Minka ikäiseksi Leonberginkoira voi elää?

LeonberginMamma

Mikä on Suomessa leonbergin ennätysikä? Urokset ja nartut erikseen.

Itselläni on 17.08.2003 syntynyt leonberginkoirauros hengissä ja hyvässä turkissa ja ulkoisesti ei näytä niin vanhalta, ei edes yli 8-vuotiaalta. Sillä on vain vähän harmaata leuassa, muuten sillä on hyvät ja kirkkaat värit.
Koirallani on paperit ja mikrosiru, eli voidaan todistaa sen ikä ja se, että paperit kuuluvat juuri sille.

Yleensä leonberginkoira ei elä näinkään vanhaksi, mutta tiedän joitain yli 10-vuotiaita ja netistä olen lukenut jostain 12-vuotiaasta nartusta, jonka omistaja mietti myös, oliko hänen koiransa Suomen vanhin leonberginkoira. Se oli muistaakseni v.2008, se kirjoitus.

Maailmalla Uudesta-Seelannista tuotu pentu Australiaan on elänyt ainakin 13-vuotiaaksi ja sama koira myös ainakin melkein 14-vuotiaaksi.

Siis kertokaa, jos tiedätte tai omistatte yli 10-vuotiaita leonberginkoiria. Olisi kiva tietää näiden vanhaksi eläneiden koirien suku.

Koirani pentueessa oli 6 narttua ja kaksi urosta. Isän suku oli JEMAKON-kennelistä ja emän suku BJÖRNTASSEN-kennelistä.

4

2951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thfrth

11 vuotta on leolle vielä aika normaali vanhuusikä nivelvaivoineen jne.

International Leonberger Databasen mukaan maailman vanhin leo on kuollut 17-vuotiaana. Britannian tilastojen vanhin taas 13-vuotiaaksi, ja uskoisin sen olevan samaa luokkaa suomalaisten leojen "maksimi-iän" kanssa.

Pikaisen vilkaisun perusteella vanhin kuollut leonberg on kuollut 14 vuoden ja 4 kuukauden ikäisenä: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN35111/97&R=145

En jaksanut käydä läpi jokaista kirjattua koiraa, mutta jos itseltäsi löytyy aikaa tai mielenkiintoa, niin jalostustietojärjestelmä on sinulle oikea paikka.

• LeonberginMamma

Hei taas! Koirani on vielä hengissä. Nukkuu tosin sikeämmät unet ja on joskus ollut vaikea herätellä. 3 kertaa olen säikähtänyt, kun on näyttänyt elottomalta ja on ollut ketarat suorana, mutta on ollut vain syvässä unessa. Poika on 12v4kk3pv tänään.

• LeotVaanOn

Kaarnikan Justusta tulin minäkin tänne ehdottamaan.

• oikeasuunta

Noista pitkäikäisistä linjoista, niitähän kannattaisi jalostaa, ja pennuttaa.Kyllä ihmiset mielummin haluaa sen pitkään elävän, kun nehän niitä terveitäkin ovat ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2298
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2063
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1495
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1434
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1371
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1055
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      964
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      108
      917
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      886
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      873
    Aihe