Mikä vanha klassikko?

vonapii

Hei!

Jonkin aikaa foorumia selattuani olen päätynyt hankkimaan vanhemman veneen (30-40v), mieluiten suomalaisen Swanin tai Balticin, mutta myös ruotsalaiset laatuveneet otetaan harkintaan. Etsinnässä on hyvin purjehtiva vene, jossa olisi tilaa koko perheelle. Mutta sen pitäisi myös kulkea kevyemmässä kelissä. Tämä taitaakin olla kompastuskivi näiden laatuveneiden suhteen, vai mitä ajattelette? Kokoluokka 35-42jalkaa. Millaista venettä raati suosittelee, ja mistä tällaista kannattaisi lähteä hakemaan, niitä kun on harvemmin osunut silmiin nettimarkkinoilla?

24

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seppomartti

      Baltic 42

      • samoillalinjoilla

        tai Baltic 38DP, jos sattuu löytymään USA:ta lähempää.


      • jujukaserikoisti

        Samaa mieltä. Muutaman kerran Baltic 38:n kyydissä, voin todeta että on erinomainen vene. Ulkonäkökin sopivan moderni.


    • Joakim1

      Mikä on mielestäsi ruotsalainen laatuvene tuolta ajalta?

      Vauhti ylipäätäänsä ja erityisesti kevyessä kelissä paranee huomattavasti sekä Swanilla että Balticilla suunnitteluvuosien mukana. S&S Swanit ovat hitaimmat ja siitä vauhti paranee. Samalta suunnittelukaudelta ei ole juuri eroa Balticin ja Swanin välillä tuossa suhteessa. Ovatko sitten 80-luvun loppupään J/V:t ja Frersit enää mielestäsi niitä klassikkoja? Vai ovatko jo Hollandin ja Petersonin veneet liian "moderneja"?

      Swaneista voisi heittää 39/391 hyvin purjehtivina vanhempana mallina.

    • seppomartti

      Baltic 42 Carolina oli Suomenlahdella aikanaan nopea ja saman ajan Swan 38 hidas, vaikka jälkimmäinen taitaa olla yksi eniten valmistettyja malleja.

      • Joakim1

        Swan 38 on tullut 1974 ja Baltic 42 1976. Onhan noilla myös merkittävä kokoero. 1978 tullut Swan 39 on kutakuinkin yhtä nopea kuin Baltic 42.


    • äsäs
      • äläpurjehdi

        Karille ajettu. Iso remontti.


    • SwedenYachts

      Tuosta ei ihan sinun vaatimuksesi selvinneet, erityisesti tuo "hyvin purjehtiva" on niin suhteellinen käsite ja paljon myös mieltymyksistä kiinni. Sama pätee "klassikon" määrittelyyn. Itse lisäisin listalle myös Sweden Yachtsin, jolta löytyy useita malleja tuossa kokohaarukassa ja tarjontaa Itämeren alueella mukavasti.

      Veneet ovat laadukkaita. Veneet ovat melko nopeita olematta kuitenkaan raasereita. Syväykset ovat myös Swania ja Balticia matalampia ja siten saaristossa käyttökelpoisempi. Myös avotilaratkaisuiltaan ja sisutukseltaan veneet ovat tilavia ja mukavia cruisereita, kun taas noissa kahdessa em. korostuu enemmän avomeriolosuhteiden vaatimukset. Hinnaltaan selvästi Balticia ja Swania edullisempia.

      • Kdkfkkx

        Ruotsissa ei juuri hyvin purjehtivia laatuveneitä tehty 70 ja 80 luvuilla. Silloin tehtiin massatuotantona/itserakennettuna halpoja ja hyvinpurjehtivia. laatuveneet olivat moottoripurjehtijoita. Nykytilanne on sitten hieman muuttunut.


    • Kdndk

      Oletko ihan oikeasti varma, ettet halua kuitenkin modernimpaa konstruktiota? Perhekäytössä preferoisin purjealaa pääosin isopurjeeseen, uimatasoa, vakaita avotuuliominaisuuksia, lasikuiturutottomuutta, uudempia komponentteja ym. Mitkä kaikki tulevat uudemassa veneessä, esim. Hanset ym. Riki ja muu heloitus on esimerkki kuluvista osista jotka ton ikäsissä ovat jo tosi huonossa kunnossa. Varaosia ei enää saa ja kaiken joutuu melkeen vaihtamaan. Katseleppas vaikka 60 koon vinssien hintoja.. Sellasia paljon on vanhoissa swaneissa ym. Ainakin pitää olla kätevä käsistään ja paksu lompakko, jos moiseen hommaan rupeaa. Swanit ja balticit on tehty kisaveneiksi isoille miehistöille. Perhepurjehdus taas on yleensä yksinpurjehdusta. Mieti vielä

      • täsmennäväitettäsi

        Kerrot rikin ja muun heloituksen olevan "ton ikäsissä tosi huonossa kunnossa". Itselläni on aivan erilainen kokemus "ton ikästen" Swanien ja Balticien heloituksesta. Vinssit ja muut helat ovat järeästi mitoitettuja verrattuna nykyisiin massatuotannon veneisiin, joissa vinssit ovat hintakilpailun takia jopa alikokoisia. 70-luvun Swaneissa voi olla isot australialaiset Barlowin vinssit, jotka siihen aikaan eivät vielä olleet ST-vinssejä. Barlowit on kuitenkin muutettavissa ST-vinsseiksi.
        80-lukulaisisissa Swaneisa ja Balticeissa on isokokoiset Lewmarin ST-vinssit. Kyllä niihin tietääkseni saa varaosia, jos sellainen tarve tulee. Miksi vinssit pitäisi vaihtaa? Mitä muita Balticin tai Swanin kansi- tai mastoheloja tarkoitit?


      • Kfkfkx

        Kaikki helat mukaankukien muukin venetekniikka menee epäkuntoon 40 vuodessa: köydet 15 v, elektroniikka (n. 5 v), kaapelit 20 v, pressut 10 v, purjeet 10 v, vinssit 50 v, mutta riippuu huollosta, plokit 15 v, lämppärit 20 v, koneet 30 v, tiikkikannet 30 v, pohjan epoksoinnit 30 v, jne. Lista on helppo jatkaa vaikka loputtomiin. Lopputulos on, että klassikko kannattaa ostaa jos siihen on vaihdettu kaikki osat laipioita ja hyvin huollettuja vinssejä lukuunottamatta. Muussa tapauksessa saa viettää kesälomat sydän kurkussa odottaen seuraavan osan hajoamista :)


      • osin.noinkin
        Kfkfkx kirjoitti:

        Kaikki helat mukaankukien muukin venetekniikka menee epäkuntoon 40 vuodessa: köydet 15 v, elektroniikka (n. 5 v), kaapelit 20 v, pressut 10 v, purjeet 10 v, vinssit 50 v, mutta riippuu huollosta, plokit 15 v, lämppärit 20 v, koneet 30 v, tiikkikannet 30 v, pohjan epoksoinnit 30 v, jne. Lista on helppo jatkaa vaikka loputtomiin. Lopputulos on, että klassikko kannattaa ostaa jos siihen on vaihdettu kaikki osat laipioita ja hyvin huollettuja vinssejä lukuunottamatta. Muussa tapauksessa saa viettää kesälomat sydän kurkussa odottaen seuraavan osan hajoamista :)

        Noista aikamääristä voisi keskustella, mutta ajatus sinällään on oikea. Oma vene on nyt 30-vuotias ja paljon on mennyt vaihtoon. Joku purje kestää paljon enemmän kuin 10 v, toinen on entinen jo aikaisemminkin. Hieman parempilaatuinen elektroniikka kestää jopa ominaisuuksiltaan 20 v ja teknisesti toimivia 40-vuotiaitakin settejä tiedän, nopeimmin vanhenevia ovat plotterit, ne menevät toimivina kaatikselle. Tiikkikansi menee saumaukseen ja hiontaan 20-25 vuodessa ja sietää vielä yhden tai kaksi uutta hiontaa. Osa vinsseistä meni vaihtoon myös 20-25 ikävuosien kohdalla, osa peruskorjattiin. Uudet luultavasti tulevat olemaan pitkäikäisempiä, koska niissä ei ole alumiinia laakeripintoina. Ensi keväänä menevät viimeisetkin alkuperäiset plokit vaihtoon, lukot ovat jo menneet viitisen vuotta sitten. Kokometalliset plokit eläisivät liki ikuisesti, muoviosat rapistuvat. Lämppäri vaihtui 15 v kohdalla paremmin suunniteltuun, uudella on edellytykset pidempään käyttöikään paremman designin ja parempien komponenttien ansiosta. Moottori vielä toimii, mutta 30 v vanha raakavesikone jo epäilyttää sen verran, että on menossa vaihtoon. Makeavesikoneen vielä peruskorjaisin.

        Monet klassikon maineen saaneen veneen osat kestävät hyvin aikaa. Ikä ei suoraan kerro, olisiko se pitänyt uusia. Jos veneessä yleisesti ottaen kaikki toimii ostohetkellä, ne tulevat toimimaan monta vuotta eteenpäinkin.


      • OikeaaKäyttöä
        osin.noinkin kirjoitti:

        Noista aikamääristä voisi keskustella, mutta ajatus sinällään on oikea. Oma vene on nyt 30-vuotias ja paljon on mennyt vaihtoon. Joku purje kestää paljon enemmän kuin 10 v, toinen on entinen jo aikaisemminkin. Hieman parempilaatuinen elektroniikka kestää jopa ominaisuuksiltaan 20 v ja teknisesti toimivia 40-vuotiaitakin settejä tiedän, nopeimmin vanhenevia ovat plotterit, ne menevät toimivina kaatikselle. Tiikkikansi menee saumaukseen ja hiontaan 20-25 vuodessa ja sietää vielä yhden tai kaksi uutta hiontaa. Osa vinsseistä meni vaihtoon myös 20-25 ikävuosien kohdalla, osa peruskorjattiin. Uudet luultavasti tulevat olemaan pitkäikäisempiä, koska niissä ei ole alumiinia laakeripintoina. Ensi keväänä menevät viimeisetkin alkuperäiset plokit vaihtoon, lukot ovat jo menneet viitisen vuotta sitten. Kokometalliset plokit eläisivät liki ikuisesti, muoviosat rapistuvat. Lämppäri vaihtui 15 v kohdalla paremmin suunniteltuun, uudella on edellytykset pidempään käyttöikään paremman designin ja parempien komponenttien ansiosta. Moottori vielä toimii, mutta 30 v vanha raakavesikone jo epäilyttää sen verran, että on menossa vaihtoon. Makeavesikoneen vielä peruskorjaisin.

        Monet klassikon maineen saaneen veneen osat kestävät hyvin aikaa. Ikä ei suoraan kerro, olisiko se pitänyt uusia. Jos veneessä yleisesti ottaen kaikki toimii ostohetkellä, ne tulevat toimimaan monta vuotta eteenpäinkin.

        Minulla on 42 vuotias Perkins moottori veneessäni ja toimii moitteettomasti.
        Ihmettelen noita laitteidenne kestoarvioita?? oletteko todella huonosti ja välinpitämättömästi käyttäneet ja jättäneet ilman huoltoa?

        Kyllä hyvin monenlaiset tekniset laitteet ja välineet kestää ja toimii vuosikymmeniä kunhan ovat laadukkaita ja käytetään oikella tavoin ja huolletaan oikein tarpeen mukaan.


      • osin.noinkin
        OikeaaKäyttöä kirjoitti:

        Minulla on 42 vuotias Perkins moottori veneessäni ja toimii moitteettomasti.
        Ihmettelen noita laitteidenne kestoarvioita?? oletteko todella huonosti ja välinpitämättömästi käyttäneet ja jättäneet ilman huoltoa?

        Kyllä hyvin monenlaiset tekniset laitteet ja välineet kestää ja toimii vuosikymmeniä kunhan ovat laadukkaita ja käytetään oikella tavoin ja huolletaan oikein tarpeen mukaan.

        Onko sinulla veneessä muita laitteita kuin moottori?

        Osaatko huoltamalla estää alumiinirunkoisen vinssin kulumisen? Kun 30 v vanhan vinssinvapauttajan leuoista kuluu hammastus, ostatko siihen varaosan, vai katsotko, ovatko vuodet tuoneet parempia ratkaisuja markkinoille?

        Vanhat toimivat helat toimivat edelleen ja ovat käyttökelpoisia. Jos vanhaa venettä ostaessa näkee, ettei epäkunnossa olevia asioita ole niiden iästä riippumatta, tietää, että veneestä on pidetty huolta. Sellainen vene on turvallinen ostos.


      • Raperassaaja
        osin.noinkin kirjoitti:

        Noista aikamääristä voisi keskustella, mutta ajatus sinällään on oikea. Oma vene on nyt 30-vuotias ja paljon on mennyt vaihtoon. Joku purje kestää paljon enemmän kuin 10 v, toinen on entinen jo aikaisemminkin. Hieman parempilaatuinen elektroniikka kestää jopa ominaisuuksiltaan 20 v ja teknisesti toimivia 40-vuotiaitakin settejä tiedän, nopeimmin vanhenevia ovat plotterit, ne menevät toimivina kaatikselle. Tiikkikansi menee saumaukseen ja hiontaan 20-25 vuodessa ja sietää vielä yhden tai kaksi uutta hiontaa. Osa vinsseistä meni vaihtoon myös 20-25 ikävuosien kohdalla, osa peruskorjattiin. Uudet luultavasti tulevat olemaan pitkäikäisempiä, koska niissä ei ole alumiinia laakeripintoina. Ensi keväänä menevät viimeisetkin alkuperäiset plokit vaihtoon, lukot ovat jo menneet viitisen vuotta sitten. Kokometalliset plokit eläisivät liki ikuisesti, muoviosat rapistuvat. Lämppäri vaihtui 15 v kohdalla paremmin suunniteltuun, uudella on edellytykset pidempään käyttöikään paremman designin ja parempien komponenttien ansiosta. Moottori vielä toimii, mutta 30 v vanha raakavesikone jo epäilyttää sen verran, että on menossa vaihtoon. Makeavesikoneen vielä peruskorjaisin.

        Monet klassikon maineen saaneen veneen osat kestävät hyvin aikaa. Ikä ei suoraan kerro, olisiko se pitänyt uusia. Jos veneessä yleisesti ottaen kaikki toimii ostohetkellä, ne tulevat toimimaan monta vuotta eteenpäinkin.

        Jotkut osat kuluvat hiljalleen, toiset taas hajoavat kerralla. Se, että kaikki toimii ostohetkellä ei suinkaan tarkoita sitä, että ne toimisivat vuosia. Vanha mittaristo voi sanoa sopimuksen irti vaikka seuraavana päivänä. Vantti voi katketa, läpivienti pettää tai pilssipumpun juotos irrota. Jotkut vaihtavat osia ennenkuin ne hajoavat, enemmistö vasta kun osa hajoaa.


      • osin.noinkin
        Raperassaaja kirjoitti:

        Jotkut osat kuluvat hiljalleen, toiset taas hajoavat kerralla. Se, että kaikki toimii ostohetkellä ei suinkaan tarkoita sitä, että ne toimisivat vuosia. Vanha mittaristo voi sanoa sopimuksen irti vaikka seuraavana päivänä. Vantti voi katketa, läpivienti pettää tai pilssipumpun juotos irrota. Jotkut vaihtavat osia ennenkuin ne hajoavat, enemmistö vasta kun osa hajoaa.

        Se, että kaikki toimii, tarkoittaa, että veneestä on pidetty huolta. Tietenkin joku vanha osa voi sanoa sopimuksensa irti seuraavana päivänä, mutta silti todennäköisyys sellaiselle on varsin pieni. Kaiken toimiminen taas tarkoittaa todella kaikkea niitä tarpeettomia stereoita myöten.


    • SW370

      Miten olisi Sweden Yachts 36, 370 tai 38 tai Arcona 38?

    • tubari1

      Sinun pitäisi tarkentaa kriteereitäsi vastaamalla kysymyksiin joihin vain sinä tiedät omalta kannaltasi oikean vastauksen.
      -budjettisi
      -etsitkö projektia vai valmista venettä. Hintahaarukka 30-40 vuotiaissa veneissä on aika suuri
      -millä aikataululla olet hankkimassa venettä. Joustava aikataulu antaa enemmän vaihtoehtoja veneen kunnon ja hankintapaikan suhteen
      -paljonko olet valmis tekemään huoltoja ja korjauksia itse
      -miten aiot telakoida veneen talvisin
      -minkä kokoiseen veneeseen perheesi mahtuu. 38-jalkainen klassikko vastaa sisätiloiltaan 28-30- jalkaista nykyvenettä.
      -pitääkö olla erillinen takakajuutta vai riittävätkö pistopunkat
      -onko esim kulku kattoluukusta sisään ongelma
      -onko suuri syväys ongelma, tai veneen paino
      -onko suuri purjepinta-ala haitta vai etu, entä maston korkeus
      -aiotko kilpailla veneellä, onko sinulla miehistö. 10 hengen miehistölle tarkoitettu vanha avomerikilpuri on ergonomialtaan huono perhemiehistölle, tyydytkö tähän vai aikoisitko pilata veneen
      -jne. Kuitenkin oman puolueellisen mielipiteeni mukaan olet oikeilla jäljillä veneenhankinnassa, onnea etsintään.

    • Finngulf 39 ?

    • vonapii

      Kiitos kommenteista ja ajatuksistanne!

    • zgjkl

      Kaksi ehdotusta jo mainittujen lisäksi: Finngulf 36 ja Hallberg-Rassy 352.
      Molemmat edustavat modernimpaa aikakautta kuin 70-luvun swanit, balticit ja sweden yachtit, vaikka ovatkin keskenään varsin erilaisia.

    • Klyyvari

      Sirena Pedrick 40 (valmistettu Suomessa,ensimmäiset 1988) olisi varmaan hyvä ehdokas. Soveltuu myös isoille vesille ja riittävän tilava 4-6 henkilölle. On ollut joitakin käytettyjä myynnissä Suomessa. Tuon ikäisissä veneissä on pääsääntöisesti uusittu moottori/perävetolaite, mahd myös sähköt ja jopa rikin kiinteät vaijerit. Kyseinen vene liikku myös kohtuu hyvin kevyillä keleillä eikä karta koviakaan kelejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7785
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1985
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1930
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      919
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe