Käytännön ero 10 ja 12mm putken välillä

Kotiputkari

Putkari on laittanut ammeen hanakulmarasian kiinni ja siinä on nyt valmiina 10mm putkelle lähtö (puserrusliitintä varten).

Onko vedentulon kannalta (lue: ammeen täyttymisen keston) kannalta merkitystä onko siinä 10 vai 12mm kupariputki välissä ennen sekoittajaa? Kannattaako minun siis vaihtaa hanakulmarasiassa kiinni olevaa lähtä suuremmaksi sen toivossa että ammeen täyttyminen nopeutuisi?

Vedentulo talossa ei muutenkaan ole kovin kaksinen (n. 10-11 l/min) perushanasta. Myös paine tuntuu melko pieneltä.

14

3535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hana_pullonkaulana

Ammeen hanasta pitäisi perinteisten mitoitussääntöjen mukaan tulla 0,3 l/s, mihin nähden 10 mm putket ovat aika ahtaat. Tästä huolimatta epäilen, että pahin pullonkaula on se hana. Normaalin hanan mitoitusvirtaama on 0,2 l/s ja nykyään nämä on jo suunniteltu niin, ettei niistä kovemmallakaan paineella enempää irtoa.

• Kotiputkari

Kiitos vastauksesta! Hana on "HANSGROHE AMME- JA SUIHKUHANA 13118 ECOSTAT COMFORT". Tarkempia lukuja virtauksista sen osalta en tiedä. Olen tosin poistanut sieltä jonkinnäköisen rajoittimen heti kylmävesiliitännän nukkasuotimen jälkeen (muovinen holkki joka pienentää aukkoa liitännässä).

Käytännössä siis tilanne voi olla se että vaihtamalla isommat putket tilanne ei edes parane jos hana toimii rajoittimena?

Paineet talossa on muutenkin hyvin huonot, onko sillä merkitystä? Lähinnä mietin että kun paineet on jokatapauksessa heikot niin voiko olla myös niin että vaikka vaihtaisin 12mm putken niin tilanne ei muutu, vaan jo 10mm putki "riittää" päästämään läpi nykyisellä paineella/virtaamalla tulevan veden?

• asdasdadawrqwe
        Kotiputkari kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Hana on "HANSGROHE AMME- JA SUIHKUHANA 13118 ECOSTAT COMFORT". Tarkempia lukuja virtauksista sen osalta en tiedä. Olen tosin poistanut sieltä jonkinnäköisen rajoittimen heti kylmävesiliitännän nukkasuotimen jälkeen (muovinen holkki joka pienentää aukkoa liitännässä).

Käytännössä siis tilanne voi olla se että vaihtamalla isommat putket tilanne ei edes parane jos hana toimii rajoittimena?

Paineet talossa on muutenkin hyvin huonot, onko sillä merkitystä? Lähinnä mietin että kun paineet on jokatapauksessa heikot niin voiko olla myös niin että vaikka vaihtaisin 12mm putken niin tilanne ei muutu, vaan jo 10mm putki "riittää" päästämään läpi nykyisellä paineella/virtaamalla tulevan veden?

kannattaisiko sitä painetta nostaa? jos oma vesilaitos niin eihän se ole kovin vaikeaa. jos kunnallinen vesijohto niin kuntaan yhteyttä.

• wsdefde

Hanakulmarasia 10mm lähdöllä?

• käytännön.ero

Käytännön ero 10 ja 12mm putkien välillä on 2mm ero putken halkaisijassa. 12mm on halkaisijaltaan 2mm 10mm putkea suurempi.

• pöivän_pähkinä_sulle

Käytännön ero on 10 vs. 8 mm...

Sopii miettiä, miksi

• toinen_pähkinä
        pöivän_pähkinä_sulle kirjoitti:

Käytännön ero on 10 vs. 8 mm...

Sopii miettiä, miksi

Ei kyllä se on 8mm vs. 6mm. Sopii miettiä, miksi.

• matikkaa_Osaava
        toinen_pähkinä kirjoitti:

Ei kyllä se on 8mm vs. 6mm. Sopii miettiä, miksi.

Ei ole sekään.

12mm putken pinta-ala on 1,44 kertainen verrattuna 10mm putkeen.
        10mm putken pinta-ala on 1,56 kertainen verrattuna 8mm putkeen.
        8mm putken pinta-ala on 1,78 kertainen verrattuna 6mm putkeen.

• HöH-HöH
        matikkaa_Osaava kirjoitti:

Ei ole sekään.

12mm putken pinta-ala on 1,44 kertainen verrattuna 10mm putkeen.
        10mm putken pinta-ala on 1,56 kertainen verrattuna 8mm putkeen.
        8mm putken pinta-ala on 1,78 kertainen verrattuna 6mm putkeen.

Matemaatikkona otat kai myös huomioon kuparin paksuuden?

• apumatikisti
        HöH-HöH kirjoitti:

Matemaatikkona otat kai myös huomioon kuparin paksuuden?

Jos reikä on 10 mm niin putken paksuudella ei ole mitään väliä. Sama muilla reiän halkaisijoilla.

• päivän_pähkinä_sulle
        apumatikisti kirjoitti:

Jos reikä on 10 mm niin putken paksuudella ei ole mitään väliä. Sama muilla reiän halkaisijoilla.

Putki pitää aika huonosti vettä, jos reijän paksuus on ulkomittaa suurempi.

Kupariputkien mitat ovat ulkomittoja.

• kuparistus

• annaollajaelää

Tuskin pari milliä mitään vaikuttaa eli anna olla - jos vedenpaine on muutenkin heikkoa niin vaihtamalla tuskin paranee.

• väärinpaskottu

Suosittelen laittamaan 63 millistä putkea tilalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe