Just,just nu har vi fått en besökare här

tråkigt

vars enda nöje verkar att vara kritiserande av hur andra debattörer skriver,jag kan inte tro att det är meningen med det här forumet.

46

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skrämmande

      Dessutom vill han ändra hela Finland till ett muslimskt land.

    • Jag kommer från Somalia, jag studerade i Qatar, islam och språk. Jag har bot i Finland några år. Jag är fluent i somali, arabic och engelska. Jag kan passable finska, tyska och svenska.

      Ni förstår inte, jag är inte tilåtet att skriva i engelska tyvär. Jag ska beretta sanningen, a try.

      Ni är rädd! Varfor? Det berettar att er so called "kultur" är svag. All vetenskap och civilization kommer från arabic länder! Jordbruk kom med neolithic era, den kom med invandring och gave er civilization! Vet ni algorithm? Vem gör algorithm? al-Khwarizmi var hans namn! Medicine och physic, Abu al-Qasim al-Zahrawi är viktig nanmn, technology och konst också från arabic länder.

      Den original finska kultur är muslimsk, första finska folk kom lång tid sedan från Central Asia, Kazakhstan, Kyrgyzstan and so on. Also Turkiet är muslim stat, original turks är från Central Asia.

      Den original svenska kultur är inte egen, lång tid sedan den var pagansk, men senare den became bastardiserd, specialt av Tyskland.

      I dag? Nej, ni vet inte er historia, er språk, ni hädar forefathers! Ni älskar America, det är post-European creation och är inte i er historia! Ni är i dag self haters!

      Därfor, jag vet hur vi ska hjälpa er. Ni två broken folk i samma landet, vi ska alla samla i den religion som växer mest snabb i hela världen, nemligen islam. Islam är renhet och den original finsk religion och ni har lång tid sedan kastade er pagan "religion."

      Var inte rädd! Vi har planer i Finland. Varje dag islam växer. Ash hadu Anla ilaha Illa Allah wa Ash hadu Anna MuHammadar Rasoolu Allah.

      • HistoriaLektor

        "Den original svenska kultur är inte egen"
        Det här fick mig skratta högt. Vad är logiken?


      • HistoriaLektor
        HistoriaLektor kirjoitti:

        "Den original svenska kultur är inte egen"
        Det här fick mig skratta högt. Vad är logiken?

        Skrev för snabbt och skrattade samtidigt. Menade, var är logiken?

        *tror inte att han ens fattar varför hans påstående saknar logik*


      • Du vet inte logik, du anvent argumentum ad silentio, ogiltig argument.

        Nej, den original svenska kultur är pagan, som kom från de andra folken. Varför juger du, du är inte lektor om du inte vet inget om historia. Svensk "so called" kultur är bastardiserd precis som den svenska språk av plattysk och nu american engelska. Alltid stora makterna, Tyskalnd, Frankrike och GB som gave er mer kultur, efte ni sedan lång tid sedan kastade er pagan "kultur."


      • historielektor

        När man kallar någonting original då betyder det att någonting härstammar ifrån den. Fattar du inte hur motsägelsefullt det låter när du skriver "Den original svenska kultur är inte egen"? Om ens kultur inte uppfattas som ens egen kultur då kan den inte heller vara original. Därför saknar ditt påstående logik.
        Sedan kan man diskutera hur man definerar kulturen. Vilka parametrar och infallsvinkel används i definitionen. Man måste också komma ihåg att precis som språket och kulturen lever och utvecklas hela tiden. Kulturen påverkar språket - språket påverkar kulturen osv.
        Vad är egentligen en original kultur? Hur definierar man den? Hur har den kulturen utvecklats under decennierna?

        Det inte många ställen i världen som har lyckats behålla kvar sin gamla kultur. Kanske några små stammar i Afrika, Asien och små stillahavsöar som har varit väldigt lite i kontakt med omvärlden har lyckats att behålla nästan 98-99% av sina gamla kulturella seder och anor.


      • Vad som uppfattar är egen sak. Jag menar: Svenskar har inte egen kultur.

        Stark kultur kan växa, stark kultur är islamic kultur för en exempel. Den finns i hela världen. Med gamla traditions och seder. Svensk kultur, var är den? Den är american, ni hatar ju er språk och är self haters. Svenskar är först bastarder och nu ni hatar er språk och älskar american kultur och språk, och USA är en post european creation. Jag förstår ni har stor komplex. Det ska bli bra när Islam har makt här.


    • Perkel

      Mohammed var ju en kamelknullare :D

      • Mycket stark påstående. Du är en idiotisk redneck, du kommer att lära hård disciplin när vi har makt.


    • besviken

      Onödigt att mera skriva något här.

      • SvenDufva

        Varför - nu har vi möjlighet att diskutera. Det spelar ingen roll att man har olika opinioner - var inte rädd.


      • Ni har möjlighet att lära! Men jag tror att ni är rädd. Ni är rädd för en stor power! Jag vet er historia, er so called kultur och lite språk. Ni vet inte. Vi ska alla samla i den religion som växer mest snabb i hela världen, nemligen islam. Islam är renhet och den original finsk religion och finlandsvenskar har lång tid sedan kastade er pagan "religion."

        Bukhari 4:61 "Allah's Apostle! We were absent from the first battle you fought against the pagans. If Allah gives us a chance to do battle, no doubt, He will see how bravely we fight."


      • Perkel
        vaarallinen_abdullah kirjoitti:

        Ni har möjlighet att lära! Men jag tror att ni är rädd. Ni är rädd för en stor power! Jag vet er historia, er so called kultur och lite språk. Ni vet inte. Vi ska alla samla i den religion som växer mest snabb i hela världen, nemligen islam. Islam är renhet och den original finsk religion och finlandsvenskar har lång tid sedan kastade er pagan "religion."

        Bukhari 4:61 "Allah's Apostle! We were absent from the first battle you fought against the pagans. If Allah gives us a chance to do battle, no doubt, He will see how bravely we fight."

        Jesus var Guds son ,Mohammed var Satans son !


      • Shaitan är satan.


    • Lektor_i_historia

      Abdullah,

      Du borde bekanta dig med Östersjöregionens historia (och historia i allmänhet) mycket bättre innan du fortsätter med dina påståenden. Lycka till!

      Sinun pitäisi tutustua Itämeren alueen historiaan (ja historiaan yleisemminkin) paljon paremmin, ennen kuin jatkat kommentiesi kirjoittelua. Onnea matkaan!

      You should get get acquainted with the History of the Baltic Sea Region (and history in general) much better before you write any further comments. Good luck!

      • Tom påstående, du kan inte säga vad är fel. Jag vet er historia.

        Tyhjä väiteä, jäi epäselväksi se missä olen väärässä, tiedän teidän historianne.

        It's an empty statement, you can literally make it about anything. I know more about your history than you do.


      • HistoriaLektor
        vaarallinen_abdullah kirjoitti:

        Tom påstående, du kan inte säga vad är fel. Jag vet er historia.

        Tyhjä väiteä, jäi epäselväksi se missä olen väärässä, tiedän teidän historianne.

        It's an empty statement, you can literally make it about anything. I know more about your history than you do.

        Är du FD i historia? Det är jag.
        Oletko FT historiassa? Minä olen.
        Do you have PhD in History? I do.


      • Så vad? Fortfarande tom påstående.

        Entä sitte? Vielä tyhjä väite.

        So what, it's still an empty statement.


      • intepåståendeutanenfråga
        vaarallinen_abdullah kirjoitti:

        Så vad? Fortfarande tom påstående.

        Entä sitte? Vielä tyhjä väite.

        So what, it's still an empty statement.

        Det var inget påstående utan en fråga.


      • Du förstår dålig. Medelande att jag "borde bekanta dig med Östersjöregionens historia (och historia i allmänhet) mycket bättre innan du fortsätter med dina påståenden" är tom påstående, det står inte vad är fel i mina medelande.


      • historielektor
        vaarallinen_abdullah kirjoitti:

        Du förstår dålig. Medelande att jag "borde bekanta dig med Östersjöregionens historia (och historia i allmänhet) mycket bättre innan du fortsätter med dina påståenden" är tom påstående, det står inte vad är fel i mina medelande.

        Ja, du borde bekanta dig med Östersjöregionens historia eftersom i en annan tråd påstår du att finländare är ursprungligen muslimer.

        Islam grundades av på 600-talet e.Kr.

        DNA-undersökningar har kunnat fastställa att de första invandrarna kom till Finland från Västeuropa via Sverige 7700 f.Kr.


      • historielektor

        Genforskningen har påvisat att Finlands befolkning till 75% har germanska gener och 25 % mongoliska gener, och att det finns inga rasåtskillnader mellan finskspråkiga och svenskspråkiga. Som en påföljd av den drygt tusenåriga utvecklingen bildades en befolkning, vars rasblandning är djupt sammansmulten.


      • historielektor kirjoitti:

        Ja, du borde bekanta dig med Östersjöregionens historia eftersom i en annan tråd påstår du att finländare är ursprungligen muslimer.

        Islam grundades av på 600-talet e.Kr.

        DNA-undersökningar har kunnat fastställa att de första invandrarna kom till Finland från Västeuropa via Sverige 7700 f.Kr.

        De första invandrare var inte finska.


      • historielektor kirjoitti:

        Genforskningen har påvisat att Finlands befolkning till 75% har germanska gener och 25 % mongoliska gener, och att det finns inga rasåtskillnader mellan finskspråkiga och svenskspråkiga. Som en påföljd av den drygt tusenåriga utvecklingen bildades en befolkning, vars rasblandning är djupt sammansmulten.

        Det finns ingen "germanska gener" och "mongoliska gener." German är en meta-ethnicity, modern taxonomy är cladistics. Du lever i 1920.

        Du tror i raser och studerat i univerity? Det finns folkgruper, genetical distances och likhet, men inte raser, du kan fråga vem molecular biolog du vill.


      • Också, mongoler är inet ethnicity, det är nationality. Tillbaka till skola.


      • historielektor

        Inom genetiken när man skriver på svenska använder man begreppet mongoliska gener. Till och med den svenskspråkiga medier använder samma begrepp.

        Mongoler är ett nationalitet men mongoliska gener pratar man om genetiskt ursprung som råkar komma från trakterna och omnejd där dagens mongolerna bor som nationalitet.


      • historielektor
        vaarallinen_abdullah kirjoitti:

        Det finns ingen "germanska gener" och "mongoliska gener." German är en meta-ethnicity, modern taxonomy är cladistics. Du lever i 1920.

        Du tror i raser och studerat i univerity? Det finns folkgruper, genetical distances och likhet, men inte raser, du kan fråga vem molecular biolog du vill.

        Jag har inte pratat om raser utan genetiken berörande folks ursprung. I Finlands fall kommer finska folkets genetisk ursprung huvudsaklingen från två olika håll, cirka 75% från väst och 25% från öst närmare sagt från området och omnejd där idag Mongoliet ligger.


      • historielektor kirjoitti:

        Inom genetiken när man skriver på svenska använder man begreppet mongoliska gener. Till och med den svenskspråkiga medier använder samma begrepp.

        Mongoler är ett nationalitet men mongoliska gener pratar man om genetiskt ursprung som råkar komma från trakterna och omnejd där dagens mongolerna bor som nationalitet.

        Nej, det gör inte, ge en source där modern cladistic genetics använder "mongoliska gener." Tack.


      • historielektor kirjoitti:

        Jag har inte pratat om raser utan genetiken berörande folks ursprung. I Finlands fall kommer finska folkets genetisk ursprung huvudsaklingen från två olika håll, cirka 75% från väst och 25% från öst närmare sagt från området och omnejd där idag Mongoliet ligger.

        Du har inte? Vad är den här? "det finns inga rasåtskillnader mellan finskspråkiga och svenskspråkiga. Som en påföljd av den drygt tusenåriga utvecklingen bildades en befolkning, vars rasblandning är djupt sammansmulten." Jag kan se "rasblandning" och en till ord med "ras" och du har inte skrev om raser?

        Då kan du ge en principal component analysis. Tack.


      • Slöserimedtid
        historielektor kirjoitti:

        Jag har inte pratat om raser utan genetiken berörande folks ursprung. I Finlands fall kommer finska folkets genetisk ursprung huvudsaklingen från två olika håll, cirka 75% från väst och 25% från öst närmare sagt från området och omnejd där idag Mongoliet ligger.

        Det är ingen ide att diskutera med Abdullah. Han kan inte begreppen som används i det svenska språket. Om man inte kan begreppen så hur svårt kan det vara för honom att googla "germanska gener" och "mongoliska gener"?


      • historielektor
        Slöserimedtid kirjoitti:

        Det är ingen ide att diskutera med Abdullah. Han kan inte begreppen som används i det svenska språket. Om man inte kan begreppen så hur svårt kan det vara för honom att googla "germanska gener" och "mongoliska gener"?

        Jo, jag märkte det. Han blandar ihop Mongoler och mongoliska gener. Kanske hade varit tydligare att prata om Sibiriska gener eftersom det sibiriska området delar en lång gräns med Mongoliet.


      • historielektor
        vaarallinen_abdullah kirjoitti:

        Du har inte? Vad är den här? "det finns inga rasåtskillnader mellan finskspråkiga och svenskspråkiga. Som en påföljd av den drygt tusenåriga utvecklingen bildades en befolkning, vars rasblandning är djupt sammansmulten." Jag kan se "rasblandning" och en till ord med "ras" och du har inte skrev om raser?

        Då kan du ge en principal component analysis. Tack.

        Ok, jag skrev klumpigt. Vad jag menade att det finns inga genetiska skillnader mellan finskspråkiga och svenskspråkiga finländare.


      • Slöserimedtid kirjoitti:

        Det är ingen ide att diskutera med Abdullah. Han kan inte begreppen som används i det svenska språket. Om man inte kan begreppen så hur svårt kan det vara för honom att googla "germanska gener" och "mongoliska gener"?

        Dålig svar. Jag förstår. De begrepen är inte vetenskap. Inte skilnad? Så vetenskap ljuger? http://scienceblogs.com/gnxp/2008/09/15/the-genetics-of-fennoscandinav/

        Visst, du har varit i university of google, du tror i alla sakerna du läser? Idiot, du kan inte det här.


      • historielektor kirjoitti:

        Jo, jag märkte det. Han blandar ihop Mongoler och mongoliska gener. Kanske hade varit tydligare att prata om Sibiriska gener eftersom det sibiriska området delar en lång gräns med Mongoliet.

        Du tänker mongoloid admixture, inte mongoliska, men du är dålig i språk, därför du vet inte att oid är suffix, vilken betyder "liknande."


      • För din vetskap, finnar, west russians, baltic folk, också många svenskar, de har mellan 1 till 6 % mongoloid admixture, inte 25%.


      • Lättsomplätt
        vaarallinen_abdullah kirjoitti:

        Dålig svar. Jag förstår. De begrepen är inte vetenskap. Inte skilnad? Så vetenskap ljuger? http://scienceblogs.com/gnxp/2008/09/15/the-genetics-of-fennoscandinav/

        Visst, du har varit i university of google, du tror i alla sakerna du läser? Idiot, du kan inte det här.

        Olika begrepp används i olika språk så enkelt är det.


      • Dublandarihop
        vaarallinen_abdullah kirjoitti:

        För din vetskap, finnar, west russians, baltic folk, också många svenskar, de har mellan 1 till 6 % mongoloid admixture, inte 25%.

        Nu jämför du folk från Finland, väst Ryssland, Baltiska länder och Sveriges befolkning. Kanske har de gemensamt 6% mongoliska gener, men historielektorn snackade om finländares ursprung och getetiken bevisar att mongoliska gener är runt 25%.


      • Nej, du är inte kunnig. Jag menar också de folken.

        Jag har skrev attge sources, var är de, inte problem att bevisa om din vetenskap i 1920 kan bevisa? Du har inte, så hur visar de här modern kartor 25%?
        http://s29.postimg.org/cdj7f0rk7/genmap.jpg

        http://s17.postimg.org/crorq4fxr/genmap1.png


      • Lättsomplätt kirjoitti:

        Olika begrepp används i olika språk så enkelt är det.

        Fel igen. "-oid (suffix) något som liknar." https://sv.wiktionary.org/wiki/-oid.

        Outdated vetenskap: "Till den mongolida rasgruppen räknades då, förutom asiatiska folkslag, även indianer, eskimåer och polynesier."

        Som du kan se, det står mongoloida, inte mongoliska.


      • mongmongmong

        Det finns inte ett begrepp som heter mongoloida gener, men mongoliska gener finns som begrepp.
        Mongolida rasgrupp finns som begrepp men det är ett gammalt begrepp och inte borde används längre.


      • dåtid_nutid
        vaarallinen_abdullah kirjoitti:

        Nej, du är inte kunnig. Jag menar också de folken.

        Jag har skrev attge sources, var är de, inte problem att bevisa om din vetenskap i 1920 kan bevisa? Du har inte, så hur visar de här modern kartor 25%?
        http://s29.postimg.org/cdj7f0rk7/genmap.jpg

        http://s17.postimg.org/crorq4fxr/genmap1.png

        Du blandar två saker, genetisk ursprung som visar en tid minst 1000 år tillbaka och nutid. Det är klart att nutidens människor är mer blandade än de som levde över 1000 år sedan.


    • Galet_debattforum

      Nu är det väl inte alltför många högbegåvade individer som hänger här, att jag tittade in var mest en slump. Att al vetenskap osv skulle komma från arabländerna är naturligtvis skitsnack, likaså att den finska kulturen från början skulle vara muslimsk. Hur någon ens kan komma på det är väldigt vrickat. Det finns inget som tyder på det och går emot all historisk fakta vi känner till.

      Men idiotin stannar inte där. Det bästa eller värta, beroende på hur man ser det, är ju att galningen faktiskt i mångt och mycket har rätt när det gäller era semantiska fel gällande germanska och mongoliska gener. Dessutom har samme person rätt gällande felaktigheten i påstådda förhållande mellan 75% och 25%. De få proto-mongoloida gener, alltså inte samma sorts gener som dagens mongoloider har, uppgår till några få procent och återfinns mycket riktigt inte enbart bland finnar. Att det finns vissa genmarkörer som gör att finnarna i genetiska studier kan se ut att skilja sig åt från sina grannar lite grand, beror på forneuropeiska stenåldersbefolkningar som levt i Nordeuropa under lång lång tid. Dessutom har finnarna genomgåt en så kallad genetisk flaskhals, vilket lite enkelt förklarat innebär att alla europeer bär på samma gener som finnar, det beror alltså inte på olikt ursprung, men finnar bär inte på alla gener som alla andra europeer. Snacket om germaner och mongoler och 75% och 25% är helt felaktigt och ni har bara gett dåren rätt istället för att knipa käft och inte ge er in i något ni inte begrper och göra bort er. Speciellt inför en sån galning.

      Kommer ej att besöka det här igen. Tack och hej.

      • mycketsnack

      • Trolololol

        Och där föll stenen ner till botten och angav också nivån. Hänvisar man till det är man, lite lätt uttryckt, totalt efter. Det har inget med vetenskap att göra. Men tja, varför ens bli förvånad. Att sitta och läsa på ettsådant forum i sådana frågor om man inte begriper bättre och har ett kraftigt begränsat intellekt, är väl en sak. Men att vara så dum att man ens yttrar sig om det är en annan. De "diskussionerna" förtäljer ingenting mer än deras egna okunskap och dumhet.


    • Galet_debattforum

      PS. Den här sandlådedebatten drar nog inte till sig besökare. Hej då.

    • Perkel

      Till skillnad från araberna ,så har finnar och finlandssvenskar aldrig varit kamelknullare!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2118
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      267
      1963
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      62
      1496
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      115
      1336
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1248
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      128
      1184
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      960
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      927
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      857
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      841
    Aihe