Asunnon välityssopimus

Binffe

Tein asunnonvälittäjän kanssa 4 kk sopimuksen, joka loppuu huomenna. Näytöissä ei tähän mennessä ollut käynyt juuri ketään. Torstaina välittäjä väitti löytäneensä ostajan, joka teki tarjouksen. En hyväksynyt sitä. Kohta ostaja suostuikin maksamaan pyyntihinnan, jos saa lainaa. Tänään on sitten tehty kirjallinen tarjous tuolla pyyntihinnalla lainaehdon kanssa. En ole paperia vielä nähnyt. Tarjous tuli sopimuksen voimassaoloaikana, mutta kauppaa ei ehdi tietenkään tehdä. Sopimusta välittäjän kanssa en aio uusia. Minulla on useita syitä epäillä, ettei tarjous ole aito, vaan tarkoituksena on saada minut vain uusimaan sopimus. Mutta välittäjällä on kirjallinen tarjous pyyntihinnalla, joten minulle lankeaa välityspalkkio, jos en sitä hyväksy. Syy miksi en halua uusia sopimusta on se, että sovittu myyntiaikataulu ei toteutunut ja koska asun ulkomailla en pysty tyhjentämään asuntoa ihan milloin vaan. Olin laskenut hoitavani asian lomalla, mutta "ostaja" löytyi liian myöhään. Nämä aikatauluasiat oli selvitetty välittäjän kanssa etukäteen. Hän oli luvannut löytää ostajan viimeistään heinäkuussa. Nyt on aikataulullisesti liian myöhäistä ja sopimus loppuu muutenkin. Mitä välittäjä voi minulta vaatia?

4

699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BauHerr

Ehdollinen sopimus ei ole sopimusoikeudellisesti sopimuksen hyväksyntä vaan ostajan tekemä uusi tarjous.

Minkälainen sanamuoto välityssopimuksessa on?

• Binffe

Joo, ostaja siis teki uuden tarjouksen, joka on sama kuin tällä hetkellä pyytämäni hinta. Välityssopimuksen mukaan välitysliikkeellä on "oikeus palkkioon, jos toimeksiantaja ei hyväksy ostotarjousta, joka vastaa tässä toimeksiannossa tai myöhemmin erikseen hyväksyttyjä toimeksiannon ehtoja". Eli tulkitsen tämän niin, että olisi joka tapauksessa maksettava palkkio välitysliikkeelle, koska heillä on nyt ns täyden hinnan tarjous. Se ei tosin ole alkuperäinen hintapyyntöni, vaan välittäjän ehdotuksesta alennettu hinta, josta sovittiin jo pari kuukautta sitten. Mietin vaan sitä, että jos välityssopimusta olisi jäljellä vielä vaikkapa kuukausi, asia olisi selvä. Välittäjällä olisi tarpeeksi aikaa hoitaa kauppa loppuun ja silloin minun olisi maksettava palkkio siinäkin tapauksessa etten myisi asuntoa. Nyt kun välityssopimus on loppumassa, eikö sopimuksen loppuminen estä kauppojen syntymisen joka tapauksessa? Miten voin hyväksyä tarjouksen, jota hoitaisi välittäjä, jonka kanssa sopimukseni ei ole enää voimassa? Vai onko niin, että kun tarjous on tullut sopimuksen voimassaoloaikana, välittäjällä on oikeus hoitaa myynti loppuun ja saada palkkionsa, vaikka minä en periaatteessa enää haluaisikaan jatkaa sopimusta heidän kanssaan.

• Binffe

Sain jo asian selvitettyä. Olen maksuvelvollinen, koska tarjous on tullut sopimuksen voimassaoloaikana.

• lusmut

Miksi ette myy itse kämppäänne?Mihin ihmeeseen tarvitsee välittäjää?Itse myynyt jo 3 asuntoa ja välittäjää en tarvinnut kertaakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      55
      1226
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      94
      1216
    3. Tämän päivän puukotusuutinen

Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.
      Seinäjoki
      17
      1060
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      18
      925
    5. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      45
      813
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      113
      791
    7. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      64
      742
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      14
      730
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      38
      619
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      72
      613
    Aihe