Venesähkärityössä on pelkkiä plussia.
Asikaat ei ymmärrä sähköstsä edes sitä, minkä minä ymmärrän.
Asiakkaat ei huomaa virhettä ennen kuin vene on vesillä, jolloin lasku on maksettu ja minä olen lomalla
Asiakkaille voi väittää, että kyseessä on uusi vika, koska kts 1.plussa
Asiakkaat ovat kiitollisia, jos ylipäänsä viitsin tulla paikalle, vaikka viikon myöhässä
Asiakkailta voi laskuttaa mitä vain ja he ovat edelleen vain kiitollisia
Tekemälläni työn laadulla joutuisi kaikessa muussa asennuksessa oikeuteen ja korvausvelvolliseksi, tässä hommassa se tuotta lisää töitä
Vaikka laki vaatii näihin hommiin koulutuksen, voin tehdä niitä, vaikka olen menettänyt lupani tai en ole koskaan sitä saanutkaan
teen töitä vain puolet vuodesta ja saan kahden vuoden liksan
Venesähkätityön Plussat
17
<50
Vastaukset
- EiMiinuksia
Tuo kirjoitus on kyllä taivaan tosi.
Miinuksia ei taida työssä olla ollenkaan.
Minullakin on kaksi laturia ja kaksi akustoa. Sähkäri laittoi molemmat moottorilaturit yhdelle akustolle. Säästyi vaivaa :D
Sai rahat ennen kuin huomasin virheen.
Toinen sähkäri jätti laturin johdon kokonaan irti. Tuli korjaamaan työnsä, mutta olisi halunnut laskuttaa.
Yksi hemmo taas kytki keulapotkurin releen päävirtaan niin, että se söi akkua jatkuvasti, kun mikä tahansa laite oli päällä.
Sitten on se kaveri, joka vetää johdot suorinta tietä ja kiinnittää ne löysästi nippusiteillä. Ne roikkuu kuin puhelinlangat. Ei osaa selittää miksi eikä sitä ole kukaan muukaan osannut kertoa.
Näitä riittää... - uuttsii
Taitaa olla niin, että rakennuksille menee ne, jotka osaavat. Rantojen miehet ovat sitten siitä, noh rantojen miehiä.
- tuleva_sähkäri
Ilman papereita saa tosin tehdä kaikki pienoisjänniteyöt, eli käytännössä maasähkön 230V puolta lukuunottamatta kaikki. Ja kun tekee hyvin, niin saa uusiakin asiakkaita ilman suurta markkinointivaivaa. Kukin tyylillään. :)
- MaasähköMyös
Saa tehdä myös maasähkötyöt veneeseen ilman mitään asentajanpapereita.
- tuleva_sähkäri
MaasähköMyös kirjoitti:
Saa tehdä myös maasähkötyöt veneeseen ilman mitään asentajanpapereita.
Ei saa, jos jännite on yli 120V DC tai 50V AC. Ei tarvitse olla edes valtakunnan verkossa, kun on luvanvaraista sähkötyötä. Jatkojohtoja saa vedellä, mutta mitään kiinteää ei saa asentaa.
Sama homma jokaisella alalla, jossa vaaditaan hieman normaali pulliaisen tietotaitoa enemmän ja muutama erikoistyökalu. Aina tulee yrittäjiä alalle, jotka sanoo olevansa "venesähkäreitä". Ihan sama putkimiehillä, raksamiehillä, rakennussähkömiehillä jne jne.
Hauskinta hommassa on se, että perusteita hommaan voi kyllä saada koulutuksella, mutta hyväksi veneasentajasi oppii ainoastaan tekemällä paljon veneitä. Jokaisessa veneessä on ratkaisuja, välillä hyvinkin eksoottisiä, joita ei ole kirjattu mihinkään tai kirjattu millään tavalla ylös. Vaikka hyvällä tahdolla asentaa jotain, niin joku eksoottinen taustakytkentä jossain voi muuttaa koko tilanteen dynamiikan päälaelleen.
Suomalaisten veneiden sähköistä on 80% luokattomassa kunnossa. Etenkin -70-80 luvun jo hieman ikääntyneiden veneiden, joita itseasiassa on käytössä paljonkin. Sitten kun asentajan pitäisi tulla lisäämään sinne joku laite, jota ei ollut vielä 80-luvulla keksittykäään olisi oikea ratkaisu vetää joko puolet tai kokonaan koko sähkötaulusta mäkeen ja tehdä kaikki uusiksi. Alat irrottamaan sulaketaulua asennusta varten, niin kaikki murenee irti tai johdot pomppi paikoiltaan. Useammastakin veneestä olen ottanut kojelaudan alta muovikassillisesta televisiolaatikolliseen (siis sellainen 80-luvun salora televisiolaatikko) tavaraa pois.
Yleensä kumminkin joko aika tai budjetti, yleensä molemmat kärsii ja ratkaisu tehdään vallitsevien olosuhteiden mukaan. Järkevä veneenomistaja pilkkoo vanhenevan veneensä kunnossa ja ylläpidon muutaman vuoden projektissi, jossa osa-alue kerrallaan käydään läpi siten, että lopputuloksena on muutaman vuoden päästä tekniikaltaan läpikäyty vene. Se, että asentaja käy ruuvaamassa plotterin paikoilleen veneeseen ja kytkee sen sähkötauluun, ei tarjkoita, että veneeseen on tehty sähköremontti.
Kaikki hommat koko valtakunnassa pitäisi tehdä kolmen kuukauden aikana keväällä, muuten ei sitten olekkaan mitään. Voi vaikka talvet olla Siwan kassalla.
En silti kiistä. Alalla on kaikenlaista säätäjää. Pahimpia on ne "rantojen miehet" ja se venekerhon "ammattilainen, joka on paljon veneillyt ja päivätöissäkin se tekee jotain sähkö tai IT-hommia, insinöörikin se on, oliko se nyt silta tai kaivoinsinööri, mutta kyllä se näistä hommista tietää.- MuukinHuoltoKusee
En tiedä kaivosinsseistä, mutta luulisi jo ilman koulutustakin ymmärtävän, että kun ottaa johdon irti, laittaa sen samaan paikkaan kiinni. Jos muisti on hatara, niin voi ottaa kuvan tai merkitä johdot pvc-teipillä.
Toisaalta olen kiristänyt myös polttoaineen suodattimen, joka oli niin löysällä, että kolisi. Samaten olen joutunut kiristämään useammankin kerran öljynsuodattimia, kun öljyt on konehuoneen seinillä huonon kiristyksen takia.
Vaikka veneessä ei alunperin ole turhia osia laitettu, niin pilssissä on huollon jälkeen aina ruuveja, muttereita ja prikkoja - etenkin prikkoja. Yhtä luokatonta huoltoa olen sietänyt vain siksi, että ne unohti aina niin paljon työkaluja veneeseen ettei tarvinnut kaivaa omia esiin, kun kävi läpi niiden tekemiä töitä. Työkalut pidin palkkiona :D - MillainenKoulutus
Kerrotko vielä, mikä on oma koulutuksesi?
- Uskoisitko
MillainenKoulutus kirjoitti:
Kerrotko vielä, mikä on oma koulutuksesi?
Miksi kysyt?
Jos se vaikuttaa työn jälkeen, niin kerro ihmeessä mihin ammattiin kannattaa kouluttautua että suodatin ruuvataan kiinni ja johto laitetaan oikeaan paikkaan.
Uskoisitko, että olen perushoitaja? - MillainenKoulutus
Uskoisitko kirjoitti:
Miksi kysyt?
Jos se vaikuttaa työn jälkeen, niin kerro ihmeessä mihin ammattiin kannattaa kouluttautua että suodatin ruuvataan kiinni ja johto laitetaan oikeaan paikkaan.
Uskoisitko, että olen perushoitaja?Kysyin nimimerkiltä vanhami, koska hän itse otti pitkässä vuodatuksessaan esiin juuri koulutuksen. Kiinnosti, onko hänellä venesähköhommiin muutakin koulutusta kuin edustamiensa laitteiden valmistajien tarjoama myyntikoulutus. Sen päätarkoituksena on vain myydä uusi laite, ja jos veneen sähköissä on vikaa, ne pitää ottaa pois ja ostaa (myydä) uudet. Veneen sähköasennusten korjaaminen on usein hyvinkin eri juttu.
- AmatööriTekee
Uskoisitko kirjoitti:
Miksi kysyt?
Jos se vaikuttaa työn jälkeen, niin kerro ihmeessä mihin ammattiin kannattaa kouluttautua että suodatin ruuvataan kiinni ja johto laitetaan oikeaan paikkaan.
Uskoisitko, että olen perushoitaja?Niinhän se nykyään on, että päteviä tekijöitä ei käytännössä rahalla saa. Sekä parhaat että huonoimmat asennukset ovat yleensä harrastajien tekemiä. Koko pääkaupunkiseudulla esimerkiksi on tasan yksi kaupallinen venesähköjen tekijä, jonka päästäisin omaa venettäni asentamaan, jos en tekisi asennuksia itse. Itse tekemisen suurimpia ideoita on se, että silloin tietää aina täsmälleen, mitä omassa veneessä on ja missä. Lisäksiitse tehdessä ei tarvitse suuremmin välittää huolellisen työn kustannuksista.
MillainenKoulutus kirjoitti:
Kysyin nimimerkiltä vanhami, koska hän itse otti pitkässä vuodatuksessaan esiin juuri koulutuksen. Kiinnosti, onko hänellä venesähköhommiin muutakin koulutusta kuin edustamiensa laitteiden valmistajien tarjoama myyntikoulutus. Sen päätarkoituksena on vain myydä uusi laite, ja jos veneen sähköissä on vikaa, ne pitää ottaa pois ja ostaa (myydä) uudet. Veneen sähköasennusten korjaaminen on usein hyvinkin eri juttu.
Voin kertoa ihan suoraankin, ettei jää arvailujen varaa. Koulutustausta Ammattikoulun elektroniikka-asentajan linja. Veneiden kanssa pelannut koko ikäni, koska niitä tehtiin kotona, joskin ammatikseni vain 9 vuotta. Sitä edeltävät 13 vuotta työelämästä ensin sairaala-analysaattoreiden ja röntgenlaitteiden tuotannossa ja myöhemmin R&D puolella. Palanen tuli vietettyä teollisuusautomaation ylläpidossa. Jonkin verran tuli tuolla sitten piuhaa vedettyä ja rönkittyä erilaisten väylälaitteiden kanssa. Työhistoriassani en pidä veneiden sähkö ja elektroniikkajärjestelmiä kovinkaan ihmeellisinä. Ainoastaan niiden asennuspaikat on usein hankalia sekä valmistus ja materiaalimetodit aika kirjavia, yhdistettynä usein huonoon huolenpitoon.
En kyllä itseäni varsinaisesti venesähköasentajana ole koskaan markkinoinutkaan. Toki laitteista on kertynyt kokemusta kohtuullinen määrä.
Onnistuneen veneenhoidon itseisarvo ei ole elvyttää elinkaarensa loppupuolella olevia vanhoja laitteita loputtomiin, vaan osata joko itse tai ammattilaisen ohjeistamana uusia ne tarpeen vaatiessa. Minulla on ollut asiakascaseja, jossa yritetään jättää vanhoja komponentteja järjestelmään kustannussäästön nimissä. Lopputuloksena on sitten usein järjestelmä, joka hajoaa nopeasti paikkauksen jälkeen, tai ei lähde toimimaan ollenkaan.
Jokainen sitten voi ihan itse miettiä, mikä on se luotettava ammattilainen.- kylneosaa
AmatööriTekee kirjoitti:
Niinhän se nykyään on, että päteviä tekijöitä ei käytännössä rahalla saa. Sekä parhaat että huonoimmat asennukset ovat yleensä harrastajien tekemiä. Koko pääkaupunkiseudulla esimerkiksi on tasan yksi kaupallinen venesähköjen tekijä, jonka päästäisin omaa venettäni asentamaan, jos en tekisi asennuksia itse. Itse tekemisen suurimpia ideoita on se, että silloin tietää aina täsmälleen, mitä omassa veneessä on ja missä. Lisäksiitse tehdessä ei tarvitse suuremmin välittää huolellisen työn kustannuksista.
sama juttu myös muun asennuksen suhteen. Kaveri asennutti lämppärin Lounais-Suomessa ammattilaisella. No merkki oli ilmeisesti outo tms, sillä lämppäri oli asennettu salongissa sijaitsevaan lattiatasolla olevaan lokeroon. meteli oli aikamoinen. Itsellä sama venemerkki ja asensin samaisen lämppärin ruorikoneiston kanssa samaan tilaan.
- Plussatjamiinukset
Venesähkötöiden suurin plussa on se, että niitä riittää, koska sähkölaitteita halutaan veneisiin koko ajan lisää ja vanhat asennukset hajoavat vaativien olosuhteiden vuoksi nopeasti. Suurin miinus on se, että asennukset ovat ahtaiden tilojen vuoksi hankalia ja asiakas on usein haluton maksamaan koko huolelliseen työhön kuluvasta ajasta. Satasen laitteen asennus voi maksaa parisataa, mikä on vaikea perustella.
- TyhmäSähkäri
En oikein ymmärrä, miten työhön kuluvan ajan perustelu on vaikeaa. En usko, että asiakas kyseenalaistaa kuluvia tunteja tai tuntiveloitusta. Tämä on taas yksi ongelma, joka sosoittaa että venesähkärit eivät osaa omaa työtään eivätkä myöskään triviaaleja hinnoitteluperusteita.
Tosin olen huomannut, että vene"sähkäreillä" on taipumus olla kertomatta hintoja koska silloin asennus voi jäädä tekemättä. Se ei ole ehkä ihan epärehellistä, mutta jonkun verran moraalitonta kuitenkin. Sopii yhteen työn laadun kanssa. Myynti ja laatu ovat molemmat huonoja.
Moraalikadosta kertoo myös se, että vene"sähkäri" perustelee oman työn huonoa laatua sillä, että asiakas ei ehkä halua maksaa hyvästä laadusta. Perustelu on vain selittelyä sille, ettei osaa tehdä hyvää laatua ja pistää omat puutteensa asiakkaan piikkiin.
Veneessä paikat on ahtaita. Se ei ole peruste tehdä huonoa työtä. Asia voi tulla yllätyksenä jollekin, joka on tottunut tekemään asennuksia isoihin halleihin. Venesähkäri tietää ennen työn aloittamista, että tilat on ahtaita. Ei sen jälkeen voi valittaa, että tein huonoa työtä, kun en aloittaessa tajunnut, että se olikin vene, johon laitteet pistetään eikä teollisuushallin. - Plussatjamiinukset
TyhmäSähkäri kirjoitti:
En oikein ymmärrä, miten työhön kuluvan ajan perustelu on vaikeaa. En usko, että asiakas kyseenalaistaa kuluvia tunteja tai tuntiveloitusta. Tämä on taas yksi ongelma, joka sosoittaa että venesähkärit eivät osaa omaa työtään eivätkä myöskään triviaaleja hinnoitteluperusteita.
Tosin olen huomannut, että vene"sähkäreillä" on taipumus olla kertomatta hintoja koska silloin asennus voi jäädä tekemättä. Se ei ole ehkä ihan epärehellistä, mutta jonkun verran moraalitonta kuitenkin. Sopii yhteen työn laadun kanssa. Myynti ja laatu ovat molemmat huonoja.
Moraalikadosta kertoo myös se, että vene"sähkäri" perustelee oman työn huonoa laatua sillä, että asiakas ei ehkä halua maksaa hyvästä laadusta. Perustelu on vain selittelyä sille, ettei osaa tehdä hyvää laatua ja pistää omat puutteensa asiakkaan piikkiin.
Veneessä paikat on ahtaita. Se ei ole peruste tehdä huonoa työtä. Asia voi tulla yllätyksenä jollekin, joka on tottunut tekemään asennuksia isoihin halleihin. Venesähkäri tietää ennen työn aloittamista, että tilat on ahtaita. Ei sen jälkeen voi valittaa, että tein huonoa työtä, kun en aloittaessa tajunnut, että se olikin vene, johon laitteet pistetään eikä teollisuushallin.Asiakas nimenomaan kyseenalaistaa työhön kuluvat tunnit ja veloituksen. Asennuksen hintaa on yleensä mahdotonta kertoa etukäteen, koska vasta kun asennuspaikka on kaivettu esiin ja esimerkiksi sähkösyötöt tutkittu, tiedetään, mitä kaikkea pitää tehdä. Ammattitaitoinen asentaja ei asenna esimerkiksi uutta plotteria vanhasta plotterista jääneiden kahden johdonpätkän avulla noin vain selvittämättä, mistä johdot tulevat. Tilanne on täysin eri kuin esimerkiksi asunnossa, jossa voi yleensä luottaa siihen, että jakorasiat ja pistorasiat ovat oikein asennettuja ja turvallisia. Asunnoissa on myös yleensä valmiit kanavat mahdollisille uusille johdotuksille.
- MoraalittomiaOvat
Plussatjamiinukset kirjoitti:
Asiakas nimenomaan kyseenalaistaa työhön kuluvat tunnit ja veloituksen. Asennuksen hintaa on yleensä mahdotonta kertoa etukäteen, koska vasta kun asennuspaikka on kaivettu esiin ja esimerkiksi sähkösyötöt tutkittu, tiedetään, mitä kaikkea pitää tehdä. Ammattitaitoinen asentaja ei asenna esimerkiksi uutta plotteria vanhasta plotterista jääneiden kahden johdonpätkän avulla noin vain selvittämättä, mistä johdot tulevat. Tilanne on täysin eri kuin esimerkiksi asunnossa, jossa voi yleensä luottaa siihen, että jakorasiat ja pistorasiat ovat oikein asennettuja ja turvallisia. Asunnoissa on myös yleensä valmiit kanavat mahdollisille uusille johdotuksille.
Kun sähkäri on esittänyt arvionsa kuluvasta ajasta ja paljonko veloittaa tunnilta, niin mitä sitten tapahtuu?
Jos asiakas toteaa, että on liian kallista, niin ei tilaa palvelua. Jos taas pitää hintaa sopivana tilaa sen.
On vaikea kuvitella, mitään muuta tapaa toimia. Esimerkiksi se, ettei anna arviota siksi, ettei asiakas siihen suostu, ei ole vastuullista toimintaa. Voisin jopa väittää, että se on kusetusta, jos tietää tekevänsä jotain, mihin asiakas ei ole valmis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783588
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t292334Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä842033Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191570- 281431
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271413Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71374Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671337Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101237Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531085