Milloin lähettää käsikirjoitus kustantamoon?

erh

Olen vuoden työskennellyt nuorten fantasiaromaanini parissa, välillä ollut taukojakin. Ajattelin jo lähettää jollekin kustantamolle, mutta aina tulee lisää pieniä ideoita, joilla joitakin kohtia höystää. Näin tarina tietysti rikastuu, mutta mistä tiedän, milloin lähettäisin sen. Haluaisin jo lähettää, mutta haittaako se, jos muokkaan tekstiä niitten monien viikkojen/kuukausien aikana, jolloin odotan kustantajan yhteydenottoa. Tarina on kuitenkin ehjä ja kokonainen jo nyt.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjatoukka

      Kannattaa lähettää ensin arvostelupalveluun (useita eri ammattitoimijoita löytyy). Siellä osataan neuvoa muutostarpeita tai kertoa, onko valmis lähetettäväksi. Toki voit lähettää nytkin, mutta saattaa tulla bumerangina takaisin... Esilukijan arvio kannattaa aina :)

    • annelitempakka

      Ole ystävällinen ja säästä meidät siltä saastalta;)

    • Jos sinulla on mahdollisuus näyttää käsikirjoitusta esilukijoille, se kannattaa ehdottomasti tehdä. Esilukijan ei tarvitse olla ammattilainen, mutta rehellisen palautteen saamiseksi käsikirjoitusta ei myöskään yleensä kannata näyttää omille perheenjäsenille. Pyydä ystäviäsi tai kanssakirjoittajiasi lukemaan käsikirjoituksen (suosittelen tulostamaan liuskat kommentoinnin helpottamiseksi) ja kirjaamaan reaktioitaan lukemisen aikana. Haluat tietää, mitkä kohdat jäävät lukijoille epäselviksi, mitkä pitkästyttäviksi, ja myös mistä kohdista he pitävät. Tähdennä ettet halua korjausehdotuksia, vaan ainoastaan ulkopuolisen näkökulman itse lukukokemukseen.

      Pienissä ideoissa ei ole mitään vikaa, varsinkaan jos ne syventävät tarinan maailmaa. Kustantajat toivovat aina mahdollisimman valmista tekstiä, eli käsikirjoitukselle kannattaa ihan rauhassa antaa aikaa kypsyä jos tuntuu, että muutoksia tulee vielä paljon. Malttamattomuutta helpottaa näyttää tekstiä jollekulle, ja varsinkin esilukijoilta voi saada paljon arvokasta tietoa. Suosittelen myös tutkimaan tekstin rakennetta yleisemmällä tasolla. Kirjoita esimerkiksi jokaisesta luvusta synopsis saadaksesi yleiskuvan siitä, kuinka juoni kulkee tekstin läpi. Saatat löytää paljonkin kohtia, joita haluat vielä muuttaa. On myös sanottu, että käsikirjoituksesta voi helposti leikata kymmeneksen, kun sitä käy läpi riittävällä ajatuksella. Varmista, että jokainen luku, kohtaus ja lause tuovat jotakin tarinalle. Poista toistot ja ylimääräiset selitykset, korvaa ympäripyöreät verbit tarkemmilla ja pidä huoli, että dialogi on sujuvaa ja että jokaisella henkilöllä on yksilöllinen ääni. Usein tarinan kirjoittaminen alusta loppuun on vasta ensimmäinen vaihe kirjoittamisprosessissa. Hiominen vaatii kärsivällisyyttä, mutta se kannattaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2407
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      291
      2312
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      75
      1790
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1462
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1309
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1308
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1040
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1030
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe