.
Huomenta@ Vastauksia on tullut samanhenkisiltä jotka ymmärtävät Kainuun murretta, on tietty hänkin, jotka heittää iänikuista "vitsiä" joka ei enää ketään naurata.
Minun äitini ei opettanut meitä valmiille enkä minä opettanut lapsiani valmiille. Jos haluavat mennä marjaa siitä vaan. Esikoiseni poimi viime kesänä lakkoja vaimonsa mökiltä, tuli tänne mökilleni ja teki lakkapiirakan ; )
Kun olin lapsi teimme syksyisin kivoja marjareissuja koko perhe, mutta se oli aikaa kun kaikki lapset olivat kouluikäisiä. Jokainen keräsi kykyjensä mukaan, huilattiin ja syötiin eväitä ja nautittiin syysauringosta.
En ole enää vuosiin marjastanut. Joskus poimin tästä mökin pihalta sieniä ja teen salaattia. Mansikoita ostan litran pari torilla käydessäni ja syön tuoreina.
Voi olla, että käyn mustikassa. Se on yksi syyssadon punaviinini raaka-aine.- kesivä
Pohjois-Karjalassa sanottais käittömät!
- Heikunkeikku
Yli 60 litraa mustikoita on kyllä tosi hyvä suoritus. Hän varmaankin tykkää tallustella metsässä ihan satasella. Hyötyliikuntaa.
Puolukoita on helpompi kerätä ja silloin eivät hyttysetkään kiusaa. Joskus muinoin kerättiin vuosittain miehen kanssa 140-150 litraa puolukoita. Niistä riitti itselle aimo kasa (mies söi joka päivä puolukkaa ja talkkunaa) ja sitten annettiin muillekin ylläriksi.
Metsässä oli kiva rämpiä. Koirat saivat hyvää liikuntaa ja ihmisten kunto kohosi oikein ropinalla.
Mieheni oli kävelevä kompassi, mutta nyt kun häntä ei enää ole, niin meikäläinen ei uskalla metsään mennä, kun eksyn jo alkumetreillä. - ö-Öö
Marjat halpoja marketeissa.
Jotkut tosiaan poimii niitä paljon. Käsittämättömintä, että eivät myy niitä, vaan tunkevat sukulaisilleen riesaksi. Vähän, kuin heittäisi rahaa menemään. Meille jotkut tunkee kotimehuja. Mulla tossa keittiön lattialla muovikassillinen, mitä lie mehua. Ei meillä kukaan juo mehuja, korkeintaan appelsiinimehua. Usein olen tehnyt mehuista kotiviiniä, toi kassi oli unohtunut jonnekin, elikkäs ei muuta kuin vanhat mehut viemäriin.
Mauton aasinsilta muuten. Kirjoittaa mustikoiden poimimisesta ja samaan aloitukseen rasismista kannattavaan sävyyn. Aika ristiriitaista ajatuksenjuoksua. Jotenkin vois ajatella, että aloittaja kaipaa mustaa miestä, mutta ei maahanmuuttajia? Selittänee matkustushalukkuutensa.
=DW=- Entinen.kaappijuoppo
"Käsittämättömintä, että eivät myy niitä..."
Kokeilepas myydä. Ei kukaan osta suomalaiselta. Ei mistään hinnasta. Eikä ota ilmankaan. Minä olen kokeillut. Pakkaseen piti panna. Nyt syön vuoden 2010 satoa. Vielä on puolitoista pakastimellista jäljellä.
Viiniä ennen tein. Viimeksi koko satsiin iski home ja vessan pönttöön piti kaataa. Sitten hain kaupasta, mutta Alkon tuotteissa vähintään jok kolmas pullo on viallista, takaisin olen vienyt ja rahat saanut takaisin. Viimeksi oli helkkarin mausteista ja poltti sisuksissa. Vermutti joskus alkoholitonta, joskus poltti sisuksissa. Viinit monesti jotain tynnyrin poljalta kaadettua sakkaa. Kirkkaissa ei moitiimista.
Nyttemmin lopetin juopottelun kokonaan luettuani kirjas "Selviämistarinoita", jossa 20 entistä alkoholistia kertoo tarinansa. Moni julkisuuden henkilökin omalla nimellään. Ja sitten heti seuraavana aamuna näin miten entinen pitkä, komea mies, parta jota Muhamettikin kadehtisi, oikeassa kädessä muovikassi jossa koko omaisuus, käveli putkan suunnalta keskustaan päi. Vasemmalla kädellä kannatteli housun liitinkiä. Perse paljaana loistaen. Ei ollut alushousuja eikä vyötä. Ulkona 12 astetta ja reipas merituuli. Tuohon tilaan on helppo luiskahtaa, todistivat nämä 20 kirjoittajaakin.
- MarjaMuori
Eivät toki kädettömiä ole, kädet vaan ovat niin täynnä työtä ja askarta, etteivät paljon marjametsään pääse rämpimään. Hankalaa se olisikin pienten lasten ja vauvan kanssa, itikat söisivät pienokaiset aivan tyystin.
Mielelläni heille mustikat, vadelmat, puolukat ja sienet keräilen, jopa valmiiksi perkaan, kuivaan ja pakastan, osan keitän hilloiksi. Niitä sitten mummin nassikat saavat talven aikana popsia suihinsa. Terveellistä, hyvää, puhdasta lähiruokaa. Vastavuoroisesti käyvät täällä tekemässä kevät ja syyshommat, ei tarvitse muorin kiivetä räystäskouruja puhdistamaan eikä yksin haravoida julmettua määrää lehtiä kompostiin. Keväällä kasvimaan kääntävät ja puut sekä pensaat leikkaavat, minä vain neuvoja jakelen ja pienten kanssa leikin. Tänään ja huomenna poimin mustat viinimarjat, keitän niistä hyytelöä ja mehua, tietysti osan annan lapsille ja muutaman pullon vien lähitalojen vanhuksille. Puolukoita tulee poimittua yleensä niin reilusti yli oman ja perheen tarpeen jotta niitä joutaa antaa myös naapureille joiden jalat ei enää pysty metsässä kulkemaan.- Heikunkeikku
"MarjaMuori"
Oletpas sinä toimelias muori noitten marjojen kanssa. Kiva oli lukea sun tekstiä.
Minä teen kans pojan perheelle raparperihilloa ja omenasosetta, mutta ne on paljon helpompia hommia, kun omput saa noukkia puusta ja raparperipuskat on pihan perällä. Marjamuori, olisi pitänyt lukea sun viestisi ensin, olisin täältä kompannut.
Viinimarjahyytelö on niiiiin hyvää, varsinkin joulukinkun kanssa! En vaan ole ikinä saanut onnistumaan :/ Aina tulee liian lötjöä. Onko sulla joku ässä hihassa?- MarjaMuori
Heikunkeikku kirjoitti:
"MarjaMuori"
Oletpas sinä toimelias muori noitten marjojen kanssa. Kiva oli lukea sun tekstiä.
Minä teen kans pojan perheelle raparperihilloa ja omenasosetta, mutta ne on paljon helpompia hommia, kun omput saa noukkia puusta ja raparperipuskat on pihan perällä.Metsässä kulkeminen on melkein parasta mitä voi tehdä, se tekee hyvää mielelle ja keholle. Antamisen ilo on myös vähintään yhtä mukava tunne kuin saamisenkin ilo.
- Heikunkeikku
hmp.f kirjoitti:
Marjamuori, olisi pitänyt lukea sun viestisi ensin, olisin täältä kompannut.
Viinimarjahyytelö on niiiiin hyvää, varsinkin joulukinkun kanssa! En vaan ole ikinä saanut onnistumaan :/ Aina tulee liian lötjöä. Onko sulla joku ässä hihassa?Mustaviinimarjoista tehty hyytelö on kyllä mannaa vattunkupurulle:)
Minäkin oikein innostuin MarjaMuorin selostuksesta ja tuli mieleen, josko minäkin pitkästä aikaa innostuisin sitä tekemään. Kuinkahan monta vuotta siitä onkaan, kun sitä värkkäsin. Varmaan kohta parikymmentä vuotta.
Miksei sun hyytelös ole onnistunut?
Tee marjoista ensteks mehua ja plätkäse mehun joukkoon hillosokeria (ei tavallista sokeria) ja keitä sitä oliko se nyt viitisentoista minuuttia. Luulen, että paketin kyljessä on ohje hillolle ja hyytelölle. - Heikunkeikku
MarjaMuori kirjoitti:
Metsässä kulkeminen on melkein parasta mitä voi tehdä, se tekee hyvää mielelle ja keholle. Antamisen ilo on myös vähintään yhtä mukava tunne kuin saamisenkin ilo.
Puhut asiaa kuule MarjaMuori. Mettässä kulkeminen on hunajaa mielelle ja koko kropalle. Ja kiven nokassa istuminen höyryävän kahvikupposen kera ja voileipää toises kädes. Hiton ihanaa.
- MarjaMuori
hmp.f kirjoitti:
Marjamuori, olisi pitänyt lukea sun viestisi ensin, olisin täältä kompannut.
Viinimarjahyytelö on niiiiin hyvää, varsinkin joulukinkun kanssa! En vaan ole ikinä saanut onnistumaan :/ Aina tulee liian lötjöä. Onko sulla joku ässä hihassa?Aina laitan mukaan kiehumaan myös raakileita, yleensä käytän hillosokeria, ei tarvitse edes laittaa niin paljon kuin ohjeessa neuvotaan. Pihassani on muutama vanha voimakasarominen todella iso runsassatoinen pensas, vähän turhan happamia syömämarjoiksi, mutta verrattomia hyytelöön. Suuhuni popsin ja mehun keitän noista uudemmista jalostetumpien pensaiden marjoista.
Mustishyytelö on ihan parasta luonnonjugurtin tai vaniljajäätelön kanssa, jopa kaurapuurokin maistuu hyvälle sen kyydittämänä, mannapuurosta puhumattakaan. Vaan nyt pitää joutua takaisin puskiin ;) No hiivatti, kiitos Heikku & MarjaMuori vihjeistä, korvan taakse meni. Olen vain tavallisella sokerilla yrittänyt.
- Heikunkeikku
hmp.f kirjoitti:
No hiivatti, kiitos Heikku & MarjaMuori vihjeistä, korvan taakse meni. Olen vain tavallisella sokerilla yrittänyt.
Onnistut aivan varmasti hillosokerilla.
Myös pihlajanmarjahyytelö on yli-hyvää lihan kans tai voileipäkeksin päällä. - eppu2
Heikunkeikku kirjoitti:
Puhut asiaa kuule MarjaMuori. Mettässä kulkeminen on hunajaa mielelle ja koko kropalle. Ja kiven nokassa istuminen höyryävän kahvikupposen kera ja voileipää toises kädes. Hiton ihanaa.
Tänä kesänä olen nyt poiminut 16 litraa mustikoita ja jatkuu.
Nuorempana, kun intoa oli enemmän tuli noukittua 100kin litraa puolukoita ja mustikoita sen verrran kun sai. Nythän niitä on pilvin pimein.
Kerran olen tehnyt pihlajanmarjahyytelöä, siitä on kauan. Voileipäkeksin päälle sopi hyvin. eppu2 kirjoitti:
Tänä kesänä olen nyt poiminut 16 litraa mustikoita ja jatkuu.
Nuorempana, kun intoa oli enemmän tuli noukittua 100kin litraa puolukoita ja mustikoita sen verrran kun sai. Nythän niitä on pilvin pimein.
Kerran olen tehnyt pihlajanmarjahyytelöä, siitä on kauan. Voileipäkeksin päälle sopi hyvin."eppu2"
Miten on turpasi nykyään?
Valehteletko Facebookissakin?
Vai oletko vasta aloittelija?
H.- MarjaMuori
Heikunkeikku kirjoitti:
"MarjaMuori"
Minä teen kans pojan perheelle raparperihilloa ja omenasosetta, mutta ne on paljon helpompia hommia, kun omput saa noukkia puusta ja raparperipuskat on pihan perällä.Minä laitan omenasosetta keitellessä välillä kanelitangon mukaan kiehumaan, antaa kivan maun. Raparperejä pakastelen pitkin kesää ja sitten niitäkin keitän omenan kanssa hilloksi. Puolukkahilloon laitan omenaa joukkoon jottei ole liian hapokasta. Puolukkamehusta tehty makea hyytelökin on tosi hyvää liharuokien kanssa. Puolukkahilloon sopii myös kurpitsa joukkoon. Luumut ja kirsikat säilön viinaan, tulee hyvää likööriä.
- Heikunkeikku
MarjaMuori kirjoitti:
Minä laitan omenasosetta keitellessä välillä kanelitangon mukaan kiehumaan, antaa kivan maun. Raparperejä pakastelen pitkin kesää ja sitten niitäkin keitän omenan kanssa hilloksi. Puolukkahilloon laitan omenaa joukkoon jottei ole liian hapokasta. Puolukkamehusta tehty makea hyytelökin on tosi hyvää liharuokien kanssa. Puolukkahilloon sopii myös kurpitsa joukkoon. Luumut ja kirsikat säilön viinaan, tulee hyvää likööriä.
Hyvänen aika sentäs, sinähän se olet varsinainen HilloMuoriMestari:)
Olen joskus aatellut, että vois olla kiva tehdä itse Likööriä. Juuri tolleen, kuin sinä teet. Ei ole vaan tullut tehtyä.
Mitenkä se tarkalleen oikein tehdään? Puteli Koskenkorvaa, jota mikään ei korvaa, kaks kirsikkaa työnnetään pullonpohjalle ja annetaan mojua jonkun aikaa. Vai olisko sulla parempi resepti. Voisin kokeilla tehdä.
Joskus sata vuotta sitten tein Karviaismarjahilloa. Se oli eka ja vimppa kerta. Voi kauhiaa, siitä tuli ihan sammakonkudun näköstä. Vihreää lötköä, jossa lillui niitä karviaisen siemeniä. Tosi epämiellyttävän näköistä. Eikä makukaan ollut hääppöönen. - eppu2
hunksz kirjoitti:
"eppu2"
Miten on turpasi nykyään?
Valehteletko Facebookissakin?
Vai oletko vasta aloittelija?
H.Minun turpaani ei facebookissa ole, eikä tällä tietämällä tulekaan.
Joten en ole edes aloittelija.
Jos elämä muuttuu jossain vaiheessa tylsäksi, saatan silloin sinnekin sortua. Heikunkeikku kirjoitti:
Olen joskus aatellut, että vois olla kiva tehdä itse Likööriä. Juuri tolleen, kuin sinä teet. Ei ole vaan tullut tehtyä.
Mitenkä se tarkalleen oikein tehdään? Puteli Koskenkorvaa, jota mikään ei korvaa, kaks kirsikkaa työnnetään pullonpohjalle ja annetaan mojua jonkun aikaa. Vai olisko sulla parempi resepti. Voisin kokeilla tehdä.
Joskus sata vuotta sitten tein Karviaismarjahilloa. Se oli eka ja vimppa kerta. Voi kauhiaa, siitä tuli ihan sammakonkudun näköstä. Vihreää lötköä, jossa lillui niitä karviaisen siemeniä. Tosi epämiellyttävän näköistä. Eikä makukaan ollut hääppöönen.Varmaan voi tehdä monella tapaa, mulla olis tässä Heikulle parit. Kun juuri meinaan on kirja auki, laitoin pari päivää sitten karviaislikööri tulemaan.
Se tehdään niin että perataan (ruodot pois sopasta tietty), pestään ja annetaan kuivaa. N. 2 litraa marjoja ja 3/4 litraa jotain kirkasta. Korvaa tai vodkaa tai jellonaa, mitä niitä nyt löytyy, Eau de Vie'tä :) Kaada kaikki suureen, tiiviiseen purkkiin, ja pidä se esillä 3-4 viikkoa. Hölskytä aina välillä kunnolla.
Sitten siivilöidään ja kaadetaan melittasuodattimen läpi, ja keitetään sokeriliemi seuraavasti: jokaista liköörilitraa kohden 5 dl ja 2-2½ dl vettä, keitetään ja annetaan jäähtyä ennen kuin se sekoitetaan likööriin. Sitten litkun pitää seistä vähintään kolme kuukautta. Joulujuomaa siis :) Tänä vuonna ajattelin kokeilla pakastaa nuo karviaiset sen jälkeen kun ovat tehtävänsä tehnyt likööriin. Eiks olis aika nättejä jääpaloja vaikka siideriin tai viiniin.... :P
Samassa kirjassa näytti olevan kirsikkalikööriäkin. Tässä reseptissä se tehdään konjakista, 75 cl ja 2 kg hienoa sokeria tai tomusokeria, 3 litraa kirsikoita.
Huuhdo marjat, poista kivet ½-1 marjalitrasta ja rikot kivet mukaan. Purkkiin, sokru ja konjakki päälle ja ravista aina silloin tällöin, kun sokeri meinaa laskeutua pohjalle. Tämä siivilöidään vasta joulun alla, ja marjat voi tarjota jälkiruokana.
Tuota kirsikka juttua voi tehdä mansikka-versionakin. Hölskytysvaihe vaan paljon lyhyempi, 5-7 viikkoa. Ja pitää olla kypsiä mansikoita tai tulee kitkerää.
Aika hauskaa mutta näissä resepteissä kaikissa lukee Kirjassa että "pullotetaan varastointia varten". Harmi, mä kun kuvittelin pääseväni juomaan niitä :/
Muistan että äippä joskus teki tummasta rommista kaikkea, työnsi sinne kirsikkaa ja luumua ja ihan kaikkia marjoja mitä löytyi. Aina kun uusi sato kypsyi, niin kansi auki vaan ja tavarat sinne. En kyllä muista että olisi sokeria laittanut. Lopputuloksesta jäänyt total blackout :) Siinä olikin vissiin enempi jujuna saada tujuja marjoja jätskin päälle, kuin juoda sitä litkua.- Heikunkeikku
hmp.f kirjoitti:
Varmaan voi tehdä monella tapaa, mulla olis tässä Heikulle parit. Kun juuri meinaan on kirja auki, laitoin pari päivää sitten karviaislikööri tulemaan.
Se tehdään niin että perataan (ruodot pois sopasta tietty), pestään ja annetaan kuivaa. N. 2 litraa marjoja ja 3/4 litraa jotain kirkasta. Korvaa tai vodkaa tai jellonaa, mitä niitä nyt löytyy, Eau de Vie'tä :) Kaada kaikki suureen, tiiviiseen purkkiin, ja pidä se esillä 3-4 viikkoa. Hölskytä aina välillä kunnolla.
Sitten siivilöidään ja kaadetaan melittasuodattimen läpi, ja keitetään sokeriliemi seuraavasti: jokaista liköörilitraa kohden 5 dl ja 2-2½ dl vettä, keitetään ja annetaan jäähtyä ennen kuin se sekoitetaan likööriin. Sitten litkun pitää seistä vähintään kolme kuukautta. Joulujuomaa siis :) Tänä vuonna ajattelin kokeilla pakastaa nuo karviaiset sen jälkeen kun ovat tehtävänsä tehnyt likööriin. Eiks olis aika nättejä jääpaloja vaikka siideriin tai viiniin.... :P
Samassa kirjassa näytti olevan kirsikkalikööriäkin. Tässä reseptissä se tehdään konjakista, 75 cl ja 2 kg hienoa sokeria tai tomusokeria, 3 litraa kirsikoita.
Huuhdo marjat, poista kivet ½-1 marjalitrasta ja rikot kivet mukaan. Purkkiin, sokru ja konjakki päälle ja ravista aina silloin tällöin, kun sokeri meinaa laskeutua pohjalle. Tämä siivilöidään vasta joulun alla, ja marjat voi tarjota jälkiruokana.
Tuota kirsikka juttua voi tehdä mansikka-versionakin. Hölskytysvaihe vaan paljon lyhyempi, 5-7 viikkoa. Ja pitää olla kypsiä mansikoita tai tulee kitkerää.
Aika hauskaa mutta näissä resepteissä kaikissa lukee Kirjassa että "pullotetaan varastointia varten". Harmi, mä kun kuvittelin pääseväni juomaan niitä :/
Muistan että äippä joskus teki tummasta rommista kaikkea, työnsi sinne kirsikkaa ja luumua ja ihan kaikkia marjoja mitä löytyi. Aina kun uusi sato kypsyi, niin kansi auki vaan ja tavarat sinne. En kyllä muista että olisi sokeria laittanut. Lopputuloksesta jäänyt total blackout :) Siinä olikin vissiin enempi jujuna saada tujuja marjoja jätskin päälle, kuin juoda sitä litkua.Kiitos, kiitos, sata kiitosta nakkaan sulle.
Inspiroivan reseptin kirjoitit. Itse tehty likööri voisi olla kiva joululahja.
Pullon vois koristella kivasti ja tradaaaaa, maan mainio lahja olis siinä.
Ens viikolla meen ostamaan muutamat putelit kirkasta. Samallahan sitä likööriä tekee isomman määrän.:)
Pitää vielä miettiä mistä marjoista tekis. Vai tekiskö yhen tötsän mansikoista, yhen tötsän jostain muusta ja kolmannen sitte taas aivan muusta.
Aattele, jos kauhiasti innostun liköörien teosta, niin kohta meikäläisellä on oma liköörikauppa.:) - MarjaMuori
Heikunkeikku kirjoitti:
Joskus sata vuotta sitten tein Karviaismarjahilloa. Se oli eka ja vimppa kerta. Voi kauhiaa, siitä tuli ihan sammakonkudun näköstä. Vihreää lötköä, jossa lillui niitä karviaisen siemeniä. Tosi epämiellyttävän näköistä. Eikä makukaan ollut hääppöönen.Minäpä tykkään säilöä luumut ja kirsikat bacardy-rommiin, jos sitä ei ole saatavilla niin sitten käytän jotain kirkasta maustamatonta viinaa.
Pesen luumut/kirsikat, sitten kuivaan ne, en poista kiviä. Ladon puhtaan purkin täyteen l tai k ja sitten valutan purkkiin hienoa sokeria niin paljon kuin mahtuu, avitan välillä ravistamalla. Sitten kaadaa viunaa purkkiin niin paljon kun mahtuu. Purkin laitan jääkaappiin ja parin viikon ajan käännän sen kerran päivässä ylösalaisin. Jouluksi on varsin maittava "janojuoma" valmis. Kaadan juoman pulloihin (ei tarvitse sihdata jos tekee ehjistä hedelmistä) ja perkaan hedelmistä kivet pois, peratut hedelmät säilön purkissa siihen saakka kun on aika tehdä maailman mainiointa jälkiruokaa joulupöytään. Jälkkärin teen sauvasekoittimella ensin pienentäen hedelmät lähes soseeksi, sen sekoitan rahkan ja kermavaahdon kanssa sekaisin, kyllä on rumaa ja hyvää! MarjaMuori kirjoitti:
Minäpä tykkään säilöä luumut ja kirsikat bacardy-rommiin, jos sitä ei ole saatavilla niin sitten käytän jotain kirkasta maustamatonta viinaa.
Pesen luumut/kirsikat, sitten kuivaan ne, en poista kiviä. Ladon puhtaan purkin täyteen l tai k ja sitten valutan purkkiin hienoa sokeria niin paljon kuin mahtuu, avitan välillä ravistamalla. Sitten kaadaa viunaa purkkiin niin paljon kun mahtuu. Purkin laitan jääkaappiin ja parin viikon ajan käännän sen kerran päivässä ylösalaisin. Jouluksi on varsin maittava "janojuoma" valmis. Kaadan juoman pulloihin (ei tarvitse sihdata jos tekee ehjistä hedelmistä) ja perkaan hedelmistä kivet pois, peratut hedelmät säilön purkissa siihen saakka kun on aika tehdä maailman mainiointa jälkiruokaa joulupöytään. Jälkkärin teen sauvasekoittimella ensin pienentäen hedelmät lähes soseeksi, sen sekoitan rahkan ja kermavaahdon kanssa sekaisin, kyllä on rumaa ja hyvää!Minä kiitän reseptistä, kohta on purnukkaa rivissä. Aamun hymyvenytyskin tuli suoritettua tuosta sun "kyllä on rumaa ja hyvää" :D tuota on pakko kokeilla!
Muistelen että ei tosiaankaan ollut kädetön kun muksut oli pieniä, mutta aikaton kylläkin. Ei oikein tahtonut löytää aikaa sekä rämpimiseen, perkaamiseen että säilömiseen. Ei nykykämpässä oikein tahdo enää tilaakaan olla marjoille saati säilykkeille. Kylmäkellarit ovat muisto vain.
Oikea voittotrofé tuo 60 litra! Ja oisko ollut muorin tapa täyttää paikkansa ja olla hyödyllinen? Moni kaipaa sellaista, tunne että on tärkeä.
Pisti silmään (auts) tuo alku, "uskaltaa olla erilainen". Mitä uskaltamista siinä on, ikään kuin hyve sanoa mitä ajattelee? Enemmän taitoa vaatii sanoa mitä mielessä on, mutta tahdikkaasti. Näköjään minullakin siinä hiottavaa ;)Mietin tähän perään, että noin nopeasti saattaa tulla myös mulle ongelmaksi tuo, kun kukaan ei enää tarvitse mua. Että sinänsä voin samaistua tuon sinisen kullan alle tuupertuneen naisen kanssa.
Lisään tähän uusintaan oman uusintani äidistäni.
viimeisenä Joulunaan, aatto-aamuna, hänen käestään putosi kattila.
Siinä oli moni-hedelmäinen, myös mustikkainen keitos Riisi-Puurolle.
Kuulin kolahduksen parvekkeelle, meni katsomaan.
Äiti istui ja katsoi ikkunasta ulos.
Ei katsonut minuun.
Ei kukkunut.
Kuuma soppa levisi lattialla.
Ymmärsin olla hiljaa ja siivosin lattian.
Helmikuussa Lääkäri soitti, mitä äidille tehdään?
Annoin tappo-luvan.
Koska tunsin äitini.
Nyt sitten kaikki äiti-höpöttäjät.
Itkua ja tursustelua, olkaa hyvät.
Eiköhän teidänkin aikanne ole kohta alkamassa.
H.- madx
Ehkä tämä ”uusintasi” (jonka vuoksi olen joskus silmäni vesittänyt…), onkin oiva vastaus aloittajan kritiikkiin perheensä eteen kaikkensa antaviin äiteihin!
- Ehkä äitisi olisi facebook –aikana voinut päivittää sivulleen, kuinka pettynyt, säikähtänyt, masentunut, häpeissään, hän oli tuon tapahtuman vuoksi – miten noin pääsikin käymään juuri hänelle! Ja ehkä hän olisi kehunut poikansa empaattista suhtautumista ja tilanteentajua :) …
Olen tällä pitkällä (noin 7 vuotta) lukukokemuksellani jotenkin oppinut ”tuntemaan” kirjoittajia, ja koska kertomassasi et käytä niitä erikoisia tavuviivojasi, ajattelen sinun vieläkin miettivän kohdallesi tullutta vastuuta, ja vastuullista päätöstäsi. Äitisi olisi halannut sinua – ehkä vastoin tapojaankin :)…
Viimeisen virkkeesi "innoittamana": - ennen kuin luonnontuotteiden säilöminen lapsille ja lapsenlapsille ja muulle suvulle alkaa tuntua fysiikan päälle:
Hoitotestamenttilomake:
https://www.thl.fi/fi/palvelut-ja-asiointi/lomakkeet/hoitotahto
Ohjeita vapaamuotoiseen hoitotestamenttiin:
http://birgitmummu.vikki.fi/Terveys/Hoitotahto.htm - siilimuori2
Jokaisella on oma äiti-tarinansa, ei ole yhtä ylitse muiden. Jokaisella se ainoa oikea tursuttava tai vähemmän tursuttava. Se että jollain on tietynlainen äiti-tarina, ei tee toisten äiti-tarinaa yhtään se n vähempi-arvoiseksi. Koksa meillä kaikilla on vain yksi ainoa oikea äiti.
- omamullakin
siilimuori2 kirjoitti:
Jokaisella on oma äiti-tarinansa, ei ole yhtä ylitse muiden. Jokaisella se ainoa oikea tursuttava tai vähemmän tursuttava. Se että jollain on tietynlainen äiti-tarina, ei tee toisten äiti-tarinaa yhtään se n vähempi-arvoiseksi. Koksa meillä kaikilla on vain yksi ainoa oikea äiti.
Juuri noin, ei kannata olettaa oman kokemuksen olevan muiden kokemuksia ihmeellisempi. Eikä omaansa täällä parempana julistaa.
- Heikunkeikku
siilimuori2 kirjoitti:
Se on juuri näin, että "meillä kaikilla on vain yksi ainoa oikea äiti."
Eilen olin äiteemuorin luona laittamassa valmiiksi kaikki kuntoon, kun tänään äitini täyttää 95-vuotta. Fiini valkoinen pöytäliina, juhlakupit tietysti ja jääkaapissa on liuta lautasia, joissa jos jotakin tarjottavaa. Kelmuun käärittynä. Ei tarvitse ku nostaa pöytään ja kahvitus voi alkaa.
Aamulla kello 6, oli yökkö (yövalvoja) tullut sängyn viereen ja laulanut "Paljon onnea vaan"-kappaleen. Mukava ja ilahduttava herätys oli äidillä. Kertoi, että "Se osas laulaaki tosi hyvin, ei ollu mikään määkijä niinku monet". Heikunkeikku kirjoitti:
Eilen olin äiteemuorin luona laittamassa valmiiksi kaikki kuntoon, kun tänään äitini täyttää 95-vuotta. Fiini valkoinen pöytäliina, juhlakupit tietysti ja jääkaapissa on liuta lautasia, joissa jos jotakin tarjottavaa. Kelmuun käärittynä. Ei tarvitse ku nostaa pöytään ja kahvitus voi alkaa.
Aamulla kello 6, oli yökkö (yövalvoja) tullut sängyn viereen ja laulanut "Paljon onnea vaan"-kappaleen. Mukava ja ilahduttava herätys oli äidillä. Kertoi, että "Se osas laulaaki tosi hyvin, ei ollu mikään määkijä niinku monet".Aurinkoista juhlapäivää äidillesi!
Muille edellä vastanneille:
Hiukan outoa, jos pitää äideilläkin ja heidän kuolemisillaan kilpailla, kenen äiti menehtyi tykimmin. Kuka tapatti äitinsä siistimmin. Kuka tursuttaa eniten.- Heikunkeikku
Ancelina kirjoitti:
Aurinkoista juhlapäivää äidillesi!
Muille edellä vastanneille:
Hiukan outoa, jos pitää äideilläkin ja heidän kuolemisillaan kilpailla, kenen äiti menehtyi tykimmin. Kuka tapatti äitinsä siistimmin. Kuka tursuttaa eniten.Kiitos Ancelina. Täällä onkin aivan mahtavan aurinkoinen ilma. Vieraat voivat mennä kahvikupposensa kanssa halutessaan parvekkeelle. Parveke tuo vähän lisätilaa pieneen asuntoon.
Kovin paljon vieraita ei tule, koska äitini ystävät ovat melkein kaikki jo kuolleet. Ne jotka vielä elävät, niin eivät ikänsä puolesta jaksa lähteä syntymäpäiville. Joskus äitini surullisena toteaa, että kun ei enää ole paljoakaan ystäviä jäljellä.
Papin tuloa äiti odottaa, vaikkei nyt ole varsinaisesti kovin uskonnollinen. Nyt kun äiti on jo noin vanha, niin seurakunnalta tulee pappi joka vuosi. 90-vuoden jälkeen vierailut ovat jokavuotisia.
Minä meen juhliin vasta vähän myöhemmin ja veljeni "päivystää" aikaisemmin. Äitini kun ei tietenkään enää saa keitettyä kahvia ja tehtyä muitakaan hommia.
Yhdyn mielipiteeseesi tuossa, mitä kirjoitit kommenttisi lopussa. Heikunkeikku kirjoitti:
Aamulla kello 6, oli yökkö (yövalvoja) tullut sängyn viereen ja laulanut "Paljon onnea vaan"-kappaleen. Mukava ja ilahduttava herätys oli äidillä. Kertoi, että "Se osas laulaaki tosi hyvin, ei ollu mikään määkijä niinku monet"."Se osas laulaaki tosi hyvin, ei ollu mikään määkijä niinku monet".
Äänellään se variskin laulaa.
Aika ilkeesti sanottu äidiltäs jos aatellaan et joku huonolla äänellään on kuitenkin halunnut ilahduttaa äitiäsi ja ottanut riskin siitä huolimatta ettei ole osannut laulaa. :(- Heikunkeikku
Nittaminax kirjoitti:
"Se osas laulaaki tosi hyvin, ei ollu mikään määkijä niinku monet".
Äänellään se variskin laulaa.
Aika ilkeesti sanottu äidiltäs jos aatellaan et joku huonolla äänellään on kuitenkin halunnut ilahduttaa äitiäsi ja ottanut riskin siitä huolimatta ettei ole osannut laulaa. :(Ymmärsit väärin. Äitini nimenomaan sanoi, että yökkö lauloi Tosi Hyvin.
Tuo hänen käyttämä sanonta Määkimisestä on huumorimielessä sanottu. Jos telkkarista tai radiosta tulee joku kappale, josta äitini ei tykkää, niin saattaa sanoa, että "laita ny radio hiljempaa, ei tuota määkimistä jaksa kuunnella". Minulle hän usein sanoo, että "Älä nyt määi", silloin jos sanon jotakin sellaista, josta äitini on eri mieltä.
Hyvä kun takerruit tuohon Määkiä-sanaan. Voi olla, että muutkin saivat mun tekstistä väärän käsityksen. Ymmärsin kait sitten väärin, mutta ensinhän se kehu yökköä ja haukku aikasemmat laulajat. Mulla kun ei tota lauluääntä ole ollenkaan niin antaisin pojoja niille jotka sentään yrittivät määkiä. :)
- Heikunkeikku
Nittaminax kirjoitti:
Ymmärsin kait sitten väärin, mutta ensinhän se kehu yökköä ja haukku aikasemmat laulajat. Mulla kun ei tota lauluääntä ole ollenkaan niin antaisin pojoja niille jotka sentään yrittivät määkiä. :)
Joo, juu ja jep. Kyllä sinä nyt ymmärsit aivan väärin. Ei äitini ole aikaisempiakaan laulajia haukkunut.
Ottaa päähän kovasti, kun tulin kirjoittaneeksi äitini käyttämästä Määkimis-sanasta.
Se on vaan yksi hänen omituisista sanoista. Äänensävyn kun vielä ottaa huomioon, niin hänen sanansa ymmärtää paremmin.
Hoitohenkilökunta saattaa tulla sanomaan äidille, että nyt mennään suihkuun, johon äitee tomerana vastaamaan, että mitä sielä koko ajan pitää hypätä, emmää läähäre suihkuun. Avustajat siihen, että kyllä sun nyt pitää vaan tulla suihkuun, johon äitini, että äläkää ny määkikö, en minä mihinkään lähde. :)
Eli tommosta keskustelua, joka on huvittavaa henkilökunnan mielestä.
Laulamisesta vielä, että ei äitini ketään nimenomaista ihmistä tarkoita sanoessaan määkimisestä. Tangoista hän ei pidä ja kun tuli telkkarista Tangomarkkinat, kysyin puhelimessa, että katsooko hän niitä ja siihen äiti "Mitä semmosta määkimistä kukaan haluais kuunnella". Ja tangokisoissahan kaikki osaavat laulaa, että mieti itse tuota äitini määkiä-sanaa.
Minäkin määin äiteelle tämän tästä, hänen mielestä. Heikunkeikku kirjoitti:
Joo, juu ja jep. Kyllä sinä nyt ymmärsit aivan väärin. Ei äitini ole aikaisempiakaan laulajia haukkunut.
Ottaa päähän kovasti, kun tulin kirjoittaneeksi äitini käyttämästä Määkimis-sanasta.
Se on vaan yksi hänen omituisista sanoista. Äänensävyn kun vielä ottaa huomioon, niin hänen sanansa ymmärtää paremmin.
Hoitohenkilökunta saattaa tulla sanomaan äidille, että nyt mennään suihkuun, johon äitee tomerana vastaamaan, että mitä sielä koko ajan pitää hypätä, emmää läähäre suihkuun. Avustajat siihen, että kyllä sun nyt pitää vaan tulla suihkuun, johon äitini, että äläkää ny määkikö, en minä mihinkään lähde. :)
Laulamisesta vielä, että ei äitini ketään nimenomaista ihmistä tarkoita sanoessaan määkimisestä. Tangoista hän ei pidä ja kun tuli telkkarista Tangomarkkinat, kysyin puhelimessa, että katsooko hän niitä ja siihen äiti "Mitä semmosta määkimistä kukaan haluais kuunnella". Ja tangokisoissahan kaikki osaavat laulaa, että mieti itse tuota äitini määkiä-sanaa.
Minäkin määin äiteelle tämän tästä, hänen mielestä.Kovasti sun nyt pitää selitellä ja määkiä mitä äitees sano ja tarkotti. :) Unohetaan koko määkiminen. :)
- höltitön11137
madx kirjoitti:
Ehkä tämä ”uusintasi” (jonka vuoksi olen joskus silmäni vesittänyt…), onkin oiva vastaus aloittajan kritiikkiin perheensä eteen kaikkensa antaviin äiteihin!
- Ehkä äitisi olisi facebook –aikana voinut päivittää sivulleen, kuinka pettynyt, säikähtänyt, masentunut, häpeissään, hän oli tuon tapahtuman vuoksi – miten noin pääsikin käymään juuri hänelle! Ja ehkä hän olisi kehunut poikansa empaattista suhtautumista ja tilanteentajua :) …
Olen tällä pitkällä (noin 7 vuotta) lukukokemuksellani jotenkin oppinut ”tuntemaan” kirjoittajia, ja koska kertomassasi et käytä niitä erikoisia tavuviivojasi, ajattelen sinun vieläkin miettivän kohdallesi tullutta vastuuta, ja vastuullista päätöstäsi. Äitisi olisi halannut sinua – ehkä vastoin tapojaankin :)…
Viimeisen virkkeesi "innoittamana": - ennen kuin luonnontuotteiden säilöminen lapsille ja lapsenlapsille ja muulle suvulle alkaa tuntua fysiikan päälle:
Hoitotestamenttilomake:
https://www.thl.fi/fi/palvelut-ja-asiointi/lomakkeet/hoitotahto
Ohjeita vapaamuotoiseen hoitotestamenttiin:
http://birgitmummu.vikki.fi/Terveys/Hoitotahto.htmNoilla lomakkeilla ei juurikaan ole merkitystä. Pölyttyvät omassa tk:ssa paperiversioina, joita kukaan ei ymmärrä katsoa. Kannattaa tehdä nuo kanta.fi:ssa
- Heikunkeikku
Nittaminax kirjoitti:
Kovasti sun nyt pitää selitellä ja määkiä mitä äitees sano ja tarkotti. :) Unohetaan koko määkiminen. :)
Joo unohdetaan vaan:)
Ja muistakin, että et jälkeen päin ala tästä enää mitään määkimään:) Heikunkeikku kirjoitti:
Joo unohdetaan vaan:)
Ja muistakin, että et jälkeen päin ala tästä enää mitään määkimään:)No ehän minä, mutta noi muut. :) Tai niistä en tiiä mitä mäkisevät tai määkivät. :)
Höh. Tuli joku palvelinvirhe loota esiin eikä tää viesti lähteny mihinkään. Tää suoli on takkuillut monta tuntii tänään.- eppu2
Heikunkeikku kirjoitti:
Minäkin määin äiteelle tämän tästä, hänen mielestä.Minä ymmärsin tuon niinkuin varmaan ajattelitkin. Meillä myös käytetään tuota määkimissanaa, eikä se tarkoita poissaoleville loukkausta, eikä sillä ketään nimetä.
Usein juurikin, jos musiikki ei miellytä. - Heikunkeikku
eppu2 kirjoitti:
Minä ymmärsin tuon niinkuin varmaan ajattelitkin. Meillä myös käytetään tuota määkimissanaa, eikä se tarkoita poissaoleville loukkausta, eikä sillä ketään nimetä.
Usein juurikin, jos musiikki ei miellytä.Kiitos eppu2 kun ymmärsit mua:)
Kyllä toi Nittaminax taisi kans ymmärtää, ku lopetti määkimisen määkimisestä:)
Minä kun oon aina luullut, että lähes kirjakieltä kirjoitan, niin eikö mitä, oon saanut pudota korkialta ja huomata, että ehämmää osaakaan kirjoittaa niin, että muut ymmärtäisivät mitä tarkalleen meinaan.
Niinku sekin, että joku ihmetteli, miksi meen kylpyammeeseen jos tekee mieli siellä kiroilla (mojua). Heh, vieläkin naurattaa tuo erhe :)
Kuinkahan paljon asioita oon kirjoittanut niin, että minä tarkoitan aivan muuta ja muut ajattelee ihan aivan muuta.
En käy mustikassa kun en tykkää niistä. Marjassa käyminen on loppunut lähes kokonaan kun elän yksin. Jälkikasvu ei välitä marjoista, ostavat jos tarvitsevat. Nuorempana olin kova käymään marjassa ja sienessä. Kerran jouduin lähietäisyydelle karhun kanssa, aloin pelätä metsään menoa. Saattoi karhu säikähtää yhtä paljon kuin minä.
Huuää karhu... mikä ihana syy pysyä kotona :) Vaikka Ruuhka-Suomessa asunkin, pelkään niitä silti. Enkä nyt tarkoita sitä vero-sellaista. Mutta yhtä paljon kuin karhua pelkään niitä kaikenmaailman öttiäisiä. On hyttysiä, punkkeja ja hirvikärpäsiä. Öff.
Olen surkea marjanpoimija, mutta sienien kanssa mestari. Olen niitä opetellut aikoinaan kulkemalla kirja kourassa, ja usein oli hukka-pussi mukana minne tungin sellaiset herkullisen näköiset jotka kasvoi yleisesti jossain paikassa. Kotona sitten syynättiin ja suoritettiin obduktiota.
Ei löydy mitään niin herkullista kuin koivunkantosienet. Ja vaikeat, jos ei kanto olekaan koivua, se onkin toinen, tappava sieni. Haperot ovat ihanat, ja varma saalis. Niin harva poimii niitä.
Mikä onkaan parempi kuin voissa paistetut sienet ruisleivän päällä :Phmp.f kirjoitti:
Huuää karhu... mikä ihana syy pysyä kotona :) Vaikka Ruuhka-Suomessa asunkin, pelkään niitä silti. Enkä nyt tarkoita sitä vero-sellaista. Mutta yhtä paljon kuin karhua pelkään niitä kaikenmaailman öttiäisiä. On hyttysiä, punkkeja ja hirvikärpäsiä. Öff.
Olen surkea marjanpoimija, mutta sienien kanssa mestari. Olen niitä opetellut aikoinaan kulkemalla kirja kourassa, ja usein oli hukka-pussi mukana minne tungin sellaiset herkullisen näköiset jotka kasvoi yleisesti jossain paikassa. Kotona sitten syynättiin ja suoritettiin obduktiota.
Ei löydy mitään niin herkullista kuin koivunkantosienet. Ja vaikeat, jos ei kanto olekaan koivua, se onkin toinen, tappava sieni. Haperot ovat ihanat, ja varma saalis. Niin harva poimii niitä.
Mikä onkaan parempi kuin voissa paistetut sienet ruisleivän päällä :PMinäkin tykkään sienistä, kanttarellit ja herkkutatit on hyviä, en ole mikään expertti. Sain pitkäaikaisen vastenmielisyyden kanttarelleja kohtaan kun olin poiminut sekaan keltaisia sieniä jotka olivat mielestäni ihan saman näköisiä, maistuivat pahalta. Ihmettelin kuinka joku voi syödä kanttarelleja kunnes veljeni keksi missä on vika, hän tietää sienistä kaiken. Nyt erotan jo oikeat kanttarellit niistä toisista.
mielikki.neito kirjoitti:
Minäkin tykkään sienistä, kanttarellit ja herkkutatit on hyviä, en ole mikään expertti. Sain pitkäaikaisen vastenmielisyyden kanttarelleja kohtaan kun olin poiminut sekaan keltaisia sieniä jotka olivat mielestäni ihan saman näköisiä, maistuivat pahalta. Ihmettelin kuinka joku voi syödä kanttarelleja kunnes veljeni keksi missä on vika, hän tietää sienistä kaiken. Nyt erotan jo oikeat kanttarellit niistä toisista.
Arvaan melkein, mitä olet poiminut. Itse pidän sienistä, mutta odottelen haaparouskua ja muita suolattavia sieniä. Marjaan en ole tohtinut mennä, koska maisemat ovat minulle outoja, joten varppina eksyisin. Odottelen tässä vain kaveria metsään.
Täällä olisi iso suo lähellä, mutta lakkoja saadakseen pitäisi mennä kauemmaksi pitkospuilta ja tottunuttakin vanhusta (75-v)etsittiin helikoptereilla, kun oli eksynuyt, saati minä sitten. Puuntaakse kun menen, niin en enää tiedä, missä päin tie on.
Olisi kiva poimia mustikoitakin, mutta itsellä ei ole säilytystilaa ollenkaan, joten litra riittäisi, mutta autolla täytyisi mennä, joten olen laskeskellut, että bensarahoilla saan toriltakin niitä, eikä itikat syö, puhumattakaan punkeista ja hirvikärpäsistä.
- lakkasuon.kulkija
Eihän kesä tunnu kesältäkään jos ei marjastamassa käy. Lakkasuolla on ihanaa kerätä isoja kullankeltaisia lakkoja ämpäriin. Mustikat ovat omaan pakastimeen ihan pakko kerätä käsin, säilyvät kokonaisina. Puolukoita pitää ainakin sen verran olla että saa vispipuuroa ja talkkunahyvettä. Syksyisin tuoreista puolukoista tehty sose on hyvää liharuoan kanssa ja vaikkapa porkkana-puolukkapiirakassa.
Olen aina pitänyt marjastamisesta. Lapsena kuljimme vanhempien mukana. Isompana keräsin marjat äidillenikin ja kotiinikin, kaupaksikin jos aika ja kunto riitti. Lapseni ovat keränneet itse omat marjansa, ei niitä tarvitse äidin enää kerätä. - henrjii
Näin on, jokaisella on joku intohimo. Yleensä kerääminen, pakastaminen, ja ruuanlaitto on yleisimpiä, ja löytyyhän niistä hyviä vihjeitä, kuten, se muikun paisto
mihin laitetaan ruokaöljyä voin lisäksi.
Maton pesu laiturilla kontallaan herättää myös mielenkiintoa, kestääkö polvet, ja miten käy säärien siinä touhussa.- pianPistää
Nyt taisit sohaista ampiaispesää!!
- Viatonsivullinen
Ei kai polvillaan tarvitse olla, rannassa niin hienot matonpesupaikat,
ei voi oikeastaan sanoa että järvessä pesty.
Laiturille kun levittää maton ja pitkävartisella harjalla alkaa jyystämään, uimalla maton huuhtoo, SE on järvessä pesemistä:)
Lapsena oltiin siskojenkanssa himomatonpesijöitä. Äiti jo vähän
toppuutteli intoamme, revittiin matot toistemme käsistä:) - Korppis1
Viatonsivullinen kirjoitti:
Ei kai polvillaan tarvitse olla, rannassa niin hienot matonpesupaikat,
ei voi oikeastaan sanoa että järvessä pesty.
Laiturille kun levittää maton ja pitkävartisella harjalla alkaa jyystämään, uimalla maton huuhtoo, SE on järvessä pesemistä:)
Lapsena oltiin siskojenkanssa himomatonpesijöitä. Äiti jo vähän
toppuutteli intoamme, revittiin matot toistemme käsistä:)Juuriharjalla kontaten tulee siistiä jälkeä. Kontallaan näkee pienetkin tahrat. Huuhtominen käy kätevästi uppopumpun vesiletkulla ; )
Niin ja kuka mitenkin, se on makuasia, minä tykkään kontata pysyy polvet kunnossa.
Yksi kaikkein vaikeimpia asioita (paljon vaikeampaa kuin olla moralisoimatta toisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä facebokissa) onolla pitämättä itseään esikuvana muille. Hyväksyä muut sellaisina kuin he ovat, nimittelemättä, nostamatta itseään muiden yläpuolelle. Olen mieluummin "käetön" kuin aivoton, tunteeton ja sydämetön. Kesäterveisin Lappeenrannasta.T. Paloma.
- kesivä
Joku ihana äiti (?) on laittanut jo leipomukset uunin. Ihana kakun tai kääretortun tuoksu leviää avonaisesta ikkunasta.
Ihanat äidit :)Valitettavasti nykyiset nuoremmat ikäpolvet ainakin meillä on jättäneet pullan syömisen, olisin hyvä leipomaan vaikka itse sanonkin. Itselle en viitsi leipoa kun vieraitakin käy harvakseltaan, ovat vain pakkasessa ikuisuuden eivätkä enää maistu. Jostain syystä ainakaan tuntemien nuorten keskuudessa ei marjoja arvosteta tarpeeksi, on toki poikkeuksiakin, ne ovat terveellisempiä kuin tuontihedelmät. Smoothieta tekevät usein, marjat olisivat niihin todella hyviä.
- kesivä
Nykynuorista moni kaihtaa hiilihydraatteja. Kävin torstaina Ruohonjuuri-kaupassa ostamassa punajuuri-hapankaalia ja kyllä oli kuhinaa superfood-hyllyillä. Toivotaan, että toreilla kuhinaa olisi myös marjakojuilla.
- kesiväjokaeienääkesi
Ei tuonut maistiaisia naapuri, joka aamulla laittoi kakun tuoksua mun ikkunasta.
Määkiminen on minulle tuttu ilmaisu, tulkoon mainituksi tässä samalla.
- Paloma.fi
Nojoo, asiaan, kaikki me toimimme ja teemme juttuja omien taipumuksiemme ja prioriteettiemme mukaan. Minäkin vien aina joskus jonkun hillopurkin tai omenasosepurnukan tyttären talouteen kun pienet pojat tykkää mormorin hilloista ja omenavoista kaurapuuronsa joukossa. mutta minä olen enmmän kädetön kuin tyttäreni, ainoastaan että käytämme lahjakkuuksiamme eri tavoin. Ja olemme eri elämäntilanteessa. Kyllä se äidinvaisto ja äidinrakkaus ovat voimakkaita viettejä, useimmissa meissä.
Osittain ovat, osittain eivät, mutta äidilleni vein mustikoita pakkaseen, herukoita myös.
Puolukoitakin aikanaan.Pelkäsin jo aloituksen lukiessa, että mitähän tästäkin tulee, kun ei saa lapsiaan auttaa, vaikka halua ja voimia on, mutta onhan meitä toisiakin, jotka haluaa auttaa, eikä koe sitä raatamiseksi. Itse en ole vielä metsään mennyt marjastamaan, mutta lapseni toi kanttarellejä.
Eilen keräsin heille hieman vadelmia ja pun.viinimarjoja pihapiiristä, sillä karviaiset olivat mielestäni hieman kypsymistä vaille ja aronia vasta suunnitteli marjojen tekemistä.
Samalla pesin pyykkini siellä ja pesin myös autoni. Huomasin, että minullahan on melkein valkoinen auto, eikä vihreän sammalen kuorruttama!:)) Tunninpäästä alkoikin särkeä oikeaa käsivartta vietävästi ja missän ei ollut kipulääkettä, siis en löytänyt heiltä, joten delegoin naapurille, että vahtivat taloa ja lähdin kotiin.
No, eipä ole kiitosta kuulunut "talonvahdille", vaikka en sitä odotakkaan, koska olen kieltänyt soittamisen klo 21-jälkeen. Tämä on siis vitsi, kuten määkiminenkin!:))Kristiina23 kirjoitti:
Pelkäsin jo aloituksen lukiessa, että mitähän tästäkin tulee, kun ei saa lapsiaan auttaa, vaikka halua ja voimia on, mutta onhan meitä toisiakin, jotka haluaa auttaa, eikä koe sitä raatamiseksi. Itse en ole vielä metsään mennyt marjastamaan, mutta lapseni toi kanttarellejä.
Eilen keräsin heille hieman vadelmia ja pun.viinimarjoja pihapiiristä, sillä karviaiset olivat mielestäni hieman kypsymistä vaille ja aronia vasta suunnitteli marjojen tekemistä.
Samalla pesin pyykkini siellä ja pesin myös autoni. Huomasin, että minullahan on melkein valkoinen auto, eikä vihreän sammalen kuorruttama!:)) Tunninpäästä alkoikin särkeä oikeaa käsivartta vietävästi ja missän ei ollut kipulääkettä, siis en löytänyt heiltä, joten delegoin naapurille, että vahtivat taloa ja lähdin kotiin.
No, eipä ole kiitosta kuulunut "talonvahdille", vaikka en sitä odotakkaan, koska olen kieltänyt soittamisen klo 21-jälkeen. Tämä on siis vitsi, kuten määkiminenkin!:))Jossain vaiheessa tilanne kääntyy niin, että lapsi auttaa äitiään. Kun äiti ei enää jaksa marjastamassa käydä.
Äitini on 81-vuotias, hänellä on vaikea näkövamma, mutta vielä tänä kesänäkin sanoi; "pitäsköhän miun käyvä mustikoita ehtimässä, jos mie viel sen verran näkisin." On se vaan on niin sitkeässä tuo vanhan maalaisemännän halu tehdä itse, mutta kielsin ehdottomasti menemästä.
Tyttäreni asuu Helsingissä, käy vuorotyössä ja hänellä on pieni lapsi, mielelläni annan marjoja sekä muuta satoa, jos haluaa. Ei siitä tarvitse numeroa tehdä.
Herukat alkavat hiljalleen olla kypsiä, karviaiset eivät.
Sisareni tekee karviaisista ja porkkanoista "köyhän lakkahilloa", ei ollenkaan hassumman makuista.Ancelina kirjoitti:
Jossain vaiheessa tilanne kääntyy niin, että lapsi auttaa äitiään. Kun äiti ei enää jaksa marjastamassa käydä.
Äitini on 81-vuotias, hänellä on vaikea näkövamma, mutta vielä tänä kesänäkin sanoi; "pitäsköhän miun käyvä mustikoita ehtimässä, jos mie viel sen verran näkisin." On se vaan on niin sitkeässä tuo vanhan maalaisemännän halu tehdä itse, mutta kielsin ehdottomasti menemästä.
Tyttäreni asuu Helsingissä, käy vuorotyössä ja hänellä on pieni lapsi, mielelläni annan marjoja sekä muuta satoa, jos haluaa. Ei siitä tarvitse numeroa tehdä.
Herukat alkavat hiljalleen olla kypsiä, karviaiset eivät.
Sisareni tekee karviaisista ja porkkanoista "köyhän lakkahilloa", ei ollenkaan hassumman makuista.Sisareni tekee karviaisista ja porkkanoista "köyhän lakkahilloa"!
Tuohan on kokeilemisen arvoinen vinkki ja jos omistaisi vielä sen vanhan sosemyllyn, jolla voisi hienontaa ne karviaisen kuoret pois ja lakkojakin voisi ostaa lisäksi, josta myös siemenet jäisi pois.
Onhan nyt tehokkaat sosemyllyt, jolla kaikki syötävä tulisi käytettyä, mutta itselläni on vain sauvasekoitin.
Olen joskus sekoittanut lakkoja puolukoihin ja siitä ei kyllä tiedä, kumpia syö. Samoin olen sekoittanut puolukat karpaloihin, jotka säilyvät ilman erikoisempaa säilytystilaa, jota itselläni ei ole, mutta myöhemmin syksyllä ne säilyvät ulkona ja pakkasten tullessa maku vain paranee.Kristiina23 kirjoitti:
Pelkäsin jo aloituksen lukiessa, että mitähän tästäkin tulee, kun ei saa lapsiaan auttaa, vaikka halua ja voimia on, mutta onhan meitä toisiakin, jotka haluaa auttaa, eikä koe sitä raatamiseksi. Itse en ole vielä metsään mennyt marjastamaan, mutta lapseni toi kanttarellejä.
No, eipä ole kiitosta kuulunut "talonvahdille", vaikka en sitä odotakkaan, koska olen kieltänyt soittamisen klo 21-jälkeen. Tämä on siis vitsi, kuten määkiminenkin!:))Pelkäsit, että et saa lapsiasi auttaa, miksi pelkäsit?
korppis kirjoitti:
Pelkäsit, että et saa lapsiasi auttaa, miksi pelkäsit?
"Onko sinun lapsesi ja lapsenlapsesi käettömiä?"
Tuosta hieman tulkitsin, koska mielestäni säälit äitiä, joka lapsilleen (kuinka monta?) keräsi marjoja, vaikka tuli "raihnaiseksi", mutta moni on todistanut, että ei se mitään haittaa, koska lapsen perheellä voi olla työkiireet ja mummilla on aikaa parannella "haavansa.
Mummit ovat vain ilmeisesti sitkeämpiä tällaiseenkin, kuin nyky nuoriso, jotka kaupasta saavat helpommin mehut ja marjat.
En minä todellisuudessa mitään pelännyt, muuta kuin sinun mielipidettä, mitä saa tehdä ja mitä ei lastensa hyväksi. Ei se minuun vaikuta, koska meidän elämä on meidän ja sinun on sinun.
Minä haluan osallistua lastenlasten lähellä oloon, kun taas sinä kirjoitit, sitten kun niitä tulee, niin et halua osallistua sellaiseen kovinkaan paljon.
Mielestäni tuollainen asenne viittaa siihen, että et ole vielä kokenut lastenlasten saapumista elämääsi? Jos joku kuvailee sinulle suruaan, tai rakkauttan, niin et voi tuntea samoin, vaikka kuinka yrittäisit.
Tavallaan se on oikeinkin, koska hieman minua oudoksuttaa, kun tälläkin palstalla joku tuntee suurta vihaa ja epäoikeudenmukaisuutta, milloin puolueita, määrättyjä edustajia ja heidän päätöksiään kohtaan?
Mahtaako tältä palstalta löytyä se "viisasten kivi", jolla Suomi saadaan nousuun? Puhumattakaan siitä, kuinka kenenkin perheessä eletään?
Soppii eppäillä!:))Kristiina23 kirjoitti:
"Onko sinun lapsesi ja lapsenlapsesi käettömiä?"
Tuosta hieman tulkitsin, koska mielestäni säälit äitiä, joka lapsilleen (kuinka monta?) keräsi marjoja, vaikka tuli "raihnaiseksi", mutta moni on todistanut, että ei se mitään haittaa, koska lapsen perheellä voi olla työkiireet ja mummilla on aikaa parannella "haavansa.
Mummit ovat vain ilmeisesti sitkeämpiä tällaiseenkin, kuin nyky nuoriso, jotka kaupasta saavat helpommin mehut ja marjat.
En minä todellisuudessa mitään pelännyt, muuta kuin sinun mielipidettä, mitä saa tehdä ja mitä ei lastensa hyväksi. Ei se minuun vaikuta, koska meidän elämä on meidän ja sinun on sinun.
Minä haluan osallistua lastenlasten lähellä oloon, kun taas sinä kirjoitit, sitten kun niitä tulee, niin et halua osallistua sellaiseen kovinkaan paljon.
Mielestäni tuollainen asenne viittaa siihen, että et ole vielä kokenut lastenlasten saapumista elämääsi? Jos joku kuvailee sinulle suruaan, tai rakkauttan, niin et voi tuntea samoin, vaikka kuinka yrittäisit.
Tavallaan se on oikeinkin, koska hieman minua oudoksuttaa, kun tälläkin palstalla joku tuntee suurta vihaa ja epäoikeudenmukaisuutta, milloin puolueita, määrättyjä edustajia ja heidän päätöksiään kohtaan?
Mahtaako tältä palstalta löytyä se "viisasten kivi", jolla Suomi saadaan nousuun? Puhumattakaan siitä, kuinka kenenkin perheessä eletään?
Soppii eppäillä!:))Soitin sisarelleni ja kyllä vaan, hän aikoo tuota "valelakkahilloa" tehdä tänäkin kesänä. Tulee ensi viikolla keräämään karviaisia, kun meillä niitä näyttää runsaasti kypsyvän.
Tytär kysyi eilen onko mahdollista saada vähän mustikoita ensi talveksi. Isänsä kävi keräämässä viisi litraa ja minä puhdistin. Viedään pakastettuina, kun mennään syksyllä Helsingissä käymään.
Helppo homma, eikä tarvinnut facebookissa vaivojansa valittaa. Ei minulla ole siellä tiliäkään.Ancelina kirjoitti:
Soitin sisarelleni ja kyllä vaan, hän aikoo tuota "valelakkahilloa" tehdä tänäkin kesänä. Tulee ensi viikolla keräämään karviaisia, kun meillä niitä näyttää runsaasti kypsyvän.
Tytär kysyi eilen onko mahdollista saada vähän mustikoita ensi talveksi. Isänsä kävi keräämässä viisi litraa ja minä puhdistin. Viedään pakastettuina, kun mennään syksyllä Helsingissä käymään.
Helppo homma, eikä tarvinnut facebookissa vaivojansa valittaa. Ei minulla ole siellä tiliäkään."eikä tarvinnut facebookissa vaivojansa valittaa. Ei minulla ole siellä tiliäkään."
Ei ole minullakaan halua facessa ilmoitella kuulumisiani, koska siellä näköjään on kaikenlaisia urkkijoita lukemassa ja sitten niitä vääristellään edelleen.
Ensiviikkoon jätän minäkin karviaisten keräämisen, mutta punaiset pitäisi käydä aika pian, sillä ne on jo kypsiä. Kyllähän noita mustikoitakin pitäisi käydä poimimassa, mutta odottelen milloin se "käetön" selkävaivainen lähtisi edes eväät tuomaan ja karhun pelokkeeksi!:)) Lapsukaisille alkoi sitten koulu, joten aina hänellä on sitä lasten kuskaamista ja alkaahan ne jo talviharrastuksetkin, joten illatkin on varattuja.Kristiina23 kirjoitti:
"eikä tarvinnut facebookissa vaivojansa valittaa. Ei minulla ole siellä tiliäkään."
Ei ole minullakaan halua facessa ilmoitella kuulumisiani, koska siellä näköjään on kaikenlaisia urkkijoita lukemassa ja sitten niitä vääristellään edelleen.
Ensiviikkoon jätän minäkin karviaisten keräämisen, mutta punaiset pitäisi käydä aika pian, sillä ne on jo kypsiä. Kyllähän noita mustikoitakin pitäisi käydä poimimassa, mutta odottelen milloin se "käetön" selkävaivainen lähtisi edes eväät tuomaan ja karhun pelokkeeksi!:)) Lapsukaisille alkoi sitten koulu, joten aina hänellä on sitä lasten kuskaamista ja alkaahan ne jo talviharrastuksetkin, joten illatkin on varattuja.Metsässä pitää laulaa, jotta karhut pysyvät kaukana.
Minä näin eilen yhden Karhun, ajeli Volkkarilla ohitseni. :)
Mustikat alkavat ainakin täällä olla jo liiankin kypsiä.
Odotan milloin rakas ystäväni tulee perinteiseen marjapuskien tyhjennyspäivään. Joka kesä se päivä koittaa ja puutarhassa naurua ja puhetta piisaa.
Tyttärenpoika meni eilen loman jälkeen ensimmäistä päivää päiväkotiin. Vähän oli jännittänyt, kun siirtyi isompien ryhmään.Ancelina kirjoitti:
Metsässä pitää laulaa, jotta karhut pysyvät kaukana.
Minä näin eilen yhden Karhun, ajeli Volkkarilla ohitseni. :)
Mustikat alkavat ainakin täällä olla jo liiankin kypsiä.
Odotan milloin rakas ystäväni tulee perinteiseen marjapuskien tyhjennyspäivään. Joka kesä se päivä koittaa ja puutarhassa naurua ja puhetta piisaa.
Tyttärenpoika meni eilen loman jälkeen ensimmäistä päivää päiväkotiin. Vähän oli jännittänyt, kun siirtyi isompien ryhmään.Kiva se onkin, jos kaveri on mukana vaikka nauramassa. Minuakin alkoi nyt naurattamaan, kun muistelen, miten hauskaa on porukassa tehdä vaikka mitä.
Minun tyttären poika oli saanut mökillä tikun jalkaansa ja iskä ja toinen mummi olivat niin "käettömiä", että eivät saaneet tikkua pois ja poika oli kiljunut, että MediHelin on soitettava äkkiä pikalle!:))) Nämä "käettömät" eivät löytäneet siis yhtään neulaa, eikä osanneet käyttää puukonkärkeä. Äidilleenkään ei sanaakaan pukahtanut koko iltana, kun sisko oli peleissä ensin Kangasalla ja sitten olivat menneet Espooseen papan luokse yökylään.
Mahtaa noille koululaisille olla vaikea taas aamuherätys, kun kesän saivat kukkua puoleen yöhön. Yritin minä neuvoa, että pitäisi jo harjoitella, mutta ompapahan on asiansa, kun ovat muka aina tehneet niin.
Hyvää päivää@ Oli kiva lukea ketju
Ihania reseptejä kivaa jutustelua. Eilen oli ihana elokuun samettinen ilta. Istuimme laituriolohuoneessa ystäväpariskunnan kanssa napostellen pieniä purtavia (kuvassa ) taustalla soi vanhaa tanssimusiikkia ; ) Saunoimme, uimme ja pärskimme ammeessa välillä lipittäen viiniä.
Sain tuliaiseksi puolukkahilloa. Ystäväni lupasi tuoda hilloa kun olivat keväällä vieraanamme Hollannissa. Heidänkin kesä oli mennyt hurahtanut touhuten, lasten ja lastenlasten kanssa. No, tottakait he tykkäsivät pienistä vieraistaan ja nyt oli aika hieman irrotella.
En taida keretä marjametsään, lähden kirkolle pyykinpesuun ; )- att2
Kirjauduin tuohon seuraan erään kerran norjaksi koska oli sen kielinen, kesti vain pari-kolme viikkoa, siihen jäi seurat..... .
- Viatonsivullinen
Mustikkasoppa tuossa on kattilassa vaikka en ole käynyt marjassa.
Tyttären appiukko lähetti mustikoita, siis mitä ihmeellisemmältä taholta
ilmestyy marjoja. Heti kun tämä sairaus helpottaa menen metsään.
Mustikkapaikkani on aivan tuossa vieressä, voi olla että joku on sen jo tyhjentänyt, no se ei elämääni hetkauta, vähän vaan kirvelee:-(
Facebookissa olen,
vain muutama kaveri siellä, enemmän livenä. Minulle ei tapahdu Facebookissa sen enempää kun tässä
oikeassaelämässä, en laita mustikkasopasta sinne kuvaa. - Relio
Mahdoton vaieta! Nagasakin joukkosurmasta on 70 vuotta. Hiroaima sai tuhonsa kolme päivää sitä ennen, kuulemma vahingossa. Taas valhe vallan saapi, se huutaa taivaisiin! Niin suurta syyllisyyttä on vaikea kestää.
Takaisin facebookin keskusteluihin. Mitä mieltä olet?
Suomalainen - "en ole ulkomaalaistaustainen suomalainen vaan suomalainen, väittää englantilaista alkuperää oleva Suomen kansalainen"
Kantasuomalainen, ketkä ovat kantasuomalaisia?
Perussuomalainen, onko perussuomalainen yhtä kuin kantasuomalainen?
Mitä eroa on perusuomalaisella ja kantasuomalaisella?
Suomen kansalainen, on jokainen suomalainen ja suomen kansalaisuuden saanut ulkomaalainen. Muuttuuko suomen kansalaisuuden saanut, suomalaiseksi?- henrjii
Kuulostaa iha. kuin joku olisi aamuyöstä avautunut.
Voisin kysyä vähä samoin, että onko pientalonpojat pienviljeliöitä, ja onko pienviljelijät pienneet kaikki pikitiet - mietiNyt-tarkkaan
Itse olet kirjoittanut, että ex-miehesi on Norjalainen. Onko hän edelleen norjalainen? Petzeäsi et ainakaan halua suomalaiseksi, vai?
henrjii kirjoitti:
Kuulostaa iha. kuin joku olisi aamuyöstä avautunut.
Voisin kysyä vähä samoin, että onko pientalonpojat pienviljeliöitä, ja onko pienviljelijät pienneet kaikki pikitietKeskustelu käytiin ihan päiväsaikaan.
Ulkomaalaistaustaisella suomalaisella keskustelukumppani on samaistunut suomalaisuuteen käy työssä ja maksaa veroja sekä saa saman sosiaaliturvan kuin suomalaisillakin on. Kun aikani jututin tuli esiin sama mitä täälläkin viljellään. Pakolaiset/puliukot.
Pakolaisia keskustelukumppanini ei näe Suomalaisessa katukuvassa, mutta alkoholia käyttävät suomalaiset hän näkee. Hän hyväksyy pakolaiset ja heidän Kela-korvauksilla elämisen koska alkoholistitkin saa rahaa Kelasta.
Kantasuomalainen ; )
Hän on tosi suomalainen.mietiNyt-tarkkaan kirjoitti:
Itse olet kirjoittanut, että ex-miehesi on Norjalainen. Onko hän edelleen norjalainen? Petzeäsi et ainakaan halua suomalaiseksi, vai?
Petze on ihan hollanilainen eikä aijo muuttua suomalaiseksi ; ) Ex-mieheni on suomalaistaustainen Norjan kansalainen.
Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään tekemistä näiden kahden herran tekemien valintojen kanssa.
korppis kirjoitti:
Petze on ihan hollanilainen eikä aijo muuttua suomalaiseksi ; ) Ex-mieheni on suomalaistaustainen Norjan kansalainen.
Kuinka hän voisikaan?
Esittäisin sellaisen vaihtoehdon, että koska Afriikasta rahdatut mustaihoiset muuttuivat Amerikkalisiksi? Eikös siinäkin käydä jonkinmoista sotaa edelleen?
Tulevaisuudessa ollaankin aikamoisen hyväksynnän edessä, koska Suomeen muuttaneet tummaihoisten jälkeläiset ovat suomalaisia? Vai onko he koskaan?
Mikäli ajattelemme "maailman muuttumista" vaikka muutaman vuosikymmenen takaa, niin kehitys voi olla uskomaton jo meidän ikäisillä. Mitä oli silloin satavuotta sitten, kun isä sen olkihatun osti ja öljylampun sytytti?Korppis, minusta kantasuomalainen on sellainen joka ei ole ikinä asunut muualla. Ja vanhemmatkin suomamalaisia. Vähän niinkuin paljasjalkainen helsinkiläinen, siinäkin on vaatimuksensa.
Perussuomalainen taas on vain ikään kuin tyypillinen suomalainen.
Olen itse kokenut että juuret ovat ihmiselle tärkeät. Ja jokainen kokee sen eri tavalla, miten johonkin yhteisöön pääsee sisään tai kuuluu. Jos joku suomalaistuu lähtitisn siitä, miten sen itse kokee. Ja jos joku sanoo olevansa suomalainen, se on minusta hieno asia, ihmiset hänen ympärillä ovat onnistuneet ottamaan hänet yhteisöönsä. Joku on halunnut tulla yhdeksi meistä.Kristiina23 kirjoitti:
Kuinka hän voisikaan?
Esittäisin sellaisen vaihtoehdon, että koska Afriikasta rahdatut mustaihoiset muuttuivat Amerikkalisiksi? Eikös siinäkin käydä jonkinmoista sotaa edelleen?
Tulevaisuudessa ollaankin aikamoisen hyväksynnän edessä, koska Suomeen muuttaneet tummaihoisten jälkeläiset ovat suomalaisia? Vai onko he koskaan?
Mikäli ajattelemme "maailman muuttumista" vaikka muutaman vuosikymmenen takaa, niin kehitys voi olla uskomaton jo meidän ikäisillä. Mitä oli silloin satavuotta sitten, kun isä sen olkihatun osti ja öljylampun sytytti?Tähän yritin eilen vastata tablestistani, mutta eipä lähtenyt texti minnekään.
Emme me voi tietää miltä "suomalainen" tulee näyttämään, mitkä piirteet tai ihonvärin me tunnistaisimme suomalaiseksi joskus viidensadan vuoden päästä: kansallisromanttinen elovena on vain mainoshahmo luotu myymään kaurahiutaleita turvallisen kotmaalaisuuden leiman avulla. Tyypillinen suomalainen voi olla ruskeasilmäinen, kapeakasvoinen, hoikka, lyhyt, tummatukkainen tai ihan mitä vain. Mitä hän tulee ajattelemaan asioista on vieläkin vaikeampaa hahmottaa: emme me "asu huomispäivän talossa". Todennäköisesti globaalisuuden ja maahanmuuton edelleenkin yleistyessä jo toisen polven maahanmuuttajat tuntevat ja kokevat itsensä ensisijaisesti suomalaisiksi, olipa ihonväri tai vanhempien lähtömaa mikä tahansa.
- Viatonsivullinen
Lämmintä luvattu koko viikoksi, pikkusateita ripsauttelee.
Jokohan tänään jaksaisin tuohon metsään mennä mustikoita poimimaan.
Vain pienehkö astia mukana, ei ämpäritolkulla. Ei poimurilla vaan puhtaita marjoja pelkillä kätösillä, hellästi. Talkkunajauhoja pitää kaupasta ostaa, teen sitten sitä mustikkapöperöä jota lapsena syötiin,
tämän saman pirtinpöydän ääressä jossa nyt istun, kiitos vanhemmilleni
jotka eivät myyneet tätä kaunista taloa, rakkaan Kymijoen varrella. Ainiin, vielä piti lisätä noista USA:n mustista: kyllä he ovat täysin amerikkalaisia kulttuuriltaan. He kutsuvat itse itseään afrikkalais-amerikkalaisiksi mutta monikohan heistä viihtyisi jossakin Kongon viidakossa tai edes Nairobin tapaisessa suurkaupungissa? Että siellä mellakoidaan ei johdu kulttuurieroista vaan rotuerottelusta, siis rasismista siinä ihan alkuperäisessä ja oikeassa merkityksessään. "Amerikka" ei kuulu millekään yhdelle rodulle tai ihonvärille; ainoastaan alkuperäinen ntiaaniväestö voisi vaatia itselleen sen nimikkeen. Ja hekin ovat maahnamuuttajia...
Kristiina23 kirjoitti:
Kiitos valistuksesta.
Ei ollut tarkoituksena esiintyä opettajatarmaisesti. Ainoostaan että USA:ssa pitkään asuneena kiinnitti huomiota tuo epäilysi siitä että oliskohan kysymys identiteettikriisistä kun mustat mellakoivat USA:ssa.
Paloma.se.co kirjoitti:
Ei ollut tarkoituksena esiintyä opettajatarmaisesti. Ainoostaan että USA:ssa pitkään asuneena kiinnitti huomiota tuo epäilysi siitä että oliskohan kysymys identiteettikriisistä kun mustat mellakoivat USA:ssa.
"tuo epäilysi siitä että oliskohan kysymys identiteettikriisistä kun mustat mellakoivat USA:ssa.???"
"Eikös siinäkin käydä jonkinmoista sotaa edelleen?"
Mistä luit, että tuollaista epäilin?Kristiina23 kirjoitti:
"tuo epäilysi siitä että oliskohan kysymys identiteettikriisistä kun mustat mellakoivat USA:ssa.???"
"Eikös siinäkin käydä jonkinmoista sotaa edelleen?"
Mistä luit, että tuollaista epäilin?"Esittäisin sellaisen vaihtoehdon, että koska Afriikasta rahdatut mustaihoiset muuttuivat Amerikkalisiksi?
Eikös siinäkin käydä jonkinmoista sotaa edelleen?"
Kyllä minä tuon tulkitsin siten että et ollut oikein perillä amerikkalais-afrikkalaisten omasta identiteetistä.
Tai sitten minä en yksinkertaisesti ymmärrä suomea.
Koetan olla kommentoimatta lisää.Paloma.se.co kirjoitti:
"Esittäisin sellaisen vaihtoehdon, että koska Afriikasta rahdatut mustaihoiset muuttuivat Amerikkalisiksi?
Eikös siinäkin käydä jonkinmoista sotaa edelleen?"
Kyllä minä tuon tulkitsin siten että et ollut oikein perillä amerikkalais-afrikkalaisten omasta identiteetistä.
Tai sitten minä en yksinkertaisesti ymmärrä suomea.
Koetan olla kommentoimatta lisää.Anteeksi Paloma. Minun ei olisi pitänyt osallistua tällaiseen keskusteluun, mutta, mutta.., jotenkin vain heitin hieman lonkalta vaihtoehtoja, kun erään mies oli muuttunut norjalaiseksi, kun on saanut kansalaisuuden sieltä ja sitten sekoitin hieman tahallaan noita puuroja ja vellejä. Minun yksi lapsistani on asunut ulkomailla yli 30 vuotta, on sen maan kansalainen, mutta edelleen suomalainen.
Olisihan se mukavaa elää niin kauan, että näkisi enemmän tumman ja vaalean rotujen sekoitusta, tai ei sittenkään. Eurooppakin kuhisee eri kansallisuu sekoituksia sodan vuoksi ja muutenkin, mutta eihän niitä erota vaalean, tai vaaleahkon ihon vuoksi. Aina ei Suomi-neitokaan ole se vaaleakutrinen, vaikka yksi tyttäristäni on, mutta siskoni on tummanruskea hiuksinen ja minä se tyypillisin maantienvärinen, mutta värjään hiukseni tumman ruskeiksi.
En minäkään halua enää jatkaa tällaista keskustelua, joten totean tällä sananlaskulla: "olkoon miun puhe mitätön ja siun mitääntekemätön, mie otan puheeni pois!":))Kristiina23 kirjoitti:
Anteeksi Paloma. Minun ei olisi pitänyt osallistua tällaiseen keskusteluun, mutta, mutta.., jotenkin vain heitin hieman lonkalta vaihtoehtoja, kun erään mies oli muuttunut norjalaiseksi, kun on saanut kansalaisuuden sieltä ja sitten sekoitin hieman tahallaan noita puuroja ja vellejä. Minun yksi lapsistani on asunut ulkomailla yli 30 vuotta, on sen maan kansalainen, mutta edelleen suomalainen.
Olisihan se mukavaa elää niin kauan, että näkisi enemmän tumman ja vaalean rotujen sekoitusta, tai ei sittenkään. Eurooppakin kuhisee eri kansallisuu sekoituksia sodan vuoksi ja muutenkin, mutta eihän niitä erota vaalean, tai vaaleahkon ihon vuoksi. Aina ei Suomi-neitokaan ole se vaaleakutrinen, vaikka yksi tyttäristäni on, mutta siskoni on tummanruskea hiuksinen ja minä se tyypillisin maantienvärinen, mutta värjään hiukseni tumman ruskeiksi.
En minäkään halua enää jatkaa tällaista keskustelua, joten totean tällä sananlaskulla: "olkoon miun puhe mitätön ja siun mitääntekemätön, mie otan puheeni pois!":))Näyttää sinun lukemisen sisäistys tehdä tepposia, mutta se tuo ikäkin antaa myöten hupajahtaa omiaan.
Kirjoitin: Ex-mieheni on suomalaistaustainen Norjan kansalainen.
En kirjoittanut, että hän on norjalainen.
Jokainen ihminen on sellainen millaiseksi hän itse kokee itsensä. Ei näitä asioita kannata edes vatvoa. Identiteetti koostuu monesta eri asiasta ja joillekin se on ongelma, useimmille ei. Jos nyt vain yrittäisimme hyväksyä toisemme sellaisina kuin olemme, asettelematta nimilappuja ja epiteettejä toisillemme, elikkä siis mitä väliä sillä on jos jollakin ulkomaalaistausta mutta kokee itsensä suomalaiseksi, miksi edes mainita asiaa?
Miksi me kuljemme elämämme läpi kritikoiden toisten ihmisten valintoja?"Paloma.se.co"
Sinä leikittelet turhaan.
Tuntuu että jostain erityisestä syystä epä-toivoisesti.
500 vuodenkin päästä tummentunut, Suomessa asuva ihminen ei voi sille mitään, että hän ei ole oikein Suomalainen.
Vaan vain vääristynyt peili-kuva.
Tuo totuus painaa häntä edelleen.
Eikä hän ja jälkeläisensä tule tunteesta koskaan vapautumaan.
Isaac Asimov: Itse jumalat
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Sinä leikittelet turhaan.
Tuntuu että jostain erityisestä syystä epä-toivoisesti.
500 vuodenkin päästä tummentunut, Suomessa asuva ihminen ei voi sille mitään, että hän ei ole oikein Suomalainen.
Tuo totuus painaa häntä edelleen.
Eikä hän ja jälkeläisensä tule tunteesta koskaan vapautumaan.
Isaac Asimov: Itse jumalat
H.Jo toinen sukupolvi kokee itsensä pääsääntöisesti suomalaiseksi. Ei sillä ole ihon-tai tukanvärin kanssa mitään tekemistä Onneksi tämä asenteesi että suomalaisten (jos he ovat oikeita) pitäisi näyttää jonkun tietyn näköisiltä menee hautaan kanssasi. Ei nuorempi polvi Suomessa noin ajattele. Heille riittää kun ihminen on sitä mitä on ja miksi itsensä tuntee.
"Paloma.se.co"
"500 vuodenkin päästä tummentunut, Suomessa asuva ihminen ei voi sille mitään, että hän ei ole oikein Suomalainen.
Tuo totuus painaa häntä edelleen."
Minä en ole NAHKA-rasisti.
Minä olen MAMU-vastainen.
Minä olen SUOMI-myönteinen.
Mitä sinä LPR teit?
Täällähän minä olen :)
yst.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
"500 vuodenkin päästä tummentunut, Suomessa asuva ihminen ei voi sille mitään, että hän ei ole oikein Suomalainen.
Tuo totuus painaa häntä edelleen."
Minä en ole NAHKA-rasisti.
Minä olen MAMU-vastainen.
Minä olen SUOMI-myönteinen.
Mitä sinä LPR teit?
Täällähän minä olen :)
yst.
H.Oikeastaan, annan teeveelle hieman periksi.
Jos Suomalaisen on pakko muuttua kirkkaasta himmeäksi, tapahtukoon se aina Saameksi.
Ei Someksi.
H.- mietisitä
hunksz kirjoitti:
Oikeastaan, annan teeveelle hieman periksi.
Jos Suomalaisen on pakko muuttua kirkkaasta himmeäksi, tapahtukoon se aina Saameksi.
Ei Someksi.
H.Fazer, Stockmann, Gutzeit, Sinebrychoff, Finlayson, Fiskars, kaikki mielletään suomalaisiksi.
Kaikki ovat mamuja. mietisitä kirjoitti:
Fazer, Stockmann, Gutzeit, Sinebrychoff, Finlayson, Fiskars, kaikki mielletään suomalaisiksi.
Kaikki ovat mamuja."mietisitä"
Vanha vitsi, typerä jankutus.
Kanta-Suomalaiseksi MINÄ lasken suvun, jonka esi-vanhemmat ovat olleet
Suomalaisia ennen itsenäisyyttä, Tsaarien aikaan.
Suvun, jonka geenit eivät jälkeläisiään radikaalisti muuta.
Hyväksyn kuitenkin Ruotsalais-tyyppisen nökö-hampaisuuden ja suuntaan tai
toiseen liioittelevat leuat.
Sekä Janina Freyn.
Omakin suku-nimeni kun on Ruotsalainen.
Oikeastaan Norjasta jostain.
Painotan: Vanhempani eivät osanneet sanaakaan Ruotsia.
Minä osaan melkein kaiken.
Viisas kun olen.
H.Jaa. No hyvä sitten sinä. Oletko tutkinut sukuasi tarkkaan ettei vain tule ikäviä yllätyksiä geeniperimästäsi? Minä taas kartan sisäsiittoisuutta kuin myrkkyä. Geenipoolin rikastuttaminen on ollut kunnia-asiani.
Ja jankutetaan sitten: suomalainen on se joka tuntee itsensä suomalaiseksi.
Olen puhunut.
mvh, PPaloma.se.co kirjoitti:
Jaa. No hyvä sitten sinä. Oletko tutkinut sukuasi tarkkaan ettei vain tule ikäviä yllätyksiä geeniperimästäsi? Minä taas kartan sisäsiittoisuutta kuin myrkkyä. Geenipoolin rikastuttaminen on ollut kunnia-asiani.
Ja jankutetaan sitten: suomalainen on se joka tuntee itsensä suomalaiseksi.
Olen puhunut.
mvh, PToinen sukupolvi on vielä kaukana suomalaisuudesta ja tässäkin vertailukohteena pidän Hollania miksi ei Ruotsiakin.
Sinä olet suomalais-taustainen Ruotsin kansalainen näin olen ymmärtänyt. Sinä koet kirjoitustesi perusteella olevasi karjalais/suomalainen/eloveenatyttö, joka matkusti toiselle puolen maailmaa ja kansainvälistyi palaten lähelle juuriasi seinänaapuriksemme. Sisäsiittoisuutta on siis sinussakin koska kannat perussuomalaisten perimässä.
Keskustelimme kuninkaallisista, eilisen elokuvan innoittamana. Kaikki entiset kuninkaalliset olivat sukua toisilleen. Suomessa ei ole kuninkaallisia joten ainakin siinä suhteessa olemme puhtaita ; )
Lapsiesi identiteettiejä en tunne, mutta heillä ei ole siteitä maahan nimeltä Suomi ja miksi tuntisivatkaan se on vain heidän äitinsä synnyinmaa. He ovat ilmeisesti samaistuneet ruotsalaisiksi, vaikka ovatkin columpialais/amerikkalaisia eivät siis sisäsiittoisia vaan valio yksilöitä.korppis kirjoitti:
Toinen sukupolvi on vielä kaukana suomalaisuudesta ja tässäkin vertailukohteena pidän Hollania miksi ei Ruotsiakin.
Sinä olet suomalais-taustainen Ruotsin kansalainen näin olen ymmärtänyt. Sinä koet kirjoitustesi perusteella olevasi karjalais/suomalainen/eloveenatyttö, joka matkusti toiselle puolen maailmaa ja kansainvälistyi palaten lähelle juuriasi seinänaapuriksemme. Sisäsiittoisuutta on siis sinussakin koska kannat perussuomalaisten perimässä.
Keskustelimme kuninkaallisista, eilisen elokuvan innoittamana. Kaikki entiset kuninkaalliset olivat sukua toisilleen. Suomessa ei ole kuninkaallisia joten ainakin siinä suhteessa olemme puhtaita ; )
Lapsiesi identiteettiejä en tunne, mutta heillä ei ole siteitä maahan nimeltä Suomi ja miksi tuntisivatkaan se on vain heidän äitinsä synnyinmaa. He ovat ilmeisesti samaistuneet ruotsalaisiksi, vaikka ovatkin columpialais/amerikkalaisia eivät siis sisäsiittoisia vaan valio yksilöitä.Toinen sukupolvi on USA:ssa ja useimmissa tapauksissa täällä Ruotsissakin täysin omaksunut synnyinmaansa kulttuurin ja identiteetin. Miksi se olisi eri tavalla Ruotsissa ja Hollanissa? Vai onko ero katsojan silmässä?
Ja sitten korjaamaan hieman asiatietoa:
Minä olen suomalainen, siis tuo "karjalaisuus" on 100% suomalaisuutta, elikkä minä voisin sanoa sinusta että sinä koet itsesi kainuulais/suomalaiseksi. "Elovena" on stereotyyppi 50-luvun rotuhygienian jalustalle nostamasta kaurahiutalemainoksissa esiintyneestä naisesta. Minä olen Ruotsin kansalainen mutta aion hakea takaisin myös Suomen kansalaisuuden, koska minulla on siihen aina oikeus. Sisäsiittoisuutta voi olla kaikissa suvuissa: isäni puolelta sukuni juuret johtavat Savoon, äitini puolelta Etelä-Karjalaan, mutta ei ole ollut mitään
lähisukulaisten keskeisiä avioliittoja tai lisääntymistä, mikä noin yleensä katsotaan sisäsiittoisuudeksi. (Molemmista suvuista on tehty sukututkimuksia)
Jopa muinaiset etruskilaiset (monen muun primitiivisen kansanheimon tapaan) ryöstivät morsiamensa naapuriheimoista, säilyttääkseen kansansa elinvoimaisuuden.
Euroopan kuninkaalliset ovat erittäin sisäsiittoisia mutta eivät vedä vieläkään vertaa Egyptin faraoille jotka ottivat vaimoikseen omia sisariaan, ettei jumalalliset geenit menisi hukkaan.
Et sitten kuitenkaan käväissyt katsomassa lasteni profiileja: niissä lukee ihan selkokielellä kotikaupunki Cali, Colombia. Lasteni kulttuurillinen identiteetti on erittäin monikerroksellinen: päällimmäisenä on vahva ruotsalaistuminen, sydämessä vahva kolumbialaisuus, jokoa on myöskin komposiitio eurooppalaisesta perinteestä: sakasalais-espanjalainen verenperintö jossa ripaus mauria ja ripaus chibcha-intiaaneja. Siihen päälle tuli vahva kerros jenkkikulttuuria ja sitten ruotsalisuutta jossa ripaus suomalaisuutta: verisiteet Suomeen, yhteydenpito serkkuihin ja muihin sukulaisiin ja monet Suomen kesät ovat luoneet eräänlaisen mini-suomalaisuuden kulttuuriperimän.
Kukaan meistä ei ole puhdasta sitä tai tätä.- Korppis1
Paloma.se.co kirjoitti:
Toinen sukupolvi on USA:ssa ja useimmissa tapauksissa täällä Ruotsissakin täysin omaksunut synnyinmaansa kulttuurin ja identiteetin. Miksi se olisi eri tavalla Ruotsissa ja Hollanissa? Vai onko ero katsojan silmässä?
Ja sitten korjaamaan hieman asiatietoa:
Minä olen suomalainen, siis tuo "karjalaisuus" on 100% suomalaisuutta, elikkä minä voisin sanoa sinusta että sinä koet itsesi kainuulais/suomalaiseksi. "Elovena" on stereotyyppi 50-luvun rotuhygienian jalustalle nostamasta kaurahiutalemainoksissa esiintyneestä naisesta. Minä olen Ruotsin kansalainen mutta aion hakea takaisin myös Suomen kansalaisuuden, koska minulla on siihen aina oikeus. Sisäsiittoisuutta voi olla kaikissa suvuissa: isäni puolelta sukuni juuret johtavat Savoon, äitini puolelta Etelä-Karjalaan, mutta ei ole ollut mitään
lähisukulaisten keskeisiä avioliittoja tai lisääntymistä, mikä noin yleensä katsotaan sisäsiittoisuudeksi. (Molemmista suvuista on tehty sukututkimuksia)
Jopa muinaiset etruskilaiset (monen muun primitiivisen kansanheimon tapaan) ryöstivät morsiamensa naapuriheimoista, säilyttääkseen kansansa elinvoimaisuuden.
Euroopan kuninkaalliset ovat erittäin sisäsiittoisia mutta eivät vedä vieläkään vertaa Egyptin faraoille jotka ottivat vaimoikseen omia sisariaan, ettei jumalalliset geenit menisi hukkaan.
Et sitten kuitenkaan käväissyt katsomassa lasteni profiileja: niissä lukee ihan selkokielellä kotikaupunki Cali, Colombia. Lasteni kulttuurillinen identiteetti on erittäin monikerroksellinen: päällimmäisenä on vahva ruotsalaistuminen, sydämessä vahva kolumbialaisuus, jokoa on myöskin komposiitio eurooppalaisesta perinteestä: sakasalais-espanjalainen verenperintö jossa ripaus mauria ja ripaus chibcha-intiaaneja. Siihen päälle tuli vahva kerros jenkkikulttuuria ja sitten ruotsalisuutta jossa ripaus suomalaisuutta: verisiteet Suomeen, yhteydenpito serkkuihin ja muihin sukulaisiin ja monet Suomen kesät ovat luoneet eräänlaisen mini-suomalaisuuden kulttuuriperimän.
Kukaan meistä ei ole puhdasta sitä tai tätä.Kirjoitit.
"Toinen sukupolvi on USA:ssa ja useimmissa tapauksissa täällä Ruotsissakin täysin omaksunut synnyinmaansa kulttuurin ja identiteetin. Miksi se olisi eri tavalla Ruotsissa ja Hollanissa? Vai onko ero katsojan silmässä?"
Suosittelen voimakkaampita silmälaseja. Miksi siellä Ruotsissa on toisenpolven mamujen voimakkaita yhteenottoja? Miksi nuoret toisenpolven mamut kantavat isiensä tai äitiensä vaatteita? Miksi he haluavat ylläpitää voimakkaasti isovanhempiensa kulttuuria uuden kulttuurin rinnalla? Tätähän vastaanottomaat suorastaan tyrkyttävät pakolaisille heidän oman identiteettinsä säilyttämien takaamiseksi.
Kävin Korven Afrikassa, huntua ja hurstuukia sekä omituista mongerrusta. - paloma.tietää
Korppis1 kirjoitti:
Kirjoitit.
"Toinen sukupolvi on USA:ssa ja useimmissa tapauksissa täällä Ruotsissakin täysin omaksunut synnyinmaansa kulttuurin ja identiteetin. Miksi se olisi eri tavalla Ruotsissa ja Hollanissa? Vai onko ero katsojan silmässä?"
Suosittelen voimakkaampita silmälaseja. Miksi siellä Ruotsissa on toisenpolven mamujen voimakkaita yhteenottoja? Miksi nuoret toisenpolven mamut kantavat isiensä tai äitiensä vaatteita? Miksi he haluavat ylläpitää voimakkaasti isovanhempiensa kulttuuria uuden kulttuurin rinnalla? Tätähän vastaanottomaat suorastaan tyrkyttävät pakolaisille heidän oman identiteettinsä säilyttämien takaamiseksi.
Kävin Korven Afrikassa, huntua ja hurstuukia sekä omituista mongerrusta.Se on sitä uusruotsalaisuutta. Katsos sitä, ettei jämähdetä paikoilleen... Ruotsalaisen kulttuurin rikastuttamista.
Korppis1 kirjoitti:
Kirjoitit.
Kävin Korven Afrikassa, huntua ja hurstuukia sekä omituista mongerrusta.Tuo oli aika huvittavaa..."vanhempiensa vaatteita" Niinhän sinäkin teet. Vai jos muuttaisit vaikka johonkin lähi-itään alkaisitko heti suosiolla käyttämään hijabia, burqhaa ellei olisi siihen pakko?
Mistä sinä tiedät mitä ne tyrkyttävät vastaanottokeskuksissa? Jospa joidenkin kansojen tuhatvuotisiin kulttuureihin ja moraalikäsityksiin ei kuulu että nuoret naiset pukeutuvat minihameisiin ja persvakoon tunkeviin farkkuihin niin onko heidän sitten näytettävä suomalaistuneensa luopumalla kaikesta omasta moraalistaan ja omista arvoistaan ja alettava juomaan viinaa raitilla ja käyttäytymään tyrkyttävästi ja epänaisellisesti pubeissa ja ravintoloissa?Korppis1 kirjoitti:
Kirjoitit.
Kävin Korven Afrikassa, huntua ja hurstuukia sekä omituista mongerrusta.Ainiin, unohtui: mulla on tosi hyvä näkö. Vuosi sitten leikkautin toisenkin silmäni. En tarvi laseja edes lukemiseen. Elikkä...
- diskuteeraavatvaan
paloma.tietää kirjoitti:
Se on sitä uusruotsalaisuutta. Katsos sitä, ettei jämähdetä paikoilleen... Ruotsalaisen kulttuurin rikastuttamista.
Ne on ruotsissa niin kusessa monikulttuurisuutensa kanssa, että tahtovat muidenkin joutuvan samaan liriin. Ei pysty ruotsalaiset myöntämään virheitään.
Paloma.se.co kirjoitti:
Tuo oli aika huvittavaa..."vanhempiensa vaatteita" Niinhän sinäkin teet. Vai jos muuttaisit vaikka johonkin lähi-itään alkaisitko heti suosiolla käyttämään hijabia, burqhaa ellei olisi siihen pakko?
Mistä sinä tiedät mitä ne tyrkyttävät vastaanottokeskuksissa? Jospa joidenkin kansojen tuhatvuotisiin kulttuureihin ja moraalikäsityksiin ei kuulu että nuoret naiset pukeutuvat minihameisiin ja persvakoon tunkeviin farkkuihin niin onko heidän sitten näytettävä suomalaistuneensa luopumalla kaikesta omasta moraalistaan ja omista arvoistaan ja alettava juomaan viinaa raitilla ja käyttäytymään tyrkyttävästi ja epänaisellisesti pubeissa ja ravintoloissa?1. en todellakaan muuttaisi asumaan muslimimaahan.
2. Olen toiminut kouluttajana ja tiedän mitä mmahanmuuttokoulutusohjelmat pitävät sisällään.
3. Persvakofarkut ja minihameet ovat sangen yleinen näky niin korvessa kuin Hollannin kaduilla nuorilla muslineitosilla, moraali on turvassa kunhan muistavat pistää huivin päähänsä.
4. Juomaan viinaa...kirjoitit aijemmin alkoholiongelmista ystäväpiirissäsi ja kerroit olevasi huolissasi jopa lapsiesi alkoholin rituaalikäytöstä.
5. Tyrkyttää itseään, tiesitkö, että Marokko on suosittu bordelleistaan (paikallisia tyttöjä) Arabimiesten lomaparatiisi. Viinaa ja maksullisia naisia.
- Viatonsivullinen
Kumma juttu, mutta edes turistina ei voi olla tietyissä maissa käsivarret tai pää paljaana, jokainen matkustava on sen kokenut. Niin on tiukat määräykset, miks ei meilläkin voisi olla omat tapamme. Kannattaa ajatella aina kaikki kahteensuuntaan. Tietysti.
Minua ei kiinnosta puida monikulttuurisuusongelmia, siitä ei ole mitään hyötyä tällä tasolla, vain taustajupinaa tämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216665Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562285- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971042- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.87942Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767