Lääkäriin pakko-oireiden takia

21vuottapakkooireita

Eli oon 21 vuotias mies ja kärsin tarkistelupakosta, kaiken on oltava symmetrisesti, koskemispakosta esim. jos kosken oikealla kädellä oven kahvaan on pakko koskea vasemmallakin. Ja paljon kaikkea muuta mitä en nyt jaksa alkaa kirjottaan. Sitten tuskallisimmat on pakkoliikkeet eli tic oireet. Vääntelen jalkoja,jäykistelen ja suoristelen käsiä, nyvin hartioita, nyvin kasvoja ja painelen silmiä, hymähtelen ja tuhisen ja ryvin. Onko kukaan samoista kärsivä käynyt lääkärissä, soitetaanko sitä normaalisti terveyskeskukseen aika vai miten? onko oulussa näihin mitään vertaistukiryhmää?

14

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksikäs_

      Minkä takia tarkastelet asioita niin paljon? Miksi asioiden pitää olla mielestäsi symmetrisesti? Miksi oven avaamiseen pitäisi käyttää molempia käsiä? Entä tarkoitatko, että vääntelet jalkojasi tahallaan, koska haluat niin tehdä vai onko sinulla lihasspasmeja?

    • 21vuottapakkooiretta

      Tarkastelu koska tuntuu että esim sauna ei ole kiinni vaikka oonkin sen laittanut. Symmetrisyys koska ahdistaa jos esim telkkari ei oo keskellä tv tasoa. Alkaa vaan ahdistamaan jos kosken vaan toisella kädellä sillä toisessa ei ole samaa tunnetta, eli pakkomielle vaan. ja ei ole lihasspamseja, vaan pakkoliikkeitä, voin jonkun aikaa pidätellä mutta alkaa ahdistaa jos en tee, töissä kun pidättelen kaikin mahollisin tavoin 8 tuntia niin kotona kaikki purkautuu ja teen ryppäänä pakkoliikkeitä.

    • 1906

      Terveyskeskukseen soittoa niin laittavat asiaa eteenpäin.

      Tietoa ocd:stä ja tourettesta (pakkoliikkeet viittaavat touretteen) sekä yhteystietoja.
      http://www.tourette.fi/

    • samavika

      Soita aika lääkärille ja sieltä lähete psykiatrille. Itsellä tismalleen samat pakko-oireet. En kestä, jos ei asiat ole symmetrisesti. Ei saa rauhaa ja tuntuu siltä, että ne ovat väärin, jos eivät ole symmetrisesti. Ihan kaiken pitää olla symmetrisesti. Tuota silmäjuttuja ei ole, mutta muut ja joitain lisääkin. Jos satuttaa oikeaan käteen, pitää vasentakin sitten satuttaa. Olen ajatellut että toikin liittyy symmetriaan. Ja jos menen jonnekin on pakko tulla ihan samaa reittiä takaisin, muuten tuntuu etten ole palannut takaisin. Ja mulla on vielä laskemisen pakko, kaikki pitää laskea. Ihan kaikki mahdolliset asiat. Askeleet, laatat seinillä, taulut, ihmiset kaikki. Itse elän vaan noitten kanssa, en viiti miettiä sen enempää, touretten kanssa ei noilla ole mitään tekemistä. Onhan noita lääkkeitä noihin, mutta pidän liikaa noista joistain asioista, kun siis ne vaan on pakko tehdä. Just toi symmetriakin, en halua ajatella, että asiat olisivat jotenkin muuten.

    • miksikäs_

      Varoituksena vain jokaisella, joka odottaa ratkaisua kuvatunlaiseen käytökseen ja ajatteluun psykiatrialta. Psykiatrialla ei ole tarjota muita vaihtoehtoja kuin kohteen kemiallinen lobotomointi joko SSRI-ainein tai neuroleptein. Bentsoja tuskin harhoissaan lähtevät ehdottamaan. Toisaalta ei sekään kovin järkevä vaihtoehto pidemmän päälle ole. Jos haluatte lamata aivonne sen sijaan, että miettisitte ajattelunne ja tapojenne perimmäisiä syitä, oikea paikka on psykiatri. Jos taas haluatte jotain pidempiaikaisia ratkaisuja ja oppia pois itseänne häiritsevästä käytöksestänne ja ajattelutavoista hakeutukaa muualle.

      • Enolealoittaja

        Ennemmin kemiallisesti lobotoin aivoni, kuin että makaan työkyvyttömänä kämpillä miettien, ja peläten. Keskusteluterapiaa kokeiltu 5 vuotta eikä kela maksa enempää, vähän auttoi mutta lääkkeet auttavat enemmän.


      • Oonamaija

        Ja mikä on se muu paikka, kuin psykiatri, jos haluaa apua. Aina täällä kritisoidaan lääkehoitoa, mutta ei kuitenkaan anneta vaihtoehtoa.


      • Hmmm__

        Kerran eräs psykologi totesi, että ne vasta ovatkin hoidon tarpeessa, jotka levittelevät kaikkea huuhaata SSRI-lääkkeistä.


    • neuvotlöytyy

      Tästä aiheesta on olemassa kirja.
      Kipaise kirjastoon ja lukaise läpi, voi auttaakin.

      Saat ainakin selvän, mistä tuo tuollainen johtuu.
      Sitten vaan rupeet määrätietoisesti ajattelemaan eri tavalla.
      Moni on päässyt eroon tuosta, kun on vain tarttunut asiaan.

      Sinäkin olet jo, kun tänne kirjoitat ja etsit apua.

      Lykkyä tykö!

    • Jeevvee

      Joo no mulla on sama pakko-oireinen häiriö. Sukulaiset eivät tosin usko sitä yleensä, koska sen ei pitäisi vaikuttaa ujouteeni. Mutta taas kerran vaikuttaa ja ihmiset eivät ymmärrä minua. Siis yhdistettynä sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Kun lähden kotoa, minun on tarkistettavva monta kertaa, että esim. valot on sammutettu, hella pois päältä ja ovi lukossa. Tarkistan siitäkin huolimatta, vaikka joku minussa kertoo, että tarkistin sen jo ja kaikki kunnossa.

      Mutta silti jos olen vähänkin epävarma, niin olen kävellyt jopa kilometrin päästä kotiin, vain tsekatakseni ne uudelleen. Tuo on ärsyttävää, mutta tämän kanssa oppii elämään. Mitä sukulaiset ei ymmärrä, niin miten tämä liittyy ujouteeni yhdistettynä mun muihin häiriöihin: kun teet näitä myös julkisesti koko ajan, kun on pakko, sinua alkaa ahdistaa vielä enemmän ulkopuolisten reaktiot. Etenkin jos ne sanovat tästä jotain, menen ihan paniikkiin. Saatan oikeasti mennä ihan lukkoon.

      Olen käynyt tämän kanssa lääkärillä, ainoa mitä sain on vapautus armeijasta, koska en yksinkertaisesti pystyisi edes elämään armeijassa miettimättä onko kotona hella pois päältä. :D Mutta ei minulle mitään lääkkeitä ole annettu, koska en niitä suostuisi edes ottamaan. Nykyään tilanne on parempi, koska olen alkanut väkisin toteamaan itselleni ääneen: VALOT SAMMUTETTU, NYT KATSOTTU HELLA POIS PÄÄLTÄ jne. Nyt kun teen tätä aina, se oikeasti helpottaa, en ole enää aikoihin palannut kotiin matkojen päästä tarkistaakseni. Silti on pakko tarkistaa oven lukitus kolmesti ennen lähtöä ennen kuin voin olla varma - mutta parempi niin kuin tulla takaisin. Viimeisimmän ulkomaanmatkan pystyin jo tekemään miettimättä lainkaan kotimaan asioita.

      Mutta olen edelleen ujo, koska olen vain sellainen. Kukaan ei tee musta sosiaalista enää, koska ei minulla ole koskaan ollut kavereita ja mun on vaikea tulla toimeen ihmisten kanssa, koska en luota ihmisiin heti koulukiusaamisen takia. Saatan hyvin olla etäinen ja haluan ihmispaljoudesta yksinäisyyteen. Mutta meitä on moneen junaan ja näiden kanssa on vaan elettävä. Toivottavasti pääsen vielä tästä pakko-oireesta vielä kokonaan eroon, mutta en olisi siitä lainkaan varma...

    • 123456789012

      Hei! Hyvän mielen talolla on varmaan ens vuonnakin pakko-oireisten vertaistukiryhmä!!!! Muusta ei tietoa.

    • Kostiander

      Hei sinä tarkistuspakkoinen: sinuna hankkiutuisin koko hellasta eroon!!!! Mit sillä teet jos se noin vaikeuttaa tai teippaa napit niin tai ota sähköjohto pois ettei ole käyttökunnossa! Vai tuleeko silloin tilalle jokin muu tarkistuspakko?!

      • 0504

        Hellasta eroon hankkiutuminen ei auta pakko-oireista, koska kohde vain vaihtuisi uuteen!

        Ahdistus on vain kestettävä ja se kyllä alenee pikkuhiljaa kun ei anna pakolle periksi. Rituaali on väärä keino purkaa ahdistusta.


    • Sekopolla

      Mullakin on varmaan toi symmetria juttu... tv pitää olla tasan keskellä tasoa joka taas pitää olla särmästi seinän kanssa. Sama tietokoneen kans.... Kaikki pitää olla niin tarkasti. Plus sitten ne kaikki muut yleiset ongelmat...... Onnex sentään eteisessä on valo liiketunnistimella, niin ei tarvii hinkata valokatkasijaa ulos lähtiessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2559
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      199
      2274
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      61
      2254
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1752
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1278
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe