"vattulinnun" oikea laji?

Vadelmansyöjä

Meillä tulee aina vattujen kypsyessä, vattupuskiin pienehkö lintu, joka arvatenkin syö vadelmia. Olen nähnyt lukuisia kertoja, sen liikkuvan siellä vattupuskissa, mutta muuten se haluaa piiloitella, ettei oikein tule kunnolla näytille.
Mutta ääntelee kyllä ja se on tullut hyvinkin tutuksi. Kuulostaa paljolti samanlaiselta, kun laittaa kielen kitalakeen ja "naksauttaa" vetämällä ilmaa sisäänpäin, eli tsa, tai jotain sellaista. Se on aina tuo sama ääni, mutta lintu kyllä toistaa sitä, usein lukuisia kertoja. Joskus harvemmalla jaksotuksella ja joskus taajemmin. Taajempaa on esiintynyt esim. silloin, kun menemme itse syömään vattuja (istutettuja puutarhavattupuskia riveissä ja tuettuna). Silloin lintu tuntuu hieman hermostuvan, että nyt sen ruokia syödään. Silloin se menee viereisen kuusiaidan oksien suojaan, että pysyy sielläkin näkymättömissä, mutta ääntelee tosiaan silloin (hermostuneena?) taajemmin.
Mikähän siis on tämän, jo lukuisia vuosia meitä ilahduttaneen "vattulinnun" oikea laji?

4

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sylvi-sp

Täyttä arvausta, mutta jos ääni on tsykytystä eli kuvaamasi tsk-ääntäniin hernekerttu olisi mahdollinen. Miksei pensaskerttukin. Mutta selvyyden saat jos kärsivällissesti jäät paikalle odottamaan, että lintu ei pidä sinua enää uhkana. Siihen ei mene yleensä paria minuuttia kauempaa.

• Vadelmansyöjä

Osasit kuvata sen ääntelyn paremmin :-)
      Ja uskon nyt, että sellainen kerttuli se tipu varmaan on. Kiitokset.

• hankoski

Hernekerttu.

• Onko se sellainen ruskeahtava, pyöreähkö ja pyrstö on pystyssä kun sen hermostu? Silloin se on peukaloinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2073
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1896
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1669
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1544
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1202
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      84
      1183
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1142
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe