Velkojen päästäminen ulosottoon.

Kadonnut_ilo

Hei,
Itse olen ongelmani aiheuttanut, eli moraalisaarnoja en kaipaa, vaan neuvoja.
Elämääni on sotkenut pidempiaikainen masennus, jota en ole ymmärtänyt, ja joka on poikinut vuosien varrella myös ostomaniaa.


Eronnut olen 8 vuotta sitten, ja yhden ihmisen palkalla olen asiat saanut sotkettua.
Vuosia olen näiden asioiden kanssa kamppaillut...nyt kaipaan vaan neuvoja.
Ikää on 54 vuotta, ja työelämää takana 34 vuotta, ja työni on henkisesti erittäin rankkaa, mikä osaltaan on varmasti ongelmia aiheuttanut.


Minulla on asunto, jonka arvo on suunnilleen sama kun siitä oleva laina, eikä sitä edes kukaan ostaisi, koska asun alueella, jossa kauppa ei todellakaan käy, ja putkiremontti tulossa 10 vuoden sisään, jonka kustannus on puolet asunnon arvosta.
Asunnosta on velkaa 60 000€.
Eli asuntoa en saa myydyksi, enkä voisikaan, koska jossain on asuttava kahden teini-ikäisen kanssa.

Ongelma on viimeisen 10 vuoden aikana kasvaneet luottokortti- ja kulutusluottovelat. Niiden kokonais summa on noin 60 000 euroa.joku varmaan ihmettelee, miten tämä on edes mahdolista..

Se on :(. Tulot bruttona noin 45 000 euroa. Luottokortteja olen saanut, niitähän on helposti myönnetty vuosien varrella, kun ei ole maksuhäiriöitä.
Ongelmia on kasannut myös luottokortit, jotka on tappiin käytetty, ja lopetettu...mutta saman kortin tilalle on automaattisesti tullut uusi, jossa sama luottosumma uudelleen käytettävänä...
Velalla, kun maksat velkaa ,eikä suuntaa pysty muuttamaan, koska ei ole rahaa millä sitä muuttaa..
Takuusäätiötä en takausta saisi, koska velkani on liian iso.


Terveys alkaa paukkumaan, ja voi olla etten eläkeikään pysty työtäni tekemään, ja viimeistään silloin ollaan liemessä ,koska tulot putoavat.

Minulla on tämän johdosta suunnaton ahdistus, ja kysyisin miten tämä tulee etenemään..Yritän vetkuttaa aina kuukauden kerrallaan eteenpäin, mutta keinot alkavat jo olla vähissä..ja tulee päivä , jolloin en pysty maksamaan..

Asunnostani ei hyötyä ole, koska sen myynnistä ei mitään jää.
Omistan kuolinpesän osakkaana rivitalon puolikkaasta 1/3 , äitini ja kaksi sisarta muina omistajina.

Minulla on ihana miesystävä, ja toivoisin meneväni hänen kanssaa joskus naimisiin. Hän haluaisi auttaa minua vaikeuksieni kanssa, mutta se ei tule kysymykseen, koska en halua kaataa tätä sotkua hänen niskaansa.

Seuraavat kysymykset askarruttavat:
Ulosmitataanko minun osuus kuolinpesästä, ja jos, niin miten se tapahtuu?
Eikai äitini asuntoa laiteta minun takia myyntiin?

Äidilläni on sukanvarressa hieman rahaa, ei paljoa, mutta hän on sen itselleen säästänyt sairasmenoja varten, ja ei kai hänen tarvitsisi säästöjään käyttää, ja kenties lainaa ottaa sitä varten, että voisi minut maksaa asunnosta ulos ?
Sisaret eivät ole varakkaita, eivätkä voi myöskään minua ulos ostaa.

Toinen asia, jos menen naimisiin, eihän mieheni joudu minun ulosottoni takia maksumieheksi ?
Keskenäinen testamentti toki kannattaa tehdä,ettei minun rahavaikeuteni ulotu häneen.

84

2196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivoaon

      hei
      sinun osuus ulosmitataan, ja siitä seuraa muutakin vaikeutta. Ennen kun teet mitään muuta soita oman kunnan/kaupungin velkaneuvontaan ja kysy mikä on kohdallasi paras tapa.
      tiedän nämä asiat kokemuksesta eli soita heti huomenna velkaneuvontaan.
      ja olet hyvin onnekas ja tulet pärjäämään koska pystyt asiasta miesystäväsi kanssa puhumaan, tsemppiä

      • Elettyä-elämää

        Hyvät neuvot ovat nuo "toivoa on". Viimeiseen pilkkuun asti. Oikeasti. Pääset vielä naamat vastatusten ja papereiden kanssa velkaneuvojan kanssa juttusille. Siellä kaikki "lutviutuu".


    • Kadonnut_ilo

      Haluan vielä edelliseen lisätä hieman tuosta velkaantumisesta, eli summahan on suuri, mutta koostunut myös hyvin paljon siitä, etten yhtäkkiä eron tultua osannut suhteuttaa tuloja ,ja menoja..

      Yhden ihmisen palkka, ja kaksi lasta, eikä kumpikaan maksa elatusapua, koska lapset ovat viikko/viikko systeemillä.

      Miehellä oli uusi kumppani, itse taas yritin jatkaa elämistä yhden tuloilla kahden lapsen kanssa , ja ei siinä kauheasti tarvitse kuukaudessa yli varojensa elää, eli noin 800 euroa, niin vuosien varrella kasautuu melkoisen muhkea velka..

      Eli ei tämä velka pelkällä ostomanialla selity, vaan myöskin sillä, että olen halunnut säilyttää tietynlaisen elintason, vaikka ei olekkaan ollut siihen varaa :(.

      Muutaman vuoden päästä lapset lähtevät omilleen, ja oma rahallinen pärjäämiseni ei ole niin tärkeää, kunhan en läheisilleni aiheuta vaikeuksia.

      • tswkljrtu

        Täällä on fiksuja ihmisiä. Mm " Kadonnut ilo" . Oikeasti.


    • meilläonaikaa

      "sinun osuus ulosmitataan, ja siitä seuraa muutakin vaikeutta."
      -Tuskinpa. UO:n pirun hankalaa myydä kolmasosaa mistään kämpästä. Lisäksi jos aloittajan äiti asuu ko asunnossa, niin ei häntä siitä häädetä.

      Myöskään aloittajan oma asunto ei mene myyntiin, koska pankki ajaa UO:n edelle, eli pankki ottaa omansa ennen ulosottoa, ja tässä tapauksessa UO ei saisi mitään, eli jos asuntolainan lyhennykset on ok, niin mitään huolta "veneen alle" joutumisesta ei ole.

      Miehesi ei liity mitenkään sinun velkoihisi, ellei hänen nimeään papereista löydy, eli hän vastaa omista veloistaan ja sinä omistasi.

      Se ahdistus helpottaa kummasti, kun päästät kaikki ulosottoon asuntolainaa lukuunottamatta. Vouti nappaa kolmasosan nettotuloista ja siinä se.
      Tämänkin voit maksaa itse, eli edes palkanlaskija/työnantaja ei sitä tule tietämään.
      Toisaalta palkanlaskijoilla ei ole edes oikeutta ilmoitella ulosotossa olevien nimiä.

      Itse en yrittäisi kärvistellä enää hetkeäkään, jos tilanne olisi tuo, kuten sinulla, koska yhtälö on kokolailla mahdoton.

      Et kertonut, että montako niitä velkojia on, mutta se kannattaa kuitenkin hoitaa niin, että maksat pienimmät pois ja jätät suurimmat maksamatta. Näin siksi, että jokainen ulosottoon menevä velka kustantaa noin 200€ oikeudessa, ja sen lisäksi lyhennykset menee tasapuolisesti kaikille velkojille, eli maksat pahimmassa tapauksessa satasen velkaa ulosotossa kolme vuotta, ja se ei ole halpaa se.

      Pienet velat maksuun ja suuret ö-mappiin.

      Turha tällaisista asioista on yöuniaan menettää, kyllä se siitä iloksi muuttuu, usko pois :)

      • velallinen2

        Niin kauan kun pystyy rahalla ulosottoa maksamaan niin nii mene mitään myyntiin. Eli on tuloja joista voidaan ulosmitata tai maksaa muuten. Velkaneuvoja on hyvä aloitus kohti parempia aikoja.


    • Kadonnut_ilo

      Kiitos vastauksista :).

      Yksi paha rasti tässä vielä on, äitini on taannut minulle lainan, jota on vielä 3 vuotta maksettavana, en millään haluaisi häntä tässä liemeen saattaa, eli voinko jättää kaikki muut lainat ulosottoon, ja sitten kitkuttaen maksaa asuntolainaa ja tätä toista lainaa?

      Minulla menee työmatkoihinkin kuukaudessa noin 400 euroa, koska työni on pääkaupunkiseudulla, ja työmatka 100 km, mutta minulla ei ole mahdollisuutta lähemmäksi muuttaa, lapset vielä alaikäisiä, ja puolet ajasta minulla. Toinen syy asunto, jota ei myydyksi saa nykyisillä asuntomarkkinoilla, eikä järkeäkään sitä myydä, niin kauan , kun lapset eivät ole omillaan.

      Työpaikkani oli vuosia kotikaupungissani, mutta yhtäkkiä tuli säästöt ja työt säilyivät, mutta 100 kilometrin päähän lähtivät, ja tämä on osaltaan saanut velkojani leviämään vielä pahempaan jamaan. Tuota 400 euron työmatkakulua, kun ei ollut ikinä osannut ottaa.

      Jossain vaiheessa, kun lapset lähtevät ja mulla on luottotiedot menneet, ei mulla ole mahdollisuutta vuokra-asuntoon työpaikan läheltä, koska siihenhän vaikuttavat luottotiedot,, eikä varmaan mitään järkeäkään sinne muuttaa, koska työurani tuskin eläkeikään tulee kestämään.

      Se on selvä, että velat on maksettava, eli kestääkö ulosotto niinkauan , kun velat on kuitattu?
      Luotoissahan on yleensä ihan reilu korko, ja vaikka nyt työssä ollessa pystyisin velkaa lyhentämään, tulee kuoppa siinä vaiheessa kun joudun pois töistä, ehkä sairauden takia ja maksukyky heikkenee.. Eli sitten olen ikuisuuden velkaa jonnekin...? Niinkö se menee?
      Toki ymmärrän myös sen, että jos perin jotain se menee heti velkojen maksuun.
      En ole millään keinoilla luistamassa maksuista, mutta jotenkin elämään olisi saatava joku tolkku ja henkinen rauha ,ja se ettei enää lisää velkaannu!

      • Ensimmäiseksi velkaneuvojan puheille. Ei tuollainen 60 000 mikään maailman suurin summa ole, mutta velkasi on kaikki järjesteltävä uudestaan, ja siihen et itse pysty etkä täällä palstalla annettujen neuvojen avullakaan. Jos suinkin olisi mahdollista, että sisaresi voisivat ottaa lainan ja ostaa sinut ulos tuosta kuolinpesän asunnosta, niin se auttaisi asiaa jonkin verran. Velkaneuvojalla maksusi järjestellään uudestaan ja tehdään sellainen maksuohjelma, jota pystyt noudattamaan. Jos menet naimisiin, teette avioehdon, niin että kumpikin vastaa omista varoistaan ja veloistaa. Se nyt on hyvin yksinkertainen juttu. Sitten vain nuukaa elämää: vaatteet kirpparilta, kaikki ruoka kuin myös leipä valmistetaan itse. Ei viinaa, ei tupakkaa. Matkustaa voit, jos kaverisi maksaa matkalippusi... Sellaista se on, mutta kyllä siitä selviää. Tiukka itsekuri vain pitää olla.


    • 9-6

      "-Tuskinpa. UO:n pirun hankalaa myydä kolmasosaa mistään kämpästä. Lisäksi jos aloittajan äiti asuu ko asunnossa, niin ei häntä siitä häädetä."

      Tuo pätee jos äidillä on aviolesken hallintaoikeus. Se koskee asuntoa ja siihen kuuluvaa tavanomaista koti-irtaimistoa.

      Avoleskellä tuollaista suojaa ei ole vaikka hänelle olisi annettu hallintaoikeus testamentilla. UO voi panna käyntiin ensin perinnönjaon ja sen jälkeen äidin osalta yhteisomisuksen purkamisen. Siinä yleensä tarjotaan muille mahdollisuutta ostaa ulosotossa olevan osuus, mutta jos se ei onnistu niin sitten asunto myydään, ulosotossa olevan osuus ulosmitataan ja muut saavat osuutensa rahana.

    • Kadonnut_ilo

      Eli avio-oikeus suojaisi onneksi äitini asunnon..
      Löysin jonkin laskurin, minä mukaan voin laskea ulosottoon menevän osan..eli lohduton oli lukema, jos aijon töissä käydä 400 € kuussa työmatkoihin, ja asuntoni pitää,ei rahaa enää ruokaan jää, saatikka vakuutusmaksuihin , ja lasten tarpeisiin :(.
      Tuolla 400 joka mulla menisi työmatkoihin , olisi laskurin mukaan varmaan tarkoitus syödä...
      Eli olen suossa mistä ulospääsyä ei ole :(.

      • 9-6

        Varaa aika velkaneuvojalle ja selvitä mahdollisuutesi päästä velkajärjestelyyn. Silloin kyllä äitisi takaama laina lankeaa hänelle maksettavaksi, kuten muutkin lainat joilla on takaaja.


    • Kadonnut_ilo

      Tässä vaiheessa velkaneuvojalle en varaa aikaa..

      En halua läheisiäni, eli 80 vuotiasta äitiäni velostani vastaamaan.
      Ainoa mahdollisuus näyttänee olevan, että jollain konstlla selviän elämässäni 3 vuotta eteenpäin, jolloin en saata häntä vaikeuksiin.

      Olenhan jo 10 vuotta jotenkin päässyt kuukausi kerrallaan ettenpäin, joten jos vielä 3 vuotta..sitten äitini on vapaa, ja lapsenikin ovat täysi ikäisiä.

      Senjälkeen mitä minulle käy, sillä ei ole väliä, velat on yksin minun samoin lopputulos johon päädytään. Minulla on toistaiseksi hyvä parisuhde, mutta olen kertonut asiat rehellisesti, ja koska rakastan kumppaniani, ja hän on tilanteessa joka hänelle on outo vastuullisena rahankäyttäjänä.....Sanoin hänelle suurinpiirtein , että pakene....
      En tiedä kuinka sen asian kanssa käy?

      Semmoinenkin asia on käynyt mielessä, että olen erään yhdistyksen rahastonhoitaja, ja jos päädyn ulosottoon, olenko kelvoton hoitamaan kyseistä virkaa.
      Minulle ei ole koskaan ollut epäselvyyttä kyseisen yhdistyksen rahojen hoidosta, en hoida niitä kuin omiani , vaan olen todella tarkka siitä, miten ne on hoidettu...

      Miten ihmeessä elän voi sotkea näin älyttömästi????
      Sitä olen miettinyt.........

      • gdönvlvcmi

        Kuvitteletko, että se velkaneuvoja on jonkinlainen ulosottoviranomainen, joka määrää äitisi veneen alle??? Siksikö et halua hänen apuaan?
        Velkaneuvonta on samanlainen paikka kuin äitiysneuvola äideille tai Marttojen kotitalousneuvontapiste uusavuttomille: siellä kerrotaan puolueettomasti tietoja ja ratkaisuvaihtoehtoja tilaanteen selvittämiseen. Kukaan siellä ei päätä sinun puolestasi yhtään mitään.
        Kolme vuotta tarkoittaa 36 kuukautta. Parin viikon kuluttua enää 35 kk. Siinä on sinulla hyvää aikaa setviä luottokortit pois yksi kerrallaan. Tai keskittyä maksamaan äitisi takaama velka ylimääräisillä lyhennyksillä nopeammin pois.


      • saha

        Varaa ihmeessä aika velkaneuvontaan! Ne on sinun puolella :)


    • Näinnäin

      Ota yksi laina koko summalle ....kaikki lainat yhteen...asuntoa vastaan ja laita summa sellaiseksi että pärjäät. Ihan mahdollista, juttele pankin kanssa.

      • gdönvlvcmi

        Ei ole mahdollista, kun asuntolaina on samansuuruinen kuin asunnon arvo. Vakuus ei riitä yhtään lisälainalle.


    • Kadonnut_ilo

      Kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti, en asuntoa vastaan saa mitään. Aikoinaan sen arvo on ollut 80 000, joka oli silloinen lainakin.
      Vakituinen työpaikkani, ja pitkä työurani vaikutti siihen, että tyhjätaskuna sain täyden lainan ,eikä säästöjä vaadittu. Laina aika oli pitkä 25 v.
      Lainaa on nyt 60 000,
      Sitä olen maksanut kuukausittain, ja koska kyseessä on 40 vuotias taloyhtiö,on siinä remppaa tullut vuosien varrella, ja yhtiövastikkeessa se näkyy..
      Tosin remontit on hyvästä, koska pitäähän yhtiötä hoitaa, asumisesta maksan hieman päälle 700 euroa, jossa on laina ja yhtiövastike, ja asunto on neliö 70- luvun talossa..ja näissähän ei nykyään muuttotappio aluella ole arvo noussut , vaan laskenut. En elä pilvilinnassa, vaa tää on realistinen ajatus.
      Se, että ulosotto menisi suoraan palkasta ,se ei minua haittaa. Meidän palkanlaskenta on ihan toisessa kaupungissa, ja kuten joku kertoi, eivät he saa siitä edes kertoa, kuka on ulosotossa.

      • halpiselämää

        En oikein ymmärrä mihin olet nuo kulutuslainat ottanut, sullahan on tosi hyvä palkka ja alhaiset asumiskustannukset. Ymmärtääkseni sun pitäis nettopalkkaa yli 3000 eur, asumiskustannusten jälkeen perheelle jäisi yli 2300 eur. Vaikka on isot työmatkakulut jäisi ihan riittämiin eteenkin kun lapset ovat vuoroviikoin muualla. No vahinko on jo sattunut ja nyt pitäis vain tottua halpiselämään. Uo vie palkasta noin 1000 eur, ja silloin elämiseen jäisi matkakulujen jälkeen enää noin tonnin. Sillä kyllä pärjää kolme henk mutta täytyy ruveta tekemään ruan itse ja ostaa vaatteet käytettyinä. Ehkä noin 5-6 vuodessa pääsisit eroon ulosotosta, ellet pääse velkajärjestelyyn.Kyllä säästöliekillä elämiseen tottuu ja lapsetkin ehkä muuttavat opiskelemaan pikku hiljaa. Mutta jos uusi miesystävä haluaa auttaa niin älä kieltäydy.
        Mulla on ollut "vapaehtoinen velkajärjestely" päällä nyt toista vuotta mikä takoittaa ettei ole vaaa yhtään ylimääräiseen. Vaatteetkin on vain löydetty ilmaiskirppiksiltä . Tsemppiä kyllä se siitä mutta ota yhteys velkaneuvojaan!


    • Kadonnut_ilo

      Yksi kysymys vielä askarruttaa, poikani on ahkera mutta vielä reilun vuoden alaikäinen. Hän on töillään saanut säästettyä itselleen omalle pankkitilille noin 7000 euroa.
      Eihän ulos-otto ota hänen rahojaan, koska eihän niissä ole minulla osaa eikä arpaa, en ole hänen tililleen mitään omiani piilottanut, isänsä on enemmänkin ollut auttamassa , koska hoitavat yhdessä erästä sivibisnes työtä.
      Onneksi poikani ei ole perinyt minulta tätä huonoa taloudenhoitoa, ja olisi täysin väärin, jos hän joutuisi siitä alaikäisenä maksamaan.

      Sattuu vaan omistamaan huonon äidin, jonka raha-asiat on kuralla.

      • Jore52

        Voi herranpieksut näitä "apuva-tyyppjä"


    • einekuuluvela

      "Eihän ulos-otto ota hänen rahojaan"

      -Ei ota.

    • toivoaon

      hei
      aloittajalle sanon sen vielä kerran soita pikimmiten velkaneuvojalle. sinulla on niin paljon avoimia kysymyksiä että et niitä yksin pysty selvittämään. Kuten sanoin olen kokenut maksuhäirömerkinnät, perintätomistojen kohtelun,luottotietojen menetyksen, käräjäoikeuden haasteet, palkan ulosmittauksen ja talon pakkomyynnin.Entisen vaimoni kesämökin ulosmittauksen omisti mökistä 1/3. Velkajärjestelyn kiemurat avioeron ja jne. ja voin kertoa että omat sotkuni ja seikkailuni näissä ympyröissä alkoi yrityslainan takauksesta ja taattavan yrittäjän sairastumisesta.
      ps. ja joku sanoo ettei luottotiedoilla ole niin merkitystä niin yritäpä tilata vaikka öljyä taloosi niin tiedän kuinka siinä käy
      mistään muualta et tietoa saa kun velkaneuvojalta.
      mutta sinulla vielä toivoa jos jotenkn vielä homma kasassa, autat itseäsi kun soitan ajan neuvontaan, tsemppiä

    • toivoaon

      sellainen asia vielä että joka paikassa jokainen UO mies ei suostu siihen että itse tilittää määrätyn summan vaan laittavat mieluummin vakituisen palkan ulosmittauksen joka otetaan suoraan tilistä.

    • hipsi

      Onko sinulla mahdollista saada lyhennysvapaata asuntolainaan? Tai pidentää lainan takaisinmaksuaikaa, jolloin saisit kuukausimenoa pienemmäksi?

      MInäkin suosittelen velkaneuvontaa. Saisit käydä tilannettasi asiantuntijan kanssa lävitse, itse sen jälkeen teet päätöksen, mihin ryhdyt vai jatkatko kituuttamista nykyisellä tavalla.

    • toivoaon

      sinne velkaneuvontaan useasti melko pitkä jono ja asioiden selvittely vie aikaa eli pikimmiten vaan.

    • kirjoittajakirjoittaja

      luottotiedot: ma olin kirjoittajakurssilla, se porukka hyppasi paahan ja meni asunnot, kaikki, sitten myin mun instrumentin, sellon, etta maksoin pois sen ulosottoon menneen laskun, joka tuli kirjoittajakoulusta. lasku oli tasmalleen, siis se lasku, joka tuli ulosottovirastosta, se oli tasmalleen se summa, mika sellosta maksettiin. kuinka sellainen voi olla mahdollista?

    • Rihaha

      Hei "kadonut ilo". Luettuani tarinasi, huomasin tarinamme olevan hyvin samankaltainen. Minulle tuli yksi maksuhäiriömerkintä heinäkuussa joka laukaisi tilanteen, että kaikki luottokortit ym.osamaksu-/joustoluotot tulee maksaa pois normaalimaksuohjelman mukaan. No, tähän ei kk-tuloni tietenkään riitä, koska olen joutunut nostamaan/käyttämään kortteja heti maksujen jälkeen ja nyt se ei enää onnistu (onneksi). Laitoin alueeni velkaneuvojalle lyhyen sähköpostiviestin vajaa kuukausi sitten, että en selviä näistä maksuista. Velkaneuvojalta tuli heti vastaus, että voiko hän soittaa minulle, kartoittaakseen tilannettani ensin. Hän soittikin heti seur.päivänä ja sovimme hakeutuvani velkajärjestelyyn. Parin päivän kuluttua tuli postia ja lomake joka minun pitää palauttaa sinne takaisin ja johon merkitsen kaikki velkani/vippini. Kehoitti myös hakemaan 6kk maksuvapautusta asuntolainaani ja näillä rahoilla maksaa sitten tulevan puolen vuoden aikana pois pieniä lainoja. Olen jo pankissa hoitanut tuon asuntolaina-asian. Antoi myös ohjeen, että älä enää maksa yhtään erää isommista lainoista joita et pysty hoitamasn tuon tulevan 6kkn aikana kokonaan pois. Kehoitti myös ilmoittamaan sähköpostitse velkojille, että haen velkajärjestelyä ja haluan velkani oikeudelliseen perintään. Eikä perintäyntiöiden kanssa saa tehdä mitään erillisiä maksusopimuksia enää. Nyt alan pikkuhiljaa ilmoittelemaan velkojille tästä asiasta. Tämän viikon aikana pitää se "lappu" kuitenkin täyttää ja toimittaa sinne velkaneuvojalle. Tapaamisaika tulee sitten n. 2kk:n kuluttua.

      Ota rohkeasti yhteyttä velkaneuvojaan ja kysy sieltä. Saat vamaan hyviä neuvoja/vastauksia sieltä kaikkiin mieltä askarruttaviin seikkohin. Minulla oli älyttömän kiva nainen langan päässä ja tuo 6kk:n aika koskee minun aluettani, jossain saattaa kestää vuodenkin ennen kuin etenee "toteutukseen" asti ja näin voi saada paljon enemmänki aikaa, nimittäin tällä odotusajalla pitää myös jemmata maksamattomista laskuista säästyneitä rahoja sinne tulevaisuuteen vararahastoksi kun mitään ei sitten enää laskulle saa, esim. kotiin pakollisia tavaroita kuten kodinkoneita tai muita yllätysmenoja.

      Tsemppiä ja rohkeutta sinulle, olisi kiva kuulla mihin ratkaisuun päädyt.

      Ps. Velkaneuvojanainen meinasi, että olin oikeaan aikaan asialla kun nyt hiljaista, syksymmällä kuulemma kaikki ruuhkautuu ja vaikeampi/hitaampi päästä heidän asiakkaakseen.

    • Kadonnut_ilo

      Rihaha, olipa Sinulta hyvä ja ajatuksia herättävä kirjoitus, kiitos!

      Olen jo varannut ajan velkaneuvojalle, ja sain sen todella nopeasti, eli kahden viikon päähän.
      Lähetti minulle kaikki tarvittavat tiedot sähköpostitse, ja niitä nyt keräilen.

      Minulla on onneksi todella hyvä tukiverkko, miesystäväni, hän on aivan ihana, lapseni vaikka eivät ole aikusia vielä , ovat todella olleet ihania, ja ehkä he ymmärtävät vastuullisen rahankäytön näiden kokemuksien jälkeen vielä paremmin.
      Äitini on myös ollut tukena, ikää hänellä jo on, mutta pää pelaa vielä todella loistavasti.
      Käyn siellä velkaneuvojalla kuulemassa vaihtoehtoni. Katsotaan sitten miten elämä jatkuu.
      Suunnitelma B:tä en pysty toteuttamaan, koska minulla ei ole mitään, minkä voisin takauksena pankille lainaa vastaan antaa.

      Minä olen selvinnyt kuukaudesta toiseen , ja varmasti olisin vielä muutamia vuosia pystynyt samaa jatkamaan, mutta jatkuva huoli siitä, että kaikki on maksettu, ja mitään ei ole unohtunut, on ollut rankkaa, etenkin kun on täytynyt miettiä, mistä sitä rahaa on välillä taikonut.

      Velkojia kohtaanhan se ei ole oikein, jos häviävät tässä minun tapauksessa rahaa, mutta elämä on niin helppo nykyaikana sotkea, kun raha on muovia, ja luottotiedot olleet kunnossa.
      Ennen elettiin seteli kourassa, ja jos sitä ei ollut, ei tullut mitään ostettua.

    • Kadonnut_ilo

      Päivitystä...
      Velkaneuvojalla käyty, ei juurikaan ratkaisua, koska olen työpaikkani takia pattitilanteessa.. työni oli melkein 25 vuotta kotikaupungissani, ja silloin oli parisuhde ja kaksi palkkaa.

      Yhden palkalle putoaminen..no rahankäytön osaamis ongelmahan siitä tuli...Sitä on hyvä päivitellä suuria summia , mitä joku ihminen on saanut aikaan...mutta voi siinä sotkun aikaan saamisessakin voinut mennä useita vuosia, niinkuin omalla kohdalla kävi. Korjausliikkeitä toisen perään, ja ihmettelyä,että missä menee poskelleen..

      Pärjättiin kuitenkin vuosia, ja nyt asun lasten kanssa viikko/viikko, ja työpaikkaan on edestakainen matka yli 200 km, ja julkisella ei pääse..

      Pulma 1. Velkajärjestelyyn ei mahdollisuutta, maksuvara puuttuu, koska työmatka lasketaan verottajan mukaan , ja se syö maksuvaran.,jota muuten jäisi. Asunto pitäisi myydä, no mutta siitäkään ei mitään jäisi, ja vuokralla asuisin kalliimmalla , ja silloinhan maksuvarani vielä pieneisi..

      Eli ulosotto
      Pulma 2. Ulosotto veisi palkastani velkaneuvojan laskurin mukaan niin ison osan, ettei minulle jäisi laskurin mukaan rahaa käydä töissä..Siellä ei matkakuluja huomioida...
      Eli mitä ihmettä, kenen etu on se, että jäisin pois töistä kun ei ole varaa käydä, mutta eihän sitten ole palkkaakaan millä maksaa..

      Ammattiani vastaavaa työtä ei ole lähempänä saatavissa. Kelpaisi minulle muukin työ, mutta fakta on se, että olen liian vanha saamaan muuta työtä.

      Se kyllä tässä on selvinnyt, miksi rahan käyttö on ollut ongelma.
      Meillä on onneksi hyvä työterveys, samoin lääkärit.

      Äskettäin diagnosoitu bibollaarinen häiriö, tyyppi2, vai mikä sen oikea nimi on, en ole itsekään vielä asiaa oikein ymmärtänyt.
      Pitkälle sairaslomalle tosin jouduin. Oikeilla toimilla minusta saadaan vielä,täysin työkykyinen henkilö.
      Häiriö esintyy minulla siinä,etten hallitse rahankäyttöä, koska siinäkin on eroa, mikä on kevytmielistä käytöstä, ja mikä hallitsematonta.

      En juo alkoholia , enkä hypi vieraissa, parisuhteet olleet pitkiä, minua ei saa suuttumaan, eli en saa raivokohtauksia, enkä muutenkaan ole koskaan vauhdikas persoona, enemmänkin murehtija, ja itsekriittikko.

      Sotkuistani yritän selvitä, eli suunnitelma 3 on, mutta se vaatii eräältä rakkalta ihmiseltä ison uhrauksen, ja se on hänen päätettävissään , minä ymmärrän, jos tämä suunnitelma ei toteudu,

      Sitten pitää taas ihetellä noita 1 ja 2 vaihtoehtoja...

    • 9-6

      "Pulma 1. Velkajärjestelyyn ei mahdollisuutta, maksuvara puuttuu, koska työmatka lasketaan verottajan mukaan , ja se syö maksuvaran.,jota muuten jäisi. Asunto pitäisi myydä, no mutta siitäkään ei mitään jäisi, ja vuokralla asuisin kalliimmalla , ja silloinhan maksuvarani vielä pieneisi.."

      Millainen olisi maksuvarasi jos muutat työpaikan lähelle vuokralle JA luovut autosta kokonaan?

    • Kadonnut_ilo

      Asuntoa en saisi myytyä, täällä ei vaan ole nyt myyjän markkinat.
      Talossa, nossa asin on jo nut monta asuntoa myynnissä.

      Lapset eivät suostuisi lähtemään mukaan, joten ai se maksuvara välttämättä paranisi, koska joutuisin maksamaan elatusmaksua.

      Vuokrat ovat yksiöstäkin lähellä pääkaupunkiseutua sen , mitä nyt maksan asunnostani pankille ja yhtiövastikkeena.

      Kolmas riemu-uutinen on se, että joudun töistäni pitkälle sairaslomalle, palkka tippuu , koska sairaslomapäiviä on jo tarpeeksi.

      Töihinpaluusta ei ole edes takeita, koska sairauteni saattaa loppujen lopuksi estää jatkossa työni tekemisen, koska tästä eteenpäin kaikki on enemmän epävarmaa, kuin varmaa.
      Ulosotto on seuraava, jonne joudun, koska nyt rahat eivät todellakaan riitä , eli alamäki on alkanut...

    • Asuuko avopuolisosi vielä omassa asunnossaan? Olisiko mahdollista muuttaa hänen luokseen lastesi kanssa? Jos olisi mahdollista niin voisit jatkaa äitisi lainan hoitamista vielä muutaman vuoden. Asunnon jättäisit hoitamatta jos vain yksin sitä makselet. Sukulaisia ei mitenkään kannattaisi vetää asiaan mukaan. Itse aikoinani hoitelin äitini takaamaa lainaa vaikka uo oli päällä. Hän ei siis missään vaiheessa joutunut takiani vaikeuksiin. Asuntosi tulet joka tapauksessa menettämään jos kerran työtkin uhkaavat loppua. Ja ehkä sairauseläkekin tulossa jos niin huonosti käy terveyden kanssa.
      Laske paljonko käteesi jäisi ylimääräistä jos taloa ei olisi. Näyttäisi kuitenkin siltä että uo on joka tapauksessa väistämättä edessä. Se kun alkaa nii mitään velkoja tuskin enää pystyt hoitamaan, paitsi ehkä äitisi tai asuntosi mutta et molempia.

    • iwonderwhy

      "Ikää on 54 vuotta, ja työelämää takana 34 vuotta, ja työni on henkisesti erittäin rankkaa, mikä osaltaan on varmasti ongelmia aiheuttanut."
      -Haluaisitko opettaa kellekään jotakin?

    • otaneuvotvastaan

      Mene vain sinne velkaneuvojalle. Se on pelkän konsultin roolissa eli ei tee mitään ilman sun lupaa.
      Ulosotto kestää, kestää ja kestää. En suosittele. Päästin itse itseni uo: oon, eikä se nyt ole ihan kiva juttu.

      • Muistakaa kaikki velkajärjestelyyn hakijat että maximi on 34000e jonka voi saada lainatakuuna.


      • mkokmkokomk

        Tarkoitat tietenkin Takuu-Säätiön lainarajaa. Velkajärjestelyyn ei ole maksimia olemassa.


    • Voimaajaksamiseen

      Harmi, että täällä kirjoitellaan anonyyminä. Olisin voinut lainata sinulle ilman korkoja ja kuluja tarvitsemasi summan, että olisit saanut niputettua velkasi ja pankkien yms laitosten koronkiskonta olisi osaltasi loppunut! Asuntosi ja perintöosuutesi olisi käynyt pantista.

      Itse haluaisin auttaa Suomalaisia hätään joutuneita ihmisiä, valtio haluaa ilmeisesti auttaa vain näitä muiden maiden kansalaisia... Olet kuitenkin tätä yhteiskuntaa pitänyt osaltasi pystyssä veronmaksajana jo 34 vuotta....

      Voi, kun Suomalaiset haluaisivat auttaa ensisijassa omaa kansaansa, pitämällä huolta, että tämän maan rakentajat saisivat hädän hetkellä tarvitsemaansa apua! Autettais sitten niillä lopuilla, mitä jää muitten maitten kansalaisia...

    • harmittaaniin

      tänne tulee nykyään hirveät määrät somalialaisia turvapaikanhakijoita, saavat täällä ilmaisen ylöspidon ja perheet tulevat perässä, ns toissijaisen suojelun perusteella hyysätään,
      lehdissä kuvia syyrialaista lapsiparoista, mutta Suomeen tulee väkeä Irakista, Afganistanista ja Somaliasta
      kuka tätä haluaa?

    • jantterixu

      - ota alivuokralainen. Siitä saat vähän rahaa joka kuukausi
      - kannusta lapsiasi tekemään kesätöitä tai vaikka jakamaan mainoksia. Sillä tavalla he saavat omaa rahaa.
      - yritä että saisit jonkun kanssa jaettua työmatkan niin saisit rahaa polttoaineeseen
      - yritä hommata kakkosduuni vaikka edes vähäksi aikaa, niin saat rahat esim. vakuutusmaksuihin
      - pistä väliaikaisesti vakuutusmaksutkin pienemmiksi. Rauhallisella ajovauhdilla saa vältettyä kolareitakin ja ylinopeuksia
      - yksi vaihtoehto on pistää omistusasunto vuokralle ja muuttaa pienempään asuntoon vuokralle siksi aikaa, että saat taloutesi kuntoon
      - yritä myydä muuta omaisuutta

    • Kohtalotoveri

      Olen itse käynyt läpi samanlaista rumpaa. Olin vaativassa työssä, mutta v. 2002 uusi esimieheni aloitti mielettömän kiusaamisprosessin. roikuin töissä eläkkeelle kuin "hirressä". masennuin ja laskut jäivät maksamatta.Luottokortteja oli monia ja maksoin aina toista korttia toisen saldolla. Velkaa oli yht. n. 110.000 asunttolainan kanssa. Myin v. 2010 omistusasuntoni, mutta en kuitenkaan saanut Takuusäätiön lainaa muiden velkojeni maksamiseksi. Asunnoksi hankin asumisoikeusasunnon. Jouduin ulosottoon v. 2012. Hakeuduin velkaneuvontaan v, 2013 ja pitkän selvittelyn ja prosessien kautta pääsin velkajärjestelyyn tänä vuonna helmikuussa. Tiukkaa on taloudellisesti, mutta v. 2019 olen vapaa veloistani.

      Voimia Sinulle!

      tivoo kohtalotoveri

      • otaiisisti

        Tänä päivänä ei kai saisi suositella kenellekään työttömyyttä,mutta sulla näyttää juuri se työ(matka) aiheuttavan eniten stressiä ja harmia. Eli jos nyt olet saikulla voisit ottaa kaiken hyödyn irti siitä ja pitkittää mahdollisimman pitkälle. Vuorotteluvapaa olisi vaihtoehto jos se nyt enää jää Lindströmin reformien jälkeen.Pitkä saikku johtaa usein työttömyyspäivärahalle tai työkyvyttömyyseläkkeelle. No tulot tippuu radikaalisti mutta menotkin tippuu, voit luopua autosta ja jää ainakin se 400 euroa joka menee työmatkoihin. Sitten kun ryhdyt laittamaan edullista kotiruokaa ja leipomaan tulet huomaamaan että koko porukka syönoin 300 eurolla kuussa. Asunnon voit varmaan pitää ja hoitaa sen äidin takaaman lainankin. Lapsilta kai maksetaan lapsilisää vielä ja iskäkin varmaan hankkii heille jotain vaatetta ja antaa leffarahaa.


    • järkikäteen

      Älä nyt laske velkoja ulosottoon, vaan mene velkaneuvojalle. ja leikkaa poikki ne luotto kortit ja alat elämään varojesi mukaan ,noin hyvä palkkaisena. kun on vaki työ niin pääsee velka sovitteluun.

    • samassaveneessäollaan

      Pienennä menojasi minimiin. Vielä se, että vaihda auto halvempaan,jos mahdollista. Ja jos joudut ulosottoon, voi siinä vielä vaikuttaa, mitä ulosmitataan. Nyt kun siirryt sairaspäivärahalle, voit laskea, onko mahdollista saada asumistukea. Muutat ajoissa pois asunnosta ja sanot että sen voi ulosmitata, jos pitää päättää.

    • massikeisari

      Viitu miten tyhmiä ihmiset on rahan kanssa.Ei käy sääliksi.

    • Eihuoltahuomisesta

      Itse annoin mennä ulosottoon. Tämän päätöksen tekiessäni jäi siis palkasta kolmasosa jolla maksoin kaikki aina siihen asti kunnes päädyin saamaan muutaman kympin sosiaalista. Koska motivaatio loppui sosiaalissa juoksemiseen ja työntekoon, lopetin työt. Sitä seurasi työsuhdeasunnon menettäminen ja ero. Nyt asunnottomana, luottotiedottomana ja työttömänä en voi tavata lapsiani kuin puistossa päivisin enkä pysty pitämään heitä luonani. :) tsemppiä!

    • pikkupalkkainen

      Ihmetyttää kyllä, että noin hyvällä palkalla kuin sinulla on, olet päässyt tuohon jamaan! Jos palkkasi bruttona todella on 45.000 euroa, niin jäähän siitä käteenkin yli 30.000 euroa, eli paljon enemmän kuin minun bruttopalkkani, joka on noin 24.000 euroa ja käteen saan noin 19.000 euroa vuodessa. Ja sillä summalla olen pärjännyt todella hyvin ja maksanut ison asuntoni ja muut kulutkin. Kyllä sinä noin suurella palkalla pystyt tuollaiset velat ja menot hoitamaan!

      • jamassaollut

        Ja millätavoin tuo kommenttisi ap:tä hyödyttää ?


      • tarkka-talous

        Kyllä pikkupalkkainen on aivan oikeassa. Saan eläkettä aivan saman verran kuin pikkupalkkainen palkkaa, eikä minulla ole mitään ongelmia.
        Asun 4h k asunnossa ja hoidan täsmällisesti laskuni. Talvella elän säästeliäästi paikallani, niin saan kerättyä sukan varteen sen verran että voi kesällä ja syksyllä heittää muutamia lyhyitä (vkon) reissuja.
        Vanhalla autolla joutuu ajamaan, sillä uudet maksaa liikaa tulotasoon nähden, mutta vanhakin vie ihan hyvin paikasta a pisteeseen b.
        Mikä on se " korkea elintaso" mihin aloittaja on pyrkinyt vain yhden ihmisen palkalla. Eikö tavallinen eläminen olisi riittänyt ?
        En näe mitään ongelmaa siinä, että palkanmaksun lakattua eläkebrutto=palkkanetto eli netto on alentunut 5-600 €/kk.
        Suhteuttaa vain menot tulojen mukaan, se on hyvin yksinkertaista.
        Kyllä viimeistään 2-3 kk kuluttua huomaa että entinen meno ei voi jatkua. Miten siis ihminen voi elää yli varojensa 6-8 vuotta aikaansaaden massiivisen velkavyöryn. Tästä seuraa vääjäämättömästi se, että kukkaron nyörit joutuu nyt laittamaan ennätyskireälle ainakin 10:ksi vuodeksi eli eläkkeelle jäämiseen asti, jos pää vaan kestää sen.


    • velallinen100

      koita vaan sinnikkäästi maksella velkasi. voisit tehdä jotain sivubisnestä mikä käy harrastuksena ja tienata sillä lisää.

    • eräsluopuja

      Kerroit olevasi kuolinpesän osakas.
      Voit luopua perinnöstäsi, jolloin se siirtyy perintökaaren mukaan lapsillesi ja on ulosoton ulkopuolella.
      Netistä löytyy hyviä toimintaohjeita.

    • KHMM

      Hei, toivoa ei kannata rahan takia menettää. Sinun osuus äitisi/sisaresi/sinun omistamasta asunnosta kannattaa joka tapauksessa siirtää heti meneväksi sun lapsille, silloin sitten kun äidistä aika jättää. Tuo tilanne on äitynyt jo niin pahaksi että kannattaisi ottaa yhteys kaupungin velkaneuvojaan ja sieltä kysyä ratkaisua. Ei kannata päästää ulosottoon, se on ihan viimenen virhe. Jos ei omilla tuloillaan millään pärjää ja on vielä alaikäiset lapset niin sosiaalitoimeen aika ja neuvottelu siellä, jos tilanteeseen saisi sieltä apua. Pikavipeillä/luottokorteilla ei pitkälle pötkitä. Itse ollet joskus samassa junassa, sain paljon isommat velat hoidettua pois kaupungin velkaneuvojan avulla. Ja se ei maksa mitään kun kysyy. Tsemppiä!

    • Pakolainen

      Pyydäpä Sipilältä apua. Kyllähän se varmaan antaa sinulle rahaa kun antaa talonsa sotakarkureille yms.

    • jone6444

      Velkaneuvontaan pääsy ainakin täällä Oulussa tuntuu olevan pitkässä kuusessa. N.6kk sitten jätetty paperit ja ei vieläkään yhteyden ottoa. puhelinpalvelu aamuisin klo 8-9 eikä sinne pääse kun koko ajan varattu. Sama tilanne kuin aplla. 4 vuotta sitten avio-ero ja jäin yksin omakotitaloon ja otin velat ja maksoin osituksen. YKSIN asuva maksaa kaksinkertaisesti . Sähkö, vakuutukset ym. Mikä oli kahden palkalla helppoa ei yksin onnistu. Työpaikka on ja vuositulot n. 41000 brutto. Kaikki temput mitä täällä on ehdotettu on käytetty joten mullekin tuo velkaneuvonta olisi ainoa apu jos sinne jollain ihmeellä pääsisi.

    • Aloitaasioidenselvittely

      Ehdoittaisin seuraavaa, jos sinulla on kulutusluottoja jäljellä ja asuntolainaa olet pystynyt maksamaan, niin todennäköisesti asunnon vakuusarvo on riittävä lainojen yhdistämiseen. ELi otat suuremman asuntolainen, jolla maksat pois kulutusluotot ja sitten et enää osta mitään velaksi.
      ELi yksinkertaisesti suunnittelet menosi tuloihin. Tuo laina on täysin maksettavissa ja jos se nousee vähän, niin sinun kannaltasi kuitenkin annuiteettilaina on järkevin.

      Vaikka sinulta pyydettäisiin apua, niin sinä et voi auttaa muita, koska sinulla on todellisuudessa täysi työ auttaa itseäsi ja saada asiat kuntoon. Tuo asunnon myynti ei ole todellinen ratkaisu, pidä se itselläsi.

      Tulosi ovat siis noin 20000,00 netto/vuosi.

      jos vastike on 400 ja käytät lainanlyhennykseen kuukaudessa 800,00 euroa. Tähän ruoka 400/kk. auto 200. vakuutukset 100 e/kk.
      Matemaattisesti sinä pystyt tuohon aivan hyvin. Jos haluat turvata tulevaisuuden niin tee pidempi maksuaikataulu 10 vuoden maksuajalla tuo 60000.00 tekee 573,84 annuiteettilainana mallia tasaerä. Jos tämä tuntuu turvallisemmalta niin maksa pienempää erää ja laita rahaa sivuun joka kuukausi erilliselle tilille tai johonkin paikkaan kotona. ELi maksat kerran vuodessa suuremma lyhennyksen, joka matemaattisesti noin 3000,00 euroa.. Niin kauan kuin olet töissä, niin tämä onnistuu. Tuosta taloyhtiön remontista sen verran, että voit maksaa sen myös taloyhtiön lainana eli vastikkeen mukana kuukausittain, jolloin vastikkeesi nousee noin 150 euroa/kk.

      Sinä voit saada ehkä harkinnanvaraista ennaltaehkäisevää toimeentulotukea, jos terveytesi todellakin pettää myöhemmin. Mutta sen varaan en laskisi paljoa.

      Jos asumiskulusi ovat nyt esim. noin 700-800 euroa /kuukausi. Niin, vaikka asuntosi saisit myytyä ja muutat vuokralle, niin tässäkin tilanteessa jos asunto on esim.70m2 ja vuokra 15-20 e/m2. niin todellisuudesa tuo vuokra asuminen tulee sinulle hyvin kalliiksi.

      Mietitään asiaan 25 vuoden päähän. Sinä olet eläkkeellä ja sinulla on velaton asunto ollut jo kauan ja nähtävästi siinä on jo silloin tehty kaikki tarvittavat remontit, jolloin siinä asuminen on turvallista.

      Tuo ystäväsi, jota ajattelet puolisoksesi, hänen kohdallaan ehdottomasti teette avioehdon, jossa molemmat pitävät omat velkansa ja omaisuutensa. Tutki tuota asiaa lainsäädännön puolelta, koska ulosotto voi vedota siihen, että kun olette avioliitossa , niin aviopuolisolta voidaan ulosmitata yhteisvastuullisuusperiaatteella. Näin asian ei pitäisi olla, mutta varmista se.

      Jos et saa lainoja yhdistettyä ja sinulla on monta pikku luottoa niin neuvottele pankin kanssa siitä, että nostat esim. joustoluoton, jolla maksat kaikki pikkuluotot pois ja samalla muutat kuukausierääsi lainassa tarvittaessa pienemmäksi.

      Anteeksi luin uudestaan tuon sinun tekstisi ja nyt vaikuttaa siltä, että sinulla on ollut jonkinasteinen mania vaihe elämässäsi, tuota kulutusluottovelkojen määrää ei voi muuten ymmärtää.

      Koska sinulla on velkaa todellisuudessa 120000,00 ja omaisuuden arvo on 60000, niin myy vapaaehtoisesti ja mene velkaneuvojan luokse juttelemaan oikeasti mahdollisimman pian.
      Varaa aika ammatti-ihmiseltä. tuo kulutusluotot 60 000,00 on käsittämätön summa, eli mopo on karannut käsistä ja pahasti. Vaikka asunto myydään ja saisit siitä omasi, niin sinulle silti jää vielä 60000,00 euroa velkaa, joten sinä tosiasiallisesti tarvitset tuon maksujärjestelyn.

      Jos pystytään osoittamaan, että olet ollut hetkellisessä mielenhäiriössä, jonka ehkä jälkeenpäin huomaat itse, kun mietit asioita, niin osa noista kulutusluotoista voi mennä acordina. Mutta joka tapauksessa tilanteesi on todella kriittinen.

      Mutta, jos sinulla on kulutusluotoilla ostettuna esim. hyvin arvokas auto, niin myy se nyt heti pois, jotta saat siitä rahaa itsellesi, jolla maksat velkaasi pois k.o. luottolaitokselle.

      Tuo perikunta-asia. Sovi siskojesi kanssa, että he ostavat sinut ulos kuolinpesästä reaaliarvolla, eli sillä summalla, joka k.o. kohteesta saataisi kun se myydään ja tästä vähennetään kulut ja jaetaan lopputulos kolmella. Sinä voit myydä osuutesi vähän halvemmalla, koska he tietävät saman kuin sinä, että tarvitset rahaa.

      Suomi on niin pieni maa, että jos Helsingissä tapahtunut asia tiedetään Rovaniemellä 3 minuutin sisällä, niin voit kuvitella, että asiasi todennäköisesti on myös sukulaisesi tiedossa.

      Äitiäsi en sotkisi tuohon mitenkään. Eihän hän vain ole taannut lainaasi. Jos on olet jo sotkenut äitisi asioihin.

      Mene velkaneuvojalle heti, sinä tarvitset oikeasti tosiasiallista tietoa ja muutenkin apua. Se velkajärjestely voisi antaa sinulle uuden elämän. Vaikka tiukoille joudutkin velkajärjestelyn ajaksi. Mutta tuossa ei ole muuta järkevää ratkaisua.
      Tai sitten sinulla pitää olla omaisuutta huomattavasti enemmän, kuin mitä annat ymmärtää.

      • Höpötystä

        "Tuo ystäväsi, jota ajattelet puolisoksesi, hänen kohdallaan ehdottomasti teette avioehdon, jossa molemmat pitävät omat velkansa ja omaisuutensa."

        Avioliitossakin velka on vain ja ainoastaan sen, kenen se on, ilman mitään avioehtoja. Sen sijaan avioehdon tekeminen on kyllä järkevää muista syistä.

        "Tutki tuota asiaa lainsäädännön puolelta, koska ulosotto voi vedota siihen, että kun olette avioliitossa , niin aviopuolisolta voidaan ulosmitata yhteisvastuullisuusperiaatteella"

        Aivan silkkaa roskaa. 100 % varmasti keneltäkään ei ulosmitata hänen aviopuolisonsa velkoja!! Mitään "yhteisvastuullisuusperiaatetta" ei ole olemassakaan. Kuten jo sanottu, velka on vain ja ainoastaan sen, kenen nimissä se on, eikä aviopuolisolla ole siihen osaa eikä arpaa.

        Vaikka toinen olisi ulosotossa ja toisella on omaisuutta miljoona euroa niin ei siltä rikkaammalta ulosmitata senttiäkään.


    • lpmies

      Ilmanmuuta päästä ulosottoon. Ei tartte sen jälkeen enää ahdistuneena miettiä asioita ne lutviutuu itsekseen. Ei mitään ajanvarauksia ja kiusallisia neuvotteluja senkus vaan olet.

    • jghjgjh

      Ota kaikki apu vastaan. Ymmärrän että oma ylpeys ei anna myöden mutta unohda nyt se ja nöyrry. Jos miesystäväsi on valmis auttamaan sua, ota apu vastaan. Miksi annat sinun ja lapsesi elämän romahtaa vain siksi että haluat itse selvitä. Se on hieno piirre mutta on selvää ettet selviä yksin kaikesta. Ymmärrän täysin että avioero tai muu sotkee talouden, ei siihen tarvita kuin lapsen joku harrastus ja vaikka sairastelut niin soppa on valmis ja uuden elämän aloittaminen on aina kallista.
      Sinulla on lapset ja raukkautta elämässäsi, ne ovat tärkeimmät.

      Tsemppiä ja voimia, kaikki järjestyy kun asiat laittaa järjestymään.

    • Sulla on kyllä niin hyvät tuot, että ei pitäisi olla mitään maksuvaikeuksia! Saat paljon enemmän käteen kuin mitä minun palkkani on kuukaudessa bruttona eli vajaat 2000 euroa, ja silti olen maksanut asuntolainani ja autokulut ja kouluttanut yksin kaksi lastani hyviin ammatteihin ja vielä pystyn kerran vuodessa matkustamaan eteläänkin. Että todella holtiton olet rahan käytössäsi. En kyllä osaa sinua sääliä, kun olet elämäsi tuohon jamaan saattanut. Anna nyt mennä loputkin, kun olet jo tuossa jamassa!

    • samassaveneessäollut

      Sillähän ei tässä ole mitään väliä, mistä ne velat ovat tulleet - kun olet päättänyt, että sitä ei enempää kerry, HYVÄ!

      Eli voit hyvillä mielin lopettaa kaikki syyllistävät ajatukset itseäsi kohtaan siitä, että olet joskus tehnyt hölmöyksiä ja aiheuttanut nykyisen tilanteen itsellesi, ei se syyllistäminen ja paha olo asiaa paranna. Nyt olet oikealla tiellä.

      Suosittelen myös velkaneuvontaan kääntymistä, siellä osaavat varmasti auttaa. Ulosottoa ei sinänsä tarvitse "pelätä", koska jos se on tapahtuakseen, et mahda sille juuri mitään, ja sitä on sitten turha murehtia. Nyt nokka kohti tulevaa, suunta on eittämättä ylöspäin! :)

    • Jos velkojasi on nyt jo ulosotossa ja olet käynyt ulosottoselvityksessä uo-miehen juttusilla, niin siellä on myös selvitetty omaisuutesi, eli tämä osuutesi kuolinpesästä.
      Mikäli otat perintönä normaalisti vastaan osuutesi, se ulosmitattaan välittömästi pesän jakamisen yhteydessä. Ellet halua ottaa perintöä vastaan vaan ilmoitat siitä perinnön vastaaottamuudestasis isaruksille ja kuolinpesän hoitajalle ajoissa ja kirjallisesti, (vaikka heti) osuutesi siirtyy lastesi hyväksi. Kukaan tai mikään ei voi pakottaa ottamaan perintö-osuuttasi vastaan, ei edes lakimiehen voimalla, ellet itse sitä halua.

      Jos velkoja on ulosotossa asti, kannattaa tuupata sinne loputkin kaikki velkasi, silloin ne ovat ainakin yhdessä ja samassa paikassa ja saat maksella niitä lähes oman tahtisi mukaan, sopimalla uo-miehen kanssa.

      • rahapuu

        Aloittajalla on monta pulmaa. Itse tarttuisin tuohon, että lapset ovat 50 % ajasta tai yli äidillään, mutta hän ei ole ottanut vastaan mitään elatusmaksuja. Varsinkin jos toinen lapsi on mainittua poikaa nuorempi, tästäkin asiasta yhteys sosiaalitoimeen. Joko taloudelliseen (todistettavasti hyvin velkaiseen) tilanteeseen vedoten isältä heti elatusmaksuja lapsista, ihanne olisi jos ne voi myöntää takautuvasti (en ole tutustunut). Tai lapset kuluineen hankintoineen muuttakoot kokonaan isälle heti, ja alivuokralaisia tilalle. Tai kumpikin lapsi maksaa itse vähintään 100 e/kk äidille talousrahoja. Ihmettelen miten tuossa tilanteessa pojalla voi olla 7000 e säästössä, äidin on täytynyt itse ja yksin ja ilman elareita kustantaa pojalle PALJON.


      • rahapuu kirjoitti:

        Aloittajalla on monta pulmaa. Itse tarttuisin tuohon, että lapset ovat 50 % ajasta tai yli äidillään, mutta hän ei ole ottanut vastaan mitään elatusmaksuja. Varsinkin jos toinen lapsi on mainittua poikaa nuorempi, tästäkin asiasta yhteys sosiaalitoimeen. Joko taloudelliseen (todistettavasti hyvin velkaiseen) tilanteeseen vedoten isältä heti elatusmaksuja lapsista, ihanne olisi jos ne voi myöntää takautuvasti (en ole tutustunut). Tai lapset kuluineen hankintoineen muuttakoot kokonaan isälle heti, ja alivuokralaisia tilalle. Tai kumpikin lapsi maksaa itse vähintään 100 e/kk äidille talousrahoja. Ihmettelen miten tuossa tilanteessa pojalla voi olla 7000 e säästössä, äidin on täytynyt itse ja yksin ja ilman elareita kustantaa pojalle PALJON.

        Elatusmaksujen perintä menee aina kaikkien, henkilön muiden ulosotossa olevien perintämaksujen edelle. Seuraavina on vuorossa (tietenkin) valtiolle tulevat maksut ja perintätoimistojen osuus ja sitten muut.
        Täytyy muista että usein ulosottomies on aina tuomari (siis oikeudessa jo toiminut) koulutukseltaan ja saa myös aina palkkionsa perintäsummasta joka on vakio, ja oli joskus 70 euroa per perintä, ja siksi ne suosii maksujärjestelyä, johon ne ainoastaan voivat vaikuttaa. Niiden on AINA pakko suorittaa se kolmanneksen pidättäminen vakituisesta tulosta koska uo-mies on tavallaan "velkojan määräysvallan alaisuudessa" huomioiden tietysti perittävän suoja-osuudet.


      • rahapuu kirjoitti:

        Aloittajalla on monta pulmaa. Itse tarttuisin tuohon, että lapset ovat 50 % ajasta tai yli äidillään, mutta hän ei ole ottanut vastaan mitään elatusmaksuja. Varsinkin jos toinen lapsi on mainittua poikaa nuorempi, tästäkin asiasta yhteys sosiaalitoimeen. Joko taloudelliseen (todistettavasti hyvin velkaiseen) tilanteeseen vedoten isältä heti elatusmaksuja lapsista, ihanne olisi jos ne voi myöntää takautuvasti (en ole tutustunut). Tai lapset kuluineen hankintoineen muuttakoot kokonaan isälle heti, ja alivuokralaisia tilalle. Tai kumpikin lapsi maksaa itse vähintään 100 e/kk äidille talousrahoja. Ihmettelen miten tuossa tilanteessa pojalla voi olla 7000 e säästössä, äidin on täytynyt itse ja yksin ja ilman elareita kustantaa pojalle PALJON.

        Se missä lapset ovat tai kasvavat ei poista perinnön vaystaanottamisen kieltämistä.


    • aarremaanpäällä

      Sallittakoon. Sen ajan, kun se ei määritä inhimillisyyttä. Perustat on olleet alusta alkaen ja on yhä valittava yksi.

    • olkaahyvä

      Tässä nettisivu josta saa helppoa rahaa, suosittelen kokeilemaan. Itse sain maksettua jo suurimman osan veloistani noin kuukausi sitten kun alotin tän käyttämisen. http://j.gs/6ZfB

    • elämänkysymys

      Ihmisen tonni on vähäisempää, kuin yhtiön.

    • Verokarhu

      Tämä kirjoitus on ilmeisesti taas kuuman aiheen provokaatiota,
      mutta
      työmatkakulut voi vähentää verotuksessa, jopa etukäteen, joten turha sitä on itkeä.
      Jos velkaneuvojalle meno on alentavaa, niin ei voi auttaa.
      Jos ihminen ei noilla tuloilla ja noin pienellä veloilla pysty muuta kuin ruikuttaan, niin voi, voi. Tekisi senkin aikaa jotain hyödyllistä.
      Monen perheen yhteistulot ovat kyseistä luokkaa, joten epäilen koko tätä juttua.

    • Timothytei

      Neuvoni:

      - neuvottele pankkisi kanssa kaikki lainasi yhdeksi lainaksi (kasvatat asuntolainaasi) mahdollisimman pitkällä maksuajalla ja lyhennysvapaalla jaksolla ja maksa kaikki muuta lait pois
      - pankki edellyttänee lisävakuutta. Se järjestynee osuudestasi kuolinpesään. Toisin sanoen, kuolinpesä pantaa osuutesi pankille lainan lisävakuudeksi.

      Tulotasosi riittää vallan hyvin hoitamaan järjestelyssä syntyneen lainan korot ja myöhemmin kun taloudellinen tilanteesi on tasaantunut myös lyhennykset

    • halpaaon
    • Niiiin

      Ensimmäiseksi velkaNEUVONTAAN, sieltä saat vastaukset kysymyksiin ammattilaiselta. Pian nyt, sinne on jonoo. Kertoo jotain arvostelukyvystäsi, se on varmaan masennuksen alentama nyt, kun kyselet täällä etkä mene sinne mistä velkaongelmaiset apua ilmaiseksi ammattilaisilta saa. Täällä voi tulla vääriäkin vastauksia. Siellä voit keskustella ennenkuin tehdään mitään, ei sielä kukaan väkisin asioitasi ala hoitamaan. Tänään leikkaa luottokorttisi sirun kohdalta halki ja varaa aika sossuun jos rahat loppuu, ei pitäisi kun olet työssäkäyvä. Pidä huoli että on kämppä, lääkkeet, sähköt ja työmatkalippu maksettuna aina. Ruokaa saa lapset koulussa, loput vaikka roskiksesta tai ruokapankista seruoka ketään konkkaan vie. Viina ja pelaaminen pois kokonaan, lotto ei tule ongelmia ratkaisemaan, jos tällaiseen ajatteluun on taipumusta. Joka ottaa taataksensa, ottaa maksaaksensa, niin se vaan on. Tulet selviytymään tästä hyvin ajan kanssa.

    • Kadonnut_ilo

      Tämä on paisunut jo kuin pullataikina. Joku jo epäili, että tämä ei olisi tottakaan...samaa minäkin toivon, mutta totta on.

      Siitäkin huomaa, että ketju on jo päässyt pitkäksi, kun olen jo kertonut käyneeni velkaneuvojalla, ja senkin olen tuonne ylemmäs kirjoittanut, eli pitkä työmatkani nielee maksuvarani, oli se sitten ulosotto, tai velkajärjestely. Auto n välttämätön ,koska työ vuorotyötä, ja julkisellla ei pääse.
      Jollekkin tuloni ovat olleet liian hyvät, että edes ongelmaa voi saada aikaan.. No tuloistani 30% on vuorolisiä, olen töissä lähes joka joulun, uudenvuoden,vapun,juhannuksen , sun muut pyhät.

      Noin joka 6 vuosi on esimerkiksi ollut koko joulu vapaa. Yövuoron jälkeen ,kun ajaa vanhalla autonrämällä kotia, niin 50 km menee hyvin, senjälkeen on joutunut hyppimään bussipysäkeillä , itsensä virkeämmäksi, tai ajamaan ikkunat auki ,että pysyisi hereillä, ja auto on jääkylmä, mutta pysyypä ainakin hereillä. Vuodessa valvon noin 50 yötä, ja todellakin, rankkaa se on, sen tietää jokainen, joka on tehnyt yövuoroja, ja itse niitä tehnyt koko työurani, eli yli 30 vuotta. Ikää , kun tulee, niin aina huonommin palautuu valvotuista öistä.

      Voi olla, että helpomminkin rahan saisi, olla tekemättä mitään..

      Silti työpaikkani on minulle kullan arvoinen.

      Rahankäyttöäni on arvosteltu, ja yhdyn itsekin siihen arvosteluun, koska nyt on "selvä" hetki, ja en todellakaan voi ymmärtää miten olen voinut asiani sössiä. Tälle sairaudelle on olemassa nimikin, ja se tulee leimaamaan minut loppuiäksi, samoin joudun loppuiäkseni syömään lääkkeitä, ettei tuommoiset "mania" vaiheet enää koskaan toistuisi.

      Nyt yritän jollain tapaa korjata rahallisia tuhoja, ja edelleenkään en ole ulosotossa, enkä lisävelassa, ainoastaan tulee kysymykseen järjestelylaina, ja luottokortit poikki, ja sitten se omaehtoinen merkintä jonnekin, ettei mulle luotolla myydä mitään.

      Velkaneuvojahan nosti kädet vähän pystyyn, eli niinkauan kun työmatka on pitkä ei oikeen mitään voi tehdä, enkä taas irtisanoudu, koska millä minä sitten mitään maksan. ( omituinen yhtälö)

      Joku epäili, että olen pojalleni rahaa antanut..No , en ole, isänsä on antanut moporahat, korttirahat, ja rippilahjarahat kesätyörahat on kaikki itse laittanut säästöön, eli ei ole mopoa ,eikä mopokorttia. Tilillä kylläkin rahaa.

      Eli toivoisin todellakin, että tämä kirjoitus ei olisi totta, vaan pahaa unta..

    • Kadonnut_ilo

      Senverran vielä, että alkoholia en käytä, en edes muista milloin olisin ollut humalassa, alkoholi maistuu pahalle, enkä myöskään tissuttele kaljaa iltaisin..Saunakaljan voin juoda, jos joskus jonnekin saunaan pääsen ja tarjolla on.
      Tupakkaan ei mene rahaa, elämäni aikana olen varmaan yhden askin tupakkaa nuorena polttanut. Pelikoneilla en pelaa, eikä lottoonkaan mene rahaa.
      Ostomaniaa ei voi ymmärtää , kuin ihminen, joka sen on läpikäynyt, ja omaa henkilökohtaisen näkökulman asiaan.

      Ostomaniassakin on eroja, on sairauteen pohjautuvaa, ja sitten toinen äärilaita on se, että ostaa käyttöön kaikkea kivaa, mutta liikaa, ja tarpeetonta,mutta silti , niitä tavaroita käytetään..

      Sairauteen pohjautuva ostomania onkin sitten eri juttu, ostoilla ei ole mitään järkeä, ja paketteja ei aina edes aukaista, ja tavarat lojuu käyttämättöminä, ja unohdettuna..ja rahaa palaa :(.
      Jälkimäinen on sairaus , ja sen estämiseksi on olemassa lääkitys, ettei mania pääse päälle.
      Minulla kesti 10 vuotta tajuta, että olen mielenterveyspotilas, ( nyt myös asiantuntevassa hoitosuhteessa). Mutta yleensä ottaen käuttäydyn täysin normaalisti, teen työni ilman huomautuksia.

      Tämä toinen puoli ei näy ulospäin....samoissa ryysyissä kuljen päivästä toiseen, ja netistä ostetut hienoudet , ja muut tavarat ovat kotona, paketeissaan, tai siististi kaapissa , piilossa kaikilta..
      Tosin, aikoina, jolloin ei ole ostaminen ollut päällä, olen kauhistellut tavaramäärää, ja yrittänyt kaikin tavoin myydä sitä, kirppiksillä ym..ja osa on löytänyt tiensä kierrätykseenkin.

      • eräänlainenkohtalotoveri

        Itse olen ollut kutakuinkin samassa jamassa. Päästin suurimman osan veloista ulosottoon noin 40 000 €. Tästä summasta puolet oli korkoja, perintämaksuja jne. Kuulostaa isolta summalta, mutta pitää paikkansa, jos velat ovat kalliita pienlainoja ja 'bigbank' lainoja pitkällä laina-ajalla. En tiedä miten olet tuon 60 000 € laskenut, mutta siihen tulee joka tapauksessa ainakin oikeudenkuluja ja ulosottomaksuja lisää.
        Hyvä, että et ole vielä ulosotossa, koska nyt pystyt vielä hallitsemaan itse esim. asuntoasi koskevat toimenpiteet. Omalla kohdalla uo-mies halusi asunnon myyntiin, vaikka uo-velkoja maksoin 800 €/kk. Velat lyhenivät kuitenkin uo:n mielestä hitaasti. Kaiken lisäksi asunnonmyynnistä olisi jäänyt asuntovelan suorittamisen jälkeen vain muutama tuhat euroa uo-velkojen maksuun. Omalla kohdalla toisen puolen asunnosta omistava 'lunasti' minut ulos ja uo-velka saatiin maksettua. Tästä toimenpiteestä tehtiin velkakirja.
        Voisitko sinä kokeilla akordia esim. velkaneuvojan ja lääkärintodistuksen avulla sairauteen vedoten? Akordi tarkoittaa sitä, että saat osan velasta anteeksi. Ostomanian vuoksi sinulla on tarpeetonta tavaraa. Pyydä vaikka lapsiasi myymään tavaraa huutonetissä tms. suostumuksellasi. Nuoret varmaan innokkaasti hoitavat tälläista hommaa. Saat siitäjonkin verran ruokarahaa ja nuorille vähän rahaa tarpeellisiin hankintoihin. Muuten älä sotke nuoriasi raha-asioihisi ja älä lainaa rahaa heiltä. Se voi aiheuttaa suurta katkeruutta, jos et pystykään maksamaan velkaa takaisin.
        Mikä on pienin yksittäinen velkasummasi ? Pystyisitkö sitä maksamaan reilummin pois, jolloin ko velan lyhennys vapautuu maksuvaraan jossain vaiheessa. Voisitko joku kk käyttää koko sairasloman palkan laskuihin ja velkojenlyhennykseen ? Ruokarahat vaikka niistä nettimyynneistä.
        Yritä selvitä kuukausi kerrallaan. Itselläkin on vielä noin 10 000 € hoidossa olevaa velkaa. Yhtä 2000 € lainaa maksan nyt nopeutetusti pois kolmessa kuukaudessa. Sain onnekseni pienen lisätyön, jonka turvin osittain selviän. Yhtään ylimääräistä rahaa ei jää ja käytännössä koko syyskuun palkka menee asuntoon, laskuihin ja velkoihin. Lisätuloilla eli muutamalla satasella pitää selvitä eli ruokkia perhettä. Motivaationa on kuitenkin se, että vuoden päästä pitäisi olla velat maksettu kokonaan.
        Ilmeisesti olet nyt sairaslomalla? Ja saat jo pienempää palkkaa, koska sairaslomapäiviä on jo aikapaljon pidetty ? Nyt on vielä tiukempaa, mutta jää sinulla ainakin 400 € työmatkakuluja pois. Uo:sta on se hankaluus myös, että uo ottaa palkasta noin kolmanneksen (ainakin jos nettopalkkasi on reilu 2000), joten muita lyhennyksiä on hankalampi tehdä. Mutta sitkeyttä sinulle ponnisteluissa. Ja älä missään tapauksessa lisävelkaannu.


    • http://record.binary.com/_loAULhueVqO6tyDIijdDK2Nd7ZgqdRLk/1/

      Aion näyttää sinulle strategiaa, joka pitää yksinkertaisuus binary vaihtoehtoja aloittelijoille ja yksinkertaisesti vähentää mahdollisuuksia tappiot ja siten pienentää riskiä. Minun strategia, todennäköisyys saada kaikki edellä esitettyihin kysymyksiin vastasi oikein kasvaa ja voit hyötyä yli 95% sinun kaupat.

      Otan teille hieman enemmän innoissaan näyttämällä rahaa vaakalaudalla. Jos aloitat alkuinvestointi $ 100, tässä on voiton tasoon että tulet:

      10 päivän jälkeen - $ 200
      Kun 20 päivää - $ 400
      30 päivää - $ 800
      40 päivän kuluttua - $ 1600
      Kun 50 päivää - $ 3200
      60 päivän jälkeen - $ 6400
      Jos katsotte 20 kaupankäyntipäivän päivää kuukaudessa, sinulla on $ 6400 3 kuukauden kuluttua. Ja kun tulet 5000 merkin, sinun täytyy vain kaksinkertaistaa joka 10. päivä tehdä komea $ 10000 helposti hyvin vähän työtä ja nollariskillä.

      Kaikki mitä koskaan sijoittaa on $ 100: lla. Itse asiassa, voit sijoittaa niin vähän kuin $ 5 ja pitää kaksinkertaistunut joka 10. päivä minun strategiaa.

      http://record.binary.com/_loAULhueVqO6tyDIijdDK2Nd7ZgqdRLk/1/

      jos kiinnostaa niin neuvon lisää on nimittäin kohta jossa saa voittoa jos vaan ei tule ahneeksi,

      • kaikkivalittavat

        Nyt kun on sairaudelle diagnoosi ja todistus,kannattaa kääntyä lainanaintajien puoleen että maksuaikaa pitäisi saada lisää ja korkoa kohtuullisemmaksi. Sairaus on myös peruste velkasaneeraukselle. Mitä höpinöitä tuossa oli ettei maksuvara riittäisi kun lasketaan kmkorvausten mukaan? Hölmöä kuult kai lasketaan faktisten menojen mukaan. Lapsilta ei siis myöskään tarvii laskea kuin 50% kuluista sinulle,kun kerran asuvat isän luona puolet ajasta.
        Eli kulut ovat asunto (oliko 600 eur), autokulut 400 (ei voi olla noin paljon),ruokaa itsellesi 200 eur, ruokaa lapsille 200 eur sitten se velkajärjestely (laskelmieni mukaan jäisi n 1500 eur-eiköhän riitä).


    • Kadonnut_ilo

      Ylläolevassa kirjoituksessa ollaan aivan oikeassa, tuossa, että auton kulut ovat 300-400 euroa, riippuu vuodenajasta. Vanha auto syö kalleinta bensaa ja vie kesällä 7 ja talvella noin 8 litraa. Työmatka päivässä on 200 km, ja riippuu vuorojen määrästä montako lähtöä tulee.
      Velkaneuvojalle selitin tämän, mutta lakipykälässä lukee toisin, eli lasketaan verottajan mukaan, kilometrit ja oliko se 0.25 se km hinta.
      Siitä saadaankin sitten muhkea summa, ja siinä ei auttanut minun selittely, että ei mulla noin paljon mene.

      Samoin lapset laskettiin juuri noin 50%, mitta sitten oli kaikenlaista muutakin vielä mitä laskettiin, asunto,sähkö,kotivakuutus,jäte,lääkkeet ..ja mitä kaikkea niitä oli...
      No uskottava oli, kun summat oli näpytelty taulukkoon, oli maksuvara 0, ja asunto myytävä.

      Onhan siinä järkeä se nyt myydäkin, koska tällä alueella ei asunnot todellakaan mene kaupaksi, ja jos oikein huonosti käy, niin halvemmalla myytävä, kun mitä velkaa (putkirempan kummittelu kummasti laskee hintaa).

      Vuokra-asunnoista saa kuitenkin pulittaa sen 700 e, ja se on kolmion hinta, ja vuokra-asunnossa otetaankin sitten koko summa huomioon laskennassa, tuossa oman asunnon kuluissa oli vaan hoitovastike ja korot...Eli vielä enemmän mennään miinukselle.

      Täytyy sanoa, että en itsekään tätä uskoisi. Taulukko oli kuitenkin taulukko, jonne ne kaikki menot laitettiin, ja pakko se oli uskoa, kun se minulle tietokoneen ruudulta näytettiin, ja suullisestikin kerrottiin.

      Alkaa jaksaminen olla nollassa :(, mutta silti sotkunsa on hoidettava tavalla tai toisella.

      Ulosottoon jos joudun, niin en todellakaan ala kikkailemaan omaisuuksieni kanssa, eli se , mitä omistan kuolinpesästä.
      Äitini saa asua asunnossa onneksi niinkauan, kuin polkua jatkuu, tässä oli se leskenoikeus.
      Senjälkeen asunto menee myyntiin, ja se mitä minulle tulee, menee ulosottoon velkojen maksuun, niinkuin kuuluu mennä.

      Äitini on tosin pitkäikäistä sukua, ja voi elää vielä reippaasti yli 15 vuotta, ja kotinsa on semmoinen, jossa pystyy hyvin pärjäämään pienen avun turvin.

      • eipakkomyyntiä

        Jos uomies saa riittävästi ulosmitattua palkasta ja asunto on noin velkainen tuskin laittaa pakkomyyntiin. Toinen asia tietysti se tuleva putkiremppa,se voi kolmiossa olla noin 50000 euron luokkaa jos taloyhtiön hallitus haluaa oikein kalliin rempan. Eli kannattaisi yrittää myydä ennen sitä.

        Eikö työmatkaa voisi osittain tehdä julkisilla? Jos työpaikka suuressa kaupungissa sinne menee yleensä juna- tai ainakin bussi. Säästää ainakin hermoja jos voi istua mukavasti junassa,kuin jos pitää työpäivän päätteeksi vielä hurahtaa huonolla autolla pimeässä ja liukkaalla.


    • jkljkljkl

      Paljonko juuri nyt on rahaa käytössä/kk ja paljonko on asunto- ja pakolliset menot/kk ja paljonko luottokortti-ja velkalyhennykset/kk ? Nyt ymmärtääkseni olet sairaslomalla eli työmatkakustannuksia ei ole. Mikän on pienin luottokortti- tai lainavelkasi ? Jos antaisit lukuja, niin joku voisi vähän avittaa suunnitelmissa. Toki joukossa on aina omahyväisiä besserwissereitä, jotka tulevat hyvintoimeen - niistä ei ehkä nyt tarvitse välittää. Sinulla on velkaa kohtuullisen paljon, mutta ei niin paljon ettei siitä selviäisi.

    • Kadonnut_ilo

      Siihen en tällä hetkellä pysty vastaamaan paljonko on kuukausittain käytettävä tulo, koska jo silloin, kun olin töissä tulot ja menot olivat väärinpäin, mutta sairauteeni kuului se, että maanisessa vaiheessa uskoo pärjäävänsä, ja velat tulevat hoidetuksi.. :(.
      Se onkin se pointti, että näin uskoen, kaikki meni aina pahempaan suuntaan. Eli oikeasti lyhenivät vaan lainat, joista ei voinut nostaa samaa rahaa heti pois, ja maksaa seuraavaa korttia...

      Nyt mulla on normaali vaihe meneillä, tai masennus paremminkin, mutta tähän ei kuulu se, että luulen pärjääväni, ja hoitoa olen hakenut, kun vihdoin tunnistin tilan, että oikeasti tämä ei pääty hyvin, ja tosiasiat on tunnustettava silloin , kun on siihen kykenevä.
      Lääkitys tulee tasoittamaan elämääni, että noita maanisia ylikuvitelmia rahallisesta pärjäämisestä ei enää tule.

      Se miksi en pysty kertomaan tulojani, on se, etten tiedä..Tuloni laskevat 60 sairaspäivän jälkeen, ja en todellakaan tiedä miten se tulee vaikuttamaan..onko minusta vielä lääkkeiden kanssa tekemään omaa työtäni, vai tuleeko se vaikuttamaan niin, että työnteosta ei enää tule mitään.
      Tässä on niin paljon avoimia kysymyksiä, ja ennen kuin niihin on vastaus, lienee kohtuuvaikeata tehdä järjellisiä laskelmia.. Nyt mennään kuukausi kerrallaan, ja yritän myydä kaikkea, mitä vaan voi myydä, ja samalla maksella pienempiä velkoja pois.

      Olen kyllä ollut kiitollinen, että olen saanut kaikenlaisia ohjeita, ja ne toki ovat herättäneet myös kaikenlaisia ajatuksia..

      Olen kyllä selvitellyt tuotakin, josko julkislla töihin pääsisi edes johonkin vuoroon, mutta siinä tullut yllätys eteen, koska kaikki kävi vielä kalliimmaksi, vr sarjalippu ja oma auto...iso ongelma..
      Junan kanssa liikkuminen , ja aikataulut..no niillä saisin työpäivän pituudeksi 17-18 tuntia kaikkineen junanvaihtoineen..

      Meillä työaikamuoto on muu kuin 8 tuntia, normivuorot yleensä 10-12 tuntia, ja harvaan vuoroon junalla pääsisi, toiseen suuntaan kylläkin...mutta toiseen ei, kun asun kuitenkin senverran periferialla, ettei tänne maailman parhaat junayhteydet ole..

      • jkljkljkl

        Olisiko sinulla joku luotettava henkilö (avopuoliso ?) tai ehkä velkaneuvoja, joka kokoaisi velat yhteen ja tekisi jonkinlaisen järkevän suunnitelman ? AA-kerhoilla on tietääkseni joillakin paikkakunnilla vertaistukea ylivelkaantuneille. Selkeästi vaikutat masentuneelta tai lamaantuneelta. No, sitä itsekin olin, kun huomasin, että nyt onkin liikaa velkaa. Hain apua Takuusäätiön puhelinpalvelusta, kunnalliselle velkaneuvojalle yritin päästä (sain ajan, mutta se peruuntui ja uudelle ajalle en mennyt). Tein sen virheen, että päästin kaikki ulosottoon. Jälkikäteen sain selville, että olisi ollut mahdollisuus neuvotella vapaaehtoista velkajärjestelyä. No, omalla kohdalla asiat ovat nyt hallinnassa,mutta paremminkin ne olisi voinut hoitaa. Eli älä nyt luovuta hae apua tai pyydä läheistä hakemaan sinulle apua.


    • Kadonnut_ilo

      Minulla on hyvä miesystävä, joka jo yritti lainaa hakea auttaakseen minua, hänellä on vakituinen työpaikka, ja pitkä työhistoria. Velkaa ei yhtään, mutta ei vakuuksiakaan, ja ilman vakuuksia tarjottiin aivan mitätöntä summaa hänelle.
      Sen ymmärtäisin, jos olisi joskus raha-asiotaan olisi sössinyt, mutta kun ei edes luottokorttia käytä....eli ilmeisesti sekään ei ole hyvä, jos lainahistoriaa ei ole ollenkaan, niin eivät sitten tiedä miten lainoja osaa hoitaa..Emme asu yhdessä, ainakaan vielä, koska hän asuu eri paikkakunnalla, ja työkin on siellä.
      Toisaalta on ehkä helpotuskin, ettei hänelle lainaa tarjottu isompaa summaa, koska en halua, että tämä minun rahasotkuni pilaa suhdetta.

      Haluan,että olemme yhdessä, siksi että on hyvä olla toisen kanssa, en siksi, että meidän on rahallisesti pakko olla yhdessä.

      Minä kävin velkaneuvojalla, ja keräsin monta päivää papereita yhteen kansioon, ja siellä piti olla kaikki valmiina , eli kaikki velat ym muut paperit olivat mukana.
      Niitä ei edes katsottu, koska päätyi heti siihen, että ei ole sitä maksuvaraa, sanoi toki, että voin yrittää jos haluan velkajärjestelyä, mutta tulos voi olla kielteinen, ja kaikki luotot loppuu siihen, kun soittelukierros alkaa..

      Jätti minut miettimään asiaa, ja onhan asiat sen jälkeen muuttuneet, sairausloma, ja diagnoosi mistä kaikki on johtunut, mutta se , miten töiden kanssa käy lienee tässä melko tärkeä tekijä.
      Toisaalta, eihän minulla sittenkään ole sitä maksuvaraa, kun tulot putoavat..
      Olen kuitenkin päättänyt mennä uudelleen velkaneuvojan jutuille, jo näiden muuttuneiden olosuhteiden takiakin, koska ulospääsyä tästä tilanteesta ei ole, ja velkajärjestely hakemus pitänee laittaa vireille, koska napsahtavt ne luotot sitten siinä tai viimeistään ulosotossa kuitenkin kiinni..

      Takuusäätiöönkin soitin, se ei hirveästi auttanut, eli siihen hieman petyin.

      Vaikka olen masentunut, niin onneksi en ole vielä toimintakyvytön, eli taidan nyt heilua siellä rajavaiheilla, ja toivon,että lääkitys auttaa, vaikkakin se voi ola, että takkuilevan muistin kanssa ei vaativaan työhön enää ole paluuta.
      Aika näyttää..

    • Rihaha

      Heippa pitkästä aikaa Kadonnut_Ilo. Mitä sinulle nyt kuuluu? Oletko tehnyt mitään ratkaisuja? Näyttäisi kuukausi menneen viime kirjoittelustasi, itse en ole tässä välillä näillä sivuilla käynyt. Ikävä kuulla, että olet myös sairastellut. Mulla on ollut menossa tämä "kirjerumba" velkojien ja käräjäoikeuden haasteiden kanssa ja ihan sekasin oon jo näitten kanssa mennyt. En ole vielä saanut tapaamisaikaa velkaneuvojalle, kesällä meinasi lokakuun loppupuolta. Nyt on alkanut kauhistuttaan koko tilanne ja pelottaan pääsenkö edes koko velkajärjestelyyn, huh huh. Ei kait se auta kun ootella mitä seuraa.

      Eniten pelottaa, että joutuuko koti pakkomyyntiin. Toivon että ei, asuntolainaa on lyhennetty vasta n.26000 tuhatta ja mun omistusosuus on 70%. Näillä markkinoilla en varmaan saisi edes asuntolainoja kuitattua mikäli myyntiin menisi. Tässä on kuitenkin edullista asua kun lainat ja vastike yhteensä 800 eikä työmatkakuluja ole ollenkaan. Mitenköhän lienee muilla mennyt vastaavassa tilanteessa?, olisi kiva tietää muiden kokemuksia. Ja kyllä olen valmis myymään tämän sitten eläkkeelle jäädessä (7v.), ja omasta osuudestani voin sitten kyllä maksaa loput velat jos vielä jotain jäljellä. Lopetan nyt kun tämä tabletti oikkuilee ja on kovin hidasta kirjottaa. Palataanpa asiaan ja .... ps.olisi kiva kuulla tuosta asuntoasiasta joltain viisaammalta ja tietävältä, että miten oikeen menee. Kaikesta huolimatta mukavaa syksyä meille kaikille.

    • Kadonnut_ilo

      En ole vielä ulosotossa, eikä velkaneuvojan kanssa ole mitään virityksiä menossa. Olen yrittänyt pärjätä. Velat on nyt yhdessä mapissa , ja loppujen lopuksi niitä oli vielä enemmän kuin olin alunperin laskenut.

      Tällä hetkellä on suunnitelma , että yritän pärjätä!!

      Joka kuukausi pidän kirjaa, että kaikki on maksettu. Osaa velkaa joudun kierrättämään, eli maksan minimisumman , ja sitten nostan sen , talletan ja maksan toisen velan... No kuitenkin... Olen onnistunut velkaani pienentämään 5000 euroa, ja joka kuukausi pitäisi lyhentyä 500-700 € , riippuu kuukausista.
      Näin mennään nyt, ja yritän selvitä . Sitä en tiedä selviänkö.

      Voimia Sinulle Rihaha!!

    • tt12345

      moi mitä kuuluu nyt kadonneelle ilolle?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe