Yksinoloa mökillä

Marika-maarit

Kyllä joskus nauttii yksinolosta hiljaisella seudulla mökillä, takassa tuli ja edessä viinilasi ah tätä onnea !

23

52

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viihteen.puolelle

Mökki taajamassa kaikilla mukavuuksilla. Talviasuttava. Luonnonjoki on, mutta vaarallinen vanhalle uimapaikkana. Kylpytynnyrin kun vielä saisi.
      Ottaisi sinne mielellään mummelimurmelinkin k-tynnyriin rypömään.

Alkoholiongelmaisena viinaryypit vain terveydenhoitoon. Viime torstaina oli sellainen hetki, että Jägermeisteriä sai lasin ottaa.

• aaabeeece

En ymmärrä tuota kylpytynnyrivillitystä. Samassa vedessä lillutaan suurella porukalla monia kertoja. Ei ole kovin ympäristöystävällistäkään. Parempi on vaikka perinteinen kylpyamme kylpyhuoneessa. Tulee ainakin pidettyä puhtaana. Mulla oli 37 vuotta. Nyt on suihku, sekin parempi kuin kylpytynnyri. Mökki on vuokrattu ulkopuolisille, käyn yleisillä uimarannoilla.

• ensam

Nautin taannoin minäkin, takassa oli tuli ja Aito-kiuas lämpenemässä, Kota-pata lämmitti pesuvedet. Päijänteen vesistö tuli tutuksi; Vääksy- Lahti. Kalkkinen-Heinola-Vuolenkoski, Kuhmoinen-Jyväskylä jne. Jäljellä on enää muistot.

Nyt saan nauttia yksinäisyydestäni yli 30 vuotta autiona ollut synnynkodissani, kun siellä purkaan ränsistyneitä rakennuksia. Huomenna jatkan jos sää sallii; toivon sadetta, että uskallan sytyttää roskakasan.
      Tosin aivan yksin en sielläkään ole saanut olla, sillä wanhat tavarat yhä kiinnostavat. Isoisäni aikaiset rattaat ja reet lähtivät jo viikko sitten, ja toissa päivänä vietiin myös vanha Vikstöm.

Yksin omissa ajatuksissaan on usein hyvä olla.

• jjoutava

muistan jo aikoinaan erään kaverin kertoneen vieneensä vanhan kylpyammeen mökilleen ja siellä hän sytytti nuotion ammeen alle ja kylpi sitten siinä.
      Nyt on suurta huutoa paljut, joissa myös puilla tapahtuu veden lämmitys. Näinköhän nekin lopulta unohtuu kun onhan niissä kuitenkin huoltamista mitä nyky ihiminen ei kauan viitsi.

• enkadehdiyhtään

Eikö se takkatuli tukala kun hellepäivä .Yksin juominenkin ikävää.

• On ollut etenkin loppukesän aikoja, jolloin yötkin ovat tukalan kuumia. Nyt öisin viilenee kuitenkin siedettäväksi.
        Kävin eilen hoitokotipaikassa. Hoitaja sanoi, ettei heillä ole riittävää ilmastointia talossa, uutuudestaan huolimatta.
        Myös sen että vuoteissa olevat potilaat kärsivät kuumuudesta. Tässä mielessä kesä oli hyvä. Hellepäivät loppuvat pian.

• kauheeta-mua-pelottas-

Mua pelottas yksin mökillä,
      illatki alkaa pimentyä, huiii,
      ei yhtää tiijä kuka hiipilee nurkan takana, metäsäki rasahtelee mikä millonki,
      susia ja karhujaki on mettäsillä alueilla,
      ei kiitos mökki elämää yksin,

• kotonayksin

Kyllä JOSKUS... Totta tuo kaikki silloin, kun kyse on omasta valinnasta. Kun yksinolo hiljaisella seudulla tulee pysyväksi, ja kun edessä on jatkuvasti viinilasi yksinäisyyttä poistamassa on tilanne jo toinen. Yksinäisyyttä on paljon. Liian paljon. Eikä se ole omaa valintaa.

• mustikassa

Käyn mustikassa seudulla, missä on pieniä järviä ja niiden rannoilla mökkejä. Tämä on Etelä-Suomea, mutta en haluaisi olla noilla mökeillä kuin korkeintaan viikon hyvässä seurassa. Tykkään olla ihmisten seurassa.

• kerran.j.aina.j

Mökissa talossa tai huvilalla on hyvä irrottautua kokonaan alkoholin käytön imusta.
        Olen yllättynyt ja lähes järkyttynyt viinan petollisuudesta. Olin kuukausia ilman ottamatta.
        Kun sitten pikku vilutautiin norrit tein niin eikös vaan alkanut himottaa seuraavanakin päivänä. (Mies)

• lapin-hullu-erakkoakka

Olin Lapissa, ihan yksin kuuden hengen mökissä. Kaikki mukavuudet, täydellinen keittiö, sauna ja komea takka.
      Takkaan en sytyttänyt tulta, koska makkaraa en edes osta.
      Kun mökissä on lattialämmitys ei siellä palellut ja ulkona kastuneet vaatteet sai kuivatettua pyykinkuivaus kaapissa, pyykkikonekin siellä on, likaisissa ei tarvinnut kotiin palata.

Nautin rauhasta. Ikkunasta sai katsella rauhalliselle suolle. Porot kulkivat omaa polkuansa, joku kurkisti ikkunasta sisäänkin. Vaaran laelta näkee kauas. Hiljaisuuden kuulee, levollinen mieli on taas palkkana vaelluksista pitkin polkuja. Taidenäyttely antoi ajatuksia tunnetun taiteilijan sielunmaisemien kautta, ateljeessaan istuin keinutuolissa ja sieluni silmin näin hänet siinä valkoisessa maalarin takissaan, joku lätsä päässä viimeistelemässä suurta maalausta tukevassa telineessä.

Yksinäinen en ollut, vaikka olin yksin. Siinä on suuri ero, olla yksin omasta halusta ja nauttia siitä, eikä yksinäinen pakon sanelemana jolloin se on kidutusta.

Kaipaan sinne takaisin.
      Mistä saisin rahaa matkustaa vaikka kerran kuukaudessa.... erämaahan, vaikka yksin.

• murhan.hauskaa.kesää

Onhan niitä yksinäisiä lomamökkejä etelä-Suomessakin. Ellei sellaiseen saisi toimivaa nettiyhteyttä en enää lähtisi.
        Olen täysin erakoitunut ikämies. Nautin siitä ettei kukaan ole mökkiäni sisäsiisteydestä motkottamassa.
        Mattojen pesu kuivausaikoineen vei monta päivää. Eilen laittelin jo keittiön kuntoon ja lämmitin puusaunan, kantovesineen.

• mökkikoti

Olemme mökkeilleet kumppanin kera paljon tänä kesänä. Mökissä ei ole takkaa, emmekä sitä edes kaipaa. Muutama aurinkopaneeli sähköä tuottamassa. Sauna, sellainen hirsistä rakennettu, on suuri ilo. Joka päivä savu tupruaa sen piisistä ja me istumme mielestämme maailma parhaissa löylyissä. Välillä on mukava piipahtaa uimassa, vaikka vesi ei ole tänä vuonna kovinkaan lämmintä.
      Maisema on mielettömän kaunis näkymän avautuessa siniselle järven selälle.

Aika mökillä ei käy pitkäksi, kuten mukavuuksin varustetussa kodissamme. Muun aherruksen lisäksi nyt marjastuksen alkaessa riittä yllinkyllin tekemistä.
      Emme kaipaa liikaa ylellisyyttä pikku mökillemme, sen uskomaton rauha on suunnaton voimavara. Kuin menisi erämaahan, kun tulemme mökillemme. Silti voimme piipahtaa pienen matkan päähän ihmisten ilmoille, jos niin haluamme.

• Mieltymykset luonteen mukaan. Hienoa kenellä siihen on mahdollisuus.

Joskus olen viihtynyt yksin tunnin tai pari elokuisessa, lämpimässä yössä rantanuotiolla tekemättä mitään.

Mökkeilyymme riitti kaksi kesää. Ne menivät rakentelussa ja sitten kun paikka alkoi olemaan suunnilleen valmis niin emme enää viihtyneetkään. Tulipahan kokeilluksi.
      Veneilyn kanssa sama juttu . Kaksi kesää Saimaalla uudella retkiveneellä. Riittävä perusvarustus. Myös kaupunkien vierassatamat tulkivat tutuiksi. Syksyisin oli tunne, ettei lomaa oikeastaan ollutkaan.
      Kolmantena kesänä reilun puolen vuoden palkkani verran roikkui narun jatkeena satamassa meidän ollessa autolla Keski-Euroopassa.
      Tuon jälkeen mökkimme ovat olleet kaupunkien keskustoissa, rannassa olevissa kerrostaloissa.
      Yksi etelä Savossa ja toinen kaakkois Espanjassa. Pääasunto Etelä-Karjalassa, kerrostalossa muttanoin 400m. rantaan matkaa.
      Lienee sitä "tyylillään taaplaamista"?

• mökkikoti

Me jokainen olemme erilaisia mieltymyksinemme, mutta erilaisuushan on rikkaus.
      Uskon, etten viihtyisi minäkään kovin kauan vaikkapa veneilemässä. Rannan rauha on parasta antia omalla kohdallani.
      Aikoinaan etsimme asuntoa niin Floridasta kuin Espanjastakin. En olisi viihtynyt siellä mitenkään. En tahtoisi asua kummassakaan mainitsemissani paikoissa edes talvella.
      Suomessa viihdyn ja mökkimme rauhallisilla rannoilla.
      Minulla pitää olla mielekästä puuhaa. Silti mökillämme ei ole nurmikoita tai paljon istutuksia. Luonnollinen ympäristö on kuin omaa sisintäni.

• Uteliaisuuttani kysyn miten pitkään kokeilitte asumista kummassakin paikassa?
        Myös sijainti ko. maassa, maakunnassa / osavaltiossa ja myös kokeilun kohteena olleessa taajamassa ratkaisee.
        Asuntotyyppi? Vaihtoehdot? Kokeilut?

Me asuimme ensin lyhyehkön ajan vuokralla. Olimme jo alustavasti katsoneet erään urbanisation uuden rivitalon päätyasuntoa mutta oltuamme keskustan kerrostalon neliössä muuttui mielipiteemme. Vielä nytkään, 29:n vuoden jälkeen, emme ole katuneet ratkaisuamme.
        Lähdemme vahvistamaan uskoamme 14.09.

• kotimökki

Kuten jo kerroin, emme ole asuneet kummassakaan paikassa, vaan katselleet mahdollista asuntoa sieltä hotelleista käsin.
      Floridan Lantana ja Espanjan Alicante. Noista paikoista etsimme.
      Hämmästelin mm. Floridan saamaa mainetta, joka ei vastannut lainkaan odotuksiani. Liian suurta ääntä jostain, joka ei todellisuudessa ollut juuri mitään. Tapasimme suomalaisia paljon, jotka asuivat aina talviajat siellä ja jopa viihtyivätkin. Itse ajattelin kammoksuen aikaa, jolloin istuisin tai makaisin päivät pitkät vain auringossa, kuten monilla oli tapana.
      Jokainen voi valita, mitä haluaa elämältään, jos siihen vain on mahdollisuus. Kaikilla ei ole, mikä ei tasa-arvon nimessä ole oikein. Mutta se on oma mielipiteeni ja aivan vapaasti voi olla asiasta toista mieltä.
      Onnea uskon vahvistusmatkallenne!

• akka-maalta

Omistin asunnon Floridassa.
        Siellä ei ollut minun mielipaikkani.
        Mökki on, mutta mieluummin reissaan eri paikoissa, kuin hyttysten syöttinä pienen järven rannalla. Mökkeilen, kun tarvitsen asuntoa, asun hotellissa kun sellainen kohdalle sattuu.
        Yksinkin voi elämästä nauttia vielä vanhanakin. Mökkeillen aika ajoin.

• Kiitos toivotuksesta! Tavat ja mieltymykset poikkeavat yksilöittäin kaikkialla.
        Espanjan alueemme suomalaiset ovat pääosin reservatioissa kaupungin ulkopuolella ja, muutaman kotipaikakuntamme tuttavan mukaan, he viihtyvät etupäässä omissa porukoissaan johon meillä ei ole tuntumaa.
        Päivisin saatamme kuulla kieltämme mutta siihen se sitten jääkin emmekä sitä kaipaakaan.

Olemme kokeilleet muutaman kerran talviasumista mutta emme viihtyneet.
        Elämme siellä normaalia, arkista elämää siihen kuuluvine rutiineineen mutta myöhään syksyllä kaupunki hiljenee ja se, yhdessä kylmän kylpyhuoneen kanssa, häätää meidät pois.
        3kk:tta pitempää aikaa emme ole siellä yhtäjaksoisesti olleetkaan.

Alkuvuosina kävimme päivittäin talomme kohdassa rannassa. Uimme ja löhöilimme eikä pari tuntia ennen lounasta ehtinyt ikävystyttämään.
        Käymme vieläkin uimassa mutta en viitsi edes virittää päivänvarjoa vaan tulemme asunnolle suihkuun.

Tänä syksynä Espanjan oleilumme keskeyttää lokakuinen Välimeren risteily ja sitten onkin jo joulumarkkinat vastassa. Viime vuotinen Praha oli lievä pettymys.
        Sydäntalven lämmittely on vielä auki.
        Kaikki suunnittelu ja valmistelu on viivästynyt pari kuukautta sitten hälyttäneen syöpäindeksini johdosta. Ilmeisesti väärä hälytys mutta vakavasti otettava koska olen vielä seurannassa 4-vuotta sitten tehtyjen leikkausten vuoksi.

Sen verran olemme vaimoni kanssa keskustelleet jossakin vaiheessa vastaan tulevasta väistämättömyydestä, ettei meistä kumpikaan leskeytyessään tule yksin viihtymään siellä vapaa-ajan asunnollamme.

• kotimökki

Olen pahoillani puolestasi kertoessasi mahdollisesta sairaudesta. Elämä tuo ja vie, vuoroin iloa ja surua, joskus jopa toivottomuuttakin.
      Minäkin pitäisin matkustelusta tietyissä puitteissa, mutta elämäntoverini ei tahdo juuri enää lähteä ulkomaille, koska hänellä oli useita vuosia sitten suuret operaatiot sydämenverisuoniahtautumien vuoksi. Nykyisin hänellä ei ole ollut enää mitään oireita edellä mainitusta, kuten ei samoihin aikoihin ilmenneen kakkostyypin diabeteksen oireitakaan, sillä olemme panostaneet paljon terveemmän elämän eteen.
      Aikoinaan, silloin kun mistään terveysongelmista ei ollut mitään huolta, emme suhtautuneet kovinkaan vakavasti juttuihin, kuinka omaa terveyttään voi edistää elämäntavoilla. Nyt tiedämme asian olevan totta. Olemme löytäneet monta asiaa, joista toivomme iloa ja terveyttä vielä pitkäksi aikaa.
      Sitä samaa toivon sinulle ja vaimollesi!
      "Nauti elämästä niin kauan kuin voit," on mottomme! Joten olemme iloisia ja onnellisia jokaisesta hyvästä asiasta elämässämme silloinkin, kun ei välttämättä siltä tunnu.

• Noloako

Yksin noloa mökillä.
      Yksin olen. Ei ole mökkiä. Joskus haaveilin, mutta on saaneet turhat haaveet karista pois jo kauan sitten. Yhden tai kaksi yötä olen saanut toisen mökillä olla kylässä.
      Noloa tai ei, yksin olen kuitenkin.

• yksinoloa.yksin

Näinä lamavuosina vanhojen asuintalojen hinnat ovat romahtaneet ainakin 50%. Vain hyvätuloisilla on mahdollisuus remontoida niitä.
      Remonttikulut nousseet, niin ettei pankki niin heikkoja kiinnitystakuita vastaan voi antaa lainaa.
      Onneksi kerrostaloja on niin paljon, että energiasyöppöjä niistäkin joudutaan purkamaan. Vanha sopeutuu kerrostaloonkin pakon edessä.

Ja tää on vasta alkunylkyä. Asuntolainojen korkomenoista korvataan yhä vähemmän. Asuntotukia leikataan.
      Yhteiskunnan tukiverkkoon putoaa tässä onnettomassa lamakierteessä aina vaan lisää väkeä.
      Ihan hyvältä ei näytä, mutta sen verran kuitenkin, että kyllä tässä syksy katsotaan.

• att2

Mökki puheet ovat täyttä paskaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      66
      7611
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2783
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      156
      1960
    4. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1938
    5. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      19
      1912
    6. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1811
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      29
      1612
    8. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1477
    9. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      38
      1331
    10. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1226
    Aihe