Nuken "luuranko" ongelma

Nukketyttö

Olen tekemässä nukkea, jolla olisi tarkoitus olla taipuva ranka sisällä jotta sitä voisi käännellä eri asentoihin. Olen kokeillut rautalankaa, mutta se on liian heikkoa ja katkeaa helposti. Muovista nivelrankaa en halua koska sen taittelu on hyvin rajallista. Joten tietääkö kukaan jotain taipuvaa mutta tukevaa lankaa tai jotain muuta sellaista, joka olisi myös erittäin kestävä, eikä katkeaisi käytössä ja olisi rautalangan tapainen?

Kiitos vastanneille! :)

11

927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekiisseli

      Käytä vähän paksumpaa rautalankaa ja kieritä sen ympärille matonkuteen levyistä kangassuikaletta. Ompele nukke ja laita luuranko sisään. Täytä ruumiinosa kerrallaan tiukaksi vanulla.

    • sflkjsdkfljskfsdkjl

      Entä jos punoo useampia rautalankoja paksummaksi kimpuksi?
      Myytinmurtajien testinukkejen rakenne voisi auttaa myös, nehän tekee luut puutikuista joiden päissä on nivelet ja täyte ballistista geeliä... :D

    • surrilanka

      Sinulla on varmaan ollut teräslankaa. Kokeile surrilankaa (rautalankaa jota käytetään betoniraudotusten kiinnitykseen).

    • Pörinöitsijä

      Yksi vaihtoehto voisi olla myös tehdä itse ns. punottua rautalankaa, eli hieman samanlainen ydin kuin mitä on esim. piippurasseissa (tai metallivartisissa pullorasseissa, siinä langat vain ovat paljon paksummat joilloin se on jäykempi)

      Jos rautalankaa kieputtaa itsensä ympärille tarpeeksi monta kertaa siitä saa vahvemman ja tukevamman, mutta taipuisuus kuitenkin säilyy tiettyyn rajaan.

      Lankaa voisi ehkä myös pyöritellä nahka/huopa/kangassydämen ympärille, niin lähtökohdasta tulisi hieman paksumpi.

      Tuollaisen rakenteen pitäisi kestää taivuttelua hieman paremmin, mutta toki jos sitä kovasti edes takaisin taivutellaan, se aikojen myötä väsyy ja voi katketa.

    • käsityöimmeinen

      Kuten on jo vastattu, rautalankoja on eri paksuisia. Askarteluliikkeissä on varmasti ainakin ohuimpia. Rautakaupasta saat paksumpia ja jotain varmaan löytyy kaikkea myyvistä halpahalleista ja tavarataloistakin. Vähän paksumpien rautalankojen taivutteluun tarvitset sopivat pihdit ja "katkaisimet", kuka muistaisi miksi noita rautalankojen leikkurisaksia sanottiin? Taisi olla sellaisiakin olemassa, joissa on pihdit ja leikkuri samassa, korjatkaa jos olen väärässä.

      Eri asentoihin käänneltävää nukkea varten tarvitset jonkinlaiset nivelet, muuten rautalanka väsyy ja katkeaa lopulta. Käänneltävään nukkeen suosittelen usean millin paksuista rautalankaa, joka kestää kyllä ja joiden päihin yhdistät sopivat nivelet, eli rautalangat itsessään eivät olisi taivuteltavina vaan ainoastaan nivelet liikkuisivat. Kuulisin mielelläni jos jollain on parempi idea kestävää lopputulosta varten.

      Kerrohan, mitä materiaalia nukkesi tulee olemaan? Siis mitä laitat rautalangan ympärille? Materiaalikaan ei voi olla mitä tahansa, kun nukkea on tarkoitus taivutella eri asentoihin, muuten voi kuulua räks.

      Työniloa sinulle! :)

    • Diaa

      Siinähän nuo yllä jo vinkit oli.. Eli paksua rautalankaa kiedottuna.. mutta muista että se "väsyy" tai ruostuu, jos kankainen nukke jota pitää pestäkin..
      Ja huom!!! Ei lapsiturvallinen!!!
      Askartelutarvike-liikkeissä on myynnissä tekoniveliä.. muovisia tai pahvisia, lähinnä nalleille tarkoitettuja kai? (vähä niikuin nepparin tapaan toimivat...)
      Itse muksuna vääntelin itselleni apinan jostain muovipäällystetyistä taipuisista rautalangoista.. ehkä jtn sähkötarvike tms. johtoa olivat? Rautakaupoissa kannattenee käydä hipelöimässä. :D Itse kiedoin vain vanua ja jotain sukkakudosta silmät ja nenu napeista.. TADAA! apina oli valmis :D On se jossai elossa vieläkin.. ja taipuu tiukkaan haliin edelleen.. :D
      Jollain silikonilla vois tietty muovitetun rautalangan päät sulkee kosteudelta ja estää samalla terävyyden.. Itse vain lenkille ne terävät päät käänsin..
      Eiks leikkuri oo papukaija-pihdit? Ja se jossa pihdit ja leikkuri joku sähkötöihin tarkotettu äääh jtn..Tongit? itsellä löytyy punaset ja vihreet..-- :D

    • skeletonwarrior

      kanaverkko?

    • sähköjohto

      Ystäväni teki askartelu kurssilla tonttuja jotka oli rakennettu muovisen sähköjohdon päälle. On taipuisat jäsenet ja istuukin hyvin.

    • Ex_animator

      Aika hyviä vastauksia.
      Hehkutettu rautalanka on taipuisaa ja kestävää. 2x, tai 3x punottuna pitää ryhdissä. Itsellä ollut n. 3-4mm alumiinitankoa, mutta sekin pitää olla pehmeempää laatua. Kova murtuu ja katkeaa väännellessä. Animaattorit käyttävät metalliosia ja kuulalaakereista tehtyjä palloniveliä. Laakerikuulista pitää ensin hehkuttamalla poistaa pintakarkaisu, jotta niihin voidaan porata reikä. Kellosepän työtä. Etuna näissä: nivelet ja taipuvuus oikeissa kohdissä ja pitkä kestävyys. Ei myydä valmiina, vaan rakennettava itse.
      Lykkyä tykö.

      • Ex_animator_

        Ai niin, kukkasidontalanka on hehkutettua, mutta aika ohutta ja lyhyttä, joten useampi punottuna yhteen.


    • anner

      Oiskohan noi 'leikkuripihdit' sivuleikkurit :) Ja on tosiaan olemassa myös erilaisia pihtejä ja tonkeja, joissa siellä pihtien 'juuressa' on myös leikkuuterät.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1355
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1086
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      78
      910
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      817
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      65
      747
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      701
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      61
      694
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      675
    Aihe