Minka ikäiseksi Leonberginkoira voi elää?

LeonberginMamma

Mikä on Suomessa leonbergin ennätysikä? Urokset ja nartut erikseen.

Itselläni on 17.08.2003 syntynyt leonberginkoirauros hengissä ja hyvässä turkissa ja ulkoisesti ei näytä niin vanhalta, ei edes yli 8-vuotiaalta. Sillä on vain vähän harmaata leuassa, muuten sillä on hyvät ja kirkkaat värit.
Koirallani on paperit ja mikrosiru, eli voidaan todistaa sen ikä ja se, että paperit kuuluvat juuri sille.

Yleensä leonberginkoira ei elä näinkään vanhaksi, mutta tiedän joitain yli 10-vuotiaita ja netistä olen lukenut jostain 12-vuotiaasta nartusta, jonka omistaja mietti myös, oliko hänen koiransa Suomen vanhin leonberginkoira. Se oli muistaakseni v.2008, se kirjoitus.

Maailmalla Uudesta-Seelannista tuotu pentu Australiaan on elänyt ainakin 13-vuotiaaksi ja sama koira myös ainakin melkein 14-vuotiaaksi.

Siis kertokaa, jos tiedätte tai omistatte yli 10-vuotiaita leonberginkoiria. Olisi kiva tietää näiden vanhaksi eläneiden koirien suku.

Koirani pentueessa oli 6 narttua ja kaksi urosta. Isän suku oli JEMAKON-kennelistä ja emän suku BJÖRNTASSEN-kennelistä.

4

2337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thfrth

      11 vuotta on leolle vielä aika normaali vanhuusikä nivelvaivoineen jne.

      International Leonberger Databasen mukaan maailman vanhin leo on kuollut 17-vuotiaana. Britannian tilastojen vanhin taas 13-vuotiaaksi, ja uskoisin sen olevan samaa luokkaa suomalaisten leojen "maksimi-iän" kanssa.

      Pikaisen vilkaisun perusteella vanhin kuollut leonberg on kuollut 14 vuoden ja 4 kuukauden ikäisenä: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN35111/97&R=145

      En jaksanut käydä läpi jokaista kirjattua koiraa, mutta jos itseltäsi löytyy aikaa tai mielenkiintoa, niin jalostustietojärjestelmä on sinulle oikea paikka.

      • LeonberginMamma

        Hei taas! Koirani on vielä hengissä. Nukkuu tosin sikeämmät unet ja on joskus ollut vaikea herätellä. 3 kertaa olen säikähtänyt, kun on näyttänyt elottomalta ja on ollut ketarat suorana, mutta on ollut vain syvässä unessa. Poika on 12v4kk3pv tänään.


    • LeotVaanOn

      Kaarnikan Justusta tulin minäkin tänne ehdottamaan.

      • oikeasuunta

        Noista pitkäikäisistä linjoista, niitähän kannattaisi jalostaa, ja pennuttaa.Kyllä ihmiset mielummin haluaa sen pitkään elävän, kun nehän niitä terveitäkin ovat ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe