Joulu 2015 Gambiaan reissuseuraa...

opastettuaretkeä

Olen itsekseni lähdössä Gambiaan. Tarkemmin Senegambian alueelle viikoksi Joulun jälkeen (25.12.-).
Olen aiemmin ollut 2 kertaa Gambiassa. Minulla on paikallinen luotto-opas, joka toteuttaa sovitut retket.
Aiemmin olemme tehneet niin, että s-postitse on sovittu pääpiirtein reissut. Ollaan tavattu 1. kertaa lentokentällä tai perillä kohteessa suomiporukalla. Kun pääpiirtein halutut reissut on sovittuna, niin opas tavataan jonkun reissulaisen hotellin respassa, jolloin sovitaan retkien yksityiskohdat.
Nyt, kun olen yksin liikkeellä, niin olisi tarkoitus kerätä sopiva porukka toteuttamaan retket. Kustannukset ovat sitä halvemmat, mitä enemmän osallistujia on.
Esimerkkejä retkistä:
Kaupunkikierros; Pääkaupunki Banjul, jossa lounas. Krokotiilipuisto. Apinapuisto. Albert Market. Hinta n 20e (sis, kuljetukset,oppaan,lounaan).
Löhöpäivä; Paradise Beach (kokopäivä/puolipäivä). Omakustanteinen lounas rannalla. Shopping Center. Hinta n 10e/hlö. Rannalle matkaa n 40km.
Safari; Käynti Senegalin luonnonsuojelualueella. Lounas sis hintaan juomat lauttaliput. Auton vaihto rajalla. Opas n 40e, bensat. Aika n 0530-1830.
Kaikki hinnat ovat suuntaa antavia ja tarkentuvat keskustellessa oppaan kanssa. Hinta riippuu osallistujien määrästä. Soveltuva hlömäärä 3-6 hlöä (vaikuttaa siihen minkä kokoinen auto tulee käyttöön).
Laittakaapa viestiä, mikäli kiinnostaa retket paikallisen oppaan kanssa. Opas puhuu vain englantia. Tulkki löytyy, mikäli tarvitaan :)

21

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bakau

      Ja sit se tulee vaatimaan vielä bensat päälle, yleensä...

      • opastettyaretkeä

        Bensat on noissa hinnoissa mukana, ellei ole erikseen mainittu.
        Reissuseura voidaan noutaa myös Kotun (esim Bakotu,Combo, Bungalow beach hotel) ja Cape Pointin (African Village, Cape point) alueelta matkaan.


    • Auringonpalvoja2

      kiitos noista retkivinkeistä :) olemme lähdössä gambiaan tammikuussa kahdeksi viikoksi ja kaikki antamasi retkivinkit kuulostivat todella mielenkiintoisilta. Täytyypä sitten itsekin hankkia paikallinen opas niin saa reissusta paljon irti.

      • opastettuaretkeä

        Minulla on antaa hyvän oppaan tiedot, jos haluatte käyttää. On toiminut monien suomalaisten oppaanna. Itse käyttänyt 2 eri reissulla ja todella tyytyväinen olen ollut toimintaan.


    • bakau

      Mekin lähdemme 25.12. Paradise beach ainoa noista, jossa en ole käynyt, mutta meitä niin monta, että tolla 10eurolla saan taksin koko sakille. Muuten käytän vain paku-busseja, kun maksavat sen 7-8dalasia/reissu. Katukeittiöistä syömme, kun maksavat 25dalasia iso annos ja on hyvää. Raahaan 100kg krokseja, vaatteita ym.joita henk.koht.jaan slummissa. Niin se aika kuluu mukavasti. Krokopuiston ainoa nähtävyys on liaanit ja jättipuut.

      • mustbetoo

        Mmm...meitä lähdössä vain 2 matkaan. Itse käytän jonkin verran enemmän rahaa reissullani. Syön hyvin kunnon ravintoloissa (on halpaa), jätän normitipit,jos palvelu ja ruoka on hyvää.
        Käytän turistitaxia (halpa).
        Onhan ne slummitkin nähtävyys sinänsä, jos sellaisissa tykkää käydä.
        Me viedään useita vanhoja (1-3v) matkapuhelimia sinne lahjoitettavaksi tutuille. Rätit ja lumput jätän kotimaassa vaatekeräykseen.


      • bakau

        Käyppä katsomassa serekundan rättimarkkinat, joissa MYYDÄÄN niitä vaatekeräykseen tulleita vaatteita. Kyllä meillä on niin hyvää ja laadukasta lastenvaatetta ja kenkää ja kestovaippaa, että niitä on ilo viiä tarvitsijoille. Rättejä ja lumppuja en laita edes keräykseen, kun ne ei sinne kuulu . Käytämme myös normi-ravintoloita päivittäin. Syömme nimittäin 2-3 kertaa päivässä ulkona, plus aamupala hotellilla. Puhelimia on myös tullut vietyä useamman kerran, useita, kunnes alkoi vaatimustaso nousta, eli nyt en vie. Vielä pari vuotta kelpasi ihan peruskännykät, nyt kyselivät viimesimpien trendien perään. Jäävät siis ilman niitä laitteita. 50kg on jo pakattu viemisiä. Kolmessa viikossa kerkee niin kierrellä paikkoja, ottaa aurinkoo, uida ja jakaa vaatteita ja leluja ympäriinsä.


      • eiratteja

        Niin nopeasti saa Cheap Charkien mainee, kun jotkut vievät halpoja rikkinäisiä vaatteitaan. Edes räreiksi eivät täällä kelpaisi.
        Sama juttu,kun yritetään nuukailla ja tinkiä joka asiasta ja ravintoloissa ei jätetä tippiä.
        Kyllä kotimaassa pitäisi risat vaatteet laittaa räteiksi tai kierrätykseen eikä raahata niitä mihinkään muualle.


      • keksakeuruulta
        mustbetoo kirjoitti:

        Mmm...meitä lähdössä vain 2 matkaan. Itse käytän jonkin verran enemmän rahaa reissullani. Syön hyvin kunnon ravintoloissa (on halpaa), jätän normitipit,jos palvelu ja ruoka on hyvää.
        Käytän turistitaxia (halpa).
        Onhan ne slummitkin nähtävyys sinänsä, jos sellaisissa tykkää käydä.
        Me viedään useita vanhoja (1-3v) matkapuhelimia sinne lahjoitettavaksi tutuille. Rätit ja lumput jätän kotimaassa vaatekeräykseen.

        Minulla oli mukana kolme kännykkää ja Banjulissa tuli äijä ja sanoi, että vain kaksi on sallittu, kolmannesta olisi pitänyt maksaa. Minäpä mieluummin rikoin sen äijän nähden kuin että olisin maksanut vanhasta puhelimesta enemmän kuin se oli aikoinaan maksanut itselleni. Ei kommentoinut asiaa muuten kuin sanomalla okay.
        Ensimmäinen kerta kun tällaista tapahtui, toukokuussa tänä vuonna.


      • Gamcell

        Mikäs äijä sellanen oli? Lentokentälläkö? Mulla on aina ollut 8-12 kännykkää, parina vuonna maksoin etukäteen tullia niistä 20 euron verran etukäteen paikallisen avustuksella, mutta muutaman vuoden olen mennyt vaan, viimeksi myös toukokuussa eikä kukaan kysy tai pyydä yhtään mitään.


    • bakau

      Se äijä ois ottanu varmaan itelleen sen kännyn, hyvä, kun rikoit. Mä en laittas rikkinäisiä vaatteita ku roskiin. Kaikki on priimaa, mitä sinne viedään, ja viedään siks ku nurkat notkuu vaatteita, niin omua ku lahjotuksiakin, joita antavat sinne. Kuten myös tuliteriä, käyttämättömiä sandaaleja. Kukaan sinne nuukaileen ole menossakaan

    • katopeiliin

      On myös sellaisia matkaajia, jotka säästää vuosia yhtä reissua varten. Kaikilla suomalaisilla ei ole varaa elää herroiks, ees gambiassa. Mulle kelpaa lahjotusvaatteet. Ihmettelisin kuka dissaa niien viemistä niille, joille ne varsinkin kelpaa. Ihme höpöttäjiä täällä.

      • rikkaaaataa

        Itse viime vuonna maassa käyneenä katselin mm paikallisten pukeutumista. ihan hyvät vaatteet olivat kaikilla näkemillämme paikallisilla. Turha sinne on mitään secondhandkirppisvaatekeräys-riepuja viedä.
        Rahaa he lähinnä olvat pyytämässä.
        Enemmän kannustaisin liikkumaan paikallisilla takseilla/muilla kyydeillä. Ruokailemaan paikallisissa kuppiloissa ja ostamaan tuliaiset paikallisilta. Tällöin raha jää maahan eikä kulkeudy monikansallisille firmoille.
        Gambia on köyhä kehitysmaa ja jopa sossun tuella elvä ulkomaalainen on siellä rikas.


    • envyispathetic

      Juuri niitä converseja ja vanseja ja nikee ja adidasta sinne on lähdössäkin. Ja paljon rahaa syötetään siihen maahan, satoja euroja. Ja muovikassillinen hammastahnaa ja harjoja ja paikanpäältä ostetaan satoja kiloja riisiä jaettvaks pienemmissä erissä, ettei kukaan mene riisiäsäkkiä palauttamaan saadakseen rahat siitä esim.pössyihin. Takseilla ei ajella siitä syystä ku mukavami fiilis ajaa pakettibusseilla, tuktukeilla ja aasin lavalla.

    • höhlät

      Kannattaisi ehkä lukea kysymys ennenkuin alkaa vastailemaan.

      • buahahhhahhhaaa

        Eihän ne paikalliset pukeutus hyvin, jos ei sinne niille hyviä vaatteita vietäs. Rahaa nille ku antaa ni hetken päästä ovat käännissä tai pilvessä, se nähty useita kertoja. Ja kerran ku annat rahaa ni käsi on koko ajan ojossa ja summat ei enää riitä. Jos maassa asutaan kuukaus, ni kai se meidän raha sinne menee. Ei aateltu suomesta ottaa ruokia mukaan ja liikkumistakin siellä harrastetaan. Naurettavia suomiurpoja täällä naukumassa. Liikkukaa hotellia pisemmälle, esim.vaikka maaseudulle ni näätte, pukeutuuko kaikki gambialiset hyvin. Tai jääkää vaikka suomeen hapannaamaileen.


      • opastettuaretkeä

        Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni.
        Edelleen. Reissuun mahtuu.
        Opas on valmiina toteuttamaan retken/t 26.12. alkaen sinä päivänä, mikä sovitaan.
        Yritetään pysyä aiheessa.


    • Chrsuli

      Hei! Olemme lähdössä kumppanini kanssa myös 25.12 Gambiaan ja olisimme kiinnostuneita retkistä.
      Sulla varmaan jo löytynyt retkiseuraa, kun aikaa jo ilmoituksesi laittamisesta mennyt, mutta kiinnostuneita oltaisiin :)

    • Jippulaiset

      Senegaliin tarvitaan kansainvälinen keltainen rokotustodistus kirjanen. Sen saapi terveyskeskuksista....

    • Susijukkanen

      omatoimiloma on paras vaihtoehto lomalle! 2 vk omassa 3mh:n talossa 3-6henk n. 850€/henk. Jos ostaa liput ajoissa selkeästi halvempikin. Olen itse viettänyt 2 yötä eka reissulla hotellissa, muu aika omilla majoituksilla. Matkailu antoisampaa paikallisten seurassa. Varkaita ja huijareita on niin kuin muissakin lomakohteissa, mutta paljon vähemmän. Gambia on rankattu maailman 2 turvallisimman turistikohteen joukkoon. Päivä tai kaks menee katsellessa ja sitten oppii maan tavat. Valmistautukaa kättelemään ihmisiä!

    • Karhulalaine

      Safari kyllä kiinnostaisi..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe