Passat TDI 2,0 Highline 125kw DSG 4-motion

Eki1948

Ostin tällaisen auton. Autolla ajettu 92300 km. Kerron tänne matkalla eteen tulevista tapahtumista. Ajan autolla n. 30000km/vuosi.
Aikaisemmat VW:t ovat olleet;
Passat 1,9 Tdi käsivaihteistolla. Ajettiin 170000km ja ainoat korjaukset olivat etuakseliston ns "koiranluut"=auton heikko kohta ja ilmamassamittari, muutoin erittäin taloudellinen ja hyvä auto.
Seuraavana oli käytetty 2004 mallinen 2,0 Tdi Golf DSG 6v automaattivaihteella. Auto meni vaihtoon kun sen perään ajettiin liikennevaloissa 2009. Autossa ei ollut huoltojen lisäksi muita korjauksia. Auton mittarissa oli siitä luovuttaessa 155000km.
Golfin jälkeen meille tuli 2009 vuonna 2008 käyttöön otettu Jetta 1,9 Tdi Luxline DSG 7v automaatti. Auto lähti vaihtoon tämän Passatin vaihdon yhteydessä. Tämä auto oli erinomainen käyttöauto ja kustannuksiltaan kaikista edullisin. Ei sitten mitään ongelmia. Autolla ajettu 166000km siitä luopuessamme.
Tästä alkaa nelivetoisen automaatti Passatin tarina. Olen lukenut monia, jopa "vääristeltyjä" kommentteja näistä volkkareista. Katsotaan mitä eteen tulee.

64

1401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exDASauto

      Varmaan ei tule mitään ongelmia. Ainakin 1.9 dieselit olivat perinteistä luotettavaa tekniikkaa. En tiedä oliko niissä vielä edes "monialasählääjän" eli Siemensin toimittamat suuttimet? Joku varmaan valaisee tätä asiaa. Ainakin kaverin nelivetogolfin alusta ja voimansiirto (tai siis powertrain) oli Borg Warnerin tekemä ja siten laadukas. Ehkä sinullakin on. Toi DSG on varmaan tätä uudempaa volsutekniikkaa, josta tältäkin palstalta löytyy paljon "käyttökokemuksia". Siihen en uskaltaisi luottaa.

      • Päivitys 13.11.2015
        Tänään asennettu kitkarenkaat koossa 205 60 16. Merkkinä Nokian Nordman. Näillä tarkoitus ajaa läpi vuoden. Ensituntuma on hyvä, ehkä painetta liikaa 2,5bar? Myyn pois aluvanteet kesärenkailla 235 45 17, näillä ajelee vielä yhden kesän. Tankki täytetty ja aloitettu kulutuksen seuranta näillä eväillä.
        Yksi ongelma on mielestäni tässä autossa. Vebaston toiminta on liian automaattinen kun autolla ajaa kylmällä kelillä. Pitäisi olla manuaalisesti kytkettävissä päälle ja pois. Näillä mennään ja uutta raporttia kirjoittelen kun on jotakin annettavana.


    • Eki1948

      Tässä Passatin päivitystä...autossa kesärenkaat 235 45 17. Ajettu 6248km 7.8 aloitetun kertomuksen jälkeen. Kilometrimittari on melkoisen tarkka navigaattorilla seurattuna. Nopeusmittari on 5km optimistinen. Polttoainetta on kulunut yhteensä tänä aikana 341,04L. Keskikulutukseksi todellisuudessa tulee 5,45838L/100km. Auton tietokoneen näytön ollessa 4,6L/100km. Todellisen ja tietokonenäytön välillä on siten virhettä 8,5dl:n verran. Tiedostin tämän jo etukäteen näin olevan joten ei mitään ihmeellistä. Seuraavaksi autoon tulee talveksi Nokialaiset kitkarenkaat 205 60 16. Näillä renkailla ajetaan sitten jatkossa läpi vuoden.
      Hyvin menee tämän auton kanssa. Meillä molemmilla käyttäjillä on hyvä mieli tämän auton hankinnasta ja käytöstä. Maalla asustava pariskunta 67v.

      • laitonvehe

        tulevaisuuden kulutus kun auto laitetaan lailliseksi
        6-9 litraa


    • -06 manuaali 2,0 tdi 103kw 4-motion 335thkm takana ilmamassamittaria ja sensemmoista pitää aina välillä laittaa

    • helmutnox

      otan osaa

    • erimerkilläajava

      Jatka vain kertomustasi. Älä välitä hulluista jotka kommentoivat, ovat vain kateellisia.

    • En välitä noiden "hörhöjen" manipulointiyrityksistä. Olen tottunut toiminaan siten kuin itse ajattelen ja meille parhaaksi näen. Jatkan tätä kertomusta kun taas jotakin on kerrottavana.

    • yksi-plus-yksi

      Avaajan otsikko nykyvalossa lähinnä kirosana

    • Voisitteko Te mielenne pahoittajat mennä taivastelemaan jonnekin muulle palstalle. Tämä on tarkoitettu vain ja ainoastaan aloittamalleni kertomukselle Todellisista tapahtumista Passatin kanssa

    • 1113333

      eki204, älä nyt jokaiselle v1ttuilijalle ala vastailemaan. Häviää koko alkuperäisestä ideasta ajatus. Kommentoi vain sitä Passatin taivalta ja jätä nämä tojoterot omaan arvoonsa.

    • Ana-88

      Itse vaihdoin V70 volvon Jettaan. Nyt olen keväästä asti ajellut ja kulutus on ollut 4,6l luokkaa mun ajoissa. Tää on huomattavasti kivempi ajaa kun toisena vaihtoehtona ollut corolla.

      Itsellä ei ole webastoa, mulla jäi niin paska maku volvon arcdicista niin en halunnut mitään vastaavaa, itsellä on pelkkä lohkolämppäri ja se on riittänyt vielä.

    • höpöhöpööö

      2004 ei Golfiin kyllä saanut DSG-vaihteisto, joten taitaa koko tarinointi olla keksittyä...

      • päivitä_tietosi

        Tojopeelo ei tätä tiedä, että V-koppaisen Golfin sai 2-litraisena DSG-vaihteistolla jo v. 2004.


      • tuontilintta

        Ei suomessa.


      • Anonyymi
        päivitä_tietosi kirjoitti:

        Tojopeelo ei tätä tiedä, että V-koppaisen Golfin sai 2-litraisena DSG-vaihteistolla jo v. 2004.

        Ja siitä alkoi monen asiakkaan DSG helvetti. TSI öljypoltin on tullut myös monelle tutuksi.


    • eki67v

      Tieto lisää tuskaa sanotaan....itselläni oli juuri tuo VW Golf 2,0Tdi ja DSG vaihteistolla varustettuna. Oli muuten melkoinen tehopakkaus ja hyvä muutenkin. Valitettavasti punaisissa liikennevaloissa tuli paku peräkontista sisään 165000km:n kohdalla ja auto meni vaihtoon.

    • Eki1948

      Nyt aamulla kirkkoon lähtiessä moottori kolahti käynnistäessä. Pikku ajomatkan jälkeen kolina paheni ja kiertokanki pamahti lohkosta läpi. Taisi päättyä tämän VW:n bloggaus tähän..

    • Eki1948

      Pakkaspäiväinen päivitys Passattiin. Talvirenkaat Nokian 205 60 16 kitkarenkaat laitettiin alle 13.11.-15. Tämän jälkeen on ajettu 3556km ja tässä tiedot kulutuksesta. Maantieajossa näytön mukaan kuluu polttoainetta 4,6L/100km. tämä tarkoittaa sitä että lisättynä tähän tietokonevirheenä 0,5L/100 tulee kulutukseksi maantiellä 5,1L/100km, nopeus 80kmh. Talven ollessa mitä on (pakkasta jopa -30astetta) ja noin kolmanneksen ajosta ollessa pätkäajoa tulee todelliseksi kulutukseksi tankkausten mukaan 6,15L/100km. Suurimmalta osalta tämä johtuu Webaston jatkuvasta toiminnasta. Tuon Webaston lisä lienee litran verran /100km. Vähäisellä kulutuksella kulkee nelivetoinen ja automaattivaihteinen Passatti. Olemme tähän autoon erittäin tyytyväisiä, kohuista huolimatta. Nokian kitkarenkaat sopivat tähän autoon erinomaisesti. Tämä yhdistelmä, auto ja renkaat ovat hiljaiset, niin että huonokuuloinenkin kuulee toisen henkilön puheen autossa selkeästi.

    • paljonajankitkoilla

      Kenenkään kokemuksiin vosusta en nyt ota kantaa. Mutta ei ne täällä palstalla kerrotut jutut ole mitenkään keksittyjä tai liioteltuja. Valitettavasti.
      Mutta sen haluan sanoa, että missään tapauksessa ei pidä ajaa kitkarenkaalla ympäri vuoden, vaikka se voi kuulostaa hyvältä idealta. Nokialainenkin, joka on erinomainen kitka talviajoon, muuttuu kesäkelissä veteläksi ja jopa liukkaaksi asfaltilla. Varsinkin jos kesällä on ollut pitkään poutaa ja sitten asfaltti kastuu.

    • Eki1948

      28.5.2016 Päivitystä
      On kerrottavaa että oikeastaan ei ole kerrottavaa, kaikki on hyvin ja olemme autoon tyytyväisiä.
      Kitkarenkailla on tähän päivään mennessä ajettu 16000km, renkaat asennettiin 13.11.2015. Hyvältä tuntuvat edelleen kaikesta "morkkauksesta" huolimatta? Kulutus tammikuussa oli tankista mitattuna "jopa" 6,2L/100km 28asteen pakkasessa, pätkäajossa ja vebasto kokoajan päällä. Ongelma tässä mallissa on se että edelleenkään vebastoa Ei saa pois kytketyksi vaikka sitä oikeasti ei tarvitse. Pikeentymisen estämiseksi olen sitä käyttänyt reippaasti yli tarpeen. Tämän toukokuun pa-kulutus on näytön mukaan 4,4L ja mitattuna 4,8L/100km. Ajettuna on moottori- ja sorateitä sekä myös kaupungissa, jopa Hesassa. Mielestäni kulutus on erinomaisella tasolla auton ominaisuuksiin ja kokoon verrattuna. Autoon asennettiin kiinteä Bosalin vetokoukku Hesassa 18.5 sopivaan hintaan. Kalleimpaan tarjoukseen verrattuna jopa 600€ edullisemmin. Asennuksen hinta jäi jopa alle Viron hintojen! Polttoaineessa siirryimme käyttämään Nesteen DÖ:ä, nyt on tankattu 4 kertaa. "Perstuntumalla" aineesta löytyy enemmän vääntöä ja herkkyyttä? Ehkäpä kulutuskin on vähän pienempi? Korvakuulolla (huono kuulo) vaikuttaa moottorin käynti pehmeämmältä? Nämä ovat mutu tietoa vailla mitään absoluuttista todentamista. Tällä aineella jatketaan ainakin vielä seuraavat tankkaukset.
      Tämä asia vaatii pidempää ajamista kuin yhden tankkauksen verran.
      Hyvin menee tällä "päästömanipuloidulla" Passatilla ja "testihuijatuilla" Nokian kitkarenkailla Mutta antaa mennä vaan!
      Päästöohjelmointiin odotellaan kutsua ja sitten katsotaan miten auto muuttuu...onko tästä muutoksesta jo saatu kokemuksia?

    • Päivitystä Passatin kokemuksiin.....Ilmastoinnin kompura sanoi työsopimuksensa irti. Nyt on kompura vaihdettu ja samalla tehtiin DSG vaihteiston öljyn ja suodattimen vaihtotyö. Nämä molemmat tehtiin Valkeakosken Autohuolto Oy:ssä. Siellä työt tapahtuivat nopsaan, aikaa kului vain 2,5 tuntia. Hintakin on kohdallaan kun verrataan ns "marmoritiskin" hintoja ja huollon viemää aikaa. Tämä firma on niitä harvoja jotka tekevät tuon DSG:n huoltotyöt merkkikorjaamojen lisäksi. Kannattaa pyytää tarjous kun autoa huollatatte. puh 03-5850090 tai [email protected]
      Näiden töiden aikaan autolla ajettu 120366 km.
      En tiedä onko tämä kompuravika kuinka tavanomainen, minulla ei ole ollut kertaakaan aiemmin. Meillä ollut vuodesta 1999 alkaen VW:n autoja automaattisella ilmastoinnilla ja jokaisella ajettu yli 170000km. Polttoaineen kulutus sekalaisessa ajossa jatkaa 4,8l/100km, ajotietokone näyttää optimistisesti 4,3L/100km. Nokialaiset kitkarenkaat tuntuvat hyviltä myös kesän kuumilla keleillä testihaukuista huolimatta.
      Hyvää autoilukesää kaikille

      Lisää 10.10.2016
      Jälleen päivitystä autoni jatkokertomukseen; Tällä hetkellä ajettu yli 127000km. Kesä on Nokian kitkoilla ajettu, hyvin toimivat yhteen. Autoon tehtiin kolme viikkoa sitten ns. päästöjen päivitys. Päivityksen jälkeen kolmas tankillinen menossa, tuntuma on että suurinpiirtein saman verran kuluu Nesteen Prodieseliä? Tätä on vaikea todeta ilman mittalaitteita. Muita muutoksiakaan en ole merkille pannut. Tästä päivityksestä ei ole ainakaan haittaa ollut. Päivitys tehtiin Tampereen Laakkosella ja aikaa meni tunnin verran.
      Olen erittäin tyytyväinen menneen vuoden ja 33000km:n jälkeen tämän auton ominaisuuksiin :D.

      Muokkaa viestiä

      • uusipoloilija

        "Nokialaiset kitkarenkaat tuntuvat hyviltä myös kesän kuumilla keleillä testihaukuista huolimatta."

        Onko tällainen 'tuntuma' millään tavalla järkevä peruste käyttää ns. pohjoismaisia kitkarenkaita kesäkeleillä?

        Tekniikan Maailma testasi tämän syksyn artikkelissa viittä rengasta eli kesärenkaita 7, 4 ja 2 millin urasyvyyksillä sekä pohjoismaisia kitkarenkaita 8 ja 4 millin urasyvyyksillä.
        Vesikelillä uusi kitkakumi hävisi jopa loppuun ajetulle kesärenkaalle, tosin vain niukasti. Tulos on kuitenkin siinä mielessä yhdenmukainen, että 2 millin kesärengas oli 8 millin kitkarengasta parempi sekä vesiliirron vastustamisessa että märällä jarrutettaessa.
        http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/renkaat-sadekelitestissa-uusi-talvirengas-jopa-loppuun-ajettua-kesakumia-vaarallisempi/6062502

        Kun olet nyt ajanut ilmeisesti yli 20 tkm kitkarenkailla ympäri vuoden (n. 11 kk), on huomattava niiden kuluneen lämpimillä kesäkeleillä tavallista nopeammin. Niinpä kitkarenkaasi märkäpito-ominaisuudet ovat hyvin todennäköisesti jo laittomiksi ajettujen kesärenkaiden tasolla. Kannattaisi nyt miettiä ihan perusteellisesti, voitko katsoa tällaisilla renkailla huolehtivasi myös puolisosi turvallisuudesta asiallisella tavalla?

        Eläkeikään ehtineinä reaktioaikanne on vähitellen pidentynyt, joten yllättävässä liikennetilanteessa tulee helpommin ongelmia. Huomaathan, että vaikka nelivetoautossa on käytettävissä parempi pito liikkeellelähdössä, ei sen jarrutusmatka ole yhtään etuvetoista lyhyempi.

        Suosittelen jättää nyt ajamiset tekemättä märällä kelillä, ja hankkimaan uudet talvirenkaat sekä ensi kesäksi kesärenkaat. Turvallista matkaa!


      • Climatronic

        Minulla on Passat 2,0 TDI vm. 2010. Viime keväänä sen ilmastointi alkoi suhisemaan häiritsevästi matkustamon puolella, mutta konepellin alta ei kuulunut mitään. Tämä vain silloin kun kompressori pyöri. Lopetin viilennyksen käytön välittömästi ja jonkin ajan kuluttua vein auton ilmastointeihin erikoistuneeseen huoltoon. Syykin selvisi: Kylmäaine oli vajunut alkuperäisestä 650g:sta 100g:aan. Huollon jälkeen ääni hävisi ja laite on toiminut moitteettomasti.
        Edellinen ilmastointihuolto (kylmäaineen ja voiteluaineen vaihto ja vakumointi) oli tehty merkkiliikkeessä 2 vuotta aikaisemlin. Alkuperäisillä aineilla mentiin siis 4 vuotta ja näillä merkkiliikkeen vaihtamilla vain 2 vuotta. Lienee vuotanut pikkuhiljaa täyttöventtiilien kautta pois.
        Tässä yhteydessä on pakko mainostaa kyseistä ilmastointihuoltoa. Kyseessä on siis Tukesin valtuuttama Hollen Autosähkö Kuopiossa, joka on tehnyt ilmastointihuoltoja yli 20 vuotta. Tutustumistarjouksena huollon hinta oli vain 45€, kun se muuten on heillä 55€. Laakkonen olisi viime kesänä halunnut huollosta melkein tuplahinnan.
        Kysymys kuuluukin, suhisiko sinun laitteesi ennen kuin "sanoi työsopimuksen irti"? Jos suhisi, edellä kerrotusta voi oppia, että kannattaa huollattaa ilmastointi ennen kuin kompressori hajoaa voitelun puutteessa. Voitelun pettäminen on kuulemma yleisin syy kompressorin vikaantumiseen. Voiteuaine on noissa kylmäaineen joukossa.


    • oliolii

      Ja niin oli mullakin, muodossa?

      • Niinpä niin...seuraan renkaita ja auton toimintaa jatkuvasti. Renkaat ovat edelleen "täydessä" iskussa panetteluista huolimatta. Juuri saavuimme kotiin Hesan lumisesta maisemasta. Ajaminen on edelleen vakaata eikä minkäänlaisia ongelmia ole matkalle kuluneen vuoden aikana tullut. 13.11 tulee näillä Nokian kitkoilla vuosi täyteen ja matkaa n. 32000km. Renkaiden kohdalla ei minkäänlaisia ongelmia puheista huolimatta.
        Näillä jatketaan suunnitelman mukaan ainakin tulevaan syksyyn saakka ja sitten talvelle 2017 vaihdetaan uudet kitkat.
        Turvallista liikkumista kaikille tulevaan talveen, kitkoilla taikka nastoilla, muistakaa riittävät turvallisuuden edellyttämät etäisyydet.


    • öllölä_

      Miksi ihmeessä eläkeläisen täytyy lullata autolla 33tkm vuoteen? Kaikille kaupparatsuillekkaan ei tule noin paljoa.

      • 15000kmVjaTöissä

        Niinpä niin. Saahan tänne satuja ja tarinoita kirjoitella mielin määrin, kun mitään ei tarvitse todistaa oikeaksi. Tämänkin tarinan aloittaja on eläkeläinen, joka ajaa 33000km vuodessa. Joopa joo......


    • voisentähren

      Eikö tuo eläkeläinen ole tosiaan vielä tajunnut noista päästöistä?

      Kun tuo muutos on tehty niin samalla laskee koneen tehot,pitäs sen tuntee kun ajaa .Ihmiset ostivat noita autoja mutta he eivät tieneet sitä että heitä huijattiin,nyt kun se auto menee takuun piikkiin niin ne ei maksa mitään siitä että tilalle saa tehottomamman auton joka läpäisisi katsastuksen.

      • Climatronic

        "Kun tuo muutos on tehty niin samalla laskee koneen tehot,pitäs sen tuntee kun ajaa ."
        Luehan Tekniikan Maailmasta TM17/2016 artikkeli Golf 2,0TDI:n päästöpäivityksestä. Tehot eivät laskeneet, eikä käyttöominaisuudet muuttuneet, kulutus ja NOx-päästöt laskivat hieman. Mittaukset tehtiin tulevalla WLTP-syklillä ja VTT:n kehittämällä Helsinki-ruuhka-syklillä ennen ja jälkeen päivityksen.
        Joten turhaa höpinää on viestisi.


      • voivovivoi

        Volkswagen on poistanut huijausohjelmia autoista Euroopassa ja väittänyt samalla, etteivät korjaukset vaikuta auton arvoon tai sen suorituskykyyn. Yhtiö uskoo onnistuvansa käymään kaikki autot läpi kuluvan vuoden loppuun mennessä.

        Koko Euroopassa dieselskandaaliautoja on ainakin 8,5 miljoonaa.

        Volkswagenin kannalta saksalaishankkeen tekee ikäväksi se, että myRight on palkannut asiaansa ajamaan saman Hausfeld-asianajotoimiston, joka onnistui hankkeessaan Yhdysvalloissa.

        MyRight ei ole ajamassa samanlaista ryhmäkannetta kuin Yhdysvalloissa, sillä sellaisella ei katsota olevan läpimenon mahdollisuuksia. Oikeusjutun tavoitteena on pakottaa VW ostamaan autot takaisin alkuperäiseen hintaan.

        MyRightin mukaan VW rikkoi päästöhuijauksellaan EU-lakeja. VW kiistää väitteen.


    • tänään.aivan.muuta

      Niinhän ne entiset diisselit olikin hyviä, mutta nyt eletään tätä päivää ja tosiasia on että Volsu on tippunut kelkasta aikoja sitten. Nykymallit on täyttä kuraa kaikin tavoin. Muuten kun ei pärjätä aletaan huijaamaan ja venkuloimaan kaikin tavoin. Tiedossa on jumalattomat korvaukset ja sakot yms mukavaa. Tämä nykypäivän Volsun meriittiä.

      • päästötJaPäästöt

        Ei niillä päästöillä ole minkäänlaista merkitystä. Ainut mitä arvostan on auton hiljaisuus, mukava ajaa ja kohtuulliset kustannukset.


    • VinopääTeinit

      Toyotateinit itkee kateellisena täällä kun ei rovot riitä saksalaiseen autoon mikä erottaa sivistysväestön vinosilmistä...

      • kuka.nyt

        Viitsii rovojaan paskalaiseen käyttää. On rahalle muutakin käyttöä. Tyhmä on se joka maksaa ei se joka pyytää. VAG ja China on vagina.


    • on.se.huoleton.opel

      Uskomattomia vehkeitä nuo volkkarit. Aikuiset ihmiset hassaa niihin pienen omaisuuden ja koko sen ajan mitä auto on omistuksessa, joutuu jännittämään että milloin se kosahtaa, sitten kun myydään pois ollaan onnellisia ettei hajonnut. Ihan vaan tiedoksi niin kun ostaa jotain parempaa niin ei tarvitse jännittää. V w mies kun suunnittelee autoreissua niin se kartoittaa varmuuden vuoksi kaikki autokorjaamot reitin varrelta ja hinauspalvelun numero on pikavalinnassa.

    • vw.kiistää.kaiken

      Joku kehui volkkaria, VW kiistää tiedon. Ei ole kehumista.

    • Voivoi Teitä kaiken tietäviä VW:n tuntijoita. Tulin tänne kirjoituksiani katsomaan ja mitä soopaa täältä löytyykään? Pyydät Teitä menemään jonnekin muualla väittelemään siitä ja sen kestävyydestä.
      Ilmoitan nyt autoni olevat Erittäin Hyvä ja meille sopiva kitkarenkaineen, päästökorjauksineen kaikkineen. Tehoja Ei ole mielestäni hävinnyt eikä kulutuskaan muuttunut mihinkään. Viimeinen suodattimien ja mt-öljyn vaihto maksoi 182,50€ töineen ja osineen. En millään muotoa voi sanoa kalliiksi "vaggineeksi" kuten jotkut kertovat.
      Olen eläkkeellä mutta siitä huolimatta harrastukset ja osallistuminen "Elämään" johtaa siihen että tien päällä edelleen viihdytään ympäri Suomen, kelillä kuin kelillä. Mikäs sitä on liikkua hyvällä ja turvallisella autolla VW Passat DSG 4-motion.
      Repikääpä Trollit tästä huumoria!

      • hyvä_on_auto

        Minulla ei ole VW:tä, mutta Skoda on. On totta, että tuo öljynvaihtohuolto ei ole tuon kalliimpi. En usko, että se olis jollain muulla automerkillä edullisempi, paitsi silloin kun itse suorittaa vaihdon.
        Volkkarista minulla on omakohtaisia kokemuksia aika paljon ja voin sanoa, että kalliiksi sen pito ei tullut ja oli kestävä auto. Ei tarvinnut korjauttaa kertaakaan (ei ole tarvinnut Skodaakaan korjauttaa). Ja ennen kaikkea ne ajo-ominaisuudet vs. aasialaisiin. Ne ovat Volkkarissa ja Skodassa kymmeniä vuosia edellä. Lisämausteeksi tulee Volkkarissa ja Skodassa runsaat tilat jne.


      • skoda2.0tdi2015

        Onneksi olkoon että sinulla on skoda pelannut.
        Minulla ei niinkään , pientä harmia ollut sähköpuolella ja nyt huoltoon koneesta kuuluvan ylimääräisen rapinan.....
        Vielä palatakseni päästöjupakkaan niin ruotsin autolehdistö ei antanut kovin mairittelevia lausuntoja päästökorjauksesta.
        Toivottavasti suomalaiset vag:n omistajat pitävät puolensa.


    • aivanjärkyttävä

      Mistä autosta te yleensäkkin nyt keskustelette? skodasta vai passatista?

      Minulla on erikoiset muistot sellaisesta autosta kun skoda super b neliveto turbo diesel vuodelta 2015.

      Auto oli uusi tuolloin 15000km ajettu ja saimme maistaa vaimoni kanssa sen kyytiä.

      Karuhan se oli ei siitä päästä mihinkään,tosi karu autona,no sitten mentiin niille teille missä nään auton todellisuuden,eli soratie talvella loskakelillä.

      Suoraan tuon kyydin jälkeen nousumme mersuun vanhaan takaveto meruun vuodelta 2002 farmari 270 cdi kilometrien olessa 330000km,ja tähti kohti saamaa tietä,ei hyvää päivää mikä oli autojen ero,toinen takaveto ja toinen nelikko uusi nelikko jokin super b malli.

      Ei ole tehnyt mieli nousta tuonjälkeen super b kyytiin,ero on kuin yö ja päivä kaikella osaalueilla,vanha neljättäsataatuhatta ajettu takapotku mersu oli suvereenisesti ihan omaa luokkaa tienpäällä,voiko ollakkaan niin suuri ero ja 13 vuotta vanhempi auto takapotkuna.

      Kyllä jäi karmeat muistot super b nelivetona,ne on leikki autoja.

      Kauhean karuja autoja,miten joku voi edes ostaa sellaisen uutena?

      Lienee tuo passatti satoja kertoja parempi kuin tuo super b oli,automaailman järkytys vanhaan mersuun verrattuna.

      • olet_hupiveikko

        Niinpä niin. Pissattiko kun heräsit yöpuulta?


      • mersuainarikki
        olet_hupiveikko kirjoitti:

        Niinpä niin. Pissattiko kun heräsit yöpuulta?

        Ihan oikeesti joku uskoo niin meseensä että esinahkakin soi.
        En kuunapäivänä haluaisi juurikin tuon ikäistä merssua ajoon enkä juuri uudenpaakaa jos vertaa edellisiin onhan ne nyt vuosia edellä ajossa ja varsinkin siinä.


    • Tsd885

      Minulla oli uutena tilattu meksikolainen Golf Variant vm. 2010 2.0 tdi 6v. automaatilla. Avioeron myöyä jouduin myymään pois. Ajoin sillä 140 000km. ja ainoat viat olivat vsaen etujousi poikki ja oikea etuparkin polttimo ja takajarruvalon polttimo, puolta en muista. Oli hyvä auto. Ostaisin samanlaisen jos olisi rahaa.

    • Päivitystä jälleen pitkästä aikaa: autolla ajettu nyt 147000km ja edelleen hyvin menee. Myös Nokialaisilla kitkarenkailla menee edelleen kahden talven ja yhden kesän jälkeen hyvin, kulutuspintaakin on jäljellä vielä n. 6mm. Näillä mennään tuleva kesä ja uudet kitkat sitten alle joskus syksyllä. Olen jo hankkinut samanlaiset asennettavaksi alle kun tarve vaatii. En ymmärrä kitkarenkaiden panettelijoita kesäkelissä ajettaessa, meillä nämä renkaat ainakin toimivat erinomaisesti ja samalla tavalla jatketaan myös tulevaisuudessa. Hyvää autoilukesää Teille kaikille palstan lukijoille.

      • uusi_poloilija

        "En ymmärrä kitkarenkaiden panettelijoita kesäkelissä ajettaessa, meillä nämä renkaat ainakin toimivat erinomaisesti ja samalla tavalla jatketaan myös tulevaisuudessa."

        Nimitätkö panetteluksi sitä, kun autolehti testaa talvirenkaita kesäkelissä ja toteaa ne huonoksi ratkaisuksi?
        Kaikkihan menee hyvin niin kauan kuin mitään yllättävää ei tapahdu. Mutta jos joudut äkkiä väistämään, pehmeä kitkarengas myötää alla, eikä väistö ehkä onnistukaan. Hätäjarrutuksessa taasen myötääminen lisää jarrutusmatkaa.
        Kuljettajat eivät yleensä valitse kolariin joutumista, vaan tilanne vain tulee eteen pyytämättä ja etukäteen ilmoittamatta. Keliin soveltuvat renkaat voivat olla se tekijä, joka erottaa kolarin läheltä piti-tilanteesta.

        Olen itse tehnyt kuivalla kesäkelillä hätäjarrutuksen kesärenkailla, kun tien reunassa 0-nopeudella tasapainoillut pyöräilijänuori kääntyi poikittain eteen aikeestaan ilmoittamatta. Ilmeisesti ei kuullut autoni lähestymistä, vaikka olin jo lähtenyt ohittamaan häntä ja siirtynyt keskelle tietä. Väistötilaa ei ollut, joten potkaisin jarrupoljinta niin, että renkaat vingahtivat asvaltilla abseista huolimatta. Silloinen Golfini pysähtyi 65:n vauhdista noin metrin päähän polkupyörästä, jonka päällä poika oli vain silmät yllätyksestä levällään katsonut jarruttavaa autoani.
        Pehmeärunkoisilla kitkarenkailla jarrutusmatka olisi helposti pidentynyt 1-2 metriä. Silloin keula olisi todennäköisesti törmännyt pojan nilkkaan, ja hän olisi kaatunut konepellille lyöden päänsä tuulilasiin. Kypärää hänellä ei ollut.

        Turvallista matkaa.


    • Päivitys paikallaan kun edellisestä on kulunut jo tovi. Lupasin aikanaan että kirjoittelen tänne kokemuksiani Passatista.
      Nyt mittarissa on 159906km ja hyvin toimii, olemme tyytyväisiä tähän autoon edelleen. Matka sujuu ongelmitta ja turvallisesti. Autoon on tehty vain normaalit huollot, öv tosin aina kun on ajettu n. 20000km longlife öljyistä huolimatta. Katsastuksessa todettiin auton olevan hyvässä kunnossa.
      Samoin auton alla olevat kitkarenkaat lähtevät nyt jo kolmannelle talvelle. Renkaat asennettiin alle 13.11.2015 kilometrien ollessa 102088, eli näillä on ajettu nyt 57800km. Näillä on menty ympäri vuoden rutisijoiden mielensä pahoittamisesta huolimatta. Pintaakin on vielä 6mm:n luokkaa jäljellä, tämä on mielestäni jopa erinomainen saavutus testimanipuloidun Nokian renkaiden osalta.
      Perästä kuuluu jälleen kun aihetta ilmenee taikka sitten kevään korvalla.

      • Entinen_VW-kuski

        Kyllähän kitkoilla kesäkelissäkin ajelee, mutta...

        Kitkarenkaiden kitkaominaisuudet heikkenevät tuntuvasti kulumisen myötä, ja kesäajo lämpimällä asfaltilla kuluttaa niitä ennen aikojaan. Vaikka pintaa näyttäisi parin vuoden ajon jälkeen olevan runsaastikin jäljellä, on pito talviliukkaalla ratkaisevasti huonontunut.

        Itse ajan kitkoilla lokakuusta huhtikuulle, sitten vaihdan kesäksi suvigummit huolimatta kustannuksista ja hieman korkeammasta (kesärenkaitteni leveämmästä profiilista ja kovemmasta kumiseoksesta johtuvasta) rengasmelusta. Kesäoloissa kesä- ja kitkarenkaiden ajo-ominaisuuksissa on sentään ilmiselvä ero kesärenkaiden hyväksi! Renkaat ovat mielestäni aivan väärä paikka säästää rahaa.

        Eläkeikäinen olen itsekin (66 v.). Ajan takavetoisella 1500 kg:n painoisella farkunrohjakkeella vain noin 12000 km vuodessa. Asun pk-seudulla Kehä I:n ja Kehä III:n välimaastossa, mutta käyn vuosittain tunturiseuduillakin.


      • uusi_poloilija
        Entinen_VW-kuski kirjoitti:

        Kyllähän kitkoilla kesäkelissäkin ajelee, mutta...

        Kitkarenkaiden kitkaominaisuudet heikkenevät tuntuvasti kulumisen myötä, ja kesäajo lämpimällä asfaltilla kuluttaa niitä ennen aikojaan. Vaikka pintaa näyttäisi parin vuoden ajon jälkeen olevan runsaastikin jäljellä, on pito talviliukkaalla ratkaisevasti huonontunut.

        Itse ajan kitkoilla lokakuusta huhtikuulle, sitten vaihdan kesäksi suvigummit huolimatta kustannuksista ja hieman korkeammasta (kesärenkaitteni leveämmästä profiilista ja kovemmasta kumiseoksesta johtuvasta) rengasmelusta. Kesäoloissa kesä- ja kitkarenkaiden ajo-ominaisuuksissa on sentään ilmiselvä ero kesärenkaiden hyväksi! Renkaat ovat mielestäni aivan väärä paikka säästää rahaa.

        Eläkeikäinen olen itsekin (66 v.). Ajan takavetoisella 1500 kg:n painoisella farkunrohjakkeella vain noin 12000 km vuodessa. Asun pk-seudulla Kehä I:n ja Kehä III:n välimaastossa, mutta käyn vuosittain tunturiseuduillakin.

        "Kesäoloissa kesä- ja kitkarenkaiden ajo-ominaisuuksissa on sentään ilmiselvä ero kesärenkaiden hyväksi!"

        Ilman muuta. Pohjoismaisen kitkarenkaan kuvio on suunniteltu sohjossa ja lumessa ajamiseen. Vesikelissä kesärenkaan kuvio poistaa veden renkaan alta tehokkaammin, joten sen pidon loppumisen rajanopeus on selvästi korkeammalla.


    • Ylläolevista kommenteista "haiskahtaa" se että mitataan auton ja renkaiden ominaisuuksia ulos eikä riittävästi oteta huomioon olosuhteita. En ole huomannut näiden kitkarenkaiden "huomattavaa" kulumista, mihin lienee perustuu?
      Olen ajanut kitkoilla vuodesta 1999 alkaen ympäri vuoden joten kokemusta näistä ja näiden ominaisuuksista on jonkin verran kertynyt. Vuosittainen ajosuorite on n. 30000km joten mainitulla ajalla on ajokilometrejä kertynyt kitkoilla reilusti yli 500000km.

      • uusi_poloilija

        "Ylläolevista kommenteista "haiskahtaa" se että mitataan auton ja renkaiden ominaisuuksia ulos eikä riittävästi oteta huomioon olosuhteita."
        Itse en mittaa mitään ulos, vaan ajan ennakoivasti, joka on taloudellista, turvallista ja sujuvaa ajamista. En voi kuitenkaan ennakolta tietää, milloin joudun kolarin välttääkseni tekemään hätäväistön tai -jarrutuksen. Vahinko ei tule kello kaulassa.

        "En ole huomannut näiden kitkarenkaiden "huomattavaa" kulumista, mihin lienee perustuu?"
        Minä en käytä kitkoja kesällä, joten kokemusperäisesti en tiedä. Medioita seuraamalla on silti tullut monenlaista luettua, tuossa nyt joitakin lainauksia eri linkeistä:
        '– Pahimmassa tapauksessa kitkarenkaan lamellileikkaukset voivat sulaa kuumalla asfaltilla. Pehmeän kumiseoksen rengas myös kuluu kesäkeleillä huomattavan nopeasti, (Continental Rengas Oy:n rengasasiantuntija) Alopaeus sanoo.' https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/ala-kayta-kitkoja-kesalla-lamellileikkaukset-voivat-sulaa/4955004#gs.R9t8Y=c
        'Suomen oloihin tarkoitetut kitkarenkaat ovat vaarallisia kesäkäytössä. Varsinkin sateella niiden jarrutusmatka ja sivuttaispito ovat todella heikkoja kesärenkaisiin verrattuna.' https://yle.fi/uutiset/3-8792807
        'Kitkarenkaiden talvikäyttöön suunniteltu kumisekoitus on pehmeämpi kuin kesärenkaiden. Kuumilla ja karkeilla kesäteillä kitkarenkaiden kulumisnopeus on huomattavan paljon nopeampaa kuin talvikeleissä, jolloin niiden jo entuudestaan heikot kesäominaisuudet kärsivät.' http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/100-000-suomalaista-ajaa-talvirenkailla-kesallakin-6662846
        'Huomioitava on, että kitkarenkaita ei ole suunniteltu lämpimän sään ajo-olosuhteisiin. Lämpimässä kitkarengas kuluu nopeasti, ja erityisesti sateen ja märän kelin pito on on ongelmallinen kitkarenkaalle kesällä, lisäksi ajo-ominaisuudet heikentyvät kumiseoksen pehmetessä liikaa.' http://www.autowiki.fi/index.php/Kitkarengas


    • Enpä ole noita edellämainittuja ongelmia esiintyvän, ei pidon kuin kulumisenkaan kanssa. Kuten mainittu kilometrejä kertyy n. 30000 vuodessa ja todella kitkarenkaat on koko ajan alla. Kuten myös kerroin niin näillä nyt käytössä olevilla on ajettu kaksi talvea ja kaksi kesää ongelmitta. Myös silloin torstaina kun märkäälunta satoi n. 15cm. Silloin ajoin n. 250km eikä vähäisintäkään ongelmaa.
      Omalta osaltani lopetan tämän "vääntämisen" tälle erää tähän. Tähän blogiin palaan sitten kun aihetta on.
      turvallisesti liikenteessä Teille kaikille

      • tsemppia.vv.auto

        Älä Eki luovuta!


      • uusi_poloilija

        Itse ajan nykyään tuon saman 30.000 km vuodessa, kun ajot ovat vähentyneet. Vaihtelen kesärenkaita ja talvirenkaita alle normaaliin tapaan. Olen huomannut Polon olevan sen verran etupainoinen, että eturenkaat kuluvat takakumeja nopeammin. Niinpä vaihtelen niitä vuoden välein akselilta toiselle, jolloin yhtenä ajokautena muodostunut kulumisero tasoittuu seuraavana kautena.
        Kitkarenkaita käytän nyt viidettä talvikautta. Viime vuonna uutena ostettu Polo lähti nyt vasta toiseen talveen, kuten tietysti talvirenkaansakin. Enimmillään olen siis ajanut kolme talvea kitkoilla, ennen kuin auto on vaihtunut uudempaan. Edellisessä Polossa oli Hakkapeliitta R:t, nykyisessä R2:t.

        "Kuten myös kerroin niin näillä nyt käytössä olevilla on ajettu kaksi talvea ja kaksi kesää ongelmitta. Myös silloin torstaina kun märkäälunta satoi n. 15cm."
        Märässä lumessa ja sohjossa kitkarengas pitää hyvin, koska pinnan talvikuviointi on suunniteltu siihen. Viileänä ja sateisena kesänä, kuten tämä viimeisin, kitkat eivät myöskään pahasti kulu. Saattaakin olla, että ilmastonmuutoksen edetessä sateet lisääntyvät kitkojen kesäkäytön kannalta edullisesti.
        Luulisin kuitenkin, että n. 60 tkm ajettujen kitkojen lamellit ovat sen verran pyöristyneet, että jääpito olisi selvästi heikentynyt.

        Oli miten oli, turvallista talviajoa kaikille minunkin puolestani.


    • Vuosi on vaihtunut Passatin kanssa hyvin. Ongelma ovat autoa alla olleet Nokian renkaat. Neljästä renkaasta kahdessa meni vyöt rikki ja molempiin tuli huomattava pystyheitto. Renkailla oli ajettu kaikkiaan n. 61000km, sinänsä melkoisen hyvin mutta, kulutuspintaa oli jäljellä vielä kahdessa renkaassa n. 6mm ja toisissa kahdessa n. 5mm. Näillä olisi pitänyt mennä vielä jonkin verran lisää.
      Tähän asti hyvät kumit, mutta? Pitoa ja toimivuuttakin näillä renkailla oli vielä vaikka kuinka.
      Alle laitettiin uudet Nokian Hakkapeliitta R2:t, katsotaan miten kauan näillä ajetaan. Alku on lupaava, hiljaiset ja kulutus autolla tuntuu olevan kohdallaan n. viidessä litrassa / 100km.

      • ...jatkoa vielä...auton mittarissa on nyt 163400km...


      • Tänään 19.2.2018 on uutta kerrottavaa; NelivetoPassatista tuli kuohittu neliveto pari viikkoa sitten, eli vain suti etuvetoisena. Syylliseksi paljastui Haldex pumppu. Kilometrit olivat 164500 silloin. Tilasin osat €uroopasta Haldex Partnersilta. Hinta kotiin toimitettuna kuljetuskuluineen oli alle 300€. Paketissa oli pumppu, suodatin ja öljy. Aikaa tilauksesta toimitukseen meni n. 10pv. Tänään pumppu, öljy ja suodatin asennettiin paikalleen kilometrien ollessa 165550. Nyt on taas ilo ajella jäisillä ja lumisilla teillä kun auto toimii kuten pitääkin.
        Nokian kitkarenkaista on vain hyvää sanottavaa....
        Jatkoa seuraa taas kun aihetta ilmenee


    • Päivitystä tähän kertomukseen. Autolla ajettu 176500km. Vaihdettiin autoon seuraavat osat;
      Iskunvaimentimet ja jouset eteen
      Koiranluut
      Alatukivarren etu- ja takapään helat.
      Jousia tilatessa mainitsin että astetta jäykemmät kuin tähän kuuluu normaalisti. Autosta loppui kaikki kitinät eivätkä roiskeläpät enää raavi tienpintaa.
      Asennustyön teki paikallinen Ei merkkikorjaamo ja hyvin tekikin.
      Osat tilasin Autodoc.de:stä, Suomen sivuilta tilatessa näkyvät olevan jostakin syystä kalliimmat. Toimittivat osat suoraan korjaamolle veloituksetta ja suhteellisen nopeasti.
      Samalla tilasin DSG vaihteiston huoltosarjan ja jakopään vaihtoon tarvittavat varaosasarjan, pitää sisällään tähän vaihtoon liittyvät osat vesipumppuineen.
      Joustavaa palvelua Saksan maalta. Suomesta hankittuna nämä osat olisivat maksaneet n. 20% enemmän.
      Suomalaisilla varaosakauppiailla olisi paljon opittavaa näiltä Saksassa toimivista alan liikkeistä.

    • Tänään autoon tehtiin 200000km:n kohdalla ÖV huolto hintaan 79,30€, minulta oli vain öljynsuodatin mukana. Eipä ole hinnankirouksessa. Mainittakoon että huollon teki muu kuin merkkikorjaamo.

      • Anonyymi

        Oi että on kiva tietää tämäkin. Olet sinä oikea onnenpekka. Harvalla on öljynvaihto menny noin putkeen. Ihanaa. Airport VW olis rokottanu 300 euroo.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      73
      3350
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3170
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2682
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2052
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1845
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1775
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      129
      1424
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe