Olympus digikameran kuvissa tumma läiskä

mikämikävika

Onhan digikamerani jo muutaman vuoden vanha, mutta silti kai ei pitäisi kuviin tulla tummaa läiskää. Jo keväästä saakka kuvissa on samassa kohtaa tuollainen tummenpi läiskä. Lasi on ulkoa puhdas, eli mitä siellä sisällä sitten on vialla?

Muuten kamera on kunnossa eikä huvittaisi ostaa uutta, koska nuo pixelimäärät eivät uusissa juuri ole paljon suurempia.

8

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tummaa

      Roska kennolla?

      • Kallistun tuohon "tummaa" kommenttiin. Itselläni on noita ollut monesti mutta niistä pääsee eroon puhalluspumpulla.

        http://www.rajalacamera.fi/matin-super-giant-blower.html

        Tuollaisella minä olen putsaillut ja hyvin on toiminut tähän asti. Tosin on v asta muutaman vuoden kokemus mutta useita kertoja kuitenkin.

        Saat tietysti ostaa sen mistä hyvänsä ja tuo on vain esimerkkinä.


    • Vain-sisä-käyttöön

      Eli kameran sisään on päässyt roskia.
      Olisikin parasta käyttää tuollaista lelua vain sisätiloissa, älä vie sitä ulos sillä se menee pian rikki.

      • Ne ovat perin pieniä ne roskat siellä kennolla, mikrometri luokkaa joten niitä saattaa päästä sinne ihan pokkarissakin zoomilla pumpattaessa ja järkkärillä optiikan vaihdon yhteydessä. Ne siis voivat mennä sinne niin sisällä kuin pihallakin.


    • Canonisti_minäkin

      Järkkäreissä on yleensä jonkinlainen puhdistustoiminto, joka ravistuttaa kennoa. Se ei ole kovin tehokas, mutta parempi kuin ei mitään. Ongelma ovat halpisoptiikat, varsinkin zoomit.

      Halpiszoomit muuttavat pituuttaan zoomatessa ja samalla imuroivat ilmaa sisäänsä. Niissä ei ole käytännössä minkäänlaisia tiivisteitä. Järkkäristä voi aina vaihtaa objektiivin, mutta bridgestä tai pokkarista ei voi. Järkkärin halpiszoomikaan ei ole ongelma, sen voi heittää roskikseen hyvillä mielin.

      Kamerahuollot avaavat ja puhdistavat kyllä kameroita. Ne tekevät myös arvioita, mistä tuo läikkä johtuu ja paljon korjaus maksaa. Itse olen käyttänyt Töölöläistä Mustonen & Lainetta.

    • tummaa

      ”Korjaan”omaani tavallisella pölyimurilla. Imua objektiivin ympärille ja pumppaan samalla zoomia edestakaisin.

      • toimiva-keino

        Canon PowerShot SX200 kameran kerran korjasin noin. Roska kennolta lähti.


    • itämaalainen

      "Olympus digikameran kuvissa tumma läiskä"

      Olympus on arvoneutraali merkki, eikä laita copy-pastella tummia läikkiä piiloon, kuten esimerkiksi Canon tekee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe