"Taivaslaulu" Oulun kaupunginteatterissa

MäLehdenLuin

"Oulun kaupunginteatterissa ja Tampereen Työväenteatterissa nähdään vanhoillislestadiolaisen pariskunnan rakkaustarina , T a i v a s l a u l u. Oululaisen Pauliina Rauhalan menestysromaanista on tulossa näytelmänä syksyn tapaus.

Oulun kaupunginteatterissa sen lipuista on myyty jo 40 prosenttia. Ensi-ilta on 12. syyskuuta, kahta viikkoa myöhemmin kuin Tampereella.

Oulussa Taivaslaulun ohjaa Heta Haanpää, Tampereella Heidi Räsänen. Dramatisoinnista vastaa molemmissa Seija Holma.

""Minä olen tosin vähän oulustanut tekstiä"", Haanpää sanoo ja nauraa. Hän puhuu synergiaeduista mutta muistuttaa, että esityspaikka vaikuttaa toteutukseen.

""Luulen, että tämän näytelmän tekeminen olisi erilaista Tampereella. Oulussa se on ikään kuin kotikentällään.""

Pohjois-Pohjanmaa on vahvaa lestadiolaisaluetta. Haanpää kertoo, että vaikka lestadiolaisuus on kaikille oululaisille tavalla tai toisella tuttua, näytelmän työryhmä lähestyi aihetta varovasti tutustellen.

""Suviseuroissakin käytiin.""

Haanpää sai ongittua Rauhalalta muutaman romaanin ulkopuolelle jääneen kohtauksen mukaan näytelmään. Rauhala on auttanut teatterilaisia pyydettäessä, mutta sallinut heille muuten työrauhan.

""Luulen, että lopputulos jännittää Pauliinaa yhtä paljon kuin meitäkin", Haanpää sanoo.

(Lehtileike 13.8.2015)

20

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.R

      Tuo on varmaan mielenkiintoinen esitys. Täytyy melkein mennä katsomaan, vaikka en olekaan mikään varsinainen teatteri-ihminen.

      • Melkeinkös

        Miten "melkein mennään katsomaan"? Käännyt ovelta pois?


    • stop.hyssyttelylle

      Eikö tämä Taivaslaulu ole lestadiolaiskriittiseen sävyyn kirjoitettu kirja, mutta ilmeisesti teatteriversioon ollaan lähdetty hyssyttelemään tätä Oulun suurta ongelmaa, ainakin tästä kommentista päätellen: "Haanpää kertoo, että vaikka lestadiolaisuus on kaikille oululaisille tavalla tai toisella tuttua, näytelmän työryhmä lähestyi aihetta varovasti tutustellen"

      Outoa, että teatterin tekijät lähtevät mielistelemään vanhoillislestadiolaisia, vaikka vanhoillislestadiolaiset ovat julistaneet teatterin synniksi, eikä siten varmaan teatterin tekijätkään ole vanhoillislestadiolaisten keskuudessa kovin suuressa huudossa.
      https://freepathways.wordpress.com/2010/01/12/miksi-teatteri-on-syntia/

      • Jahavetti

        Varmaankin pitänyt lähestyä aihetta varovasti kun lastennussintaa ei voi näyttää esityksessä. Pitänee käydä katsomassa.


      • noin.se.on
        Jahavetti kirjoitti:

        Varmaankin pitänyt lähestyä aihetta varovasti kun lastennussintaa ei voi näyttää esityksessä. Pitänee käydä katsomassa.

        Jahavetti puhuu vähän mutta asiaa.


    • näin.minä.uskon

      Siinä näytelmässä varmaankin nussitaan aamusta iltaan ja illasta aamuun.

      • Jännittäjä

        Saapa nähdä tuleeko samanlainen menestys kuin oli Jerusalemin tansseilla, pohjautui Vanhoillisuuden harha-askeleeseen korpelalaisuuteen.


    • Circca
    • Tippalinssi

      Yli puolet näytösten lipuista täällä Oulussa on varattu. Ilmeisesti kiinnostaa ns. epäuskoisia, sillä oikea uskovainenhan ei teatterissa istu.

      • Vl-puhujaveli

        Veli puhuu asiaa.

        Me ainoat oikeat uskovaiset eli vanhoillislestadiolaiset emme mene katsomaan, kun epäuskoiset näyttelevät meidän lasten raiskauksia.


      • Helvetin-synnytyskoneet

        Lestat on sosiaalipummeja!!


      • Vl-puhujaveli kirjoitti:

        Veli puhuu asiaa.

        Me ainoat oikeat uskovaiset eli vanhoillislestadiolaiset emme mene katsomaan, kun epäuskoiset näyttelevät meidän lasten raiskauksia.

        käytä kortsua ja raiskauksesta voi nauttia :D


      • Anonyymi

        TEATTERI ON SYNTIÄ JA TURHA MENOERÄ KAAPUNNILLE!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TEATTERI ON SYNTIÄ JA TURHA MENOERÄ KAAPUNNILLE!

        Minullekin sanoi isä että vai teatteriin.. Sekin ahdisti kun pappi kysyi seurojen päätteeksi oletko sinä uskomassa. En viitsinyt valehdella ja olin hiljaa johon pappi tuumasi jotenkin että helvettiin menet jos et usko tai tee parannusta. Uskon mie Jumalaan omalla heikolla tavallani


      • taivaanvuohiko

        Mitä on etniset lestat?


      • Anonyymi
        taivaanvuohiko kirjoitti:

        Mitä on etniset lestat?

        samoja p*skapäitä kuin muutkin lestapir*t!


    • KultaJaska777

      En ole koskaan uskaltanut Oulun kaupunginteatteriiin, kun pelkään, että lentää taas paskaa katsojien päälle. Jotenkin se maine jäi pysyväksi.

      • Anonyymi

        lentäähän sulla paskat päin naamaasi kotonasikin
        kun pentuetta on niin paljon ja väsynyt äippä (loppuunnussittu)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lentäähän sulla paskat päin naamaasi kotonasikin
        kun pentuetta on niin paljon ja väsynyt äippä (loppuunnussittu)

        ILOLAA ILOLAA LAA LAA LAA LAA LAA LAA !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      194
      1987
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      64
      1386
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1135
    4. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      63
      1053
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      152
      1016
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      84
      966
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      83
      827
    8. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      818
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      749
    10. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      62
      744
    Aihe