Palkkatukeen oikeutettu?

Semmosta seikkaa, että olen tässä ollut työttömänä parit vuodet. Tosin kesäkuussa olin viisi päivää puhelinmyyjänä, mutta en tienannut kuin 70 euroa brutto, joten lopetin. En saanut karenssia.

Tällä viikolla te-toimistosta soiteltiin. Nuori uusi virkailija sanoi, että minulla ei ole oikeutta palkkatukeen, koska olen työmarkkinatuella. Olin ihmeissäni, koska kesäkuussa tipahdin ansiosidonnaisilta päivärahoilta ja minulle oli siihen saakka sanottu, että minulla ei ole oikeutta palkkatukeen, koska olen ansiosidonnaisella. Nyt tämä nuori herra väitti, että palkkatukeen ovat oikeutettuja vain ansiosidonnaisella päivärahalla tai kelan päivärahalla olevat. Finlexistä olin lukevinani, että asia ei ole niin kuin se nuori herra väitti. Pitäisi vissiin aina tallentaa puhelut palvelun laadun parantamiseksi?

10

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuukka1966

      "Tosin kesäkuussa olin viisi päivää puhelinmyyjänä, mutta en tienannut kuin 70 euroa brutto, joten lopetin. En saanut karenssia. " Mistä syystä karenssia ei tullut? Loppuiko hommat koeajalla firman vaatimuksesta kun myyntiä ei tullut?

      • Eikä kun karenssia ei tullut olemattoman pienten tulojen takia. Itse otin loparit. Selvityspyyntö käsiteltiin kolmessa ja puolessa viikossa. Oletko sinä kuullut, että joku olisi saanut karenssin noin vähillä tuloilla työn lopettaessaan?

        Mutta tässä lähinnä ihmettelen tuota palkkatukioikeuden puutosta.


      • Soitin Työlinjalle ja kysyin sieltä, pitääkö palkkatukea saadakseen olla ansiosidonnaisella vai työmarkkinatuella. Sieltä vastannut ihminen sanoi, että palkkatukiasioista pitäisi kysyä te-toimistolta. Kun kerroin että epäilen saaneeni vääränlaista tietoa, työlinjan ihminen muisteli, että palkkatuki on harkinnanvaraista ja että alkavat olla lopussa ne tukirahat. Hän alkoi lukea minulle jotain työhallinnon ohjetta, mutta kysyin siinä vaiheessa, keneltä voin kysyä tätä asiaa, kun epäilen te-toimiston jomman kumman virkailijan puhuneen perättömiä. Hän sanoi, että soita ely-keskukseen. Soitin sinne ja odotan nyt, jotta sieltä virkailija joutaisi vastaamaan jättämääni soittopyyntöön.

        Työlinjan ihmisen kanssa jutellessa muuten selvisi, että te-toimiston virkailijoitten kanssa käydyistä puheluista tallennetaan ne sinne soitetut puhelut. Sen sijaan jos te-toimistosta joku soittaa, ei niitä puheluja tallenneta. Niinpä jos haluaa saada sellaista tietoa, johon voi jälkeenpäin vedota kannattaa aina itse soittaa te-toimistoon, siis ei jättää soittopyyntöjä, kuten minä äsken tein kun yritin tavoittaa sitä ely-keskuksen ihmistä. Pitää varmaan alkaa viritellä nauhuria valmiiksi että voi tallentaa sen puhelun kaiuttimen kautta.


    • Palkkatukeen ei ainakaan laissa ole mitään eroa minkä tuen varassa on, työttömyyden kesto vaikuttaa tuen määrään. Tosin tE-keskukset käyttää laittomasti kuntien ja joidenkin järjestöjen ketjutetuille ja ei toistaiseksi voimassa oleviin huijaus työpaikkoihin suurimman osan määrärahasta. tuen tarkoitushan on edistää pysyvää työllistymistä, mutta nämä kuntien ja järjestöjen humpuuki paikat on määräaikaisia ja tehtävänä työtehtävät joita ei alalla arvosteta, joten sellaista osaamista ei kerry joka parantaisi työllistymistä jatkossa. joten elokuussa on ihan sama millä päivärahalla on, sillä rahat on jo väärinkäytetty tältä vuodelta ja TE-keskus on taitavasti paloitellut huijauksen osiin, ettei kukaan koskaan ole vastuussa yhtään mistään. ja jos tiukka paikka tulee niin ainahan he voivat päätyä tulokseen että työtön on syyllinen.

      Nyt on syytä kirjoitella työministerille, ei sitten selitele, ettei tiennyt.

      • No, sain jotenkin selvyyttä siihen asiaani. Ely-keskuksen ihminen oli samaa mieltä kuin ninel, että ei vaikuta millä tuella on. Sen sijaan tarveharkintaa käyttävät. Olisi minun pitänyt jo keväällä kovemmalla äänellä kysellä niitä töitä. Sillä te-toimiston ihminen sanoi, että rahat on vähissä nyt. Lisäksi sanoi, että minä olen muka sotkenut asiat, kun kyselin velvoitetyöllistämisestä. Kyselin kyllä mahdollisuudesta päästä kunnalle, jonka tämä te-toimiston ihminen ilmeisesti tulkitsi kysymykseksi velvoitetyöllistämisestä.

        Minä sanoin lopulta, että haluan päästä vaikka kuntouttavaan työtoimintaan, että saisin jonkun euron ylimääräistä suolarahaa. Lupasi kertoa hyvää viestiä eteenpäin. Niin ja asia on hänenkin mielestään niin, että sitten kun on ollut työmarkkinatuella 300 päivää niin voisi katsoa jotain palkkatukityötä. Se menee sitten ensi syksyyn ja silloinhan on taas määrärahat lopussa. Mutta ainahan voi lotota.


      • tuukka1966

        Mukava kuulla että halutaan akvioitua ja työllistyä. Mutta perus byrkoratia iskee kasvoille. Työllistämismäärärahat on loppu kai valtakunnasta ja vaikka niitä olisi niin aiemmin mainittu "tarveharkinta" on. Tukirahat saattaa olla korvamerkittyjä ja esim. nuoria suositaan. Jos olet vaikka 45-55v ikäinen niin voipi olla että et saa palkkatukea vaikka työpaikka edistäisi työllistymistä.


    • kekkonenhiihtää
    • Papupappa

      Itse sain helsingissä samaa tietoa ettei palkkatukeen ole rahoja.

      • tuukka1966

        Tuntuu hieman hassulta tilanne. Eikö meillä ole viisaita päättäjiä jotka laittavat lisäbudjettirahoitusta kehiin? Ei. Työllisyyden hoito ei ilmeisesti ole haliituksen kärkihankkeita.


      • hinkuintia
        tuukka1966 kirjoitti:

        Tuntuu hieman hassulta tilanne. Eikö meillä ole viisaita päättäjiä jotka laittavat lisäbudjettirahoitusta kehiin? Ei. Työllisyyden hoito ei ilmeisesti ole haliituksen kärkihankkeita.

        Kärkihanke on pakolaiset ja Kreikka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe