Kalorimetrin huijaaminen tiheällä säädöllä + ILP.

PerttiKeinosenVeli

Taloyhtiössä jaetaan öljylämmityksen tuottama lämpö vesipatteeihin kiinnitetyillä kalorimetreillä. Luin laitteen spekseistä, että toimintaalue on 35ºC ja 90ºC:n välillä eli laskuri alkaa laskemaan vasta kun patterin lämpötila ylittää 35ºC. Alle 35ºC riittäisi minulle kuitenkin hyvin, koska avustamassa lämmitystä on ILP. Tavoitteena olisi siis säätää vesipatterien kiertoa siten, ettei kustannuksia pääse syntymään, mutta lämpöä silti saisi mukavasti. Kaikki patterit ovat sarjassa, joten yksittäisten patterien lämpötilaa ei voi säätää katkaisematta vesikiertoa muille.

Kussakin kerrostalon huoneistossa on kyseisen huoneiston lämmityksestä vastaava venttiili, jota ohjataan Honeywellin olohuoneessa sijaitsevalla yhden pisteen termostaattikeskusohjauksella, johon voi syöttää päivittäisi ohjelmia ja eri tavoitelämpötiloja huoneelle kullekin ajanjaksolle, mutta ohjelmaa ei voi vaihtaa joka minuutti.

Millainen termostaattiohjausyksikkö minun tulisi hankkia, jotta voisin säätää venttiiliä siten, että jos patterin lämpötila ylittää esim 30ºC, niin venttiili tulee sulkea, mutta kuitenkin venttiili tulee jättää auki siinä tapauksessa, ettei huoneen pyyntilämpötilaa ole vielä saavutettu?

Eli tavoitteena on ensin ottaa laskutusrajan alla oleva maksimiteho vesikiertopattereista ja jos se riittää, niin ILP:in ei tarvitse tehdä töitä lainkaan (sähkö maksaa) muuta kuin kierrättää ilmaa, mutta jos lämpö uhkaa laskea, niin ei avata pattereita enempää vaan annetaan ILPin tulla avuksi, mutta jos ILPin teho ei riitä, niin lopulta vesikiertopatterit tulevat avuksi (ja laskutusta syntyy).

Nykyään homma menee niin, että ILP hoitaa lämmityksen ja jos se ei riitä, niin patterit tulevat avuksi, mutta ne kuumenevat reilusti ja sitten patterilämmitys menee pois päältä kun termostaatti on tyytyväinen. Haluaisin ennemmin sellaisen systeemin, joka koko ajan pumppaa patteriverkostoon lämpöä juuri siten, ettei laskutusraja ylity ja hätätilanteessa sitten kuitenkin pukkaa jos lämpö muuten riitä.

Pitkästi selitetty, mutten jaksaisi vastailla turhiin kysymyksiin niin yritin tyhjentävästi selittää.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiksumpiNaapurisi

      Eli minun pitäisi neuvoa sinulle kuinka naapurisi kustantavat sinun lämmityksesi?

      Jos tuota et tajua itse tehdä, niin elämänä vain opettaa, että tyhmät kärsii ja maksaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe