Miksi Ykät potkii ja uhkailee mopopoikia?

meneeköjakeluun

Missä syy lienee, mistä tämä kaikki vihanpito kansalaisten ja mopopoikien välillä?

Ei ainakaan mopopojissa sillä hehän vaan ajelevat mopoillaan ja siirtyvät mopoilla paikasta A paikkaan B.

Youtubessa pilvin pimein videoita joissa joku Ykä huutaa mopopojille, uhkailee, uhkaa soittaa poliisit, käy jopa käsiksi ja viimeinen vakavampi tapaus kun Ykä löi mopopoikaa ja potkaisi päässä olevaan kypärään ja käyttäytyi muutenkin aggresiivisesti.

Mistä ihmeestä noita videoita koko ajan tuonne nettiin riittää, kertokaa missä vika ja missä syy ja miksi viranomaiset, päättäjät/lainlaatijat ei asialle tee mitään eikä mopopoikien vanhemmat?

Silloinko aletaan vasta jotain miettimään ja tekemään kun ensimmäinen mopopoika pääsee hengestään kun joku töistä väsynyt ja hieman alkoholia ottanut duunari herää jatkuvaan, häiritsevään moporalliin.

Itse jos olisin päättäjä tässä asiassa niin määräisin tekemään lain joka määräisi mopojen ja moottoripyörien pakoputket sellaisiksi jotta niiden aiheuttama melu olisi siedettävällä tasolla eli mahdollisimman pieni mitä järkevällä tekniikalla voidaan toteuttaa. Tämä asia vaikuttaisi hyvin paljon ja antaisi monelle paremmat yöunet ja samalla jaksamista työssä, miksi ei päättäjät tätä tajua?

35

2167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meneeköjakeluun

      Että tällainen aihe, kukaan ei kommentoi sillä tästä asiasta pitää vaieta vaikka ympäri maailmaa sama ongelma häiriöitä aiheuttavat mopopojat, youtube-videoita tulee ympäri Eurooppaa joissa mopopoikien kypäräkamerat tallentavat ihmisten kyllästymisen/raivon moporallien meteliin, vaikka mopopojille osoitetaan paikka missä saa ajaa niin kuin sielu ja mopo sietää niin eivät he siellä aja vaan sitä pahennusta, niin kuin he itse sitä kutsuvat, on päästävä aiheuttamaan asuinalueille.
      Minua ei onneksi moporallit häiritse sillä asun niin kaukana taajamista että täällä näkee hyvällä tuurilla yhden mopoilijan vuodessa, muutama moottoripyörä kesässä.
      Ihmettelen vaan tätä muita haittaavaa ongelmaan ja sitä miksi ihmeessä ei asialle tehdä mitään? Jos säädettäisiin laki että mopojen ja moottoripyörien pakoputkien melu ei saisi nousta jonkun asetetun desibelimäärän ylitse täydellä kaasulla tietyn matkan päästä mitattuna ei se rajoittaisi lainkaan mopolla ajavien liikkumista vaan se olisi askel kohti parempaa, sen huomaa joidenkin, esimerkiksi tyttöjen skoottereista kuinka hiljaisia ne on kun niissä on vakiopakoputket eikä skoottereita ole viritetty mitenkään, niiden ääni on jo korvalle miellyttävämpi kuin näiden viritettyjen "korppusahojen".
      Syyllisiä on tässä asiassa myös mopopoikien vanhemmat jotka ovat niin sinisilmäisiä kuin olla vaan voi, "ei meidän poika"-tyyliin mutta kenenkäs poika siellä videoilla näkyykään mopoineen ja on aiheuttanut häiriötä, ei se voi aina olla se naapurin poika sillä on sitä aina itsekin jonkun naapuri.
      Monet nykyvanhemmat elävät niin omassa, suljetussa kuplassaan että lapsien on helppo heitä kusettaa tullen mennen ja monessa perheessä onkin niin että lapset taluttaa aikuisia eikä toisin päin.

    • vienotar

      Mopo pojat..itse hakevat konflikteja..ralläämällä ihmisten asutusten liepeillä..edes takasin ja etsimällä jota kuta joka sanoo heille jotakin nii sitten se vasta alkaakin,,ja samoin mopo pojat tekee poliisinkin suhteen ihan tahallaan ärsyttävät...ei siis ihme jos poliisiltakin joskus hermot menee..ja itse olen ihmetelly kun ajellaan alaikäisinä ..ja kyl kohta on soitettava jepareille,,ja sitten lasten suojelu ilmoitus kehiin..no kun vanhemmat ei kanna vastuutaan niin sitä saa mitä tilaa...

      • cobsat

        Aivan, hakevat hakemalla ongelmia että saavat sitten kuvata youtubeen kun joku tulee valittamaan häiriöstä ja ovat sitten kuin mitkäkin pyhimykset sädekehänsä ala että voi voi kun me ollaan vielä lapsia ei me tiedetä jne.
        Selkään kun annettaisiin niin kuin ennen niin itku niiltä pääsisi mutta me ei pentuna itketty kun selkään saatiin koska tiedettiin että se on rangaistus kun on tehnyt väärin ja se kestettiin.


    • Wrooomm

      Kyllä se laki on jo olemassa mopo ja moottoripyörä täytyy muutoskatsastaa, jos putki vaihdetaan, pelkkä e13 merkintä ei tee siitä laillista ja poliisit määräävät muutoskatsastukseen mopon tai moottoripyörän, jossa mitataan desibelit ja tehorajoitetuissa vehkeissä myös tehonmittaustodistus vaaditaan katsastukseen, ettei max.teho ylity , joissa vaihdettu putki, jos pysäyttävät ja sen huomaavat. Ongelma noissa putkissa on, että niissä on irroitettava DB killeri ja sen poistamalla se putki muuttuu laittomaksi, vaikka olisi muutoskatsastettu

      • meneeköjakeluun

        Silloin laki on liian löysä tai poliisilla ei ole työkaluja valvontaan, melkeinpä kaikista mopoista ja skoottereista lähtee todella häiritsevä ja ärsyttävä pärinä, harvoja lukuun ottamatta joilla yleensä ajaa tyttö tai lainkuuliainen poika tai pojalla on sitten vastuuntuntoiset vanhemmat.
        Onkos tämä irroitettava DB-killeri sitten se joka aiheuttaa sen korvalle liian suuren metelin? Jos on niin miksi poliisi ei sakota tai ota korttia pois sellaisilta mopoilijoilta joilta puuttuu tämä DB-killeri, jos nyt oikein tulkitsen se on desibeli-killeri??

        Liekö tämä DB-killeri pakollinen ja jos on niin onko se helposti havaittavissa jos se puuttuu tai sitä on muokattu joitenkin.


      • wrooomm

        niin juuri, mutta kyllä poliisi noita valvoo ja sakottaa, vie kilvet ja määrää muutoskatsastukseen, mutta nämä nuoret laittavat alkuperäisen putken kiinni ja ajavat konttorille hakemaan kilvet ja tämän jälkeen sitten vaihtavat putken takaisin.

        DB-killeri on noissa putkissa kiinni joko sokalla tai sitten ruuvilla ja kyllä sen huomaa ja myös korvalla erottaa, kun se on poissa. Tuon irroittamiseen ei mene minuuttia kauempaa poropeukaloltakaan. Pakoputken aukko on ainakin 25mm isompi ilman killeriä, tämä koskee 4t mopoja ja mootoripyöriä. 2t tehoputkissa on erilainen vaimennus ja niissä käytetään vaimenninvillaa sisällä, mikä monesti puuttuu sieltä ja melu valtava

        Nämä putket kyllä täyttävät desibelivaatimukset killerin ollessa paikoilaan, koska ne on hyväksytty ja se melu saa olla 5DB korkeampi kuin pyörän tyyppikilvessä on mainittu, joka löytyy pyörän rungosta se on uudessa pyörässä lähes poikkeuksetta 80 desibeliä tuo melu..


    • Johtuisko_siitä

      Että ajavat mistä sattuu,miten sattuu,liikennesäännöistä ei tiedetä mitään ja useimmat mopot on viritetty vaarallisiksi tappovehkeiksi.
      Ja hakemalla haetaan konflikteja että saadaan kuvattavaa.

      • fe243e1d

        Kortti pitäisi ottaa pois välittömästi tiellä jos poliisi tapaa liikenteessä mopon tai skootterin josta DB-killeri pois niin oppisivat pikku hiljaa.

        Tuollaiset pikkunulikat hakee vaikeuksia mopojensa kanssa kun luottavat siihen että pääsevät karkuun mopoillaan ja jos sitten sattuu joku Ykä saamaan kiinni ja vähän kurmoottaa, kuten tämä eräs Ykä joka potki ja hakkasi mopopojan kypärään ja potki myös mopoa, niin heti ovat itku kurkussa soittamassa poliisille ja edellisenä päivänä ajaneet tietysti poliisia karkuun mopoillaan, että sellaisia vinkuheiniä ja itkupillejä ovat, sitä saa mitä kerjää. Ei pitäisi vielä tuon ikäisenä alkaa pullistelemaan kun ei ole vielä edes kunnolla maitohampit vaihtuneet eikä korvan takaa märkyys kuivunut.


      • meneeköjakeluun

        Noita vihaisten ihmisten videoita aivan pilvin pimein tuolla YouTubessa, pistäkääs youtubeen hakusanaksi vaikka "känni ykä kävi päälle" niin tulee piiiitkä lista videoita niin näette mitä mieltä on kansa mopopoikien häiritsevästä moporallista. ..ja v**u kukaan ei päättäjistä tee asialle yhtään mitään, se varmaan on niin että kun asia ei päättäjiä häiritse eikä ole haitaksi valtion rahakirstulle niin asialle ei tehdä mitään.

        Tuollainen häiritsevä moporalli ja moporallin meteli häiritsee monen monen unia ennen työvuoroa ja vaikuttaa tuhansien työn tuottavuuteen koska kunnon unet jääneet hyvin vähiin moporallin pärinän vuoksi.

        Eikö tosiaan asiaa saada menemään eteen päin, mikä olisi se keino, kansalais-adressi vai? Taitaa suurin osa kansalais-adresseista lojua eduskunnassa tietyn aikaa ja se lähetetään bumerangina takaisin jonkin ajan kuluttua.


      • Anonyymi
        meneeköjakeluun kirjoitti:

        Noita vihaisten ihmisten videoita aivan pilvin pimein tuolla YouTubessa, pistäkääs youtubeen hakusanaksi vaikka "känni ykä kävi päälle" niin tulee piiiitkä lista videoita niin näette mitä mieltä on kansa mopopoikien häiritsevästä moporallista. ..ja v**u kukaan ei päättäjistä tee asialle yhtään mitään, se varmaan on niin että kun asia ei päättäjiä häiritse eikä ole haitaksi valtion rahakirstulle niin asialle ei tehdä mitään.

        Tuollainen häiritsevä moporalli ja moporallin meteli häiritsee monen monen unia ennen työvuoroa ja vaikuttaa tuhansien työn tuottavuuteen koska kunnon unet jääneet hyvin vähiin moporallin pärinän vuoksi.

        Eikö tosiaan asiaa saada menemään eteen päin, mikä olisi se keino, kansalais-adressi vai? Taitaa suurin osa kansalais-adresseista lojua eduskunnassa tietyn aikaa ja se lähetetään bumerangina takaisin jonkin ajan kuluttua.

        Jos päättäjät jotain tekee, niin se on se et mopo saa mennä vakiona kovempaa. Ja se on fakta.


    • kakolassa.istunut

      1% kansalaista on ykiä ja60% mopoilijoista on lakia kunnioittamatonta rikollissakkia jonka tulevaisuus löytyy kakolan suljetulta osastolta

      • yyrtytruyrty

        Kuten nykyinen villitys että kamerat päässä ajetaan ja sitten haetaan konfliktia henkilön kanssa joka asiasta huomauttaa kun saa sitten hyvää "materiaalia".Tapana on ensin seistä mykkänä videoissa että huomauttelu kuuluu kohdatessa.Siksi ei normaalia pakoon pyrkimistä.


      • hoopohessu
        yyrtytruyrty kirjoitti:

        Kuten nykyinen villitys että kamerat päässä ajetaan ja sitten haetaan konfliktia henkilön kanssa joka asiasta huomauttaa kun saa sitten hyvää "materiaalia".Tapana on ensin seistä mykkänä videoissa että huomauttelu kuuluu kohdatessa.Siksi ei normaalia pakoon pyrkimistä.

        Kuka osaisi ja viitsisi laittaa adressi.comiin adressin jonka voisi käydä allekirjoittamassa kaikki ne joita moporalli ärsyttää, vihastuttaa ja häiritsee.

        Epäilisin että adressi täyttyisi hyvin pian allekirjoituksista.


      • isoYKÄ

        Minusta on hyvä asia että pojilla on mopoilu harrasteena, eivät ole tekemässä ilkeyksiä eivätkä juo viinaa kun ajavat mopoillaan, ehkä joku poikkeus on mutta suurin osa ajaa kiltisti ilman alkoholia, se että mopoista lähtee ääntä niin niistä pitääkin lähteä sillä ei ole mitään mukavaa ajaa mopolla jossa pakoputki sellainen tuhisija, kunnon saundi olla pitää ja se antaa mopolla ajamiseen sitä jotakin bensan ja pakokaasun katkun lisäksi.

        Korvatulpat on keksitty jos moporalli häiritsee unta. Ajelkaa vaan pojat niin paljon kuin sielu sietää ja muistakaa se kaasun käyttö, HANAA NIIN ETTÄ KUULUU!!


      • wellamow

        Törkeää ilmaston pilaamista turha moporalli, asiaan puututtava ankaralla kädellä. Ymmärrä jos nuori haluaa mennä harrastuksiinsa skootterilla tai mopolla mutta kylillä ringin ajaminen ehdottomasti nykypäivänä kiellettävä vedoten syntyviin ilmansaateisiin ja turhaan fossiilisten luonnonvarojen tuhlaamiseen. Ei mitään järkeä nyky-yhteiskunnassa, höyrytään jonkun Talvivaaran ympäristötuhoista kun sitä ympäristön tuhoa harrastaa mopopojat joka ilta ja aivan turhaan, Talvivaara kuitenkin on suuri työllistäjä ja siellä yritetään tehdä kaikki ettei enempää ympäristöhaittaa synny mutta moporalliin ei saada lakia vaikka se olisi helppoa rajoittaa.

        Saamattomia on päättäjät ja eivät näe metsää kun puut on edessä.


      • melu

        Miksi mopopojat ajavat yöllä eikä anna ihmisten nukkua rauhassa? Eikö hiljaisuus ala klo: 22:00 ?


      • vröömm

        Niin,saatetta se on mölysaastekkin.
        Helvetinmoinen pärinä,kuvittelevatko ajavansa jollakin tonnisella harrikalla ne jonnet.


      • Anonyymi

        On se jännää kun tänne valitetaan rekkaria ylös ja 112..soittoa eiköhän sinivuokot hoida loput


    • Anonyymi

      Nämä riisipuikkojonnet kuvittelee olevansa jotai bombereita, tosi paikan tullen näiltä pilteiltä pääsee itku. Kypärä päässä ja kypäräkamera toiminnassa luulevat olevansa koviakin mutta kyllä Siperia opettaa vielä monta kertaa. Ekana tulee armeija ja monelta menee itkuksi ja joutuvat palaamaan äipän helmoihin. Eivät jaksa edes vauhtisäkkiään kantaa naruillaan.

    • Anonyymi

      Miksi kärsiä mopojen aiheuttamasta häiriöstä öisin, jos mopopojat rälläävät edestakaisin klo. 22 jälkeen niin kannattaa soittaa 112 ja pyytää poliisipartio paikalle, jos saa mopon rekkarin ylös ja muita tuntomerkkejä niin ne kannattaa luetella hätäkeskukseen.itse soitin heinäkuussa kolmena iltana peräkkäin 112 kun ralli ei loppunut, hätäkeskus päivystäjä sanoi että soita vaan aina kun häirintää on, oli yksi yö välissä ja taas sama ralli, soitto 112 niin meni 10 min niin tuli kaksi poliisipartioita ja otti pahimmat rällääjät kiinni, sen jälkeen on ollut rauhallista öisin.

      • Anonyymi

        Juurikin näin itse olen vielä ottanut kuvan näistä ja sitten soittanut poliisit ja näyttänyt tuntomerkit.
        Turha se on tänne valittaa kun asialle voi oikeasti tehdä jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin itse olen vielä ottanut kuvan näistä ja sitten soittanut poliisit ja näyttänyt tuntomerkit.
        Turha se on tänne valittaa kun asialle voi oikeasti tehdä jotain.

        No tuollaisista maan..tai maailman laajuisesti ongelmasta on hyvä pitää älämölöä mutta tehokkain tapa on ottaa kuva tai video, jos saa videon jossa jonne keulii ja jää rekkari näkyviin videolle ja lähettää videon poliisille aika ja paikka tietoineen niin voipi lähteä jonnelta kortti.


    • Anonyymi

      Kyllä se laki löytyy mulukunkuulillekin!

      • Anonyymi

        Osuva ilmaisu mopojonneista! Ja lisäksi totta!


    • Anonyymi

      Minä olen mopojonne, tytöt ei kiinnosta minua, rassaan mielummin mopoon, mopokaverit on kivoja ja ihania!

      • Anonyymi

        Joo ja illalla taas meen jonneen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja illalla taas meen jonneen

        Mitä minä olen katsonut,noita videoita. Nää sanotut Ykät käyttäytyy ihan mielipuolisesti mulla ei ole koskaan ollut mitään mopoilua vastaan .Metsä vastaa samanlailla kun sinne huudetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä minä olen katsonut,noita videoita. Nää sanotut Ykät käyttäytyy ihan mielipuolisesti mulla ei ole koskaan ollut mitään mopoilua vastaan .Metsä vastaa samanlailla kun sinne huudetaan.

        Eikä ne välttämättä ole mopo poikia ,jolle mielenvikaiset käy huutelee.Kaivinkone kuljettajalle.Akka rupes sekoilee,itse sain siitä kyllä hyvät naurut,varmasti sai tämä kaivinkoneenkuljettajakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ne välttämättä ole mopo poikia ,jolle mielenvikaiset käy huutelee.Kaivinkone kuljettajalle.Akka rupes sekoilee,itse sain siitä kyllä hyvät naurut,varmasti sai tämä kaivinkoneenkuljettajakin.

        joo


    • Anonyymi

      Autojonossa ajavst peräluukussa kiinni kaasua veivaten. Sama veivaus jatkuu liikennevaloissa pysähtyneenä. Rinnakkainajo auton perässä härnäten on sitten mukava leikki niin kauan, kunnes tulee vastaisku.

      • Anonyymi

        Ensin kun hiukan lähtee kiihdyttämään ja odottaa kunnes mopopojat perässä myös kiihdyttää niin sitten kun orava hyppää tielle niin joutuu survaisemaan jarrut pohjaan että orava pelastuu.


    • Anonyymi

      Apina

    • Anonyymi

      Kyllä se hieman ärsyttää kun kaupungissa kerrostalojen välissä rääkätään rajoittimeen asti kaksitahtimoottoria rikinäisellä pakoputkella... Ei ole mikään hiljainen ääni kyseessä.

    • Anonyymi

      Poikasille sähkömopot niin voivat kurvailla kenenkään kuulematta , toi pärinähän se vituttaa .

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5534
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2476
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      55
      1694
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe