Asunnon välityssopimus

Binffe

Tein asunnonvälittäjän kanssa 4 kk sopimuksen, joka loppuu huomenna. Näytöissä ei tähän mennessä ollut käynyt juuri ketään. Torstaina välittäjä väitti löytäneensä ostajan, joka teki tarjouksen. En hyväksynyt sitä. Kohta ostaja suostuikin maksamaan pyyntihinnan, jos saa lainaa. Tänään on sitten tehty kirjallinen tarjous tuolla pyyntihinnalla lainaehdon kanssa. En ole paperia vielä nähnyt. Tarjous tuli sopimuksen voimassaoloaikana, mutta kauppaa ei ehdi tietenkään tehdä. Sopimusta välittäjän kanssa en aio uusia. Minulla on useita syitä epäillä, ettei tarjous ole aito, vaan tarkoituksena on saada minut vain uusimaan sopimus. Mutta välittäjällä on kirjallinen tarjous pyyntihinnalla, joten minulle lankeaa välityspalkkio, jos en sitä hyväksy. Syy miksi en halua uusia sopimusta on se, että sovittu myyntiaikataulu ei toteutunut ja koska asun ulkomailla en pysty tyhjentämään asuntoa ihan milloin vaan. Olin laskenut hoitavani asian lomalla, mutta "ostaja" löytyi liian myöhään. Nämä aikatauluasiat oli selvitetty välittäjän kanssa etukäteen. Hän oli luvannut löytää ostajan viimeistään heinäkuussa. Nyt on aikataulullisesti liian myöhäistä ja sopimus loppuu muutenkin. Mitä välittäjä voi minulta vaatia?

4

714

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BauHerr

Ehdollinen sopimus ei ole sopimusoikeudellisesti sopimuksen hyväksyntä vaan ostajan tekemä uusi tarjous.

Minkälainen sanamuoto välityssopimuksessa on?

• Binffe

Joo, ostaja siis teki uuden tarjouksen, joka on sama kuin tällä hetkellä pyytämäni hinta. Välityssopimuksen mukaan välitysliikkeellä on "oikeus palkkioon, jos toimeksiantaja ei hyväksy ostotarjousta, joka vastaa tässä toimeksiannossa tai myöhemmin erikseen hyväksyttyjä toimeksiannon ehtoja". Eli tulkitsen tämän niin, että olisi joka tapauksessa maksettava palkkio välitysliikkeelle, koska heillä on nyt ns täyden hinnan tarjous. Se ei tosin ole alkuperäinen hintapyyntöni, vaan välittäjän ehdotuksesta alennettu hinta, josta sovittiin jo pari kuukautta sitten. Mietin vaan sitä, että jos välityssopimusta olisi jäljellä vielä vaikkapa kuukausi, asia olisi selvä. Välittäjällä olisi tarpeeksi aikaa hoitaa kauppa loppuun ja silloin minun olisi maksettava palkkio siinäkin tapauksessa etten myisi asuntoa. Nyt kun välityssopimus on loppumassa, eikö sopimuksen loppuminen estä kauppojen syntymisen joka tapauksessa? Miten voin hyväksyä tarjouksen, jota hoitaisi välittäjä, jonka kanssa sopimukseni ei ole enää voimassa? Vai onko niin, että kun tarjous on tullut sopimuksen voimassaoloaikana, välittäjällä on oikeus hoitaa myynti loppuun ja saada palkkionsa, vaikka minä en periaatteessa enää haluaisikaan jatkaa sopimusta heidän kanssaan.

• Binffe

Sain jo asian selvitettyä. Olen maksuvelvollinen, koska tarjous on tullut sopimuksen voimassaoloaikana.

• lusmut

Miksi ette myy itse kämppäänne?Mihin ihmeeseen tarvitsee välittäjää?Itse myynyt jo 3 asuntoa ja välittäjää en tarvinnut kertaakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

on parasta?
      Ikävä
      93
      1496
    2. Olivia Oras

"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1255
    3. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      47
      901
    4. Sanoppa ihan rohkeasti

Mun huonot puolet! En suutu…
      Ikävä
      95
      855
    5. Sinisilmäiselle tutulle miehelle

Iltaisin ikävä pahenee ja olet usein mielessä. Toivon merkitseväni sinulle paljon. On ihan hirveän vaikeaa miettiä, mit
      Ikävä
      67
      846
    6. Nainen ... ala olemaan miehille täysin hyödytön

Otsikossa on paras neuvo jokaiselle naiselle, jonka hän voi koskaan saada. Moni mieshän ajattelee jo nyt, että naiset o
      Sinkut
      164
      803
    7. MOT: Nuoren Olivia Oraksen, 27 surullinen kuolema kauneusoperaatiossa :(

MOT:n tietojen mukaan Oras menetti tajuntansa rasvaimua edeltäneessä puudutuksessa. Hänet kuljetettiin Husiin, ja hän ku
      Maailman menoa
      84
      758
    8. Et vaan tajua

Että rakastan sua
      Ikävä
      20
      719
    9. Haluatko että unohdan sinut kokonaan

Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j
      Ikävä
      56
      683
    10. Olen jo oppinut tuntemaan

sinun kirjoitustyylisi
      Ikävä
      53
      638
    Aihe