Kysymyksiä lampaasta...

lampi1

Moi! Eli oon 12 vuotias tyttö. Asun maalla ja mun perhe on miettinyt että voitaisiin me ottaa lammas. Eli olisi kysymyksiä joihin tarvitsisin vastauksia. Ja otettaisiin karitsa.
1. Onko lampaat laumaeläimiä,että voisiko niitä pitää pelkällä koira seurailla?
2. Minkälainen lemmikki lammas on?
3. Paljonko lampaan heinä maksaa talvella ja kesällä?
4. Mitä kaikkia "tarvikkeita" lampaita tarvitsee?
5. Mitä lampaita syö kesällä ja mitä talvella?
6. Jos lammas on kesällä pelkästään pihalla niin tarvitseeko se muuta ruokaa?
7. Paljonko karitsa maksaa suurinpiirtein?
8. Miten niitä hoidetaan?

4

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lampaista

      Eero 67v eläkeläinen juoppo on taas kiinnostunut

    • mimio89

      täältä löytyy aika kattava tietopaketti aiheesta,itse kun lampaan pidon aloitin niin tämä tuli läpi selattua:
      http://www.hakapelto.fi/lampaan-hoito-ja-ruokinta

      lampola.fi sivuilta löytyy myös paljon apua ja tietoa suoraan muilta lampureilta :)

    • kesälammas

      Kaikki muu lampaanhoidossa on kivaa paitsi ääni.
      Laidun riittää kesällä ruoaksi. Pari hevoskuormaa heiniä riittää talveksi. Lammas tykkää myös lehdeksistä. Pidä juomavettä aina saatavilla.
      Kannattanee aluksi ottaa kesälammas tai pari lainaksi joltain lammastilalta niin pääset käytännössä kokeilemaan lampaanhoitoa.

    • karjamies

      Ei varmaan enää vuohenpito innostanut, jos on sama 12 vuotias joka vastikään niistä kyseli... Taas samat fraasit täytyy antaa, lammasta älä pidä yksinään, niitä on oltava ehdottomasti useampi, koira eikä ihminen ei korvaa lajitoveria.
      Karkeasti sanoen lammas on talvet sisällä kesät pihalla, lampola ei saa olla liian lämmin, kestokuivike on melkeinpä paras ratkaisu. Heinä ja lehdekset ja kivennäinen pääasiallinen ravinto. Jauhoja antaisin vain nuorille ja jos kantava tai juottava uuhi, samoin jotain hyvää valkuaisrehua, maatalouskaupat tietää ja yhdellä säkillä pääset pitkälle.
      Heinä maksaa riippuen kuka myy, mutta omia nurkkia kun niittää sirpillä ja kuivattaa auringonpaisteessa niin saa aika hyvin kasaan laadultaan hyviäkin heiniä, ei tosin enää tähän aikaan vuodesta. Kesällä lammas ulkona eikä tarvitse välttämättä oikein muuta kun kivennäistä ja vettä. Suolakivikin on oltava olemassa sekä sisällä että ulkona.
      Älä rupea suotta astuttamaan tai karitsoittamaan se on omat poppaskonstit vaativaa eikä mitenkään kivaa puuhaa yövalvomisineen jne.
      Eläinten hinta riippuu kuka myy ja mitä myy.
      Mie voisin suositella että kysypä vanhemmiltas voisitteko joku päivä mennä tutustumaan johonkin lammastilalle joka vieraita vastaanottaa, tai jos sulla on jotakin tet-harjoitteluja joskus koulussa niin menes silloin niin sieltä näet ja tiedät mitä niitten pito todellisuudessa on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe