Mikä on Suomessa leonbergin ennätysikä? Urokset ja nartut erikseen.
Itselläni on 17.08.2003 syntynyt leonberginkoirauros hengissä ja hyvässä turkissa ja ulkoisesti ei näytä niin vanhalta, ei edes yli 8-vuotiaalta. Sillä on vain vähän harmaata leuassa, muuten sillä on hyvät ja kirkkaat värit.
Koirallani on paperit ja mikrosiru, eli voidaan todistaa sen ikä ja se, että paperit kuuluvat juuri sille.
Yleensä leonberginkoira ei elä näinkään vanhaksi, mutta tiedän joitain yli 10-vuotiaita ja netistä olen lukenut jostain 12-vuotiaasta nartusta, jonka omistaja mietti myös, oliko hänen koiransa Suomen vanhin leonberginkoira. Se oli muistaakseni v.2008, se kirjoitus.
Maailmalla Uudesta-Seelannista tuotu pentu Australiaan on elänyt ainakin 13-vuotiaaksi ja sama koira myös ainakin melkein 14-vuotiaaksi.
Siis kertokaa, jos tiedätte tai omistatte yli 10-vuotiaita leonberginkoiria. Olisi kiva tietää näiden vanhaksi eläneiden koirien suku.
Koirani pentueessa oli 6 narttua ja kaksi urosta. Isän suku oli JEMAKON-kennelistä ja emän suku BJÖRNTASSEN-kennelistä.
Minka ikäiseksi Leonberginkoira voi elää?
4
3195
Vastaukset
- thfrth
11 vuotta on leolle vielä aika normaali vanhuusikä nivelvaivoineen jne.
International Leonberger Databasen mukaan maailman vanhin leo on kuollut 17-vuotiaana. Britannian tilastojen vanhin taas 13-vuotiaaksi, ja uskoisin sen olevan samaa luokkaa suomalaisten leojen "maksimi-iän" kanssa.
Pikaisen vilkaisun perusteella vanhin kuollut leonberg on kuollut 14 vuoden ja 4 kuukauden ikäisenä: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN35111/97&R=145
En jaksanut käydä läpi jokaista kirjattua koiraa, mutta jos itseltäsi löytyy aikaa tai mielenkiintoa, niin jalostustietojärjestelmä on sinulle oikea paikka.- LeonberginMamma
Hei taas! Koirani on vielä hengissä. Nukkuu tosin sikeämmät unet ja on joskus ollut vaikea herätellä. 3 kertaa olen säikähtänyt, kun on näyttänyt elottomalta ja on ollut ketarat suorana, mutta on ollut vain syvässä unessa. Poika on 12v4kk3pv tänään.
- LeotVaanOn
Kaarnikan Justusta tulin minäkin tänne ehdottamaan.
- oikeasuunta
Noista pitkäikäisistä linjoista, niitähän kannattaisi jalostaa, ja pennuttaa.Kyllä ihmiset mielummin haluaa sen pitkään elävän, kun nehän niitä terveitäkin ovat ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit856020KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3195117Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei482599Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831832Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521- 1091497
seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1191402Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393