Taitaa olla niin, että aurinkopaneelitekniikka on sen verran edullisempaa, ettei tuuligenet ole oikeen alkaneet yleistyä. Näyttää että tuulivoiman hinta nousee helposti 700eguun ellei toiselle tuhannelle, jolla saa jo useita aurinkopaneelita ja säätimet.
aurinkopaneelit ja tuuligeneraattorit
20
344
Vastaukset
- seppomartti
Et vertaa omenaa omenaan. Yöllä tuuligeneraattori voi tuottaa virtaa, aurinkopaneeli ei. Pläkässä päivällä päin vastoin. Eurot ovat sekundaarisia eikä ero ole suuri. Tonnilla saa aika hyvän systeemin kumpaa vaan ja kahdella molemmat,
- Joakim1
Riippuu paljon missä liikkuu. Suomalaiset purjehtivat pääosin Suomessa, Virossa ja Ruotsissa, jossa mennään yleensä yöksi suojaiseen satamaan, jossa ei juuri tuule ja täällä kesällä ei usein muutenkaan tuule paljoa öisin. Purjehtiessa taas vesigenu on kaikin puolin parempi kuin tuuligenu. Koneella ajaessa tietysti moottorin laturi on enemmän kuin riittävä.
En tiedä millainen on mielestäsi hyvä aurinkopaneelisysteemi, mutta nykyään saa vaikkapa 100 W paneelin ja MPPT-säätimen yhteensä 200-300 eurolla. Tonnilla saatavia aurinkopaneeleita ei saa järkevästi mahtumaan veneisiin ellei ole jotain biminin tapaista tai käytä mastoa tai purjeita alustoina. - halventuneet
"Tonnilla saa aika hyvän systeemin"….
Kyllä aurinkopaneelit säätimen saa aika paljon halvemmalla. Hinnat ovat pudonneet muutamassa vuodessa. Itse ostin taipuisat aurinkopaneelit täältä:
http://www.ebay.de/itm/10W-30W-50W-12V-Solarmodul-solar-panel-Flexible-fur-auto-caravan-Schiff-/351240644928?var=&hash=item51c792e940
Taipuisuus helpottaa asennusmahdollisuuksia. Itse laitoin taipuisat paneelit kannelle mm. luukkutallin ja sprayhoodin päälle. Mantoogiin tai takakaiteeseen voi kiinnittää - aina joku niistä on auringon paisteessa (kun paistaa).
Tuuligeneraattorien hinnat ovat aivan eri luokassa (=kalliissa) ja tuulimyllyn asennus vaatii paljon enemmän asennustarvikkeita työtä.
- ariel37
Olen reissussa jutustellut paljon venekuntien sähköasioista. Monilla on akkumurheita ja silloin joka ainoa kerta yhteisenä nimittäjänä ovat olleet aurinkopaneelit.
Akut tärvääntyvät vaihtokuntoon vuodessa tai kahdessa noissa paneeliveneissä. Moottori- ja generaattorilataajien akut kestävät hyvin kymmenenkin vuotta. 16 -vuotiaat akut kannettiin vaihtoon ruotsalaisveneestä hiljattain.
Homman juju on virheellinen käsitys panelien tuottamien pikkuampeerimäärien olevan kokonaisuudessaan purettavissa olevaa varauskapasiteettia. Niin ei ole. Luullaan että jos aurinkopanelipatteristo näyttää syöttävän akustoon vaikka 10A, sinne akustoon oikeasti menee se määrä ja sen voi purkaa ulos. Noin toimien akut ovat kroonisesti alivarauksessa ja akut menevät pilalle.
Akustojen monitorointilaitteet eivät osaa huomioida ali -ampeerimääräisen latauksen tehonhukkaa, vaan tulkitsevat kaikki sisäänajetut ampeerit purettaviksi.
Normaalin matkapurren hupiakusto painaa helposti satakunta kiloa. Älylaturin varusteisiin kuuluu akuston lämpötila-anturi. Tietty osa latausmonitorin näyttämästä virrasta muuttuu siis lämmöksi ladatessa ja se johtuu akuston sisäisestä vastuksesta. Jos sadan kilon möykky lämpene, watteja hukkuu siihen jo paljon. Tätä ei kuitenkaan laturi osaa laskelmissaan huomioida.
Kone- ja generaattorilatauksessa hukkavirran suhteellinen osuus on varsin pieni, mutta matala-ampeerisessa paneelilatauksessa tehohukan osuus on suuri.
Siksi paneelilataajien akut pilaantuvat.- jokaveneeseen
Pitkä todistelu ja virheellinen loppupäätelmä! Aurinkopaneelit eivät pilaa akkuja.
Takaisin aiheeseen. Aurinkopaneelien hinnat ovat laskeneet ja taipuisat sekä "semiflexible" paneelit ovat helpottaneet niiden asennusmahdollisuuksia. Paneelit ovat erinomainen lisä sähkön tuottoon (ja alivarauksen estoon).
Tuuligeneraattori on hyvä aurinkopaneelien lisä kaukopurjehduksilla, mutta tuulimyllyn harmina tulee sen äänihaitta, joissakin myös runkoon johtuva värinä/tärinä. Tuuligenun ääneenkin kyllä tottuu ja eri merkkisissä laitteissa on suuria eroja äänessä huminasta ujellukseen sekä tehossa.
Itselläni oli tuuligenu pallon kierron ajan, mutta ei enää sen jälkeen, koska tavanomaisilla matkapurjehduksilla tuuligenerattorin tarve on vähäisempi: rannikkopurjehduksilla on mahdollisuus maasähköön , koneajoa tulee useammin kuin valtamerillä, jääkaapin kulutus selvästi meidän latitudeillamme on pienempi kuin tropiikissa jne.
Vesigenu on hyvä vaihtoehto tuuligenulle, jos suunnittelee valtamerireissuja. Kotivesille ei tarvita kumpaakaa. Aurinkopaneelit riittää (kunhan sähkönkulutuksen on minimoinut).
Omasta mielestäni tuuligeneraattori ja aurinkopaneeli eivät purjeveneissä myöskään ole keskenään kilpailevia sähköntuottojärjestelmiä. Aurinkopaneeli tai useita aurinkopaneeleita kannattaisi asentaa jokaiseen veneeseen, jotta akut pysyvät kunnossa ;-) - oi-wa
Laturit eivät laske ampeereita, vaan mittaavat akun jännitettä. Toki jos akkuja syväpurkaa niin ne menevät pilalle riippumatta siitä millä ne on ladattu.
- Panelisti
ariel37 on todennäköisesti oikeassa siinä että osa arvioi paneelin tuoton väärin, mutta väärässä siinä että PANEELI lataajien akut pilaantuvat nopeasti. Itse tiedän että jos paneelini vuorokausituotto on jotain 60w niin ei se riitä kokonaiskulutuksen korvaajaksi. Se vaan antaa hieman enemmän aikaa seuraavaan lataukseen (kone/maasähkölaturi). Pääsyy ennenaikaiseen akun loppumiseen ovat syväpurkaukset. Kun niitä tulee riittävästi niin akku sanoo moi.
- latauksia
Tänä kesänä oli poikkeuksellisen tuulista ja meillä tuulimylly tuotti yllättävänkin hyvin ja vuorokausisaldo paikoin ylitti 120w paneelin tuoton. Eivät siis kilpaile keskenään, mutta sniidumpi ottaa vain paneelit, mutta omavaraisin ottaa paneelien ja tuuligenun lisäksi myös vesigenun, mutta vähän kallis ratkaisu vain kesälomaveneilyyn. Valtamerille lähtevissä veneissä on useimmin näitä, jolloin tarvekin on hieman toinen.
Konelataus helpoin ja monesti jopa edullisin, jos pääsee säännöllisesti kuitenkin roikan päähän satamaan. Muutoin paneelit on ehdottoman suotavat - pitää seisovan veneen akut täytenä ja/tai jääkaapin kylmänä. Paneelien kanssa on tärkeä panostaa lataussäätimeen, se on olennaisempi kuin itse paneeli jos ajatellaan akkujen kannalta.- tuotto_kulutus
Veneessäsi taitaa olla runsaasti sähkönkulutusta! Sitäkin voi aika paljon vähentää vaihtamalla kaikki hehkulamput ledeihin, parantamalla jääkaapin lämpöeristystä, hankkimalla tuuliperäsimen ja sähköttömän kamiinan pitkiä retkiä varten jne. Yleensä suurimmat "virtasyöpöt" ovat jääkaappi ja autopilotti. Sekin on hyvä huomata, että autoradio on erittäin huono veneradio virrankulutuksensa takia.
- ariel37
Eräs nykypurjehduksen uusi energiasyöppö ovat läppärien, tolkkupuhelinten ja tablettien lataamiset. Kulutusta oli eilen toistakymmentä ampeeria ankkurissa ja ajattelin että jossain on valot jääneet päälle. Ei ollut, pelkästään tabletit ja läppäri latauksessa.
- Solaroidi
Itselläni ei sähköä kulu veneessä muuhun kuin ipadin (navigointi) ja puhelimien lataamiseen, suoraan tupakansytytintyyppisestä pistokkeestä. Kulkuvaloja ei montaa kertaa kesässä joudu käyttämään, kun tapaa olla valoisaa.
Hupiakku käy silloin tällöin maissa ladattavana. Minkäkokoisella panelilla pärjäisin? Mieluiten jonkun taipuisan voisin keulaluukun päälle tai katolle viritellä. - ehkä30Wriittää
Solaroidi kirjoitti:
Itselläni ei sähköä kulu veneessä muuhun kuin ipadin (navigointi) ja puhelimien lataamiseen, suoraan tupakansytytintyyppisestä pistokkeestä. Kulkuvaloja ei montaa kertaa kesässä joudu käyttämään, kun tapaa olla valoisaa.
Hupiakku käy silloin tällöin maissa ladattavana. Minkäkokoisella panelilla pärjäisin? Mieluiten jonkun taipuisan voisin keulaluukun päälle tai katolle viritellä.Laita niin iso paneeli kuin keulaluukkusi päälle tai muualle veneeseesi mahtuu! Ilmoitettu teho, esim. 30 W, tarkoittaa maksimia. Omassa veneessäni on kaksi 30W ja yksi 20W paneeli. Aurinkoisina päivinä ne riittävät ipadin ja kameran lataamiseen, kun lisäksi on pieni jääkaappi ja navigointielektroniikka. Luulisin, että ilman jääkaappia pärjäät yhdellä 30-40W paneelilla. Mittaa asennuspaikan tila ja valitse siihen mahtuva paneeli. Tsekkaa aikaisemmin annetusta linkistä kiinalaispaneelien koot ja hinnat (jos hinnalla on väliä).
- einoin
Noin käy ainakin jos niitä ladataan hölmösti invertterin kautta.
- 10-14
Itsellä 2*100Ah hupiakut ja 100W paneeli, jonka kytken kiinni aina kun vene jää kotisatamaan seisomaan. Ei ole missään telineessä vaan laitan sen sivukannelle, jolloin se on jotakuinkin 45 asteen kulmassa ja suunnilleen etelään/eteläkaakkoon. Kylmäboxin jätän veneeseen päälle ja septimittarin, muista laitteista virta pois. Kokemus on, että tuo paneeli riittää pitämään akut iskussa (volttimittari näyttää tyypillisesti sellaista 13,5V) vaikka kylmäkone jonkin verran käykin. Ei kuihtuneet akut viime kesän helleputkessakaan.
- Sähköö
On riittänyt. Päivitin tälle kesälle toisen aurinkopaneleista 20W 90 wattiseen. Killuvat peräkaiteen yläpuolella olevassa kaaressa kuin myös tuuligenu. Säätöhärveli ystävällisesti ilmoittaa myös kulutuslukemia: jääkaappi (pieni Waeco) 3A käydessään siis noin kolmasosan ajasta tällaisena hellekesänä. PC ikivanha Fujitsu 2,5A. IPad navionicsilla syö 0,5A. Kaikki valot paitsi ankkurivalo ja keittiön loisteputket ja salongin mörkövalo (punainen) ledeillä. Apukoneen laturi jotain 70A ja avomerelle mahdollisuus vaihtaa hihna lisälaturin kautta, jolloin kone muuttuu gensuksi:-)
Ennestäänkin akut oli täynnä veneen huilatassa viikonvaihteeseen, nyt voisi jättää jääkaapinkin päälle vaikka koko kesäksi, mutta mitäs tyhjää kurmuuttamaan... - LataussäätimenSielu
Asiaan liittyen: asensin juuri 30 W aurinkopaneelin lataussäätimen, Steca Solsum Marineasta. Lataussäätimen merkkivalot palavat tasaista vihreätä kuten asennusohje kertoo kun kaikki on OK. Kun akusto on säätimen mielestä täysi, pitäisi vihreän alkaa vilkkua, tätä en ole vielä viikon auringonoton jälkeen nähnyt tapahtuvan. Akuilta jännitettä mitattaessa se on luokkaa 13,5 V, joka tuntuu aika hurjalta?
- Kiehuttaako paneeli nyt akuston tyhjäksi (yht. 180Ah AGM-akut)?
- Ennen paneelin asennusta elin volttimittarin mukaan, kun se tippui alle 12,3 V niin sammutin jääkaapin tai starttasin koneen (ei ole jaettua akkujärjestelmää). Näin minulla oli kokoajan näppituntuma akkujen latauksesta.
- Nyt mittari siis näyttää kokoajan yli 13V mutta mistä tiedän totuuden akustossa olevasta energiasta?- akuista
Fiksu laturi osaa tulkita akun täyttöasteen siitä miten akku ottaa virtaa vastaan. Jos on pieni paneeli ja pieni virta (ja reilu akkupankki) niin silloin akku ottaa helposti pientä virtaa vastaan päiväkausia, vaikka akku olisikin periaatteessa täysi. Tähän perustuu sekin, että peukalosääntönä 10w/100ah ei tarvitse edes lataussäädintä, vaikka hyvä tietenkin olla.
- satausläädin
akuista kirjoitti:
Fiksu laturi osaa tulkita akun täyttöasteen siitä miten akku ottaa virtaa vastaan. Jos on pieni paneeli ja pieni virta (ja reilu akkupankki) niin silloin akku ottaa helposti pientä virtaa vastaan päiväkausia, vaikka akku olisikin periaatteessa täysi. Tähän perustuu sekin, että peukalosääntönä 10w/100ah ei tarvitse edes lataussäädintä, vaikka hyvä tietenkin olla.
Voisiko sanoa, että lataussäätimeen kannattaa satsata.
- kölivinossa
Säädin varmaan lopettaa latauksen kun jännite (huom) ladattaessa saavuttaa 14,4 ja jos on agm asento siinä säätimessä niin silloi kun jännite 14,5 tai ehkä jopa enemmän. Silloin kun säädin ilmoittaa että akku on täysi voi asiaa tutkia kytkemällä paneelin irti akusta ja antaa akun olla vaikka pari päivää rauhassa ja sitten mitata jännitteen. Noin 12,8 pitäisi olla kunnossa olevassa ja täydessä akussa. Jos kesken latauksen mittaa paneeli kytkettynä niin jännite on todnäk enemmän kuin 12,8 V, vaikka akku ei vielä täysi olisikaan. Korjatkaa jos olin ihan hakoteillä.
- batterymonitor
kölivinossa kirjoitti:
Säädin varmaan lopettaa latauksen kun jännite (huom) ladattaessa saavuttaa 14,4 ja jos on agm asento siinä säätimessä niin silloi kun jännite 14,5 tai ehkä jopa enemmän. Silloin kun säädin ilmoittaa että akku on täysi voi asiaa tutkia kytkemällä paneelin irti akusta ja antaa akun olla vaikka pari päivää rauhassa ja sitten mitata jännitteen. Noin 12,8 pitäisi olla kunnossa olevassa ja täydessä akussa. Jos kesken latauksen mittaa paneeli kytkettynä niin jännite on todnäk enemmän kuin 12,8 V, vaikka akku ei vielä täysi olisikaan. Korjatkaa jos olin ihan hakoteillä.
Parempi indikaattori kuin jonkun säätimen merkkivalot, on kulutettuja (ja ladattuja) ampeeritunteja näyttävä akkumonitori. Muistelen, että akkumonitoreista on keskusteltu tälläkin foorumilla eri vuosina. Akkumonitori on omasta mielestäni helpoin ja varmin tapa akkujen varaustilan tilan seurantaan eikä investointi ole kohtuuttoman kallis (alle 200 e):
http://www.svb24.com/en/nasa-battery-monitor-bm-1-compact.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3618046Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1572307Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60823- 64772
- 24755
- 55753
- 46736
- 10698
- 54676
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss68643