Miten opettaa 14v poikaa englannin kielessä?

Neuvoton

Kun ei ole varaa mihinkään yksityisopetukseen saati kielimatkoihin...koulu on hänelle jonkin verran haastavaa muutoinkin pienen lukihäiriön vuoksi ja tällä hetkellä siirtyessä ylä-asteelle saa enkussa kyllä tukitunteja, mutta mielestäni "pahin" ongelma kielten opiskelussa on se että hän on päättänyt ettei voi oppia englantia ( koska "tähän suuntaan" hänelle joku aikuinen niin sanonut ja se iskostunut hänen päähänsä tosi vahvasti)....itse en tähän usko todellakaan koska selkeästi edistystä on tapahtunut kun saan vaan hänet lukemaan kokeisiin.
....jotain kivoja pelejä? ( hän ei muutoin pelaa ollenkaan ) tai ?!?
Olisin tosi kiitollinen neuvoista ja poika voisi uskoa taas itseensä, ettei ole niin suurta ongelmaa johon ei ole ratkaisua :).

49

1985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysyy_hän

      Minkäikäisestä pojasta on kysymys?

      • Neuvoton

        14.vuotiaasta :)


    • opex

      Monien poikien enkun taidon pelastaa netti ja pelaaminen. Olisiko joku kaveri, joka perehdyttäisi jonkin englanninkielisen pelin saloihin? Mahtaako poikasi kuunnella englanninkielistä musiikkia? Netistä löytyy lempibiisien sanat, joita luulisi olevan helppo motivoitua lukemaan ja kääntämään. Niistä voi etsiä myös esimerkkejä kielioppiasioista.

      • Neuvoton

        No tällä hetkellä kaveritkin kovin vähissä :( , mutta englannin kielistä musaa kyllä kuuntelee ( 50 luvun musiikkia lähinnä ) ja olenkin häneltä aina välillä kysellyt että ymmärtääkö hän mitä niissä sanotaan...ehkä jonkun sanasen ymmärtää mutta kyllä häntä selvästi kiinnostaa laulun sanomat, kun bändistäkin haaveilee . Koitan löytää niitä sanoituksia sitten jostain, se on varmasti hyvä idea :)....kiitos neuvostasi :)


      • iskostukses
        Neuvoton kirjoitti:

        No tällä hetkellä kaveritkin kovin vähissä :( , mutta englannin kielistä musaa kyllä kuuntelee ( 50 luvun musiikkia lähinnä ) ja olenkin häneltä aina välillä kysellyt että ymmärtääkö hän mitä niissä sanotaan...ehkä jonkun sanasen ymmärtää mutta kyllä häntä selvästi kiinnostaa laulun sanomat, kun bändistäkin haaveilee . Koitan löytää niitä sanoituksia sitten jostain, se on varmasti hyvä idea :)....kiitos neuvostasi :)

        Sanoituksia löydät ihan googlettamalla todella helposti. Kirjoitat vain hakukenttään biisin nimen ja sen perään sanan LYRICS. Suomentakaa vaikka yhdessä niitä biisejä.

        Jos ette ole vielä käyttäneet nettisanakirjaa, niin ehdottomasti kipin kapin sitä käyttämään. Se on monta kertaa nopeampi käyttää kuin paperinen sanakirja. Esimerkiksi www.ilmainensanakirja.org on yksi ihan kohtuullisen hyvä ilmainen sanakirja.

        Jos teillä on tulostin, niin tulostakaa pojan lempibiisin sanat paperille. Sen jälkeen menette tietokoneen äärelle ja avaatte ilmaisen sanakirjan auki. Suomentakaa sana kerrallaan niin, että saatte järkeviä lauseita. Hän voi halutessaan kirjoittaa sanat erikseen esim. vihkoon, jotta ne jää muistin.


      • Neuvoton kirjoitti:

        No tällä hetkellä kaveritkin kovin vähissä :( , mutta englannin kielistä musaa kyllä kuuntelee ( 50 luvun musiikkia lähinnä ) ja olenkin häneltä aina välillä kysellyt että ymmärtääkö hän mitä niissä sanotaan...ehkä jonkun sanasen ymmärtää mutta kyllä häntä selvästi kiinnostaa laulun sanomat, kun bändistäkin haaveilee . Koitan löytää niitä sanoituksia sitten jostain, se on varmasti hyvä idea :)....kiitos neuvostasi :)

        No viiskytluvun piiseihin löytyy sanoja miten paljon hyvänsä.
        Ei muuta kuin Googlettaa esmes "lyrics My Way" niin jopa tulee sanoituksia valittavaksi asti. "lyrics" on avain, perään vain piisin nimi tai esittäjän nimi tms.


    • Dotaaja

      Onhan nuita pelejä, esim Dota 2 pelissä oppii englantia todella paljon, kun täytyy kommunikoida tiiminsä kanssa. : D

      • CykaBlyat

        Tarkoitit että oppii Venäjää todella hyvin?


    • Muun muassa oma tahdo on tärkeintä. Katso mitä hän on kiinnostunut. Esimerkiksi elokuvaa, musiikkia, ja muita. Minun mielestä varmaan on kiinnostunut englannista ja voi oppia nopeasti, kun 'harrastaa' jotain englanniksi. Ulkomaalaiset kaverit myös on hyvää vaihtoehto. Kielen oppimisessa tärkeä juttu on se, että 'tuntea' monta monta kertaa arkipäivässä :)

    • cupcake27
      • cupcake27

        no toi oli vähän huono esimerkki mutta helpommatkin tehtävät löytyy ja jonkinlainen palkitseminen olisi myös hyvästä.


      • cupcake27

        no toi on huono esimerkki mut helpommatkin tehtävät käy ja palkitseminen olisi myös hyvästä.


    • keinoja

      Leffoja ja sarjoja ilman tekstitystä. Sillä oppii varmasti. Tekstityksen saa telkun asetuksista pois ja leffoja katsottua ilman, että valitsee tekstitystä. Englannin kielisiä kirjoja tai sarjakuvia lukemaan. Monenlaisia lehtiä löytyy englanniksi. Netistä joku kiva englannin kielinen radiokanava soimaan niin toimittajien puheet ja mainokset tarttuu musiikin välissä.
      Sitten hyvä kikka oppimiseen: itse lukee ääneen opeteltavan oppikirjan kappaleen ja äänittää sen. Sitten se "soimaan" toistolla vaikka vain taustalle - vaikka kun alkaa illalla nukkumaan. Tarttuu väkisin sanat ja tekstit! Tuota käytettiin meillä lukiossa ja on paljon käytetty ulkomailla opetuksessa. Koittaa vaikka ette uskoisi :)

      • Tämä!


      • juuri-näin

        Lisänä varsinkin leffojen katseluun, että aluksi voi vaihtaa tekstityksen englantiin vahvistamaan kuullun ymmärtämistä ja myöhemmin jättää tekstin pois :)


    • enkutus

      Niin ja näiden pelien ja musiikin lisäksi on erittäin hyväksi havaittu lievästi lukihäiriöisen 15 wee pojan kanssa, niin ruotsissa kuin enkussakin, se kun itse puhuu kotona kielillä, niin lapsi joutuu sitä vähintään kuuntelemaan. Pikkuhiljaa alkuun, eikä niin että koko päivä on yhtä kielimyrskyä.
      Annat pojan vastata suomeksi, kunhan itse muistat puhua takaisin kielillä.

      Ja jos et itse tiedä sanaa, niin voit joko kaivaa sanakirjaa esiin (netissäkin on ilmaisia, eikä ne ainakaan omiin tarpeisiin ole huonoja ollut, vaikka jotkut väittää niissä olevan vääriäkin sanoja...vääriin ei olla toistaiseksi törmätty) ja oppia samalla itse tai sanot vaan suomeksi osaamattoman sanan ja jatkat sitten taas enkkua.

      Ja muista - oma lausumisesi ole este, sano vaikka niinkuin se kirjoitetaan, sillä nekin jäävät päähän ja meillä on ainakin makoisat naurut naurettu juurikin sen takia, kun ei osata lausua.

      Minä en tuota pelaamista sinänsä ymmärrä, kun sen masiinan ääressä tulee sitten äkkiä istuttua "koko elämä" tai ainakin melkein koko elämä. Senpä vuoksi lapseni aloitti harrastuksen nimeltä capoeira. Siellä puhutaan enkkua ja portugalia tai espanjaa. Samalla on tullut melkoiset lihakset ja ketteryyttä.

      Tsemppiä kovasti koulunkäyntiin!

    • yksikaksikoli

      Sanastoa voi kokeilla peleillä esim. http://alypaa.com/yhteisot/pelit/English
      Todennäköisesti englannin opettajakin osaa sanoa pelejä, joita voi pelata netissä, jotka auttaa kielen oppimisessa.

      Youtube.com on myös hyvä sivusto. Kirjoita hakukenttään esim. opi englantia, englannin kielikurssi tms. Osa sivustoista on roskaa, mutta osassa voi olla hyviäkin juttuja. Se selviää vain klikkailemalla.

      Jos suomenkieliset englanninopetukset on huonoja Youtubessa, niin kokeilepa sitten kirjoittaa hakukenttään esim. English for dummies, mikä tarkoittaa suunnilleen samaa kuin englantia pölkkypäille, jolloin niissä selitetään asioita enemmän.

      Koska englannin oppiminen on tosi tärkeää, niin tehkää aluksi tehtäviä yhdessä. Kehu ja kannusta häntä! Moni vaikea asia vaatii pirusti töitä eikä kaikki ole helppoa kaikille. Hän oppii kyllä, mutta pitää vain ottaa askelia taaksepäin ja aloittaa kertaaminen mielellään ihan alusta asti, sillä jossain vaiheessa hän on pudonnut kärryiltä englannissa. Englanninkielen kertaaminen ei varmasti tee pahaa sinullekaan, eikö niin? Sopikaa yhdessä, että ensiksi teette tehtäviä esim. 30 min yhdessä ja sitten hän voi tehdä 30 min itsekseen jne.

      Itse opettelin aikoinaan lukiossa vieraiden kielten sanoja teippaamalla kirjoittamiani sanalistoja vessan ja keittiön seinälle, joten samalla kun istui pöntöllä, pesi hampaita tai söi aamupalaa, niin tuli huomaamatta luettua sanoja.

      Yksi asia vielä: Miksei poikasi pelaa ollenkaan pelejä tietokoneella? Nykyaikana on ihan välttämätöntä opetella tietotekniikkaa. Moni nuori saa kontakteja nettipeleistä. Itse asiassa monelle yksinäiselle nuorelle nettikaverit ovat henki ja elämä. Niissäkin pitää vain niitä sanoja opetella yksi kerrallaan. On seikkailupelejä (esim. Skyrim-tyyppisiä) tai ajopelejä tai sotapelejä tai urheilupelejä. Erilaiset seikkailupelit on siitä hyviä, että niissä on tehtäviä, jolloin on pakko käyttää englanninkieltä, jotta niissä pääsee etenemään.

      Yksi hyvä keino on opetella sanoja myös TV-mainoksia katsoessa. Lähes kaikissa mainoksissa on englanninkielisiä sanoja. Niistä voi ottaa vaikka bongauskilpailun että montako sanaa ehtii tunnistaa yhden mainoskatkon aikana. Jos on uusi sana, niin sen voi taas katsoa sieltä sanakirjasta, että mitä se tarkoittaa.

      Serkkutytön kanssa jopa merkitsimme kaikkiin jääkaapin ja keittiön tavaroihin niiden englanninkielisen nimen esim. maitopurkissa luki MILK, leipäpussin päällä oli teipattuna lappu BREAD ja jopa lattiassa oli lappu, jossa luki FLOOR.

      • helmius

        Toi on hyvä, että kirjoittaa sanat! Mitä useammin sen parempi. Jos on lukumuisti huono- usein oppimisvaikeuksista kärsivillä on, niin näkömuisti auttaa. Kirjoittakaa vaikka yhdessä läksykappaleen sanat lapuille ja teipatkaa ne oikeisiin paikkoihin, niin jo se, että näkee sanan oikean esineen päällä auttaa visuaalista oppijaa.


    • Itse opin nuorena englannin puolessa vuodessa katsomalla Kauniita ja rohkeita päivittäin ilman tekstitystä.

      • Kaunarifaniff

        Todella hyvä keino oppia englantia koska puhuvat niin selvästi,suosittelen.


    • radzvatriiii

      Salakuljeta se Venäjälle...

    • eugalipto

      Pelaaminen ja netti, itse opin todella paljon kuuntelemalla kappaleiden sanoituksia ja suomentamalla niitä paperille!! Toimi!

    • overseas

      Yritä näyttää englanninkielisiä luontofilmeja, sekä matkailu / historiaa, toivottavasti johonkin tulisi kiinnostusta. Samalla sanoen parhaat ovat englanninkielellä.
      Ulkolaisista paikoista sanomalla ettei pärjää ilman englantia koska sillä pärjää ympäri mailmaa ja voi kommunikoida ihmisten kanssa.

    • Englantiatarvii

      Atk kieleksi englanti ja Pelaamista kansainvälisesti . ( melkein kaikki 10 ja L kirjottanu kaveri myös, ne on opinu englantinsa pelaamalla, lukemalla ja ja katselemalla elokuvia ilman textityksiä .Kaikki niistä on viis veissannu koulu englannin... se on menny siinä sitte sivulla)... tavalllaan näyttää jo nyt että on jotain mukavaa missä sitä tarvitsee....

      Mulla oli sama homma kuin pojalla koululssa.lukihäiriö ja nytki vielä . ja tein sen virheen yläaste ikäisenä että skippasin englannin ko en osannu ja ei kiinostanu eli tuli paskat taidot ja huonot arvosanat.
      Olin tyhmä ja luulin ettei sitä tartte missään.... ja nyt yleiskäyttökiekäyttökieli kaikkialla on englanti. Myös työssäni... sielä se kunnon kipinä tuli ko tuli suomea puhumaton tyyppi duuniin norjasta ja sen kanssa piti pärjätä..... ja samoin pelit, kauhuleffat ja musiikki on auttanu.
      Muista kuitenkin että jos oppi tuntuu pakolta se ei perille mene.... pojan ehdoilla
      haasteesi on löytää se tie mikä kannustaa.... aluksi vaikeaa ja raskasta mutta kyllä se siitä....

    • hrehy

      laita lapsen pelaamaan 30 min jotain kivaa peliä päivässä esim super marjo pros 3 mutta samalla pitää kielikylpy jotain teini ystävällistä englanin radio kanavaa tai popcastia, kun lapsi pelaa päämenee meditatiiviseen halposti muokkautuvaan tilaan jossa kielen oppiminen on nopeampaa.
      Seuraava tehtävä on jankata ääneen muutamaa englannin sanaa 20 kertaa oppikirjasta niin että yrittää muistaa mitä nämä sanat tarkoitti jos ei pysty kymmentä sanaa yhtä aikaa muistamaan niin jakaa urakan osiin niin että jankkaa 2 sanaa 20 kertaa 5 kertaa. Yleensä jos asian sanoo 20 kertaa se jää mieleen vaikka ei edes haluaisi

    • ps2kasvatti

      anna pojan eteen mikä tahansa vain englanninkielinen peli.

    • engeng

      Tiedän niin poikasi tunteen. Itselläni oli suuria vaikeuksia ymmärtää englantia ala-asteelta lähtien. Äitini yritti auttaa mutta teki sitä ihan väärin konstein, onneksi sinä osaat etsiä motivoivia asioita.

      Englannin opiskelusta tuli vasta teininä kivaa, kun aloin katsomaan enkuksi dupattuja ja subattuja sarjoja ja lukemaan enkunkielisiä foorumeita. Myös audiobookkeja aloin kuuntelemaan ja lukemaan fanfickejä lempisarjoistani. Myös seikkailupelit olivat todella iso apu, sillä niissä on niin paljon tarinan käsittelyä hahmojen välisten keskustelun välillä, että siinä jää väkisin jotain päähän.

      Muistan kun pelasin isosiskoni kanssa yhdessä CSI- ja Nancy Drew-pelejä. Hän aina suomensi sen mitä en ymmärtänyt ja opin uusia sanoja ja miten peruslauseita muodostettiin. Te voisitte kokeilla sitä yhdessä, jos mysteerien ja ongelmien ratkaisu kiinnostaa.

    • Äeti

      Suosittelen lämpimästi Word Dive nettipohjaista kieltenopetusohjelmaa, Sopii erinomaisesti erilaisille oppijoille. Maksaa hieman, mutta oman kokemukseni mukaan on paras nettipohjainen suomalainen em.ohjelma.
      www.worddive.fi
      Helsingin seudun erilaiset oppijat, Hero, Vilhonkatu. Heillä on edullisia kielikursseja erilaisille oppijoille. Www.hero.fi
      Tsemppiä Pojalle ja Sinulle!

    • Kielimuuri1

      Mielestäni englannin kieliset pelit ei ole huono vaihtoehto, niistä kyllä oppii mutta jos ei ole pelaaja tyyppiä, eihän kaikki ole, niin myös englannin kieliset esim.autolehdet on hyviä, meillä poika osteli niitä muutenkin kun on ollut autoista kiinnostunut, ja kotona voi merkitä tosiaan englannin kielisiä sanoja paikkoihin ja esineisiin ja käyttää englannin kieltä ja pojan palkitseminen kyllä kuuluu asiaan sinnikkäästä harjoittelusta, se vie aina eteenpäin myönteisesti :) Mukavia hetkiä teille, vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä mutta kannattaa ehdottomasti .

    • potautous

      www.perunakellari.fi oli paras jota kouluissa käytetään . Innostusta saa ulkomaan matkasta ja itse tilatusta jäätelöstä.

    • dilulilu

      ite olin helvetin paska englannissa koulussa, minun englanninkielen taitoni tuli pelien kautta ja chattien kautta. Ehkä voisit ehdottaa pojallesi että etsii jonkun aasialaisen tytön tsättikaveriksi. Itse nykyään puhun kotona ja työssä englantia.

    • ghtyiuhyoluipiu

      Esim. pelien kautta tai katsomalla englanninkielisiä elokuvia jos tuntuu hastavalta katsoa ilman tektsityksiä laittakaa myös englanninkieliset tekstitykset tai puhukaa englantia vähän päivittän pari lausettakin riittää tai pistä poika lukemaan helppo lukuisia englannin kielen kirjoja tai pyydä joku tutu joka osaa englanti voisi opettaa pojalle englantia esim kerran viikossa.toivottavasti näistä on apua ( anteeksi jos ei ole pisteitä tai on epäselvää tekstiä kirjoitan kännyll' jossa näyttö on rikki)

    • opettelua

      Omalla kohdallani tuo onnistui siten, että jouduin/minut lahjottiin kirjoittamaan, kirjoittamaan, kirjoittamaan kohtuullinen määrä joka päivä. Oli yllättävän tehokasta.

    • JotainAjatuksia

      Eihän se kielien opiskelu vaadi kuin pelkkää pänttäämistä ja ulkolukua. Kieliä on paljon helpompi oppia kuin matematiikkaa, joka oikeasti vaatiikin jotain älynnystyröiltä.

      Opiskelussa vanhemmilla pitäisi olla aktiivisempi rooli. Koita saada poikasi lukemaan joka päivä sanastoa. Käytte vaikka joka ilta jonkin oppikirjan kappaleen läpi ja kyselet pojaltasi niitä sanoja. Kyllä se siitä ne hiljokseen ulkoa oppii. Meillä kotona äiti teki tuota, kun olin ala-asteella, oikeastaan ihan pakolla.

      Sanaston lisäksi tarvitset kieliopin. Ainakin minun ollessasi peruskoulussa kielten opiskelu oli juuri tuota, että opiskelet sanaston ulkoa ja sitten siihen päälle kieliopin. Näin kuvainnollisesti ilmaistuna sanat ovat kuin palloja, jotka tippuvat oikeille paikoilleen, joihin kielioppi ne ohjaa.

      Kielioppi voi tuottaa vaikeuksia, jos ei ole opetellut äidinkielen tunnilla verbejä, adjektiiveja, substantiiveja ja sun muita termejä ja osaa suhteuttaa sen jälkeen suomen ja englannin välisiä eroja. Myös sellaiset termit, kuten perfektin partisiippi, voivat tuottaa vaikeuksia, jos ei osaa suomen kieliopin termejä. Aika usein se huono äidinkielen osaaminen heijastuu sitten muihinkin kieliin, kun ei ole luettu kirjoja tai harjoitettu muutenkaan kieltä.

      Ruotsinsuomalaisten parissa aikoinaan korostettiin sitä, että on hyvin tärkeää, että lapsi oppii ainakin äidinkielensä hyvin, koska sen pohjalle rakennetaan sitten muiden kielten oppiminen. Pitää olla kiintopiste.

      Vieraan kielen puhuminen ja kuuntelu, eli kommunikaatio, ovatkin sitten hiukan eri asia. Sen oppii vain puhumalla, mutta tuskinpa ne vielä sen osaamista testaavat peruskoulussa. Sama koskee lukion ainekirjoitusta, jossa kielioppi ja sanasto olivat merkityksettömiä. Vaaditaan jotain ihmeellistä "kielellisen ilmaisun lahjakkuutta", sujuvuutta ja ties mitä, jotta saa kiitettäviä.

    • kieltenope

      Esitän ehkä hölmöltä kuulostavan vastakysymyksen...

      Onko poikasi yrittänyt opetella? Siis päntännyt, painanut mieleen, kuulustellut itseltään sanalistoja jne.? Vai onko hän yksi näistä monista, jotka luulevat, että vieraan kielen pitäisi jotenkin vain tarttua, jos sitä tunnilla kuulee?

      Toiset oppivat helpommin kuin toiset. Ja joidenkin pitää nähdä kovastikin vaivaa, jotta sanat painuvat mieleen ja niitä oppii käyttämään. Varmaa on, että itsestään vieras kieli ei tartu.

      Kielen oppimisen tavalliset askeleet:
      1. Opettaminen - opettaja, yleensä koulussa,
      2. Opettelu - oppilas, koulussa ja etenkin kotona.
      Vasta sen jälkeen
      3. Oppiminen.

      No pain, no gain.

    • Kaiveri

      Olin koulussa kaikessa aivan surkea lapsena, paitsi että englanti oli aina 8-10 tekemättä koskaan läksyjä tai lukematta kokeisiin. Koska pelasin paljon ja katsoin englannin kielistä viihdettä. Niille kellä on keskittymis ongelmia niinkuin minä, viihde on paras opettaja.

      Sinäänsä tv-sarjat voi olla parempi koska peleissä ei ole tekstejä. Mutta opin minäkin suurimmaksi osaksi peleistä. Mutta sarjat voi olla halvempia, pelit hauskempia?

      Jos rupeat ostamaan tietokoneelle pelejä niin siinä on pari tapaa säästää kuten steamin alennukset (varsinkin kevät, joulu 50-90% alennuksia. Mutta myös viikottain vaihtuvat) Itse en osta melkein mitään täysihintaisena. Myös cheapshark sivu on hyvä. Oma pelikone maksoi 800€ mutta on kestänyt sen 5 vuotta ihan ok. Ne voi myydä sulle kalliin koneen joka ei ole oikeasti edes hyvä. Tarvii jonkun joka osaa tarkistaa jokaisen osan paketissa. Halvin pöytäkone minkä löysin uutena noin pikasesti katottuna oli 250€ (yleensä näistä halppis koneista puuttuu hyvä näytönohjain eli isot pelit ei oikeasti toimi ollenkaan) Tietokoneellä säästää kun osaa...

      Aivan ja tietokone näytöissä jos haluat säästää niin ainakin täällä Jämsässä on kierrätyskeskus joka myy testattuja vanhoja koulujen ja muiden litteitä näyttöjä 30€ Näytön laadulla ei ole paljoa väliä lähinnä koolla. Samalla saa näppikset ja hiiret parilla eurolla... Jos on tommonen paikka lähellä.

      Konsoli on sitten paljon helpompi mutta pelit maksaa. Tietokoneella kun voit saada ilmaiseksikin jos kehtaan/osaat piratoida tai ihan vaan pelaa ilmaisia pikkupelejä (esim. steamissä on niitä) Moninpelit ei toimi piraattina.

      Tuli vielä yks kikka mieleen. Kaikista halvin tapa varmaan... Ostaa halppis koneen jossa on edes jonkunlainen näytönohjain. Ja piratoi siihen vanhoja pelejä jotka toimii sillä. Sama kikka toimii konsoleilla vaikka en itse niitä käytä. Eli ostaa vanhemman konsolin kuin se uusin ja sitten divarista löytyy käytettyjä pelejä. Se missä itse kävin kerran tarkistaa että ne on naarmuttomia. Edelleen konsoleilla vähän yksinkertasempaa kun ei tarvi osata niin paljoa.

      Siinä on kaikenlaista tietoa peleistä, kuhan huvikseni kirjottelin :)

    • Helsingfors

      Englannin kielistä hyvää musiikkia voisi kuunnella ja kaikissa kielissä sama juttu eli pänttääminen on tärkeää ( muistineroja lukuunottamatta). Suurin työ ja vastuu on kuitenkin opiskelijalla itsellään. Sanoja oppii parhaiten peittämällä toinen puoli sivua ja toisin päin niin kauan, että menee oikein. Myös kirjoittaminen auttaa. Kuullun ymmärtäminenkin on sanoista kiinni. Jos on heikko sanavarasto, niin eihän puhetta ymmärrä. Silti erillisiä kuullun ymmärtämisharj tarvitaan paljon. Minulla oli englanti vaikeaa, mutta keskityin nimenomaan englantiin lukiossa, koska ajattelin, että sen osaaminen on tärkeää monella alalla ja matkailussa. Selvitin itseni ylioppilaaksi, ja olen sen jälkeen oppinut mainerltaan vielä paljon vaikeampia kieliä.

    • tiedäntunteen

      Itse opin englantia chattaamalla englanniksi erilaisilla sivustoilla (olin aivan surkea) :D Ensimmäisen kuukauden ajan tarvitsin jatkuvasti kääntäjää, mutta opin uskomattoman nopeasti, ehkä puolessa vuodessa, perusasiat ja englanti nousi ysiin.
      Lausumisen opin katsomalla dokumentteja YouTubesta ja kuuntelemalla englanninkielistä musiikkia. Tosin nykyäänkin tarvitsen vielä lyriikkavideon joihinkin kappaleisiin.

    • keddu89

      Itsellä on kanssa ollut aina ongelmia kielten kanssa. Kannattaisi miettiä mikä häntä itseään kiinnostaisi ja motivoisi oppimaan. Itse innostuin ja opinkin hyvin, kun hankin ulkomailta eri kulttuureista sähköpostinvaihtoystäviä sivustolta interpals.net.
      Siinä oppii kuin huomaamattaan englantia, kun innostuu tutustumaan ihmisiin ja saa kavereita ympäri maailmaa.

      Joillakin motivoi tietokonepelit, jotkut katsoo leffoja ilman tekstityksiä. Itselle kuullun ymmärtäminen on moninverron vaikeampaa kuin luetun ymmärtäminen, kun puhe usein menee niin nopeasti... Minulla ylä-asteella englanti oli mukautettua, opiskelin englannintunnit tukiopetuksessa täysin omaan tahtiini alkeista lähtien. Vasta peruskoulun jälkeen aloin oikeasti kiinnostua, kun tajusin kuinka paljon ovia englannin osaaminen avaa.

    • onneevaan

      Voi olla että joku vastasikin tähän jo näin, mutta yksi asia on ihan 'helppo' jossa aikuinenkin voi auttaa: sanat. Kieltä puhutaan sanoja peräkkäin laittamalla ja kielitaito on itse asiassa pitkälti sanavarastoa. Sanojen opiskelu on suht mekaanista ja siinä voi aikuinenkin auttaa kuulustelemalla läksyjä.

      Jos poikaasi kiinnostaa joku juttu (oli se musiikki), myös alan lehtiä kannattaa ostaa vaikka irtonumeroina. Kyllä ne jossakin välissä käteen tarttuvat jos niitä on tarjolla.

    • HuntySwag

      Hunty!

    • lahjontajakannustus

      Itse olen käyttänyt ihan selvää lahjontaa. Omalla pojallani on lievä keskittymishäiriö, mutta sovimme yhdessä, että koulu on tosi tärkeä ja siihen pitää panostaa. Pojalla siis tuon keskittymisvaikeuden takia kaikki lukuaineet oli työläitä.

      Sovin pojan kanssa, että jokaisesta vartin yhteisestä opiskeluhetkestä hän saa euron. Lisäksi koulumenestyksestä annoin hyvistä arvosanoista rahaa. Välillä annoin bonusta, jos hän oivalsi jonkun asian tai osoitti innostusta. Loppujen lopuksi poika sai peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoksi yli 8 ja hän pääsi haluamaansa opiskelupaikkaan.

      Meillä poika pelasi jonkun verran esim. strategiapelejä ja pelin alussa istuin välillä hänen vieressään ja tenttasin, että mitä sanat tarkoittavat. Monesta sanasta hän ymmärsi, että mitä sana suunnilleen tarkoittaa, mutta hän ei tiennyt täsmällistä suomenkielistä merkitystä. Niinpä hän oppi hyödyllisiä sanoja esim. accessories = lisätarvikkeet, power = energia, teho, level = taso, weapon = ase, speed limit = nopeusrajoitus, pull = vetää, push = työntää, twist = kääntää jne. Tenttasin niitä muutaman sanan joka päivä, niin huomasin sitten kyllä, että oppiko hän ne sanat vai ei. Ensiksi siis opiskelimme yhdessä ja sen jälkeen hän sai palkinnoksi pelata rauhassa esim. puoli tuntia opiskelua tuotti tunnin pelaamista.

      Voisitko ajatella, että teilläkin olisi joku tavoitepalkinto?

    • Tsemppiä

      Maksa/lahjo hyvistä koetuloksista tai hyvin tehdyistä kotiläksyistä. Palkinnon on oltava riittävän suuri tai mieluisa, jotta sitä viitsisi tavoitella sinnikkäästi. Ulkomaalaisen kirje/sähköposti/nettikaverin hankkiminen voisi myös auttaa.

      Onko ojan englanninopettajalla ehdotuksia?

      Peleistä sen verran, että varmasti voivat kasvattaa mielenkiintoa englantia kohtaan, mutta esim. räiskintäpeleistä opittava sanasto taitaa jäädä kovin yksipuoliseksi. Jos pelistä meinaa jotain oppia, kannattaa valita peli huolella.

    • sieLUU

      Miksi ihmisten pitäisi oppia kaikenlaista ?
      oikein on että pian ihmisillä ei ole enää luku ja kirjoitustaitoa
      kuten ennenkään

      Vuosituhansia oli oikea systeemi joss aminä olin niitä joka koulutettu
      h6yviä aat3elisia kun9inkaallisia

      olette niin pahoja ihmisiä, jotka ette ole antaneet minulle edes paikkaa missä nukkua
      ei teidän lasten tarvitse oppia mitäänj

      En tahdo niitä pentuja perus enkä lukioon

      t Saint Maria Salome
      Meillä ei ole mitään rakkautta
      kaikki on helvettiä

    • sieLUU

      se että on lukihäiriö viittaa että hänkin on vainottu aatelinen tai kuninkaallinen

    • Enkkua

      Jos teillä on tabletti, niin etsi Appseista pelejä jotka opettaa englantia. Vois myös lukea englanninkielisiä lehtiä, tai jos on kiinnostunut jostain aiheesta niin tulostamaan netistä artikkeli ja kääntäkää sitä suomeksi sanakirjan kanssa. Myös englanninkieliset tv ohjelmat.

    • sieLUU

      olen 48 vuotta kokenut toivottomuutta

      Porton maailma on toiminut
      Minulle ollut yleensä jokin kolo porton maailmasta huolimatta
      eilen olin teltassa, pääsin taloon kun en voinut olla

      Nyt joku toi uuden teltan, kun vanha hajosi

      he antaa minulle jonkin minimin??
      ( kun on lusikalla saanut ei voi kapustalla vaatia )
      Ismo Alanko ja Toni Wirtanen ovat ihan alhaisia
      He ei auta vaikka apua pyytäisi
      Ihmiset ei tiedä tätä
      He luulee heidän "sankarit" tähdfet ovat hyviä ihmisiä
      He ovat todella pahoja kun heitä menee tapaamaan
      Marko Saaresto sanoi häivy, en tahdo nähdä sua keikoillamme
      Ismo Alanko sanoi etsä voisi kunnioitta amua niin paljon että et tule ovelleni
      ( terve ihminen pitää siitä että hänestä ollaan kiinnostunut

      hänel on liika aihmisiä
      Ainakin pitäis pitää siitä että Saint maria Salome tulee ovelle

      ei ol eterve maailma muuten
      olen tosi väsynyt siihen
      Toni Wirtanen valui tuolilla alaspäin ja levitti jalkansa kun menin tapaamaan häntä
      Ihmisten kannattaisi tutustua idoleihinsa
      ? mutta ehkä he ovatsamanlaisia.. porton maailmassa porttojen kanssa

    • sieLUU

      Saint maria Salome tahtoisi autta alapsia!!!!

    • Neuvoton

      Aivan olen kiitollisuudesta sanaton! :), niin paljon ja aivan mahtavia neuvoja saimme....kävin osan vastauksista pojan kanssa läpi ja hän oli pelkkää hymyä eli selvästikkin sai jo tästä palautteen määrästä uskoa, että on paljon keinoja oppia kieltä hauskoillakin tavoilla koulussa oppimisen ohella......saada "enkusta" meille yhteinen harrastus ( koska kyseisen kielen päivitys ei minullekkaan ole pahitteeksi ;)...ihanaa kun on auttavaisia ihmisiä kuten te , kiitos kaunis vielä kerran :)....ps. pistän sitten "päivityksen" miten olemme edistyneet ja millä keinoin ;)...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe