Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ääni käheäksi

Matleena

Uutena astmaatikkona kyselen tällaista: lääkkeenäni on Symbicort ja ongelmana äänen käheytyminen. Töissä en iltapäivällä pysty montaa lausetta sanomaan, kun loppuu ääni kokonaan.

Lääkkeen haittavaikutuksena mainitaan toki tämä äänen käheytyminen, mutta tietääkö joku, onko oire vaarallinen? Tai onko se vain ohimenevä oire.

Toinen asia, mikä ärsyttää tässä lääkkeessä on annostelija. Tänä aamunakaan en ollut varma, olinko kiertänyt hylsyn oikein auki. Tuntui, että en saanut sieltä annosta. Toisaalta sitä annosta ei yleensäkään "tunne". Minusta hylsy on huonosti suunniteltu.

Kysyisin lääkkeen määränneeltä lääkäriltä, mutta hän on talvilomalla.

9

5887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maisie

      Valitettavasti kortisonia sisältävien astmasumutteiden sivuvaikutuksena on äänen käheytymistä. Muistaakseni n. 10-15 % käyttäjistä kärsii siitä. Se ei ole ohimenevää muttei (ainakaan konsultoimani foniatrin mukaan)myöskään vaarallista.

      Yritän itse tulla toimeen muilla (heikommilla) lääkkeillä, koska olen puhetyöläinen, mutta välillä joudun turvautumaan kortisoniin tabletteina tai sumutteina. Myös tablettimuotoinen kortisoni voi aiheuttaa käheyttä.

    • vuokko

      voi olla mutta toistuvaa tai jatkuvaa samalla lääkkeellä ja annostuksella - valitettavasti.
      Itselläni kävi näinkin: Käytössä 14 vuotta Cortivent, jossa budesoninia, 200-400 mikrog. illoin-aamuin. Sitten jouduin vaihtamaan lääkäriä, hänestä parempi lääke oli Seretide Diskus, jossa flutikasonia 500 mikrog.illoin-aamuin.

      Ääneni meni pari vuotta sitten melkein kokonaan (ehkä flunssankin vuoksi), piti olla 5 viikkoa lähes puhumatta. Kurkkulääkärin mielestä rykiminen ja kuiskiminen on silloin pahasta.

      Äänihuulet paranivat ja kerrottuani keuhkolääkäri halusi kokeilla, pärjäänkö puolella annoksella. Olen pärjännyt ja ääni on enimmäkseen hyvä.
      Yksilöllistä siis. Kannattaa aina käydessään kertoa oireet lääkärille.

    • nick.nick2005

      Mulla oli pienenä atsma. Nyt olen 17 vuotias ja ääneni on käheä, melkein ku viinan polttama. No en tiedä aiheuttiko atsma lääkkeet äänen käheyden, mutta ei se mua haittaa, suurin osa tuntuu pitävän mun äänestä ja itsekkin pidän siitä.
      ps. eipä ole enää atsmaa \o/ :D

    • assma

      Minulta meni myös ääni Symbicortista. Menee myös kortisonikuureista. Olen puhetyöläinen, joten käheytyminen on aika vammauttavaa. Olen käyttänyt pari vuotta Aerobecia ja nyt sujuu hienosti. Lisäksi otan höyrypiipulla pienet henkoset aina lääkkeen oton jälkeen tai jos olen puhunut päivän aikana paljon. Vesihöyry huuhtelee lääkejäämät äänihuulten päältä, mitä vedellä kurluttelu ei täysin tee.

      • hyssis

        ääni on on ollut käheä ja iltapäivästä iltaan en enää juuri rupattele....kun ääni on käheä ja väsynyt.Minullakin aloitettu Symbicort ja lääkärini epäili äänen käheytymisen pahenemisen johtuvan lääkkeestä.Nyt lääkettä aloitetaan vähentää...että katsotaan nyt kuinkas ääneni käy.


    • kähinää köhinää

      Minulla käheytyy ääni heti, jos kerrankin unohdan huuhdella ja kurlata huolella. Eli useammalla vedellä huljuttelet suun ja kurlaat vielä. Ja sitten vesipiippua muutaman kerran päivässä. Minulla äänen käheytymistä on aiheuttanut niin seretide, flixotide että symbicort, eipä tässä siis taida olla mitään vaihtoehtoja, jos äänen käheytymiseen taipumusta :(

      • krääh

        Mistä voin ostaa vesipiipun?..sorry jos oon tyhmä...paljonko maksaa?


      • astmaa24
        krääh kirjoitti:

        Mistä voin ostaa vesipiipun?..sorry jos oon tyhmä...paljonko maksaa?

        Minulla käytössä budesonid ja äänen käheydestä kärsin myös. Puhetyöläisenä on välillä tosi hankalaa. Sain kuitenkin suuren avun allergiseen nuhaan tarkoitetusta nenäsumutteesta, joka vei "vesinuhan" lisäksi pois jatkuvan kurkkukivun ja vähensi huomattavasti äänen käheytymistä. Eli jos sinulta ei ole tutkittu allergisen nuhan mahdollisuutta, suosittelen.

        Ostin alkutalvesta myös suolapiipun, ja olen kokenut hyödylliseksi. Itselle taisi sattua vain "maanantai-painos", kun piipun yläosassa oleva muoviosa irtosi melkein heti... Mutta muuten toimii :)


      • piiiputtelija....
        krääh kirjoitti:

        Mistä voin ostaa vesipiipun?..sorry jos oon tyhmä...paljonko maksaa?

        Apteekista, luontaiskaupoista, netistä, missä sattuu olemaan. Laita Googleen haku:
        NHS vesipiippu. Ensimmäisessä haussa hinta on 17,90. Kyllä se jotain apua tuo, kun vaan järjestää lääkkenoton sellaiseksi, että sen päälle voi höyryä hengitellä. Samalla voi vaikka lukea. En ole vaan kovin pitkiä kuureja tullut käyttäneeksi. Siinä on käyttöohje mukana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2025
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1365
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      73
      1260
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe