8,5kk keskosvauva ei halua liikkua, ei istu tuetus

9898

Vauvan pyörii oman navan ympäri ja kierii. Häntä on pidetty lattialla pienestä lähtien ja virikkeitä on. Yritämme aktivoida häntä liikkumaan, mutta hän on mieluusti paikallaan tutkien jotain pientä "yksityiskohtaa". Ei haluakaan liikkua. 6kk:n iässä hän ryömi hetken aikaa. Sitten lopetti. Soitin asiasta (taantumisesta) neuvolaan ja neuvolassa sanoivat, etten saa liikaa painostaa mitä en ole kyllä tehnytkään. Sanoivat myös, että vauva saattaa unohtaa jonkun taidon toisen oppiessa. No, nyt ikää 8,5kk eikä edelleenkään liiku. Tiedän, että vauvat oppivat yksilöllisesti eikä saisi yleistää, mutta tietysti vanhempana minua hieman huolestuttaa.

Vauva ei myöskään istu edes tuetusti, selkä on ihan mutkalla. Eikä hänellä ole mielenkiintoakaan istua. Ns.seisottaminen ja pomputtaminen on hänestä mukavaa.

Vauva pitää usein myös kämmenpuoltaan lattiaa vasten ollessaan vatsallaan..Tämä on lääkärin mukaan "hänen oma juttunsa". Vauva on täysin terve, iloinen ja hyvinvoiva..mutta kyllä tämä "taantuminen" huolestuttaa. Onko muilla ollut vastaavaa? Tämä vauva on syntynyt keskosena n.kuukautta aiemmin. Hänen samanikäinen sisaruksensa on kehitykseltään täysin ikätasossaan. Aion ottaa asian puheeksi neuvolalääkärissä, mutta kaipailisinkin muilta omakohtaisia kokemuksia.

2

97

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hitaanäiti

Hei! Ihan pakko oli sinulle vastata kun olen itse tasan 3 vuotta sitten miettinyt samoja asioita, olin huolissani lapseni liikkumisesta.
      Lapseni siis ei ollut keskonen vaan syntyi viikolla 39.

Kääntyi vatsalleen jo 3 kk ikäisenä, mutta sitten ei tapahtunutkaan kuukausiin yhtään mitään motorisen kehityksen osalta. 4 kk neuvolassa saimme lähetteen fysioterapiaan ja siellä käytiin noin vuodenajan.
      Lapsi oli kuulemma lihaksiltaan löysä, mutta huolestumiseen ei ollut kuulemma aihetta, tarvitsi kuitenkin tukea liikkumiseen.

Noin 7 kk ikäisenä alkoi pyöriä navanympäri ja 8 kk alkoi liikkua kierien oikealle, oli vähän toispuoleinen muutenkin liikkeissään.
      Muistan olleeni hyvin ahdistunut tässä vaiheessa liikkumisesta, varsinkin kun muut vauvat olivat niin paljon edellä vaikka verrata ei saisi.
      Sitten 9 kk tapahtui ihme ja ryömiminen alkoi, sekin kyllä hidasta ja toispuoleista, mutta edistystä kuitenkin.
      10 kk oppi nousemaan itse istumaan. 11 kk oppi konttaamaan, silloin jo uskalsin huokaista, että ehkä se siitä.
      12 kk noustiin tukea vasten ylös ja 14 kk käveltiin tuen varassa, mutta selkeästi pelotti koko touhu. Sitten viimein ensimmäiset askeleet 16 kk ikäisenä, siitä meni viel 2 kk kun kävely oli ns varmaa.

Nyt lapsi 3 v, tosi reipas liikkumaan. Ehkä hieman kömpelömpi kun keskiverto 3 v, mutta hyvin on ottanut kehityksessä kiinni kuitenkin.
      Voi olla että esim luistelun oppiminen on hankalaa, mutta toisaalta oppi tänä kesänä nopeasti pyöräilemään. Toiset vain tarvitsee enemmän harjoittelua ja "tuuppimista" eteenpäin kuin toiset.

• 9898

Kiitos positiivisesta vastauksestasi :) ja hienoa, että teillä on mennyt kaikki hyvin. ehkä se vaan vaatii aikaa ja tämä vauva kun on kovin sirorakenteinen, niin en tiedä vaikuttaako sekin asiaan. Hänellä on öljylisä käytössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      528
      2000
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      383
      1633
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1452
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1378
    5. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      118
      1047
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      56
      1032
    7. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1006
    8. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      803
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      801
    10. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      11
      784
    Aihe