Olen kuullut että asbesti on syöpää aiheuttava aine ja että sitä on käytetty -70 ja -80 luvun ok-taloissa. Onko vaikutusta asunnon hintaan?
Asbestin vaikutus asunnon hintaan
25
1563
Vastaukset
- 0hm0
Ei ole.
- hohooo
Juu ei hintaan mutta syöpäkuolleisuuteen kyllä....joten ei hätää ostelkaa perheelliset vaan kuplahintaisia kämppiä hesasta ja haistelkaa raikasta asbesti käryä...
- ok-hazardipommit
Ei vaikuta hintaan, koska senttiä venyttävä ok-velallinen ottaa itse asbestit pois siinä grillauksen ja kaljan juonnin yhteydessä, ihan tuosta vaan, sellaisena kuningasideana, kuten Stubbin ikkunat hajoittaneet teinixitkin. Sen jälkeen asunnon hinta pompsahtaakin uusiin sfääreihin.
Sitten siellä voi tehdä kaljahuuruissa kaikenlaisia hasardeja virityksiä, joiden korjaamiseen sitten seuraava omistaja kyselee täältä neuvoja:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13734434/2-vaihetta-liittimessaItse asiassa asbestien poisottaminen ei ole kovinkaan monimutkaista tai vaarallista puuhaa. Kunhan nyt välttelee pöllyttämistä. Toisin sanoen, ongelma on lähinnä asbestia sisältävät laastit ja vastaavat... Nekin tietysti lähinnä rakennusalan ammattilaisille, jotka altistuvat uransa aikana kymmeniä tai jopa satoja kertoja asbestille.
Suurin ongelma on se, että tuo on ongelmajätettä. Pirun kallista hävittää... :)- ok.homot
TheRat kirjoitti:
Itse asiassa asbestien poisottaminen ei ole kovinkaan monimutkaista tai vaarallista puuhaa. Kunhan nyt välttelee pöllyttämistä. Toisin sanoen, ongelma on lähinnä asbestia sisältävät laastit ja vastaavat... Nekin tietysti lähinnä rakennusalan ammattilaisille, jotka altistuvat uransa aikana kymmeniä tai jopa satoja kertoja asbestille.
Suurin ongelma on se, että tuo on ongelmajätettä. Pirun kallista hävittää... :)Asbestin poistaminen on luvanvaraista hommaa. Koskee myös pälvikaljuja ok-velkaisia. Rahapulassahan ne tietenkin revitään itse.
ok.homot kirjoitti:
Asbestin poistaminen on luvanvaraista hommaa. Koskee myös pälvikaljuja ok-velkaisia. Rahapulassahan ne tietenkin revitään itse.
Totta, mutta jos ei tiedä poistavansa asbestia, niin eipä siitä ole haittaa. :)
Itse en ole purkanut, mutta parissa tutussa kohteessa on asbestia poisteltu esim. ulkoseinistä (mineriittilevyt).
- Eivaikuta
Ei vaikuta sen enempää kuin kerrostaloissakaan.
- Muovia_ympärille
Eipä juuri. Hyvä eriste niin kauan kuin ei pääse pölyämään. Putkiremontissa asbestin poisto aiheuttaa hieman lisäkulua, mutta eihän sitä sentään joka paikassa ole.
- tittididiididiii
Asbesti OK:n purku on kallista puuhaa. Vaatii erikoislaitteet ja hintalappu voi nousta lähelle uuden hintaa.
- rane2
Ei kysymys ollut purkutyöstä vaan asunnon hinnasta johon vaikuttaa tontti-etäisyys-koko-kunto ja sitten mahdolliset KUNNOSTUSTYÖT johon asbestin purku voi kuulua lisäksi.
Oikea vastaus KYSYMYKSEEN ei paljoa hintaan vaikuta. - silmät_ummessa
Mutta eihän kenenkään OK-ladosta ole ikinä löytynyt asbestia eikä muitakaan haitta-aineita (kivihiilitervaa yms. mitä on mm. vedeneristeissä).
Tosin ei ole tutkittukaan... ;-D Sama tosin pätee myös pienillä paikkakunnilla sijaitseviin rivi- ja kerrostaloihin. Ja kyllä sitä PK-seudullakin usein otetaan "eteläsuomalaiset" hommiin ja hups, hetkessä on KPH sisältö kannettu jätelavalle. Työ kävi niin äkkiä, ettei kukaan kerinnyt puuttua siihen, ettei sitä tehtykään asbestipurkuna, kuten piti. Kylläpä kävi ikävästi, kun meni asbestit kaatopaikalle tavallisena purkujätteenä. Voi kuinka nyt sattuikin harmillisesti ;-D
Tarpeeksi kova suojakänni vaan päälle ja töihin... Ja voihan sitä vähän vettä ruiskia, niin sitten kaikki OK. Eihän niitä piilopaikkoja montaa olekaan - ainoastaan putkieristeet, laattojen kiinnityslaastit, mattoliimat, wanhempien talojen ulkoverhous ja/tai vesikatto (minerit), vesieristeet...
No, sama pätee kaikkeen muuhunkin. Mitään vikaa ei ole, vaikka lastanhuoneen seinällä kukkii home. Kosteusvaurio löytyy 91 % omakotilatoja ja näkyvää homekasvua on joka kolmannessa. Piilevät viat sitten tähän päälle. - 22344kkk
silmät_ummessa kirjoitti:
Mutta eihän kenenkään OK-ladosta ole ikinä löytynyt asbestia eikä muitakaan haitta-aineita (kivihiilitervaa yms. mitä on mm. vedeneristeissä).
Tosin ei ole tutkittukaan... ;-D Sama tosin pätee myös pienillä paikkakunnilla sijaitseviin rivi- ja kerrostaloihin. Ja kyllä sitä PK-seudullakin usein otetaan "eteläsuomalaiset" hommiin ja hups, hetkessä on KPH sisältö kannettu jätelavalle. Työ kävi niin äkkiä, ettei kukaan kerinnyt puuttua siihen, ettei sitä tehtykään asbestipurkuna, kuten piti. Kylläpä kävi ikävästi, kun meni asbestit kaatopaikalle tavallisena purkujätteenä. Voi kuinka nyt sattuikin harmillisesti ;-D
Tarpeeksi kova suojakänni vaan päälle ja töihin... Ja voihan sitä vähän vettä ruiskia, niin sitten kaikki OK. Eihän niitä piilopaikkoja montaa olekaan - ainoastaan putkieristeet, laattojen kiinnityslaastit, mattoliimat, wanhempien talojen ulkoverhous ja/tai vesikatto (minerit), vesieristeet...
No, sama pätee kaikkeen muuhunkin. Mitään vikaa ei ole, vaikka lastanhuoneen seinällä kukkii home. Kosteusvaurio löytyy 91 % omakotilatoja ja näkyvää homekasvua on joka kolmannessa. Piilevät viat sitten tähän päälle.Tiedä oliko tää parodiaprovoksi tarkoitettukkin. Joka tapauksessa hyvä esimerkki siitä kun mielikuvituksissaan ja medivouhotuksien pohjalta pähkäillään ja arvostellaan eikä itsellä juuri mitään omakohtaisia kokemuksia asioista mistä pähkäilee ja puhuu.
- puheet_vs_todellisuus
22344kkk kirjoitti:
Tiedä oliko tää parodiaprovoksi tarkoitettukkin. Joka tapauksessa hyvä esimerkki siitä kun mielikuvituksissaan ja medivouhotuksien pohjalta pähkäillään ja arvostellaan eikä itsellä juuri mitään omakohtaisia kokemuksia asioista mistä pähkäilee ja puhuu.
Ainahan täällä kehutaan, miten OK-ladon putkiremontti maksaa korkeintaan 5 tonnia. Tai, no, korkeintaan 10 tonnia. Ja siinä tehtiin "kaikki" eli uusittiin pinnat ja vesijohdot. Haitta-ainetutkimuksia ei tarvinnut tehdä, koska oli varma tieto siitä, ettei haitta-aineita löydy. Näin ei tullut purkujätteen hävittämisestäkään lisäkuluja. Sama koskee myös kaikkia muitakin purkutöitä. OK-ladoissa ei ikinä ole mihinkään lattioihin, uima-altaisiin tms. laitettu mitään kosteussulkuja, kuten ei myöskään puukoolattuihin lattoihin yms.
Nuo prosentit taasen (91 %:ssa kostausvaurio) löytyy Sisäilmastoseminaarin ... olikohan nyt vuosimallia 2013 julkaisusta. Useampi sata OK-latoa kartoitettu kuntoarvion menetelmin eli pääasiassa aistinvaraisesti & rakenteita rikkomatta. Karmeimmat tapaukset tosiaan niitä, missä lastenhuoneen seinällä kasvoi hometta, mutta isäntä ei ihan just vielä ollut kerinnyt toimeen tarttumaan. Esillä oli myös tapauksia, missa "tarpeeton" ilmanvaihtokone pidettiin pois päältä, vaikka ikkunoihin kondensoi niin paljon vettä, että tapetit tippui seiniltä ja gyprokit mätäni ikkunoiden alta. Säästöä savella!
- ass_best
Minun kohdalla vaikuttaa sen verran, että ennen tarjouksen tekoa vaadin todistuksen siitä, että talo on täysin asbestivapaa, koskien myös asbestiliimoja. Jos ei ole asbestivapaa, tai todistusta ei ole, tarjous on 0 euroa.
- ok-porho
Niin, vuokralaisten tapauksessahan kysymys onkin melko retorinen.
- ass_best
ok-porho kirjoitti:
Niin, vuokralaisten tapauksessahan kysymys onkin melko retorinen.
No, minä en asu tässä 2007 rakennetussa velattomassa ok:ssa vuokralla. Tonttikin on oma. Vuokratontit on vuokralurkkien touhua, ja vielä pahempaa on, jos talostakin on pankille velkaa, eli sellainen on lurkkimus maximus.
Onhan talosi velaton, omalla tontilla, ja omistat sen yksin, etkä kommuunisopimuksella vaimon kanssa?
- egrhtj
Aika monissa taloissa on asbestia,monikaan ei ehkä edes arvaakkaan,vähänkin jos on vanhempi talo.
- asbestoosi
Aloittaja on kuullut väärin. Asbesti ei aiheuta syöpää vaan sen pöly voi suurina määrinä vaurioittaa keuhkoja. Määrätyn ikäisissä taloissa on mattojen liimoissa asbestia mukana. Se pitää vain ottaa huomioon kun mattoja poistetaan. Asbesti ei ole vaarallista jos sitä sisältäviin rakenteisiin ei kosketa.
- turvallinenasunto
Home ja asbesti aiheuttavat syöpää. Lapsia ei kannata altistaa näille karsinogeeneille. Kannattaa rakentaa uusi asbesti vapaa ok-talo ja purkaa vanha.
- tiatoo
Asbesti ei aiheuta mitään vaaraa jos sitä ei sorkita.
- BauHerr
Yhden asbestiasunnon olen kerran myynyt. Itse en sitä tiennyt, mutta 80-luvun rivitalossa asbestia oli käytetty lattiatasoitteessa muovimaton alla.
Asbestilla ei ollut vaikutusta hintaan eikä ostaja vaatinut korvausta sen purkamisesta.
Ymmärtääkseni remonttifirma purki rakenteen ns. vähin äänin. Itse olisin jättänyt muovimton siihen väliin ja kaakeloinut uuden pinnan maton päälle. Siellähän olisi asbesti pysynyt.- sutta_ja_sekundaa
Niin, sinähän oletkin "laaturakentaja", jolla on edelleen kaikki 80-luvun niksit käytössä. Sääliksi käy niitä, jotka tuotoksiasi ostavat.
- Asbestosman12
Jos vaikka kerrottaisi totuuksia asbestista. Ennen hinnanlaskuja.
Lue jos kiinnostaa....
Näissä keskuteluissa usein "asiantuntijat" väittävät asbestin tulleen kielletyksi 80 luvun lopulla.Itse olen törmännyt siihen 95 rakennetusta talosta. Miten voi olla?
Totuushan on että asbestin maahantuonti sekä käyttäminen kiellettiin 1.1.1993. Uudisrakentamisessa käyttö loppui 1987(tuliko yllätyksenä?)Pienet rakennusfirmat ovat käyttänyt varastot tyhjiksi,kuten nykypäivisinkin tehdään laasteilla ja maaleilla. Raha tulee valitettavasti ennen asbestia.
Omakotitalorakentamisessa asbestia on lähinnä käytetty sähkökeskusten takana, pannuhuoneissa kattilan eristeenä sekä kellarin palokarmien ja ovien paloeristeenä. Lisäksi saunan kiukaan päällä on käytetty asbestipitoista palolevyä. Kohteita on mahdotonta arvioida ilman perusteellista kartoitusta. Kukaan ei voi sitä varmaksi sanoa paitsi analyysin teettäjä ja rakentaja henkoht itse.
Kukaan asuntoaan myyvä ei tee laajaa kartoitusta mahd ostajan pyynnöstä koska
A: Se on kallista
B:Ostaja haluaa tuloksen olevan negatiivinen
C:Ostajia löytyy muualtakin
Jos ei ole valmis maksamaan kartoituksista ja puruista niin kannattaa suosiolla miettiä uudempaa ratkaisua, jos mahdollista. - mikäettei-
Asbestista ei ole vaaraa jos sen annetaan olla niinkuin se on. Vain "ronkkiminen" voi aiheuttaa ongelmia.
- silmät_ummessa
Juu, ei onglemaan, kunhan siihen ei kosketa.
Mutta ongelma tulee sitten, kun ruvetaan uusimaan lattiamateriaalia, ulkoverhousta,, vesikattoa, pesutiloja tai tehdään putkitöitä. Joskus on asbestipitoisia rakennuslevyjä käytetty sisätiloissakin. Niin, ja onhan asbestisementistä tehty mm. iv-kanavia...
Purkutyöt tehdään itse ja kun savimajassa asumisen korkein päämäärä on kustannusten säästö, niin ei ole pelkoa siitä, että käytössä olisi kunnollisia suojavarusteita. Tai vaikka työ teetettäisiin "eteläsuomalaisilla", pölyä leviää koko kämppään.
Eihän nää saviasukkaat edes halua tietää koko ongelmasta.. kirkkain silmin vakuuttelevat itsellee, ettei meidän talossa... Ja pienemmillä paikkakunnilla sama meno on myös kerros&rivitalojen remonteissa. Isoissa kaupungeissa asia tiedetään, mutta nopealiikkeinen urakoitsija kerkiää tarpeen tullen hoitaaman purus hups vaan, ennen kuin kukaan kerkiää reagoida.
Asbestipurku on nimittäin oikein tehtynä "hieman" siistimpää hommaa. Siinä ei pölyä leviä purettavan tilan ulkopuolelle, joten nykyään saatetaan speksata kaikki purkutyöt absestityöksi - oli tarvetta tai ei. Ihan vaan sen vuoksi, että moinen ehkäisee pölyn leviämisen muualle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632