Milloin alkoholi on ongelma/Kuka on alkoholisti?

AnMari52

Tapasin vuosi sitten miehen, joka käyttää kaljaa, olutta, siideriä joitakin pulloja (3-12) päivittäin? En edes kiinnittänyt asiaan huomiota, eikä hän ollut humalassa tai sitä ei huomannut.. Kaikin puolin mukava ihminen ja meillä on ollut ihan kivaa pääsääntöisesti. Kun hän menee käymään kotiseudulla n. 4-6vk välein hän ottaa siellä oikein kunnon 2vk kuurin ja silloin enemmän mukana väkevät juomat. Hän soittelee minulle hempeitä /"anteeksi pyyteleviä" puheluja, toisaalta silloin hän uskaltaa arvostella minun tapaa elää ja tehdä asioita. Kerran olin hänen mukanaan ja, kun ryyppyilta oli, olin hänelle kuin ilmaa. Aamulla "anteeksi pyytely" ja viikon korjaussarja. Yhteisellä lomareissulla hän ennen lähtöä lupasi ettei juo koko aikaa, mutta karkasiko mopo käsistä, mutta ekaviikko hyvässä humalassa ja toinen korjatessa... Onko se vain minun omien korvien välissä, että minua ahdistaa itseni ja 13-vuotiaan poikani puolesta päivittäinen kaljan kiskominen, vaikkei hän ole ns. humalassa.. Hän on aika väsynyt.. nukkuu paljon päiväunia.. en tiedä johtuuko se juomisesta vai mistä? Huonomuistinen/hajamielinen ? Itse hän ei ymmärrä minun "ongelmaa". Oma pää on ihan sekaisin kun ei tiedä mitä tekisi....suhteessa on paljon hyvää ja alkoholi!!!

34

2709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nähtyon

      Varmaankin menossa alkoholismiin, itselläni lähti juuri noin. Rumaa sanoa mutta, pelasta ittes ja jätä se suhde.

    • tuttuatouhua

      Alkoholisti ei epäilystäkään,älä koukuta itseäsi siihen suhteeseen vaan lähde pois.Haluat selvästi,että joku sanoisi jatka vaan mutta totuus on aivan toista.Mieti järkevästi onko järkeä,jos ihminen ei pysty kohtaamaan todellisuutta selvinpäin.Alkoholisti on itsekäs itsekeskeinen ja luopuu vain itse alkoholista,jos haluaa.Et pysty pelastamaan vaan pelasta itsesi.Maailmassa on miehiä muitakin

      • AnMari52

        ehkä minä enemmän haen "tukea" suhteesta lähtemiseen.. itse sanoo ettei ole ongelmaa ja se kaikki hyvä mitä on ollut tunkee mieleen...ajattelen, että olenko minä väärässä..? Hän on hyvä ihminen, enkä halua hänelle pahaa.. ja pelkään sitä mitä hänelle tapahtuu jos sanon, että tämä oli tässä... Toisaalta vaikka hiton pahalle ero tuntuu niin kai sitä pitäis osata itseä ajatella ja tuota murrosiän kynnyksellä olevaa poikaa... mitä mallia hän saa...


      • puolikaspoikaa

        Ajattele poikaasi, minkä mallin hän saa uudesta isäpuolestaan.


      • Anonyymi
        AnMari52 kirjoitti:

        ehkä minä enemmän haen "tukea" suhteesta lähtemiseen.. itse sanoo ettei ole ongelmaa ja se kaikki hyvä mitä on ollut tunkee mieleen...ajattelen, että olenko minä väärässä..? Hän on hyvä ihminen, enkä halua hänelle pahaa.. ja pelkään sitä mitä hänelle tapahtuu jos sanon, että tämä oli tässä... Toisaalta vaikka hiton pahalle ero tuntuu niin kai sitä pitäis osata itseä ajatella ja tuota murrosiän kynnyksellä olevaa poikaa... mitä mallia hän saa...

        Alkoholisti. Valitettavasti, ja milloinkas alkoholisti itse näkee tilanteensa niinkuin se on. Lähde, kerro hänelle vaikka se että silloin voit jatkaa hänen kanssaan suhdetta, kun hän todellisuudessa on juomatta, ja hoitaa omaa alkoholismiaan(ei juomisen puutettaan).
        Lapsen tilanne, on yksi iso juttu miltä kantilta asiaa on ok katsoa.
        Mitä se sinuun kuuluu, mitä toinen tekee tai mitä hänelle tapahtuu? Ethän se sinä ole, joka tekee hänelle mitään pahaa, vaan hän itsehän se juo runsaasti.


    • ruusuorapihlaja

      Minusta selvä alkoholisti jos tarve juoda päivittäin. Ja ajattele todellakin poikaasi ja sitä mallia minkä saa.
      Se mikä suhteessanne on nyt hyvää on viimeistään viiden vuoden päästä tuhoutunut kuningas alkoholin ansiosta. Ikävä kyllä.
      Itse erosin 15vuotta kestäneestä avioiitosta viisi vuotta sitten. Viimeiset viisivuotta alkoholi oli perheessämme isäntä. Halusin tarjota kahdelle lapsellemme myös raittiin kodin mallin ja enpä ole katunut. Ex-mies on vajonnut entistä syvemmälle alkoholin kanssa ja se on hänen valintansa. Lapsia tapaa viikottain mutta ei viisitoista vuotiaat pojatkaan jaksa kännistä isäänsä katsella kuin hetken. Onneksi asumme lähekkäin ja pääsevät aina luokseni. Näen että lapsetkin kärsivät isänsä valinnoista mutta mitään sille ei voi. Alkoholistia ei voi parantaa kuin alkoholisti itse.

    • minäerosinjo

      sepäs siinä onkin, et saattavat olla tosi mukavia, ja heihin voi luottaa kunnes tulee päivä et huomaa missä loukussa on...

    • 6000-päivää

      Rapajuoppo. That´s all folks!

    • Ensimmäisiä alkoholistin merkkejä on kun kertoo samoja vitsejä päivästä toiseen ja vähättelee omaa juomistaan. Kertoo esim. en oo viikkoon juonu mitään. Silloin jos tyhjiä hylsyjä alkaa löytyä maastosta on tilanne jo vakava. Vaikka en itse juo kuin viinejä tunnen syyllisyyttä että juon liikaa. Pidän kummimkin sen tipattoman tammikuun aina ja en pysty juomaan heti aamusta. Se on yksi merkki alkoholismista kun päivä pitää aloittaa kaljalla. Lapset sain myös oppimaan tämän minun kansainvälisen tavan että hyvä ruoka ja viini on normaalia. Viina on sterilointiaine. Hyvä ikkunanpesuaine.

      • rännääjä

        Miks vakuuttaa hän niin?
        -Shakespeare


      • Anonyymi

        Viinaa heti aamusta on viisauden merkki.
        Ei krapula kiusaa.


    • mamikka

      Mukaviahan ne ovat - herttaisiakin, alkoholistimiehet. On niin vaikea ajatella, että tuo ihana mies juo liikaa. Aika selvät on merkit. Itse rakastuin juuri samanlaiseen mieheen viitisen vuotta sitten. Nyt makaa haudan pohjassa maksakirroosinkuoleman kokeneena. Suosittelen käyttämään harkintaa. Ei ollut mukava seurata vierestä kun ihminen riutuu ja elämä hiipuu.

    • mimmi800

      Moi.mä erosin kaksi päivää sitten alkoholistista ja vaikka tuntuu tosi pahalta ehkä tästä selviää.7vuotta oltiin yhdessä...

      • AnMari52

        Minä kamppailen vielä tunteiden ja järjen kanssa.. En ole saanut vielä sanottua.. Kävin jutteleen mielenterveyshoitajan kanssa yleensä alholismista ja meistä... Hän sanoi ettei eroaisi vaan yrittäisi saada juojan hoitoon tai jutteleen... Miksiköhän ammattilainen sanoo näin? Tämä kyllä lisäsi syyllisyyttäni jättämisestä ja ahdistusta siitä mitä pitäisi tehdä?? Vaikka meillä ei ole kuin vuosi yhdessäoloa niin silti tuntuu pahalle... Voimia sinulle mimmi800!! ☺


      • Säveletselviksi

        Kysy mieheltä, haluaako jatkaa kanssasi ja mennä hoitoon vai jatkaa seurustelua pullon ja entisten juomakavereiden kanssa.


    • Nuori-Lääkäri

      Miesystävä voi reilusti lisätä kulutusta, suositus on 17 annosta alkoholia per päivä.

    • rännääjä

      Taas yksi elävänleski märisee kun on itse sotkenut elämänsä. Menisit töihin ja alkaisit elää ihmisiksi!

    • mimmi800

      Ei niitä voi viedä väkisin hoitoon ja ne lopettaa itsensä takia ei muiden ja helpoin tapa on se että pelasta itsesi ja anna juopon juoda ja voin kertoa ei ne muutu jos eivät halua.ja munkin mies oli välillä katkolla mutta aina se sitten jatkui ja paheni vuosi vuodelta.se mitä mä sain niin itsetunto meni rahat meni multa ja sairastuin masennukseen ja kyllä siinä meni muutakin.melki työtkin kun ei jaksanut mennä töihin kun juoppo yöt valvotti ja nyt mä alan etsiä omaa elämänninja elän vain itselleni en kuningas alkoholille

    • Kyllä Mimmi 800 olet oikeassa. Noissa tilanteissa pitää vain pelastaa itsensä. Alkoholisti on aina narsisti ja osaa puhua ittensä kuiville ja siihen ruljanssiin kun suostuu oma terveys menee henkisesti. Tsemppiä AnMari52 vaikka tiedän että se kirpasee mutta yritä ajatella positiivisesti. Olet nyt tehnyt viisaan ensiaskeleen ja olet pyytänyt apua muilta ihmisiltä, se kertoo että sulla nyt alkaa näkyä valoa tunnelin päässä.

    • Kiirejo

      Niin kurjalta kuin sairaan ihmisen jättäminen tuntuukin, se on kuitenkin paras ratkaisu. Alkoholismi on semmoinen sairaus, että se tuhoaa läheiset ja vie kaiken hyvän mennessään.

    • Jos ihminen ei halua pahaa toiselle niin ymmärrän miten vaikeaa on hylätä toinen. Silti jos alkoholisti ei lopeta kokonaan juomista se on vain ajan kysymys että romahdat itse.

      • Unto54

        Romahduksesi tulee hitaasti hiipien kuin salaa. Ehkä huomaat vasta aikojen kuluttua ettet ole enää entiselläsi. Niin kävi minulle, kun aivan liian pitkään olin alkkiksen kanssa ja kuvittelin olevani vahvaa terästä.
        Vasta sitten kun olin ollut jo kauan erossa hänestä ja luulin toipuneeni, huomasin muuttuneeni mm. väsyneeksi, ilottomaksi, epävarmemmaksi, huolestuneeksi joka hiton asiasta... Jopa uuden suhteen aloitus on jäänyt vaisuksi ja puolitiehen. Aivan kuin minut olisi riisuttu kaikesta luottamuksesta ja ilosta pelkäksi väsyneeksi kyyniseksi kuivaksi rangaksi.


    • Minci

      Hei AnMari.. Tätä asiaa enemmänki miettien, toivon että ajattelet nyt itseäsi ja poikaasi. Alkoholismi on pahimman luokan sairaus joka sairastuttaa vähintään 10 ihmistä ympäriltään. Itsekkin alkoholistin kanssa eläneenä siihen sairastuu itsekkin. Läheisriippuvuuteen.. Sinusta tulee hoitaja joka pahimmassa tapauksessa mahdollistaa alkoholistin juomisen. Hänen täytyy antaa juoda ja päästä nopeasti pohjalle. Joku pelastuu koku ei. Minun puoliso pelastui ja on ollut nyt raittiina 19 vuotta. Myös Al-Anon on hyvä paikka käydä puhumassa asiasta. Sääli on sairautta ja tokihan tunteet on voimakkaat mutta todellakin, sinä et häntä voi raitistaa. Kerro hänelle mitä juominen aiheuttaa mutta älä syyllistä. Suotakoon sinulle voimaa ja rohkeutta selviytyä tilanteesta.

    • AnMari52

      Erosimme syksyllä ja meillä oli parin kuukauden preikki... Molemmat kuitenki koimme olevamme tärkeitä toisille ja mies halusi muuttaa juomistaan " omalla tavalla" ja yrittää uudelleen... Täytyy sanoa, että kovasti hän on tsempannutkin... 1v.ja 7kk. on takana yhdessä oloa.. 2 päivää on ettei hän ole ottanut yhtään mitään... Nyt uuden aloituksen jälkeen monta iltaa, että "vain" se 1-2 ns. saunaolutta... Muutoin sitten 1-1 1/2 kk. välein hän tarvii sen ison kännin, jonka selvittely useimmiten vie sen viikon = ns. pään tyhjennys... Ehkä tässä eniten ärsyttää se, että juominen/tissuttelu tapahtuu salaa... "ettei minulle tulisi pahamieli"... Voiko tästä koskaan tulla hyvää, luottamuksellista suhdetta... Mikä siinä on, että tuo juominen ( vaikka harvoin ns. humalassa) ärsyttää niin kovasti... En ole itse mikään absolusti, mutten juo jokapäivä... Kertokaa Te, joilla on kokemusta ...

      • 6000-päivää

        Ihan tuttua pyristelyä jokaiselle alkoholistille. Ja läheisriippuvaisen omaisen itsesuggestiota. Alkoholistista ei KOSKAAN tule kohtuuottajaa. Hän voi yrittää rajoittaa, koska pelkää menettävänsä sosiaalisen kulissinsa, ts. sinut. Mutta mikään ei muutu, luisu jatkuu. Minä tiedän.

        Suhteen jatkamisasiassa sinulla on kaksi mahdollisuutta: joko annat mennä samalla lailla kuin tähänkin asti ja otat vastaan kaiken mitä alkoholistin kumppanille tulee; tiedät kyllä mitä; tai panet hänet seinää vasten ja sanot, että jos hän haluaa jatkaa suhdettanne, juomisen on loputtava, nyt, tyystin ja lopullisesti.

        Tai jätät hänet, lopullisesti.


    • Ei.aina.tartte.sekaantua

      Haittaako sinua vaan pelkkä juominen? Miksi sekaannut ollenkaan, jos juomisesta ei ole ongelmaa? Anna juoda ja nauti niistä muista hyvistä asioista, mitä suhteessanne on. Sitten kun alkaa tulla haittoja: rahat loppuu, väkivalta, vieraat naiset, sovitut menot jää viinan takia menemättä jne., lähde sitten vasta. Yhtä tuskallista se on nyt kun myöhemmin. Oikeastaan myöhemmin on parempi ratkaisu, sitten voi sanoa että on tehnyt kaikkensa eikä siitä ollut apua.

      Oma mies joi, ihan sama kun omillaan joi, ja oli jokseenkin tavallinen, kaikki asiat hoiti. Mentiin retkille, matkusteltiin ja vietettiin mukavaa yhdessäoloa.

      Nyt hän on sairastunut (ei viinasta), jos saisin valita niin ottaisin sen tissuttelevan version. Hemmetin tylsää, kun hän ei voi lähteä minnekään.

      On ollut kumppanina myös viinaton, voi juma mikä tuomitsija, kaikki muut oli häntä huonompia. Halveksui juovia työkavereitaan, ylimielinen sika.

      Käsittele ärsytyksesi! Johtuuko siitä, että haluaisit ottaa itsekin silloin kun hän ottaa? Ja pelkäät ajautuvasti itse alkoholismiin. Vai mistä ärsytys johtuu? Vaikuttaa että teillä on kivaakin, ja mies haluaa yrittää. On ihan eri asia, jos lakkaa tykkäämästä ja on ehkä vain säälistä, eikä ärsytys johdukaan viinasta. Se on ihan eri tarina se.

      • AnMari52

        Kiitti kommentista! Miten ärsytyksen voi käsitellä?? Yritän ihan kamalasti!!!! Ajattelen, että nautin ja elän niissä hyvissä hetkissä ja pitkälle ne riittääkin... Mutta jostain se ärsytys vaan sitten tulee, kun päivä annos alkaa kasvaan ..Minusta olisi kiva ottaa joskus yhdessä, mutta jos otetaan väkeviä tai enemmän niin hän muuttuu "puheissaan ilkeäksi, kovaksi" = tulee helposti riitaa.. ja hänen pitää sitten ottaa niin paljon, että se kohmelo vaatii sen viikon loiventamisen... ehkä pelko siitä ärsyttää?? ehkä sekin, että huomaan, että helposti juon itsekin, ettei niin ärsyttäisi... ärsyttääkö sekin, mitä poikani ajattelee... ?? ärsyttääkö se, että mun mielestä ei ole ns. normaalia juoda päivittäin??? salaa juominen.. ???!!


    • ouiop

      Minäkin olin melkein alkoholisti lopulta nais ystävä sanoi että kumman valitset hänet vai kaljan valitsin hänet siitä on jo aikaa yli kaksi kymmentävuotta ja en kadu silloin tekemääni päätöstä.Olemme vieläkin yhdessä lapsia on tullut viisi kappaletta vuosien varrella.

    • ldigjrdeso

      Lähde! Älä sairastuta itseäsi läheisriippuvuuteen ja ties mihin! Sitten et enää osaa tehdä poikasi ja oman etusi mukaisia päätöksiä. Tuska sen kun vaan kasvaa!

    • Ei.aina.tartte.sekaantua

      Hyvä AnMari52. Siinähän jo vastasit. Hän siis aiheuttaa ongelmia kännissä, eli muuttuu ilkeäksi ja tulee riitaa. Joku voi sanoa, että syy on aina molemmissa, mutta vaikuttaa siltä että syy on hänen alkoholin ylettömässä otossa. Myös kohmelon VIIKON paranteleminen on aivan käsityskykyni yläpuolella.

      Luulin puhuvani kokemuksesta. Käytän alkoholia, 5-6 annosta 3-4 päivän välein. Joskus harvoin 8-9 annoksen kännin. Käytän siksi, että kännissä vain on niin tosi kiva olla. En muutu pahapäiseksi, en soittele typeriä puheluita, rahaa ei kulu paljon, en häiriköi. Kumppanin kanssa juttelen niitä näitä, samoja kuin selvänäkin. Hän ei moiti, vaikka ei itse juuri käytäkään. Ihan vain otan iltani ratoksi ja seuraavana päivänä töihin. Olen joskus tuominnut ja syytellyt itseäni kovasti, kerran vain lopetin syyttelyn, itse asiassa se oli pelkoa, että alkoholisoidun. Nyt en mieti tulevaisuutta, ihmiset, raittiit, tupakoitsijat ja juopot, sairastuvat ympärille jopa kuolettavasti. Minä vain porskutan.
      Ärsytyksen käsitteleminen on sitä, että miettii, mikä todellisuudessa ärsyttää, ihan niinkuin olet tehnytkin. Voimia sinulle tekemään oikea ratkaisu juuri sinulle! Ja kun olet sen itsellesi selväksi tehnyt, se on oikea pojallesikin.

    • Tuli noin mieleen kun en itsekkään ole absolutisti että jos haluut jatkaa seurustelua kyseisen henkilön kanssa niin yritä opettaa sitä käyttämään alkoholia eritavalla. Jätä itsekkin kirkkaat pois. Eli siis vain olutta ja viiniä. olut tai kaksi saunan jälkeen ja viiniä ruuan kanssa. Niin opetin lapsenikin ja ne noudattaa sitä edelleen. Se varsinainen humalahakuinen juominen vähenee itsestään. Oli nytkin viikonloppuna mukavaa kun naisystäväni kanssa kävimme risteilyllä ja siellä buffeessa joimme viiniä sekä lopuksi konjakit. Karaokebaarissa meni yksiolut ja yökerhossa Sillanpäätä katsoessa toinen. Oli mukava fiilis ja aamulla oltiin pirteinä Tallinassa jossa juotiin yrttiligörit. Paluumatkalla otettiin vielä yhdet oluet kitaransoittoa kunnellessa. Kummallekkaan ei jäänyt ajatusta että toinen oisi käyttäytynyt humalassa huonosti. Pitää punnita onko siellä taustalla aitoa rakkautta vai alkoholia.

    • Selkeesti

      Tämä on provo. Hauska sellainen.

      • pihallaa

        selkeesti, mitä sun kommentti tarkoittaa? tuota brunon kommenttiako? mitä hän ajaa takaa? ??


    • Anonyymi

      Tuossa on miehellä paha ongelma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe