Hei, mieltäni on alkanut vaivaamaan n. 10 vuotta sitten ollut työpaikka jossa olin muutamia kertoja hiekkapuhaltajan mukana eräässä vanhassa kirkossa. Tehtäväni oli jotain tyyliin harjalla raapia seiniä siis kirkon sisällä. En muista kunnolla, kyseessä oli lyhyt pätkähomma jossain pilipali yrityksessä.
Mistään työturvallisuudesta ei välitetty, Johtajilla oli lähinnä hauskaa jos joku olisi altistunut esim. asbestille, olihan kyseessä vain nuori poika ja työntekijäkin vielä, siis asenne oli tämä. Todella ahdistavaa ja myöhemmin on alkanut mietityttämään, että sainkohan keuhkoihini noiden muutamien päivien aikana kun siinä kohteessa työskentelin kovinkin paljon asbestia tai kvartsia tms?
Osaako kukaan auttaa paniikin vallassa olevaa? Onko syytä mennä kuvauttamaan keuhkot? Mitään käsitystä, oliko edes hengityssuojainta minulla ei ole, saattoi olla välillä mutta välillä ei. En muista. Onko kirkoissa asbestia seinissä sisäpuolella? Auttakaa! Jotain pölyä siitä ainakin irtosi muistan että olin ihan pölyinen päivän päätteeksi aina! Työnantajaa ei näkynyt koskaan missään, minut kuskattiin paikalle ja sanottiin että harjaa tuota seinää. Onneksi nyt aikuisena ymmärtää asioita HIEMAN paremmin itsekin! Siis silloin olin n. 18-19v jollaista on aika helppo kiusata/kusettaa työelämässä, ja tätä myös tehtiin. Mutta kukapa asiaa uskoisi, eihän nyt työantajat...........
Asbesti/tai kivi/betonipöly?
11
805
Vastaukset
- Asbestosman12
Asbesti.
Ensimmäinen asia on rauhoittua. Mahdollinen vahinko on jo sattunut.
Kysyt onko seinissä mahd asbestia. Tähän on mahdotonta vastata jälkikäteen varmuudella. Pitäisi tietää kirkon ikä sekä mahd tehdyt remontit ja niiden tekoaika. Alkuperäisissä kirkon seinissä tuskin asbestia löytyy koska asbestin käyttö teollisuudessa on aloitettu Suomessa 1900 alussa. Runsaimmillaan 1960-1975.
Tärkeetä on muistaa että asbestin on todettu aiheuttavan keuhkosyöpää vain tupakoitsijoille. Altistuksesta riippumatta asbesti aiheuttaa pahanlaatuista vatsakalvon syöpää (mesoteliooma) Tätä sairautta pidetäänkin Suomessa väen altistusmittarina.
Keuhkokuvien kanssa joudut valitettavasti odottamaan. Mahdollisesti asbestin aiheuttamat sairaudet ilmoittavat olostaan vasta 10-40v päästä. Äkkillisten hengenahdistus oireiden vuoksi voit pyytää päästä keuhkokuviin. Edellämainitut oireet voivat johtua asbestipölykeuhkosta, joka vaatii voimakasasteisen altistumisen.
Anna spostiosoitteesi niin voin kertoa lisää..... - LasseOne
Muutamien päivien pölynaltistumisesta et saa minkäänlaista sairautta. Asbestillekin pitää altistua viikkoja, kuukausia, vuosia. Voit olla täysin rauhassa asian suhteen. Ajattele rakennusmiehiä, monet työskentelevät vastaavissa olosuhteissa kymmeniä vuosia eivätkä välitä työturvallisuudesta kuten suojaimista laisinkaan. He sairastuvat isolla todennäköisyydellä. En ymmärrä aikaisemman vastaavan asennetta, hänellä ei vaikuta olevan minkäänlaista todellista käsitystä asian suhteen ja heittää kehiin vain ihmeellisiä uhkakuvia. Käyttäkäähän jokainen niitä hengityssuojaimia ja puhdistakaa vaatteenne työpäivän päätteeksi, sekä peskää kledjunne ainakin kerran viikossa.
- Asbestosman12
"En ymmärrä aikaisemman vastaavan asennetta, hänellä ei vaikuta olevan minkäänlaista todellista käsitystä asian suhteen ja heittää kehiin vain ihmeellisiä uhkakuvia"
Mulla on tutkinto asbestin kartoitus/purkutyöstä.
10v asbestipurkukokemus sekä 15v rakennusalan kokemus. Mutta ei mulla varmaan ole käsitystä. - Asbestosman12
Juuri tämän Lassen kaltaiset kaverit ovat pahimpia altistajia.
- lkkjgkajkjdgkdjg
Asbestosman12 kirjoitti:
"En ymmärrä aikaisemman vastaavan asennetta, hänellä ei vaikuta olevan minkäänlaista todellista käsitystä asian suhteen ja heittää kehiin vain ihmeellisiä uhkakuvia"
Mulla on tutkinto asbestin kartoitus/purkutyöstä.
10v asbestipurkukokemus sekä 15v rakennusalan kokemus. Mutta ei mulla varmaan ole käsitystä.Näkee, että tämä hemmo on vain työssä tuolla. Ei minkäänlaista ymmärrystä koko asiasta. "vain tupakoitsijat, jotka altstuvat asbestilla sairastuvat keuhkosyöpään". Uskomatonta paskaa, kuten myös kaikki muu paska, mitä sormensa näytölle suolsi. Oksettavaa.
- läpi.vaan
Tätä asbestia vähätellään aivan selvästi. Mikä sitten lienee syy. Tuttavani, joka kertoi olleensa töissä useammassakin rakennusfirmassa, kertoi asbestiremontteja "oiottavan" ihan järestään. Oikeastaan määräyksiä ei täydelleen noudateta missään. Hän vaihtoi alaa oman terveytensä tähden.
Olen itse nähnyt "asbestisaneerauksen", missä suojaukset olivat suoranaista rekvisiittaa. Ne oli viritetty vain, jotta tyhmät ihmiset näkisivät kuinka määräyksiä (muka) noudatetaan. Olin itsekin niin tyhmä, luulin firmojen noudattavan määräyksiä (tekijät olivat meidän maastamme etelään sijaitsevasta maasta). Vanhaa asbestipitoista lattiaa hiottiin pois. Suojaukset retkottivat teipeillä kulmistaan, työmiehet lorpottelivat kohteen ulkopuolella työhaalarit päällä. Suurin källi oli se, että loppusiivousta ei tehty vaan helvetillinen pöly levisi suojauksen purkamisen jälkeen "puhtaaseen" tilaan.
Kukaan ei asiasta tuntunut välittävän mitään. Tuli vain lakonisia huomautuksia siitä, kuinka se alkaa vaikuttaa vasta parinkymmenen vuoden jälkeen. Ilmeisesti tietoisesti oli tilattu tämmöinen "hällä väliä" porukka, jotta remontin tilaaja sai homman huokeammalla. Hommaan liittyy muutakin kieroilua.
Näissähän ei ole kysymys pelkästä asbestista, ainakaan tässä. Lattiapinnoista on irronnut kaikkea muutakin, kuten raskasmetalleja laasteista eli tasotteista.
Homma oli kiire saada pois päiväjärjestyksestä, koska lainsäädäntö oli muuttumassa (1.1.2015 ilman mittaaminen saneerauksen jälkeen tuli lakisääteiseksi?). Saa nähdä mitenkä näitä asioita yritetään kiertää nyt uuden lainsäädännön aikána, vai yritetäänkö ne hoitaa tavallisina remontteina kuten tämäkin ensin yritettiin. Törkyilyä voi jatkaa vaikka maailman tappiin kunhan on röyhkeä ja häikäilemätön. Valvontaa ei käytännössä ole ollenkaan, ellei sitten joku valveutunut tee meiningeistä rikosilmoitusta ja ole yhteydessä työsuojelupiiriin.- kjdkjkladjkdlj
Työsuojelupiiri ei tee asioille yhtään mitään. Ei niillä riitä uskallus tehdä yhtään mitään. Nehän voisivat sotkea jopa isojen rakennusfirmojen aikataulut, urakat yms. Dragsvikin varuskunta Tammisaaressa oli hyvä esimerkki asiasta. Ja tämä viime vuoden lopulla.
- haistakaa.vittua
Näinhän se menee!
Hälläväliä jätkät saneeraamaan asbestit ihan valtion laitoksistakin. Suojauksia ei mitään. Saneerauksen jälkeen asiasta perillä olleet tahot luikkivat häntä koipien välissä. Ensin kielletään mitään laitonta tapahtuneen. Toiseksi vähätellään. Ja lopuksi ja kolmanneksi julistetaankin jo kaiken tehdyn ihan oikein ja pykälien mukaan. - suutansa.ne.louskuttaa
Päättäjien ja kaikenlaisten työsuojelupalikoiden on helpompi vetää irtopisteitä vaikkapa ergonomiasta ja pitää siitä jatkuvaa ääntä.
Tupakoitsijoiden (itse en edes polta) tuomitseminen on saanut suorastaan naurettavia piirteitä, kun heidät ajetaan jonnekin helvetin puskaan sadan metrin päähän miiluttamaan samanaikaisesti kun sisäilmat on päin helvettiä ja "heimoveljillä" teetetään edullisia asbestiremontteja, työsuojelupäällikkö mainostaa suu vaahdossa.
Eikö nyt jotkut vitun vihreät saisi tuosta tupakoinnista tehdyksi vaalinumeroa: joku kettuhan saattaa saada vaikka astman, kun ihmiset on ajettu metsänreunaan röökille.
Näyttää selkeästi siltä, että Suomessa ollaan nykyisin huomattavasti kiinnostuneempia eläinten kuin ihmisten terveydestä.
"Työsuojelupiiri ei tee asioille yhtään mitään." - Pitänee pitkälti paikkansa. Käy kuten sille yhdelle työsuojelutarkastajalle, joka meni puuttumaan erään julkisen tilan sisäilmaan; hän löysi itsensä pian toisesta kaupungista joskin samasta virasta. - Kas, kun hyväveli-systeemi pelaa. - lääkäri.hoitaja
Minä olen sairaanhoitaja, ja työskentelen avopuolella kotihoidon puolella.
Mitään kantaa en voi ottaa, muistan vain joitakin vuosia sitten minulla olleen potilaan, joka sairasti aivan mieletöntä kutiavaa punaista ja märkivää ihottumaa koko kropalla.
Hän oli muistaakseni entinen muurari tai jotain sinne päin. En tiedä ja muista mille oli altistunut. Häntä oli tutkittu ja yritettiin hoitaa jos minkä moisilla hoidoilla ja salvoilla. Ei auttanut. Se oli kärsimystä hänelle, myös psyyken puolelle ainainen kutina ja kipu alkoivat vaikuttaa.
Hänellä oli paperit ja todistukset ihotautipuolelta ja vaikka mistä, haki jotain korvausta muistaakseni. Ja sitä ei tahdottu myöntää. Syynä kuulemma "ei voinut" olla työolosuhteet.
Kyllä asiat on otettava vakavasti. Joku toinen voi olla oireeton 50 vuotta, joku toinen alkaa oireilla melko piankin. Terveys on kullan arvoinen ja se pitää ottaa vakavasti. Keuhkosyöpä esim. saattaa olla aika pitkään oireeton. Ei ole tarkoitus pelotella, mutta jos oma terveys on tärkeä, kannattaa asia selvittää mahdollisimman pian ja mahdollisimman pienillä hoidoilla.
Hyvin luultavaa on, että olet selvinnyt pelkällä säikähdyksellä. Työnantajapuolen on huolehdittava työturvallisuudesta. Jos ei, siitä pitää tehdä ilmoitus. Se on työnantajan velvollisuus ja työntekijän oikeus. - pelle.istunnot
Sisäilmatyöryhmät ovat muodostuneet pelkiksi työnantajan konstiksi jarruttaa tutkimuksiin ja toimenpiteisiin ryhtymistä. Niihin haalitaan kaikenlaisia saatanan perseennuolijoita ja niitä, jotka on peloteltu työpaikkansa menettämisellä tai muulla paskamaisella savustamisella mikäli ääntänsä korottavat ongelmista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1345632
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL2464138- 91745
Nainen, älä tee aloitetta, jos
Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak1541008- 90923
Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla
Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj64923Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta
>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii135917- 82821
Trump laittomien siirtolaisten kauhu.
Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei110792- 40786