Meillä tulee aina vattujen kypsyessä, vattupuskiin pienehkö lintu, joka arvatenkin syö vadelmia. Olen nähnyt lukuisia kertoja, sen liikkuvan siellä vattupuskissa, mutta muuten se haluaa piiloitella, ettei oikein tule kunnolla näytille.
Mutta ääntelee kyllä ja se on tullut hyvinkin tutuksi. Kuulostaa paljolti samanlaiselta, kun laittaa kielen kitalakeen ja "naksauttaa" vetämällä ilmaa sisäänpäin, eli tsa, tai jotain sellaista. Se on aina tuo sama ääni, mutta lintu kyllä toistaa sitä, usein lukuisia kertoja. Joskus harvemmalla jaksotuksella ja joskus taajemmin. Taajempaa on esiintynyt esim. silloin, kun menemme itse syömään vattuja (istutettuja puutarhavattupuskia riveissä ja tuettuna). Silloin lintu tuntuu hieman hermostuvan, että nyt sen ruokia syödään. Silloin se menee viereisen kuusiaidan oksien suojaan, että pysyy sielläkin näkymättömissä, mutta ääntelee tosiaan silloin (hermostuneena?) taajemmin.
Mikähän siis on tämän, jo lukuisia vuosia meitä ilahduttaneen "vattulinnun" oikea laji?
"vattulinnun" oikea laji?
Vadelmansyöjä
4
125
Vastaukset
- Sylvi-sp
Täyttä arvausta, mutta jos ääni on tsykytystä eli kuvaamasi tsk-ääntäniin hernekerttu olisi mahdollinen. Miksei pensaskerttukin. Mutta selvyyden saat jos kärsivällissesti jäät paikalle odottamaan, että lintu ei pidä sinua enää uhkana. Siihen ei mene yleensä paria minuuttia kauempaa.
- Vadelmansyöjä
Osasit kuvata sen ääntelyn paremmin :-)
Ja uskon nyt, että sellainen kerttuli se tipu varmaan on. Kiitokset. - hankoski
Hernekerttu.
Onko se sellainen ruskeahtava, pyöreähkö ja pyrstö on pystyssä kun sen hermostu? Silloin se on peukaloinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.865407- 1643612
- 533189
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032116- 351931
- 331864
- 461823
- 571714
- 191673
- 191627