Moi, äikän kirjotukset on syksyllä ja kirjoja selaillessani mulle on jäänyt yks epäselvä käsite. eli siis mikä on allegoria. oon lukenut kyl jokapaikast sen selityksen, mut en ymmärrä mitä sillä tarkotetaa. Eli voisiko joku kertoa mulle mahdollisimman yksinkertaisesti ja mielellään esimerkkien avulla mikä on allegoria.
mikä on allegoria
2
11064
Vastaukset
- mnki
Tiedätkö, mikä on metafora? Allegoria on jatkettu metafora.
Allegoria on vertauskuvallinen tarina. Monet sadut, faabelit ja legendat ovat allegorioita. Yleinen allegorian muoto on pukea aatteellinen tai poliittinen sanoma symboliseen muotoon, varsinkin kun asiaa ei sensuurin takia voi ilmaista avoimesti.
Itse tuntemani hyvä ja selväpiirteinen esimerkki allegoriasta on antiikin roomalaisen Horatiuksen laivaruno. Siinä laiva ajelehtii myrskyävällä merellä. Laiva on Rooman valtio ja myrskyävä meri kuvaa kirjoitusajankohtana riehuneita kansalaissotia. Vielä tänä päivänäkin puhutaan joskus valtiolaivasta.
Allegoria ei ole ollenkaan helppo käsite, mutta toivottavasti sait jotain ideaa. Muut voivat esittää asian havainnollisemmin, jos pystyvät.- kiitoksiapaljon
Hei kiitti, toi esimerkki sai mut nyt oikeesti tajuamaan että mitä allegorialla tarkoitetaan. Kiitos sulle :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521