Uskallanko yrittää

n34-

Olen 34 vuotias nainen ja nyt kovin mietteissämme ollut josko viimein koitettaisiin lasta, ikää kun on jo aikalailla, mutta olen kuullut että mitä vanhempana saa lapsen, sitä vaikeampi raskaus. Se pelottaa. Lisäksi ylipainoa n. 20kg jota yrittänyt huonolla menestyksellä saada alas. Onko ketään samanikäisiä ja ylipainoisia jotka olleet/ovat raskaana? Miten mennyt?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahdenpienenäiti

      Sinua mietityttää ja tottakait, sillä sehän on aivan normaalia. Erityisesti esikoislapsen tulo mietityttää ihan jokaista perhettä ja etenkin se rassa tulevaa äitiä. Näin on varmasti asia ihan jokaisella meistä ja vieläpä jokaisen raskauden kohdalla, että se raskausaika ja edessä oleva synnytys pohdituttaa. Silloin sitä etsii itselleen tukea toisten naisten odotus- ja synnytyskokemuksista netistä ja lehdistä ja ihan mistä vaan löytää ja lukiessaan uskoo sokeasti kaiken, usein aika "värikkäästikin" kerrotun tarinantyngän ja saattaa alkaa jopa ahdistua lukemastaan.

      Nyt jälkikäteen ainakin mun oman kokemukseni pohjalta se on kuitenkin turhaa voimien haaskausta, sillä jokainen raskaus ja lapsen syntymä on omanlaisensa kokemus äidille. Näin siis ainakin mulla on kahden aikaisemman raskauteni ja synnytyksen kohdalla ollut. Olin täyttänyt 33, kun aloimme yrittää meidän esikoista. En tullutkaan heti ekoista kierroista raskaaksi, niinkuin miehen kanssa vielä luultiin, kun pillerit lopetin. Yritystä tarvittiin pitkälti yli vuosi, ennenkuin onnituttiin ja esikoinen ilmoitti tulostaan.
      Toisen kerran taas tulin raskaaksi heti, kun mies hylkäsi kortsut, joita käytettiin ehkäisynä esikoisen syntymän jälkeen vaikka mulla eivät olleet edes vielä kuukautisetkaan synnytyksen jälkeen alkaneet kun imetin vielä esikoista.
      Meillä oli ajatuksena yrittää toista lasta reilun 3 vuoden ikäerolle , mutta mies alkoi tulla sisälleni esikoisen olessa vajaan vuoden, kun luultiin, että yrityksiin menisi taas yhtä pitkä aika, kuin siinä esikoista tehdessä. Aloin ihmetellä, kun maidon tulo rinnoista alkoi hiipumaan ja tein raskaustestin. Hups! Olinkin uudelleen raskaana ja lapsille tuli ikäeroa vain vajaat 2 vuotta.
      Synnytin kevättalvella ja tämä viimeinen raskausaika ja synnytys olivat taas aivan erilaiset, kuin mitä oli esikoisen kohdalla.

      Mitä Sinulle siis sanoisin? No totta kait Sinä uskallat. Olet juuri nyt sopivan ikäinen ja kypsä tulemaan äidiksi ja mikä parasta. Hedelmällistä ikääkin on Sinulla vielä jäljellä juuri sopivasti vaikka useammankin lapsen hankkimiseen, jos Sinusta ja miehestäsi sille alkaa nyt vielä toiveissanne olevan esikoisen jälkeen tuntua.

    • Dldmdmd

      Ikää oli 32 ja ylipainoa n.10 kg, kun tulin raskaaksi. Heti ensi yrittämällä onnistui. Ei mitään ikään tai painoon liittyviä ongelmia ollut. Vauvan syntyessä olin 33 v.

    • n34-

      Niin..jokaisella se.on kuitenkin ainutlaatuinen ja omanlaisensa kokemus. Kiitos teille jakamistanne jutuista. Enemmän kuin ikä, mua mietityttää toi ylipaino. Kaikkea hyvää teille molemmille :-)

    • hhhhhhhhhhh

      jos podet jo nyt mummotautia , unohda lapsi haaveet. itse olen 36 eikä ikä minua hirvitä yhtään olen täysin valmis lapsen tuloon, enkäkoe itseäni mitenkään vanhaksi, samaa mieltä oltiin neuvolassa, täysin tervettä lasta odotan, rv 24 0.
      3kk yritettiin kun nappasi ja ylipainoa 20 kiloa jotka karistetaan laspen synnyttyä.
      raskausaikana olen laihtunut 8 kiloa, jotka ovat palanneet raskauskiloina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe