Roundup ja herukkapensaat

herukat

Etsin tietoa herukkapensaiden/syötävien marjojen varoalueesta Roundup myrkytyksen suhteen.
Naapuri myrkyttää Roundupilla aidan vierestä jonka toisella puolella on herukkapensaani. Käytännössä matkaa naapurin myrkkyalueesta marjapensaisiin on n. ½ metriä. Olen nyt pohtinut pitääkö marjat jättää tänä käyttämättä koska naapuri ei lopeta myrkyttämistä (on jopa käynyt minun tontin rajalta joka ei ole edes lähellä hänen pihaa myrkyttämässä (siellä kasvaisi vadelmaa joka siis nyt myös pitää jättää käyttämättä).

15

2375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikkerperi

      Muistaakseni Roundupin varoaika on neljä viikkoa, etäisyydestä en tiedä. Vaan aika lähelle naapuri on myrkkyä levitellyt. Välissä on kuitenkin aita, toisaalta Roundup vaikuttaa myös juurien kautta. Taitaa ensi vuonna loppua tuo myrkyn käyttäminen.

    • kaputruskea

      Näet kyllä pensaistasi, jos ovat Rounduppia saaneet.

    • herukat

      Juu pensaat näyttää kyllä siltä, että olis kärsiny. Tosin voi olla joku muukin. Mutta lähinnä se, että niitä ei nyt uskalla syödä. Ja naapuri myrkyttää takuulla ensivuonna vielä hanakammin. Olen aikeissa laittaa pensaat pois ja istuttaa uudet toiselle puolelle tonttia, ettei pääse myrkyttelemään. Samaan aikaan pihalta hävisi myös siili joka on asustellut koko kesän täällä... lienee sekin myrkyttynyt siinä samalla?

    • herukat

      Ja siis myrkytti niitä rikkiksiä tässä muutama viikko sitten, siinä vaiheessa kun pensaassa oli jo marjoja.

      • tikkerperi

        Hullu naapuri sinulla. Istuta uudet marjapensaat. Jos olet aikeissa hävittää vanhat puskat, niin ehkä kannattaisi kokeilla siirtoa.


    • herukat

      Juu on se kyllä hullu!
      Pensaat on vanhoja ja tosi isoja. En tiedä voiko tai kannattaako niitä siirtää.
      Harmittaa kyllä kympillä kun on tosi paljon marjoja niissä. No mustarastas näyttää syövän niitä. Toivottovasti se ei myrkyty kanssa.

    • Voi, miten ajattelematonta - tekeeköhän noin ihan vaan kateuksissaan!?
      Jos pensaasi ovat hyvälaatuiset, niin tee muutamasta oksasta taivukkaat, jotka voit ensi keväänä istuttaa uuteen paikkaan.

    • herukat

      Ei se kateutta ole eikä ajattelemattomuutta, kiusaa tekee silkkaa ilkeyttään. On puuhannut muutakin kaikenlaista ikävää... no mutta se siitä tämä vaan nyt oli uusin keksintö kiusantekoon häneltä.
      Niitä taivukkaita voisi ajatella, kun on hyvät pensaat :) kiitos vinkistä!

    • 1Taija

      Kaivaisin itse maahan jonkun vesitiiviin eristyslevyn, jotta naapurin mönjät eivät leviä omalle puolelle aitaa. Rautakaupasta voisivat neuvoa, mikä kestää talven maassa ja on myrkytön. Oma arvaukseni on, että tukeva muoviliuskakin toimii. Herukoilla on yllättävän pieni juurialue!
      Jos naapurin ilkeily arveluttaa, siirtäisin kyllä ruoka- ja arvokasvit kauemmaksi tontin rajasta, mahdollisten kasvimyrkkysuihkeiden sivuleviämisalueiden ulottumattomiin. Voit kyllä syksymmällä yrittää jakaakin koko pensaan. Herukkapensailla on kokoonsa nähden pieni juurialue. Joku vuosi sitten ystäväni juurrutti onnistuneesti vesiastiassa vanhasta kotipihasta alkukesällä tuodun punaherukan oksan ja minä vastaavasti karviaisen oksan. Nyt ovat jo tuuheita pensaita.

      • herukat

        Kiitos vinkistä. Arvelen, että mikään vaahan kaivettava este ei ole riittävä, mahdollisesti tosiaan ruiskuttelee myös pensaan päälle tietenkin "vahingossa" jos siitä luokille joutuisi. Oli nimittäin käynyt myrkyttämässä mun tontin takaa villivadelmatkin, tuossa samalla kertaa.
        Mutta pensaan jakaminen voisi olla hyvä idea. Mustaherukat on melko vanhoja, mutta punaherukka on varsin pirteä ja satoisa joten taidan kokeilla sitä jakamista ja siirtämistä.
        Olen jo tehnyt suunnitelmaa syötävien siirtämisestä tontin toiselle laidalle. Hyviä ideoita tullut paljon tässä :) kiitos siitä kaikille.


      • Roundup

        Onko sinulla mahdollisuutta letkulla oma tonttisi siitä myrkytetystä rajasta. Runsas vesi heti myrkytyksen jälkeen laimentaa kyllä tehoa ja myrkyn vaikutusta


      • olloshuoleti
        Roundup kirjoitti:

        Onko sinulla mahdollisuutta letkulla oma tonttisi siitä myrkytetystä rajasta. Runsas vesi heti myrkytyksen jälkeen laimentaa kyllä tehoa ja myrkyn vaikutusta

        Ei se Roundup tai muukaan glyfosaattivalmiste tee mitään niille herukkapensaille, jos eivät saa sitä lehdilleen. Ja sen kyllä huomaa, jos glyfosaattia on mennyt niille lehdille, ne muuttavat melko heti väriään ja pienikin määrä tappaa ne pensaat. Pensaiden juuret eivät sitä glyfosaattia ime maasta, vaan glyfosaatin pitää tulla lehtien kautta sinne kasviin.
        Voihan sitä vettä tietty ruiskutella, mutta enempi auttaisi, kun keskustelisi naapurin kanssa niistä ruiskutuksista. Tuntuu aika erikoiselta, että naapuri ylipäätään ruiskuttaa niin lähellä pensaitasi glyfosaatilla.
        Käytän itse viljelijänä glyfosaattia pelloillani ja naapurustossa on puutarhoja, ei tulisi mieleenkään ruiskuttaa näin lähellä naapureiden puutarhoja. Omilla viljelyksilläni olen nähnyt varsin hyvin, että glyfosaatti ei kulkeudu juurikaan (ellei ole tuulikulkeumaa) kovinkaan paljoa ruiskutuksen ulkopuolelle, ainoastaan joitakin cm menee ylitse ruiskutusrajasta.
        Olen viljellyt hyvinkin arkoja kasveja pellossani, jolloin näen hyvin, että tyynellä säällä ruiskutettaessa ruiskutuksen teho on vain ruiskutetulla alueella. Oheisessa kuvassa on oma kasvimaani viljapellon vieressä ja olen ruiskuttanut VAIN viljapellon Sekator MCPA valmisteilla, viereinen kasvimaa ei ole kärsinyt ruiskutuksesta. https://aijaa.com/OdvfNP

        Onko naapurisi kenties joku harrastelija, vaiko oikea viljelijä? Jos viljelijä, niin hänen ympäristötuen ehdot kieltävät ruiskutukset noin lähellä marjapensaitasi, siinä pitää olla suojakaista!! Jos kyseessä viljelijä, ota yhteyttä kaupunkisi tai kuntasi maaseutuasiamieheen, muussa tapauksessa ympäristösihteeriin.


    • hjkkkkkk

      Aika ajattelematonta ,itse suljen ruiskun naapurin kohdalla ,ja tuulen pitää olla poispäin.
      Poliisiasia ,jos marjat pilalla.

      • herukat

        Ei se ajattelematonta tämän naapurin kohdalla ole, tahallaan on tehny. On tehny muutaki kiusaa kaiken aikaa jo pitkään. Ja poliisista pohdin, että varmaan selittäisi vaan et "vahingossa" osu naapurinki pensaat myrkyttään.. luulen, että olis turha vaiva..


    • eimyrkkyä

      Kasvit ottavat glysfosaaattia myös juurien kautta. Tuo 'vain lehtien kautta' on valmistajien kertomaa kaunista satua.
      Maaperässä myrkky muuttuu ties miksi vielä myrkyllisemmäksi aineeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe