Bilteman hiekasta osa 2

Vaari-o

Tämä on kopio tuolta edellisestä aiheesta kun tuntui tunteet hieman kuumenevan.

Annan nyt oman mielipiteeni aloitteleville harrastajille jotka eivät ihan tosissaan tätä harrastusta ota vaan ovat hankkimassa akvaariotaan MAHDOLLISIMMAN HELPOLLA JA HALVALLA.



Mietin kauan että annanko palautetta ihmisten välinpitämättömyydestä.

Ajatus on tosi vaikea pistää ruutuun mutta perimmäinen idea, koitan olla nyt syvällisempi, on se; mua ottaa pattiin nämä aloittelevat harrastajat jotka AINA koittaa mennä läpi siitä mistä aita on matalin.

!!!!

Mukaan mahtuu todella paljon myös niitä jotka HALUAVAT oikeasti antaa tulevalle harrastukselleen koko sydämensä ja sekin on erittäin hyvä asia kun uskaltautuu edes kirjoittamaan jollekin palstalle ja kysymään neuvoa fiksummilta ja kokeneemmilta harrastajilta.

!!!!

Akvan perustamisessa koitetaan tehdä kypsytys joillakin ihme konsteilla "kun siihen menee vähemmän aikaa kuin johonkin ammoniakkikypsytykseen", ei tajuta asioiden toden perää että akvaario vaatii sen oman valmisteluaikansa ennenkuin sinne voidaan ostaa minkäänlaista kalastoa. Ite antaisin sellaisen ohjeiston kypsytys ajaksi ennenkuin hankitaan minkäänlaisia kaloja, 3-4 viikkoa.

Hiekan pesussa sama juttu, ollaan niin saatanan laiskoja ettei viittitä uhrata elämästä muutamaa tuntia sen akvan perustan riittävään esivalmisteluun vaan pyritään jälleen oikasemaan jostakin kohti ettei tarttis nähdä niin paljon vaivaa ja saatais jo ostettua niitä kaloja.

Akvaarion koosta taas, kuinka monta kertaa täälläkin on painotettu sitä asiaa mikä olisi kaloille se minimi akvaarion koko kun puhutaan näistä seura akvaarioista joihin ostetaan mitä sekalaisempia kalastoja, kutsun sitä kalasopaksi.
Päättelin tätä asiaa silloin kun aloitin harrastustani että, vähintään kaksisataa litrainen sen tulisi olla että kalat saisivat ensinnäkin uimatilaa ja toiseksi veden "myrkytys" häiriöt saataisiin mahdollisimman minimiin (suuremmassa määrässä on suuremmat toleranssit).
Sitten vain asiallinen suodatus järjestelmä, mielestäni sisä suodatin vie vain turhaa tilaa kaloilta joten ainoa vaihtoehto on ulkosuodatin, minun mielestäni. Mattoja en lähtisi aloittelevalle harrastajalle suosittelemaan.

Sitten veden vaihdot; todella usein saa lukea liian harvoista hoitorutiineista. Kyllä sitä akvaariota pitää huoltaa ja silmäillä pelkän mielihyvän lisäksi tosissaan vähintään kerran viikossa. Harvemmin tehtävät vedenvaihdot, yms. hoitotehtävät voi lukea jo VÄLINPITÄMÄTTÖMYYDEKSI.

Otetaas puheeksi raha;
Aina maristaan kun akvaariot maksaa niin ja niin paljon, "pienemmän saa halvemmalla! se on totta mutta mitään järkeä mä en nää siinä kun ostetaan ekaksi akvaksi sellaisia 40 - 100 litran sammioita joissa sitten muutama platy saa kituuttaa lyhyen elämänsä kun ei edes viitsitä perehtyä niiden vaatimaan vesikovuus seikkoihin.
Voisihan sitä säästää vähän aikaa ja satsata sitten oikean kokoiseen akvaarioon ja parempiin teknisiin tarvikkeisiin.
Ja jos vanhemmat on mukana rahoituksessa niin siitä vaan pummaamaan lisää rahaa ja hyviä perusteluita saa täältä... ! ! !

Tulikohan tässä nyt taas avauduttua liikaa mutta eisemitn.
Aion auttaa vastasuudessakin jos vain otatte mun ohjeista vaarin??? ;P

Jos nyt olin joidenkin mielestä töykeä tässä ja dellisessä jutussani tästä HIEKAN PESUSTA niin anteeksi vaan jos loukkasin kunniaanne mutta toivottavasti myös otitte itteenne sen verran että suhtaudutte vakavasti tähän niin mitättömältä tuntuvaan harrastukseen???

Ja vielä nimim. HIEKAN kun ensi kerralla aiot avata verbaalisen arkkusi niin mieti nyt ihminen itsekkin mitä päästäsi päästät eetteriin.


Näin tyhmä kun mäkin oon on kuiteski ihajjess fiilis!

4

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan oikea harrastaja myös

      Ihan sitä vaan, että joskus kyllä ihan oikeesti kannattaisi vetää vaikka puol tuntia henkeä ja kirjotella sitten vasta. Jäis ärjyimmät ja loukkaavimmat (ja mielestäni tällä palstalla todellakin tarpeettomat kirosanat) kommentit pois. Lueppa viestisi vaikka parin päivän päästä uudestaan, niin ymmärrät mitä tarkotan.

      Haukut alottelijoita ja yleistät ja pidät itseäsi fiksumpana ja kokeneempana. Mitä tekemistä esim. ÄO:llä on akvaarionharrastuksen kanssa...? Eli, että kun tänne kirjoittaa ja kysyy, on auttamattomasti tyhmempi kuin esim. sinä ("...kun uskaltautuu edes kirjoittamaan jollekin palstalle ja kysymään neuvoa fiksummilta...").

      Mietippä vaan, millasen käsityksen susta oikeesti saa... Kun oikein täytyy kahteenkin kertaan samaa toitottaa. En väitä, ettet tästä harrastuksesta oikeasti tietäisi, mutta tapasi esittää kommenttisi on loukkaava.

      Ja "Ja vielä nimim. HIEKAN kun ensi kerralla aiot avata verbaalisen arkkusi niin mieti nyt ihminen itsekkin mitä päästäsi päästät eetteriin." Samaa siis suosittelisin sinullekin.

    • freshwater

      Oman vastaukseni Vaari-on vuodatukseen.

      Mielestäni Vaari-o puhuu asiaa ja asian vierestä :)

      Ensiksikin on minun mielestäni hieman liikaa todeta, että joku "haluaisi oikeasti antaa tulevalle harrastukselleen koko sydämensä". Aika harva harrastus etenee sillä tavalla, että ihminen päättää, että annanpa huomisesta eteenpäin koko sydämeni lumilautailulle tai seinäkiipeilylle tai vaikkapa akvaariolle. Yleensä innostus johonkin asiaan syttyy pikkuhiljaa. Ensin hommataan se ensimmäinen akvaario, ja sitten kun ollaan opeteltu (joskus kantapään kautta) ensimmäisen akvaarion kanssa elämistä, sitten hommataan toinen tai vaihdetaan isompaan. Kuinka moni oppi ajamaan polkupyörällä ensimmäisellä yrittämällä? Vaikka olisi lukenut satoja kirjoja polkupyörän ajamisesta, ei se käytännössa aina ole yhtä helppoa.

      Toinen pointti olikin sitten erinomaisen hyvä: "on erittäin hyvä asia kun uskaltautuu edes kirjoittamaan jollekin palstalle ja kysymään neuvoa fiksummilta ja kokeneemmilta harrastajilta". Valitettavan usein tosin törmää "fiksumpiin ja kokeneempiin" harrastajiin, jotka suhtautuvat "aloittelijoihin" kaikkea muuta kuin kannustavasti, saati että neuvoisivat ja opastaisivat heitä uuden harrastuksen parissa. Useimmiten todetaan että: "koska olet noinkin tietämätön, sinulla ei pitäisi edes olla akvaariota!" Lopputuloksena yhä harvempi aloittelija enää uskaltaa kysyä keskustelupalstoilla yhtikäs mitään. Minusta tässä tapauksessa "fiksuus" on siis aika monitulkintainen juttu. Onko fiksua pyrkiä nitistämään aloittelijan innostus enen kuin harrastusta on kunnolla edes ehtinyt aloittaa? Vaikka itse onkin päättänyt omistautua akvaarioharrastukselle koko sydämestään, ei voi vaatia, että ensimmäistä akvaariotaan hoitava olisi tehnyt jo saman päätöksen. Lisäksi on pakko vielä mainita, että fiksujen ja kokeneempien akvaarioharrastajienkin kannattaisi tarkistaa paitsi suhtautumisensa aloittelijoihin myös asenteensa. Jos alkaa tuntumaan siltä, että akvaarionhoidossa on täysinoppinut, niin voisi olla syytä myös katsoa peiliin.

      Itse olen harrastanut akvaarioita kymmenen vuotta, ja aina välillä tulee eteen tilanne, johon ei ole aikaisemmin törmännyt. Harrastuksen parhaita puolia onkin juuri se, ettei koskaan tiedä kaikkea, vaan aina on jotakin uutta opittavaa :) Tällä hetekllä taloudessa on kuusi erikokoista pyttyä, joista jokainen vaatii erilaista hoitoa. Yksi ja sama ohje ei ole yleispätevä, vaan akvaariot ovat yksilöllisiä. Akvaarion kunto riippuu monesta seikasta, kuten veden laadusta, asukkien koosta ja lukumäärästä yms. Näin ollen joka tilanteeseen sopivien yleipätevien ohjeiden antaminen ainakin omasta mielestäni on hyvin vaikeaa.

      Kolmas juttu, mikä pisti silmään, oli kommentti, jossa aloittelevia harrastajia syytetään laiskuudesta ja viitsimättömyydestä ja siitä, ettei viitsittäisi odottaa akvaarion kypsymistä. Sekin voi olla totta, mutta mielestäni tähän viestiketjuun se ei päde. Käsitykseni mukaan viestiketjun aloittaja halusi vaihtaa jo olemassa olevan akvaarion soran hiekkaan.

      On aivan totta, että liian usein näkee liian suuria kaloja liian pienissä tai muuten sopimattomissa akvaarioissa, mutta eikö olisi tärkeämpää levittää oikeaa tietoa ASIALLISESTI? "Fiksujen ja kokeneiden harrastajien" ajoittain jopa hyökkäävä käytös vasta harrastustaan aloittelevia harrastajia kohtaan (väheksyvästä ja alentuvasta käytöksestä puhumattakaan - eikä tämä koske pelkästään Vaari-ota, vaan valitettavan suurta määrää aktiiviharrastajista) ei todellakaan auta ihmisiä muuttamaan suhtautumistaan.

      Akvaarion koosta, suodatuksesta ja muista Vaari-on mainitsemista seikoista toki on hyvä keskustella, mutta tässäkin tapauksessa kannattaisi muistaa asiallinen äänensävy. Itse kenenkin.

      • Vaari-o

        Olen kyllä mielestäni pyrkinyt asiallisiin vastauksiin ja perinjuurin kyllä selittelemään sekä neuvomaan uusia ja jo kokeneempiakin harrastajia omilla kokemuksillani akvaario harrastuksesta. Lisäksi olen monasti saanut apuakin teikäläisiltä.

        En silti mielestäni ole väärässä väittämieni kanssa, jos siellä muutama voimasana on ne ei ole tarkoitettu kenellekkään henkilökohtaiseksi loukkaukseksi.

        Mua vaan ei tyydytä se intensiivisyys niissä "harvoissa" tapauksissa kun aloitellaan akvaarion hoitamista. Puutteellisilla tiedoilla haalitaan sitä kalastoa mikä silmää miellyttää mitä pienimpiin akvaarioihin, ihmetyttää vaan suuresti.

        Nyt tänä aikana kun olen täällä kirjoitellut vaihtelevalla aktiivisuudella niin valitettavan usein vain törmää harrastajiin jotka eivät ole viitsineet ottaa selvää akvaarioharrastuksen perus faktoista.
        Joskus tiukka kritiikki saatta herättää joitakin henkilöitä ja laittaa heidät miettimään tosissaan mitä he harrastuksiltaan vaativat oli se sitten kyseessä vähätelty akvaaario harrastus taikka joku muu lemmikki eläin harrastus.
        Näin vain on asian laita.

        Onneksi on olemassa näitä palstoja joissa ihmiset voivat vaihtaa mielipiteitään ja oppia kokeneemmilta vinkkejä hoitorutiineihinsa.

        Pyydän anteeksi kovaa kielenkäyttöä kaikilta jotka siitä pahoittivat mielensä ja toivottavasti edes joku otti opikseen ja ymmärsi mitä ajan takaa tällä?


      • osteoporoosi
        Vaari-o kirjoitti:

        Olen kyllä mielestäni pyrkinyt asiallisiin vastauksiin ja perinjuurin kyllä selittelemään sekä neuvomaan uusia ja jo kokeneempiakin harrastajia omilla kokemuksillani akvaario harrastuksesta. Lisäksi olen monasti saanut apuakin teikäläisiltä.

        En silti mielestäni ole väärässä väittämieni kanssa, jos siellä muutama voimasana on ne ei ole tarkoitettu kenellekkään henkilökohtaiseksi loukkaukseksi.

        Mua vaan ei tyydytä se intensiivisyys niissä "harvoissa" tapauksissa kun aloitellaan akvaarion hoitamista. Puutteellisilla tiedoilla haalitaan sitä kalastoa mikä silmää miellyttää mitä pienimpiin akvaarioihin, ihmetyttää vaan suuresti.

        Nyt tänä aikana kun olen täällä kirjoitellut vaihtelevalla aktiivisuudella niin valitettavan usein vain törmää harrastajiin jotka eivät ole viitsineet ottaa selvää akvaarioharrastuksen perus faktoista.
        Joskus tiukka kritiikki saatta herättää joitakin henkilöitä ja laittaa heidät miettimään tosissaan mitä he harrastuksiltaan vaativat oli se sitten kyseessä vähätelty akvaaario harrastus taikka joku muu lemmikki eläin harrastus.
        Näin vain on asian laita.

        Onneksi on olemassa näitä palstoja joissa ihmiset voivat vaihtaa mielipiteitään ja oppia kokeneemmilta vinkkejä hoitorutiineihinsa.

        Pyydän anteeksi kovaa kielenkäyttöä kaikilta jotka siitä pahoittivat mielensä ja toivottavasti edes joku otti opikseen ja ymmärsi mitä ajan takaa tällä?

        Vaari-o väittää, ettei alle 200-litran allasta kannata edes perustaa. Rohkenen olla eri mieltä,jo vaikkapa 80-litraiseen altaaseen saisi aloittelijakin helpon ja mielenkiintoisen kalaston esimerkikisi taistelukalasta ja kardinaalitetraparvesta.
        On totta että suurempi allas antaa enemmän anteeksi virheille, mutta kunhan muistaa oikean kypsytyksen ja viikottaiset vedenvaihdot niin ongelmia tuskin ilmaantuu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      325
      3203
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      223
      1994
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1427
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe