Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kutiaako kenenkään korvat?

Outolintu

Hei kaikki!
Minulla ei tietääkseni ole ruoka-aineallergioita. Olen kuitenkin iät ja ajat kärsinyt kutiavista korvista (siis korvakäytävät kutiavat). Niin uskomatonta kuin se onkin, tilanne pahenee matalapaineella ja helpottuu, kun puhdistan korvat. Korviaan ei kuitenkaan pitäisi sörkkiä, mutta mikään muu ei auta. Työterveyslääkärin paras arvaus oli joku ruoka-aineallergia. Onko kellään kokemuksia vastaavasta?

12

8847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotovaris

      On kutianut kerran jos toisenkin. Minulla on tosin alkanut tulla iho-oireita kananmunasta, kalasta, suklaasta ja pähkinöistä, sekä tomaatti kirvelee suussa. Luulen että syynä on kova kortisonilääkitys astmaan, joka kuivattaa ihoa. Olen ollut ilman kalaa puoli vuotta ja vieläkin iholta nousee kalanhajua kihelmöivän vesikellon kera.

    • Aino

      Hei! Käsin todellakin samasta ja vaivasta nyt se akuutti. heräilen öisin kutiseviin korviin ja heti auttaa kun pumpulipuikkoa pyöritän syvällä korvassa. Heti aamulla sama - ensimmäisenä korvan kimppuun. Useita kertoja päivässä. Laukussa pitää aina olla puikkoja joilla voi auttaa. Sitten ne on usein tosi märät. Aamulla herätessä tuntuu piei lorina korvissa... Mitä se voisi olla? Kiusallinen, ja näköjään jatkuva vaiva!

    • Enni

      Pitkään mietin, miksi korvakäytävät alkavat joskus hillittömästi kutista. Sitten selvisi, että liittyy mausteallergiaan.

    • Marru82

      Mulla kans joskus alkaa oikeen kovaa kutiamaan korvakäytäviä, että pakko putsata vaikut korvasta pois, sitte alkaa helpottamaan.
      Mulla on kans ikuisesti ollu pieni suklaa-allergia, joka paheni tänä syksynä niin mulla on aina tullu liiasta suklaan syönnistä (4 suklaan palaa Fazerin joululevystä) korvanlehdet tulipunaisiksi ja kipeiksi!!! Nyt ku mun allergia on pahentunu, alkaa kutisemaan ku otan joulukalenterista yhdenki suklaanpalan. Mulla on semmonen halpiainen joulukalenteri, jossa on hyvin vähä suklaata.
      Jos otan jonku vähä täyteläisemmän suklaan, niin alkaa kutisemaan aiva hulluna ympäri vartaloa ja tulee kauheet kynnen jäljet. Käsivarteen tuli perjantaina syvät kynnen jäljet, ku joulupukki jakeli kaupas Geishan suklaata.

    • ........

      korvat kutisee hyvin usein ja välillä on äitynyt jopa niin pahaksi, että märkäistä eritettä erittyy,yöks. Sama kutiseva vaiva myös päänahassa...mulle lääkäri selitti, että atooppinen iho vois oireilla myös näin ja näissä paikoissa, kortisoni liuosta määräs, neuvoi myös, että korvat pitäisi käydä säännöllisesti lääkärillä huuhtomassa, sillä kyllä on olo helpottanu joksikin aikaa.

    • kutiaa korvat

      Tyttärelläni kutiaa korvakäytävät, kun on syönyt jotakin ruokaa jolle on allerginen: omena, päärynä, mansikka,...

      • jammia

        mulla on ainaki henk.koht. korvien kutina tavallinen mutta hyvin epämiellyttävä oire kun olen erehtynyt esin omenaa maistamaan.. kieltä ja korvakäytäviä kutittaa niin maan pirusti ettei tiedä miten päin olisi...sitä niin yrittää tunkea kaikkea mahdollista terävää korviin millä raapia ja purra samalla kietä poikki...
        kannattaa seurata mikä aiheuttaa kutinaa ja käydä niissä allergia testeissä.


    • Kutinakorva

      Korvien kutina on hyvin yleistä ja olen vyöhyketerapiakursseilla saanut kuulla opettajalta, että liiallinen makean syönti, hiivatuotteiden ja valkoisista jauhoista tehtyjen elintarvikkeiden syönti aiheuttavat korvien kutinaa. Kyse on siis hiivasyndroomasta. Uskon tuohon, sillä olen aika makuri ja olen huomannut, että sillä on selvästi yhteys toisiinsa. En ole kuitenkaan lopettanut herkuttelua, mutta kohtuus kaikessa ja kannattaa hiukan seurata, mitä syö. Luontaistuotekaupasta voi kysyä korvaan laitettavia tippoja, en nyt tähän hätään muista tuotteen nimeä, mutta muistaakseni Frantsila tekee nimenomaan tähän vaivaan tarkoitettua tuotetta. Vedellä kostutetulla pumpulipuikolla voi varovasti pyöräyttää korvakäytävää, mutta ei saa työntää liian syvälle. Siitä voi saada hetkellisesti apua pahimpaan kutinaan.

      • Märkäkorva

        Olen huomannut että jos korviin menee vettä, niin se aiheuttaa aivan hillittömän kutinan. Itselläni oli tapana aina silloin tällöin suihkussa käydessäni suihkuttaa vettä myös korviin niitä pestessäni (ajattelin että saisin vaikkua sieltä liotettua vähemmäksi). Seurauksena oli aivan järjettömän kova kutina kutina. Kokeile suojata korvasi vedeltä. Toivottavasti tämä konsti auttaa poistamaan kiusallisen kutinan.


    • kati

      minulla kutiaa samalla myös nielun seutu,pitää tosissaan kurnuttaa kuin sammakko!aivan kamalaa.uskon sen johtuvan siitä mitä olen syönyt,eli epäilen jotain maustetta..

    • aamu

      Heippa Outolintu..
      Jotenkin tunuti niin tutulle toi sinun kutiavat korvat. Minulla kutiaa korvat jos syön jäätelöä!!

    • Mamikka49

      Mulla kanssa alkoi kutiamaan korva kun söin jäätelöä! Vasen puoli, ei allergiaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe