Moi, äikän kirjotukset on syksyllä ja kirjoja selaillessani mulle on jäänyt yks epäselvä käsite. eli siis mikä on allegoria. oon lukenut kyl jokapaikast sen selityksen, mut en ymmärrä mitä sillä tarkotetaa. Eli voisiko joku kertoa mulle mahdollisimman yksinkertaisesti ja mielellään esimerkkien avulla mikä on allegoria.
mikä on allegoria
2
11457
Vastaukset
- mnki
Tiedätkö, mikä on metafora? Allegoria on jatkettu metafora.
Allegoria on vertauskuvallinen tarina. Monet sadut, faabelit ja legendat ovat allegorioita. Yleinen allegorian muoto on pukea aatteellinen tai poliittinen sanoma symboliseen muotoon, varsinkin kun asiaa ei sensuurin takia voi ilmaista avoimesti.
Itse tuntemani hyvä ja selväpiirteinen esimerkki allegoriasta on antiikin roomalaisen Horatiuksen laivaruno. Siinä laiva ajelehtii myrskyävällä merellä. Laiva on Rooman valtio ja myrskyävä meri kuvaa kirjoitusajankohtana riehuneita kansalaissotia. Vielä tänä päivänäkin puhutaan joskus valtiolaivasta.
Allegoria ei ole ollenkaan helppo käsite, mutta toivottavasti sait jotain ideaa. Muut voivat esittää asian havainnollisemmin, jos pystyvät.- kiitoksiapaljon
Hei kiitti, toi esimerkki sai mut nyt oikeesti tajuamaan että mitä allegorialla tarkoitetaan. Kiitos sulle :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain597474Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232906- 1421746
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651639Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151448Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671384- 1291116
- 73817
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 51707