Selkänikamien luudutusleikkaus, skolioosi,armeija?

Skolioosi

Hei,
Minulla on skolioosi ollut syntymästä lähtien, nyt vasta saatiin tietää että ei ole ihan tavallinen skolioosi. Tekee kaksi "ässää" joiden välissä pullistumaa. Asteita saatiin 2,5v sitten enintään 27. Nyt kuitenkin epäillään nikamien epämuodostumaa.

Mites muuten, tällaisen luudutusleikkauksen tai skolioosileikkauksen, titaanitankojen selkään laittamisen jälkeen, saako armeijan käydä? Onko töihin liittyen muita rajoitteita? Pääseekö vaikka palomieheksi?

Ja kertokaahan leikkaustarinanne tähän, kiva lukea jos näin itse menossa! :)

25

1678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satamikroa

D-vitamiini ei ole oikeastaan vitamiini vaan steroidihormoni, jolla on vaikutuksia yli 1000 geenin toimintaan. Terve ja suositeltava taso on saadaan aurinkoisessa ilmanalassa viikkokausia vähissä vaatteissa ulkona ollen kuten afrikkalaiset maalaiset tai esi-isämme tekivät. Tällöin D-vitamitaso asettuu välille 120 - 150 nmmol.

Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen kanssa sekä auttaa myös luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa.

Suomessa terveellinen ja monipuolinen ravinto ei riitä pitämään yllä tervettä luustoa, nivelsiteitä, välilevyjä ja niveliä. Lisäravinteena tarvitaan:

C-vitamiinia 400 mg/vrk
      D-vitamiinia 50-100 µg/vrk
      K2-vitamiinia 50-100 µg/vrk
      Magnesium (sitraattia) 200-400 mg/vrk

Nämä lisäravinteet maksavat kuukaudessa n. 5€, joten ei ole rahasta kiinni oman luustonsa hyvinvoinnista huolehtiminen. Edullisimmin lisäravinteita myydään Citymarketissa, iHerbissä sekä suomalaisissa verkkokaupoissa.

• kjdlkajs

Tunkekaa se D-vitamiinimantranne nyt sinne minne aurinko ei paista!

Tuollaiset leikkaukset on peruuttamattomia, mieti todella tarkkaan mihin suostut. Ilmeisesti olet vielä alaikäinen? Ehkäpä kannattaisi alkaa jumppaamaan sitä selkää, nuorena se auttaa parhaiten. Luudutusleikkauksesta vielä sellainen seikka, että kun ne nikamat on kertaalleen luudutettu, ne ei taivu enää ollenkaan, ei enää ikinä. Jumppaamalla sen sijaan saat todennäköisesti selkäsi parempaan kuntoon, voi olla ettei muuta edes tarvi. Jos myöhemmässä iässä tilanne muuttuu, voit toki aikusempana ja kokeneempana miettiä leikkausvaihtoehtoa uudelleen.

• näinonnäppylät

Jumppa?

Et taida tietää, mitä on olla kun luusto on väärin kasvanut ja luutunut.

Toki on pakko jumpata, kun lihakset toimivat väärin, johtuen luuston virheellisestä asennosta.

Mutta mitään pysyvää ei jumpalla saavuteta.

Myös loppuelämä on rajoitettua kaikin tavoin.

liikunta
        harrastukset
        työ

jne...

• riisitautinentäälläkin

Skolioosi!

D-vitamiini ei ole oikeastaan vitamiini vaan steroidihormoni, jolla on vaikutuksia yli 1000 geenin toimintaan. Terve ja suositeltava taso on saadaan aurinkoisessa ilmanalassa viikkokausia vähissä vaatteissa ulkona ollen kuten afrikkalaiset maalaiset tai esi-isämme tekivät. Tällöin D-vitamitaso asettuu välille 120 - 150 nmmol.

D-vitamiini on lukuisille elintoiminnoille välttämätön hormoni. D-vitamiinin puutteella on todettu yhteys luukatoon, syöpiin, diabetekseen, autoimmuunisairauksiin, hermoston rappeumatauteihin, verenkiertosairauksiin, infektioihin, lihaskatoon ja iäkkäiden kaatumisiin. D-vitamiinin puutos on masentuneilla yleisempää.

Ihminen on suunniteltu elämään auringossa, ei pimeässä. Ihmiskunta on kehittynyt Afrikan oloissa, jossa auringon valon ansiosta veren D-vitamiinipitoisuus eli seerumin kalsidiolipitoisuus (S-D-25) on ollut vähintään 100 nmol/l.

Googlella löytyy satoja tutkimuksia, että D-vitamiinin puutoksella on yhteys idiopaattisen skolioosin syntyyn.

Vuonna 2014 Amerikkalaisen Institute of Medicinen (IOM) suosituksen mukaan D-vitamiinin (kalsidiolin) riittävä pitoisuus veressä on 50 nmol/l. Edelleen IOM toteaa, että hoitotutkimuksien mukaan pohjoisten alueiden väestön valtaosa (97.5%) saavuttaa tämän pitoisuuden päivittäisellä 15 mikrogramman D-vitamiinin saannilla.

Kanadalaiset tilastotieteilijät ovat kuitenkin nyt osoittaneet IOM-laskelman virheelliseksi. Kun IOM:n käyttämät tutkimukset analysoitiin uudestaan ja korjattiin havaittu tilastotieteellinen virhe, osoittautui, että 15 mikrogramman D-vitamiinin päiväsaannilla väestön kalsidioli ylittää varmuudella vain tason 27 nmol/l. Kirjoittajat toteavat, että D-vitamiinin liian pienellä päiväsaannin suosituksella on vakavia kansanterveydellisiä ja hoidollisia seuraamuksia ja että suositus tulee arvioida uudestaan.

"91% skolioosiin sairastuneilla oli merkittävä D-vitamiinin puutos, veren D-vitamiinin pitoisuus oli alle 50 nmol/l"

"Vuoden 2005 tutkimuksessa 40% idiopaattiseen skolioosiin sairastuneella lapsella oli osteopenia (alentunut luuntiheys, joka johtaa osteoporoosiin)."

"Veren D-vitamiinipitoisuuden ollessa 80-100 nmol/l tiedetään estävän osteoporoosia, osteopeniaa ja osteomalasiaa (aikuisten riisitauti) ja riittävän terveen luuston kasvuun."

"Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen (2011) tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos. Lastenlääkäri dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä. "

"Puolet rintaruokaa saaneista kanadalaisvauvoista, joille annettiin D-vitamiinia 10 µg vuorokaudessa, saavutti arvon 75 nmol/l ylittävän 25-OH-D3-vitamiinin pitoisuuden plasmassa kolmen kuukauden iässä. Tähän tavoitearvoon pääsi vielä suurempi osa 20 tai 30 µg D-vitamiinia saaneista lapsista ja kaikki niistä, joille vitamiinia annettiin 40 µg. Pitoisuudet pyrkivät kuitenkin pienentymään yhden vuoden ikään mennessä."
      (Gallo S ym. JAMA 2013;309:1785)

"Odottavan äidin D-vitaminin puuutos näkyy sikiön luuston kehityksen häiriönä jo viidennellä raskauskuukaudella."

"Vuonna 2012 Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 100 µg:aan. Vauvojen rajana EFSA pitää nyt 25 µg ja 1–10-vuotiaiden 50 µg päivässä."

Lähteet:

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

http://www.scoliosisjournal.com/content/9/S1/O45

http://www.easy-immune-health.com/vitamin-d-and-scoliosis.html

http://www.scielo.br/pdf/coluna/v13n4/1808-1851-coluna-13-04-00275.pdf

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01103115

http://www.bone-abstracts.org/ba/0002/ba0002P171.htm

http://www.tritolonen.fi/files/pdf/paakkari-y-l%C3%A4k%C3%A4ri.pdf

http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/uutissorvi_uusi.uutissivu?p_uutis_id=17852&p_palsta_id=4

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26156737

• jsdhkaljdh

No tuossa vaiheessa ei enää auta edes rekkakuormallinen D-vitamiinia

• vanhajuttujo

Niinpä.

Kiitoskukkasen voi lähettää vaikka THL:ään ja VRN:ään.

Mutta ne jotka tänän lukevat voivat ennalataehkäsitä monen muun sokiloosin kertomalla tästä tärkeästä vitamiinista, joka maksaa vain 10 euroa vuodessa (iHerb).

D-vitamiinin historiaa:
        Riisitautiin liittyviä muutoksia on todettavissa jo muumioilla. Kaupungit olivat 1700- ja 1800-luvuilla äärimmäisen huonoja paikkoja elää. Viemäreitä ei ollut. Kadut olivat likaisia ja ilma oli täynnä hiilen tai puun poltosta tulevia pienhiukkasia. Aurinko ei juurikaan paistanut kaupungin slummeihin. Englannissa taudin kuvasi 1640 D. Whistler. Englantilainen F. Glisson antoi 1650 taudille nimen rachites – sitä kuitenkin kutsuttiin myös englannin taudiksi. Riisitauti oli yleistä. Lääkärit suosittivat sairaille lapsille ulkoilua ja hiekkarantoja.

Elias Lönnrot kuvasi riisitaudin oireet ensimmäisenä suomeksi v. 1839 "Suomalaisen talonpojan koti-lääkäri" -kirjassa ja suositteli "apoteiikista saatavaa kalanmaksarasvaa ja auringonkylpyjä englannintaudin eli riisitaudin hoidoksi". Nobelin palkinnon sai Adolf Windaus D-vitamiinin rakenteen selvittämisestä 1928. Riisitautia ilmeni Suomessa 1910- ja 1930-luvuilla 44–80 %:lla lapsista (Ruotsalainen 1922, Lyytinen 1935, Leppo 1940). A-D-vitamiinitippojen myynti alkoi maaliskuussa 1934. Riisitauti lisää tulehdussairauksien riskiä ja kuumekouristuksia sekä aiheuttaa vakavia luuston kasvuhäiriöitä. Kyseessä ei ole siis mitenkään uusi asia. Suomessa lastenneuvoloiden kehittäminen toi D-vitamiinin ja kalanmaksaöljyn yleiseen tietoisuuteen 1930-luvulla. Arvo Ylppö oli myös keskeinen vaikuttaja ja hän uskalsi jopa altistaa lapset auringolle ja ulkoilmalle.

D-vitamiinin saantisuositus on ollut Suomessa 100-125 µg/vrk vuosina 1940-1964.

• Skolioosi

Kyllä, olen alaikäinen, 14 vuotias nuori.
      Fysioterapiassa olen käynyt ihan seurannan alusta alkaen, vuosia. Ja jumpannut selkää kovalla motivaatiolla ainakin päivittäin. Jumppaaminen auttaa pitkällä tähtäimellä huomattavasti rasituksesta johtuvien selkäkipujen ohittamiseen, mutta itse skolioosiin se ei kyllä auta, niin kuin ei D-vitamiinikaan tässä vaiheessa enää, niin kuin joku sen jo hauskasti mainitsikin.

Leikkauksen kirurgi otti esille jo nyt, sillä minunkin täyttäessäni 16vuotta, siirryn aikuisten osastoille, joissa on selvästi kiireellisempiä ja kinkkisempiä tapauksia. Jolloin oman selkäni aivat hukkuisivat sinne jonnekin kauheiden valitusten ja pääkaupunkiseudun kiireiden keskelle.

Tietysti ei myöskään ole mukavaa elää urheilullista nuoruuttaan jatkuvien selkäkipujen ja vaikeuksien keskellä. Sen tietää myös kirurgini ja fyssarini.

Vielä ottaen esiin tuon leikkauksen jälkeisen nikamien liikkumattomuuden, niin selkäni on jo nyt niin jäykkä, että taaksepäin veny keskiselästä alaspäin periaatteessa ollenkaan :). Jäykkyys tulisi tietysti olemaan erilaista ja vaatisi totuttelua.

Mitään ei kyllä voi oikein vielä sanoa, ennen kuin tiedetään enemmän joskus vuoden vaihteessa magneettikuvien jälkeen! :)

• halpaaterveyttä

Luukudos uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa.

Joten, vaikka on jo sairastunut, niin silti pitää pitää huolta, jotta luusto saa riittävästi ravinteita, jotta lisäongelmilta vältytään.

Ja kerrohan myös kavareille, jotta he eivät sairastu.

Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen kanssa sekä auttaa myös luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa. Luukudos uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa.

Suomessa terveellinen ja monipuolinen ravinto ei riitä pitämään yllä tervettä luustoa, nivelsiteitä, välilevyjä ja niveliä. Lisäravinteena tarvitaan:

C-vitamiinia 400 mg/vrk
      D-vitamiinia 50-100 µg/vrk
      K2-vitamiinia 50-100 µg/vrk
      Magnesium (sitraattia) 200-400 mg/vrk

Nämä lisäravinteet maksavat kuukaudessa n. 5€, joten ei ole rahasta kiinni oman luustonsa hyvinvoinnista huolehtiminen. Edullisimmin lisäravinteita myydään Citymarketissa, iHerbissä sekä suomalaisissa verkkokaupoissa.

D-vitamiinin historiaa:
      Riisitautiin liittyviä muutoksia on todettavissa jo muumioilla. Kaupungit olivat 1700- ja 1800-luvuilla äärimmäisen huonoja paikkoja elää. Viemäreitä ei ollut. Kadut olivat likaisia ja ilma oli täynnä hiilen tai puun poltosta tulevia pienhiukkasia. Aurinko ei juurikaan paistanut kaupungin slummeihin. Englannissa taudin kuvasi 1640 D. Whistler. Englantilainen F. Glisson antoi 1650 taudille nimen rachites – sitä kuitenkin kutsuttiin myös englannin taudiksi. Riisitauti oli yleistä. Lääkärit suosittivat sairaille lapsille ulkoilua ja hiekkarantoja.

Elias Lönnrot kuvasi riisitaudin oireet ensimmäisenä suomeksi v. 1839 "Suomalaisen talonpojan koti-lääkäri" -kirjassa ja suositteli "apoteiikista saatavaa kalanmaksarasvaa ja auringonkylpyjä englannintaudin eli riisitaudin hoidoksi". Nobelin palkinnon sai Adolf Windaus D-vitamiinin rakenteen selvittämisestä 1928. Riisitautia ilmeni Suomessa 1910- ja 1930-luvuilla 44–80 %:lla lapsista (Ruotsalainen 1922, Lyytinen 1935, Leppo 1940). A-D-vitamiinitippojen myynti alkoi maaliskuussa 1934. Riisitauti lisää tulehdussairauksien riskiä ja kuumekouristuksia sekä aiheuttaa vakavia luuston kasvuhäiriöitä. Kyseessä ei ole siis mitenkään uusi asia. Suomessa lastenneuvoloiden kehittäminen toi D-vitamiinin ja kalanmaksaöljyn yleiseen tietoisuuteen 1930-luvulla. Arvo Ylppö oli myös keskeinen vaikuttaja ja hän uskalsi jopa altistaa lapset auringolle ja ulkoilmalle.

D-vitamiinin saantisuositus on ollut Suomessa 100-125 µg/vrk vuosina 1940-1964.

• jäsen-korjaaja

skolioosia selässä ei ole mikään harvinainen vaiva monia lievä vaiva ei juuri haittaa paitsi aloitajan mainitseva s selkäranka vika kun on lantiossa si nivelessä jonka toiminta häiriö jumittaa lantion vinoon pysty suunnassa johon selkäranka kompensoi tekemällä mutkia että keho olisi suorassa kävellessä.valitettavasti fysioterapissa näistä harvoin kerrotaan ja yritetään hoitaa kyseistä vaivaa potilaalla.

• Pikkutäti

Olin 14 v vuonna 1977 kun skolioosini leikattiin, lannerangan kaksi nikamaa luudutettiin ja ylemmäs laitettiin titaanitanko. Tanko poistettiin jossain vaiheessa, ehkä puolen vuoden kuluttua. Siihen aikaan asiaan kuului myös 8 kk täyskorsetti ja leikkauksen jälkeen 3 vk vuodelepoa. Fysioterapiasta ei oltu kai kuultukaan. Tämä rankka kokemus ei ole hidastanut elämääni mitenkään. Nyt, yli 50 vuotiaana on selkäkipuja, jotka pysyvät kurissa venyttelyllä ja voimistelulla sekä särkylääkkeillä tarvittaessa. Urheilu ei ole koskaan kuulunut harrastusrepertuaariini. Jos skolioosia ei korjata tarpeeksi ajoissa, se saattaa edetä ja ennen pitkää edessä voi olla tosi huonot ajat. Minua aikoinaan peloteltiin todella rankalla tulevaisuudella, jos ei tehdä mitään. Tänä päivänä olen kiitollinen, että sain hoitoa nuorena.

• skolioosityttö

Hei!
      Olen 55-v. nainen ja minulla on n. 30 asteen skolioosi, johon sen kasvu pysähtyi. Olen tullut sen kanssa melko lailla hyvin toimeen. Tosin nyt iän myötä se alkaa muistuttaa olemassaolostaan fyysisillä kivuilla. Välillä on ihan kivuttomiakin aikoja, mutta jossain kohtaa selkää on usein jonkinasteista kiputuntemusta.
      Kuitenkaan en koe sen rajoittavan elämääni suuremmin. Tietenkään en tällä iällä enää mitään fyysisesti raskaita töitä kykene tekemään, mutta kaikki kotiaskareetkin saan omaan tahtiin tehtyä.
      Myös liikuntaa harrastan ja se on hyväksi. Sauvakävelyä ja hiihtoa lähinnä plus kaikenlainen hyötyliikunta.
      Olen onnellinen, ettei sitä ole tarvinnut leikata; ei mennyt niin pahaksi vaan kasvu pysähtyi.
      Sinulla skolioosi näyttää olevan hieman pienempi asteissa kuin minulla, joten sinuna en harkitsisi leikkausta.
      Kaiken kaikkiaan ei tämä rajoita elämää pahemmin.

• lantiossavika

Kannatta käydä Jussi Timgrenillä ennenkuin antaa leikata. Älä pilaa loppuelämääsi.

• Bushido79

Itselläni Timgrenillä käynti auttoi selkäkipujen kanssa. Herra kuitenkin jäänyt ansaitulle eläkkeelle. Onko muita tahoja joita voisi suositella?

• skolioosiin
        Bushido79 kirjoitti:

Itselläni Timgrenillä käynti auttoi selkäkipujen kanssa. Herra kuitenkin jäänyt ansaitulle eläkkeelle. Onko muita tahoja joita voisi suositella?

itse olin potilaana raimo kuronen espoosta apua tuli selkä vaivoihin heti alkuunsa.

• Selkärankamutkalla

Sama on itsellä, skolioosi, mut silti on 3 tervettä ja ihanaa lasta... Itsellä on ikää 25v.

• lihastreeniä

Moi,
      minullakin on ne pari ässää, jotka raskausaikana osteopaatti sai pienenemään ihan siedettäviksi. Suurin ongelma skolioosista minulle on ollut, että se viimeinen ässä on tuolla niskassa ja tuo minulle muutaman ylimääräisen migreenin vuodessa. Minullekin suunniteltiin sitä luudutusleikkausta aikanaan, mutta onneksi olen ilman sitä pärjännyt hyvin. Jatkuvaa lihastreeniä se kyllä tarkoittaa sekä vatsalihaksille että selkälihaksille. Eikä se skolioosi D-vitamiinin puutteesta välttämättä ole tullut, voi se olla perinnöllistäkin.

• peruspetteri

Itsellä on synnynnäinen skolioosi ja se haittaa fyysisissä treeneissä paljon. Selkä ei taivu eteenpäin(perusjäykkä rautakanki) , rasituksessa väsyy helposti, mikäli joutuu muutamaa minuuttia pidempään seisomaan paikallaan, selkä menee jumiin ja sitä pitää venytellä.

Sen kanssa kyllä pystyy elämään mutta rankimmat lajit se sulkee pois.

Pillerit ei auta jos on anatominen ongelma, lähinnä niillä saa henkisen plasebo fiiliksen ja ehkä jotain pirteys vaikutuksia, niinkuin esim.c ja d vitamiinit.

T: Aikuinen mies

• kiroauttaapi

Käy kiropraktikolla.

Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen kanssa sekä auttaa myös luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa. Luukudos uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa.

Iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä, jopa 500µg puolessa tunnissa (elimistö hajottaa ylimäärän, joten liikaa sitä ei saa). Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

Suomessa alle 1-vuotias saa tippapullosta D-vitamiinia 10µg/vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,3µg D-vitamiinia) 10-20µg/vrk. Eli yhteensä alle 1-vuotias saa D-vitamiinia 25-30µg/vrk, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.

D-vitamiinin tarve kasvaa painon ja iän mukaan. EFSA:n suositus on yli 1-vuotiaalle 50µg päivässä ja yli 10-vuotiaalle 100µg päivässä.

• Skolioosi
    • jäsen-kor

synnytyksen jälkeen voi tulla skolioosi kun lantion asento saattaa muuttua.yksi keino tarkistaa koti konstein on istua kovalle tuolille ja käden kämmenet pakaroiden alle onko sama paino kämmenissä vai eri joka ei ole enää suorassa. tai käydä lähinmässä jäsen korjaajalla tarkistamassa.

• pooorve

Ei varmaan armeijaan tartte, jos puhutaan leikkauksista. Mutta nuo vitamiinihumputukset unohda.
      Ihmisiä on liian helppo huijata noilla vitamiinijutuilla.

• skolioosi

Heippa!

Mulla todettiin muistaakseni 3.luokan terveystarkastuksessa vaikea-asteinen skolioosi ja mulle ei oikeastaan edes annettu muita vaihtoehtoja kuin leikkaus. Leikkaus tehtiin sairaala ortonissa, joka on erikoistunut just näihin leikkauksiin. Olin siellä pari viikkoa ja just ennen joulua ja kaikki meni tosi hyvin. Itse leikkaushan on tosi iso operaatio ja kesti yli 8 tuntia. Seuraavat viikot kipujen kanssa oli helvettiä, mut oon ihan super tyytyväinen, että leikkaus tehtiin. Vuosi oli -91. Rautojen poistoleikkauksesta oli puhetta, mutta Se ei ollut pakollinen. Mulle ne jätettiin, eikä oo häirinny mun elämää Ton leikkauksen jälkeen ikinä. Harrastan normaalisti erilaisia jumppia ja käyn salilla. Mulla on neljä lasta ja elän ihan normaalia elämää. Muistona skolioosista vaan pari vaaleaa arpea selässä. Eli suosittelen todellakin sitä leikkausta! Mulle sanottiin Sillon lapsena, et ilman leikkausta kävelisin aikuisena kyttyrässä ja selkä tulis oireilemaan kipuineen. Nyt ei oo mitään kipuja ja elämä hymyilee Tän sairauden osalta. Ja hei, nuorena paraneekin paljon nopeammin noista leikkauksista ja muista eli tsemppiä ja leikkaus kyllä kannattaa :)

• skolioositäti

hei!
      Älä usko tätä kaikkea hölynpölyn juttua,mitä syöttävät täällä vitamiineista jne.
      Itsellä skolioosi ja korsettihoito tehtiin murrosiässä,nyt ikää 47 ja tulen toimeen selkäni kanssa ihan hyvin.Paino pitää pitää kurissa ja huolehtia selän lihaksista. Kyllä ne siellä Ortonissa tietää mitä tehdä. Tiesivät jo 1980 luvulla. Tsemppiä positiivinen asenne. Uskon kyllä että saattaa vaikuttaa armeijaan ja palomeis hommissa ainkin vaikutti silloin aikoinaan...

• avunsaanutriisitautinen

D-vitamiini ei ole mitään hölynpölyä.

Eikä muutenkaan kunnon ravinto.

Se pitää terveenä, se kunnon ravinto.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

Hyvältä kiropraktikolta saa apua myös selän ongelmiin.

Tuki- ja liikuntaelinvaivoihin apua ja mistä?

Käy ensin yleislääkärillä, joka katsoo ryhdin sekä liikeradat, antaa lähetteen laboratorioon mahdollisen reuman, muun sairauden tai osteoporoosin poissulkemiseksi, sekä mahdollisesti röntgenkuvaan ja/tai magneettikuvaan (Cityterveys on edullinen yksityinen magneettikuvaus, jos kunnalliseen ei pääse) ja sitä kautta saattaa päästä kunnalliselle reumalääkärille (jos on reumaa), ortopedille, fysiatrille tai fysioterapeutille, jos on tarvetta.

Fysiatrit tutkivat, diagnostisoivat ja hoitavat paljon akuuteista ja kroonisista kivuista kärsiviä potilaita, erityisesti niska-, yläselkä- ja alaselkäkipujen sekä raajojen suurten ja pienten nivelten, lihasten, jänteiden, nivelsiteiden, nivelkierukoiden ja nivelrustojen kipupotilaita.

Jalkaterän ja nilkan virheasennot voivat heijastua kipuina selässä asti.
        http://aijaa.com/MaCGot

http://aijaa.com/icDZXa

Jalkafysioterapeutit tekevät tukipohjallisia jalkaterän virheasentojen korjaamiseksi. Näitä on kaikissa suurissa kaupungeissa ainakin.
        http://www.jalkafysio.fi/palvelut.html

Tuki- ja liikuntaelinvaivoihin apua ja mistä?
        http://aijaa.com/UCOTCC

http://aijaa.com/3Fzfdt

Löydä kiropraktikkosi:
        http://www.kiropraktikkoliitto.fi/index.php/sinun-kiropraktikkosi

Muista jokaviikkoinen venyttely:
        http://www.lamk.fi/projektit/hyva/media/Documents/venyttelyopas.pdf

Muista lihasten, luiden, nivelsiteiden ja nivelten hyvä ravinto:
        http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

• NoJopahanTaas

Jos D-vitamiini parantaa kaiken luulotaudista syöpään & HIViin, niin miksi ihmeessä muita lääkkeitä edes myydään?!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10430
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3575
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3331
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2885
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      211
      2255
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2213
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2043
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1648
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1466
    10. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1386
    Aihe