Suomen suurimm. vastaanottokesk.ssa vakava mellakk

vast.ott.kesk.vakava.mel

Suomen suurimmassa vastaanottokeskuksessa vakava mellakka
Maanantai 24.8.2015 klo 15.15
Itärajan tuntumassa Suomen suurimmassa vastaanottokeskuksessa sattui perjantaina iltapäivällä vakava välikohtaus.

Keskuksen työntekijä oli siirtämässä pakettiautolla venäläismiestä pois, kun noin 30 nuoren albanialaismiehen ryhmä hyökkäsi auton kimppuun.

- He rikkoivat pakettiauton ison sivuikkunan, onnistuivat avaamamaan oven ja ehtivät lyödä venäläismiestä useita kertoja, ennen kuin henkilökuntamme ehti väliin, kertoo Joutsenon vastaanottokeskuksen johtaja Jari Kähkönen.

Paikalle hälytettiin myös useita poliisipartioita.

Levoton tunnelma

Tilanne sai alkunsa , kun venäläismies perjantaina aamupäivällä löi yhtä albaanimiestä.

Työntekijät päättivät heti siirtää miehen toiseen vastaanottokeskukseen.

Kun miestä lähdettiin siirtämään, albaanijoukko hyökkäsi auton kimppuun.

Autoa ajanut nuori siviilipalvelumies järkyttyi tapahtumasta pahoin.

Tunnelma vastaanottokeskuksessa oli edelleen tänään levoton.

Poliisi tutkii

Kymmeniä nuoria albaanimiehiä istui suurena ryhmänä ja möykkäsi ohikulkeville ihmisille.

Poliisi jatkaa parhaillaan tapahtumien tutkintaa paikan päällä.

Joutsenon vastaanottokeskus on maamme suurin ja se on aivan täynnä. Siellä on nyt noin 400 turvapaikanhakijaa, joista noin 100 on nuoria albaanimiehiä.

Kaikki albaanit ovat saaneet käännytyspäätöksen.

Kähkönen ei muista, että hänen urallaan olisi sattunut aikaisemmin yhtä vakavaa välikohtausta.

- Paikalla on nyt myös ylimääräinen vartija.

JUHA MUURINEN

37

67

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IKKUNAKIN-RIKKI

He rikkoivat pakettiauton ison sivuikkunan, onnistuivat avaamamaan oven ja ehtivät lyödä miestä useita kertoja, ennen kuin henkilökuntamme ehti väliin, kertoo Joutsenon vastaanottokeskuksen johtaja Jari Kähkönen.

• ERI-kulttuurit-töytäiliv

Uutisten mukaan pakolaiskeskuksiin sijoitetaan pääasiassa yhden maan tai suunnan pakolaisia. Tässä oli kaksi ja heti kulttuurit törmäsi. Eikös se olisi osa kotouttamista, että heti samassa keskuksessa on ihmisiä ympäri maailman. Pakolaiset itse myös töhin, ruokahuolto, siivous, johtaminen, vartiointi, koulutus..Jos ei siellä yhteiselo onnistu, niin missä sitten.

Käänytyspäätös tulisi astua voimaan välittömästi!

• uskoisin

Sattuuhan sitä, Putin hyökkää varmaan Aldaniaan ja sillä siisti.

• bessie-

Luen varmaan eri uutisia. Minun lukemassani jutussa oli yksi (1) venäläismies lyönyt yhtä albaanimiestä. Albaaniryhmä oli jo tietoinen siitä, että heidät tullaan käännyttämään. Vastaanottokeskuksessa oltiin mielestäni hyvin tilanteen tasalla, ja heti päätettiin venäläismies siirtää muualle. Siihen ryhdyttiin seuraavana päivänä ja siinä tilanteessa albaanit pistivät hulinaksi.
        Voihan tuossa halutessaan kahden kulttuurin törmäyksen nähdä, mutta aika haetulta se tuntuu. Itse en edes tiedä, mistä päin Venäjää venäläismies on kotoisin.

• mnäluintämän
        bessie- kirjoitti:

Luen varmaan eri uutisia. Minun lukemassani jutussa oli yksi (1) venäläismies lyönyt yhtä albaanimiestä. Albaaniryhmä oli jo tietoinen siitä, että heidät tullaan käännyttämään. Vastaanottokeskuksessa oltiin mielestäni hyvin tilanteen tasalla, ja heti päätettiin venäläismies siirtää muualle. Siihen ryhdyttiin seuraavana päivänä ja siinä tilanteessa albaanit pistivät hulinaksi.
        Voihan tuossa halutessaan kahden kulttuurin törmäyksen nähdä, mutta aika haetulta se tuntuu. Itse en edes tiedä, mistä päin Venäjää venäläismies on kotoisin.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015082420232430_uu.shtml

• bessie- kirjoitti:

No, nyt meni kyllä yli ymmärryksen minulta. Oliko tuo venäläinen työntekijä, vai turvapaikanhakija?

Olenkin jo aiemmin miettinyt, jos tänne tulee näitä "sinnejä ja sunneja" ja ne majoitetaan samaan paikkaan, niin mellakkahan siitä tulee väistämättä, mutta mitä tuo venäläinen mies siellä teki, muuta kuin vetäisi turpaan jotain toista?

• bessie-
        mnäluintämän kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015082420232430_uu.shtml

Tuon saman minäkin luin, eilen tälle palstalle joku oli laittanut linkin. Huomaankin lukeneeni aika huolimattomasti, anteeksi kovasti. Luulin että siirrettiin vasta seuraavana päivänä ja vähän sitä itsekseni ihmettelinkin.

Siis aamupäivällä venäläismies löi albaania, ja jo iltapäivällä hänet siirrettiin muualle. Eli tilanteen tasalla oltiin ja toimiin ryhdyttiin.

• bessie-
        Kristiina23 kirjoitti:

No, nyt meni kyllä yli ymmärryksen minulta. Oliko tuo venäläinen työntekijä, vai turvapaikanhakija?

Olenkin jo aiemmin miettinyt, jos tänne tulee näitä "sinnejä ja sunneja" ja ne majoitetaan samaan paikkaan, niin mellakkahan siitä tulee väistämättä, mutta mitä tuo venäläinen mies siellä teki, muuta kuin vetäisi turpaan jotain toista?

Lukemani perusteella (nyt juuri luin toisen kerran ja vähän huolellisemmin) ei ollut työntekijä, ei ainakaan mainittu.
        Lisäksi kuulin eilen illalla jotain uutisista, siinä kaikki.

Mistäpä minä sen tietäisin sen paremmin kuin sinäkään, mitä venäläinen siellä teki ja miksi. En vain automaattisesti ole vetämässä sellaista johtopäätöstä, että kysymys oli KULTTUURIEN välisestä yhteen törmäyksestä.

• ent.siivoojaparka

Niitä eri kansallisuuksien välisiä kahakoita tapahtuu mahottoman paljon enemmän maahanmuuttajien keskuudessa kuin mitä julkisuuteen tulee koskaan.

• Aika vaikeeta ajatella että naapureista jotka ovat polttaneet talosi ja murhanneet lapsesi tulisi sitten yhtäkkiä kanssasi ylimpiä ystäviä vain sen takia että sekä sinä että naapurisi olette onnistuneet saapumaan jonnekin muualle ja hakee turvapaikkaa samasta paikasta kuin sinä.
      Tämä nyt hieman kärjistettynä, mutta monet bosnialaiset ja serbit, kosovalbaanit ja ja muut Balkanin kansanryhmät kantavat edelleenkin vihaa ja kaunaa toisilleen etnisten puhdistuksien perusteella.
      Täällä Ruotsissa on muslimipakolaisia jouduttu eristämään kristityistä turvallisyyssyistä.
      Ei viha, katkeruus, kauna ja sorto kansojen ja ryhmien välillä katoa vain siksi että ryhmiä siirrellään Jotsenon metsiin. Se olisi liikaa vaadittu, keneltä tahansa.
      Ryhmittely ja eristäminen riitapukarit toisistaan on aivan välttämätöntä ja sitten kuten joku jo sanoi, käännyttää takaisin ne jotka ovat saaneet kieltävän päätöksen mahdollisimman nopeasti. Kaunaa ja kostonhalua voi vähentää toimimalla nopeasti ja mielellään hajoittamalla turvapaikanhakijoita pienempiin yksiköihin eri puolille maata. Eikä Suomessa ole ihan riittävästi tyhjiä kansakouluja ja sen sellaista landella ja korvessa?

• enmilläänkeksi

Paloma kirjoittaa "Täällä Ruotsissa on muslimipakolaisia jouduttu eristämään kristityistä turvallisyyssyistä."

Ohoh! Onpa tekstiä!
        Mistä tiedät, että juuri kristityistä? Onko kysytty uskonto?
        Onko Ruotsissa kristityt merkitty kuin Saksassa aikoinaan eräs ryhmä , että vartijat tunnistavat kristityt eivätkä päästä lähelle muslimipakolaisia?
        Entä sinun kaltaisesi? Saatko vapaasti liikkua muslimipakolaisten lähellä? Vai oletko kotiarestissa paikkakuntasi muslimipakolaisten vuoksi.

• enmilläänkeksi kirjoitti:

Paloma kirjoittaa "Täällä Ruotsissa on muslimipakolaisia jouduttu eristämään kristityistä turvallisyyssyistä."

Ohoh! Onpa tekstiä!
        Mistä tiedät, että juuri kristityistä? Onko kysytty uskonto?
        Onko Ruotsissa kristityt merkitty kuin Saksassa aikoinaan eräs ryhmä , että vartijat tunnistavat kristityt eivätkä päästä lähelle muslimipakolaisia?
        Entä sinun kaltaisesi? Saatko vapaasti liikkua muslimipakolaisten lähellä? Vai oletko kotiarestissa paikkakuntasi muslimipakolaisten vuoksi.

Yksittäinen tapahtuma kait, en muista enää, olisko ollut viikko pari sitten. Oli ylittänyt mediakynnyksen, koska kuulin sen joko tv-uutisissa tai sitten luin lehdestä. Pakolaisvastaanotolta olivat joutuneet evakuoimaan oliko ne kristityt toiseen paikkaan kun muslimipakolaiset olivat heidän kimpussaan. Tottakai kysymys oli uskonnosta. Pakolaisvastaanottojen työntekijät ovat tietoisia mistä turvapaikanhakijat tulevat ja ryhmittelevät heitä seen mukaan. Virheitäkin tapahtuu ja seurauksena voi olla levottomuuksia. Voi hellanlettas sentään miten sinisilmäisiä voi ihmiset vielä olla!

• enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

Yksittäinen tapahtuma kait, en muista enää, olisko ollut viikko pari sitten. Oli ylittänyt mediakynnyksen, koska kuulin sen joko tv-uutisissa tai sitten luin lehdestä. Pakolaisvastaanotolta olivat joutuneet evakuoimaan oliko ne kristityt toiseen paikkaan kun muslimipakolaiset olivat heidän kimpussaan. Tottakai kysymys oli uskonnosta. Pakolaisvastaanottojen työntekijät ovat tietoisia mistä turvapaikanhakijat tulevat ja ryhmittelevät heitä seen mukaan. Virheitäkin tapahtuu ja seurauksena voi olla levottomuuksia. Voi hellanlettas sentään miten sinisilmäisiä voi ihmiset vielä olla!

Ite oot sinisilmäinen kukkahattutäti. Minulla on ruskeat silmät ;)
        Ymmärsin väärin kirjoittamasi. Ajattelin, että ruotsalaiset paikalliset kristityt ovat uhka muslimipakolaisille. "muslimipakolaisia jouduttu eristämään kristityistä" Kirjoitit vain kristityistä. Jos olisi ollut kristityistä pakolaisista, niin ei olisi syntynyt väärinkäsitystä.
        Shiia- ja sunnimuslimeita tulee turvapaikanhakijoina/pakolaisina molempia lajeja. Koska shiia- ja sunnimuslimien väliset pienet erot ovat monesti arabimaailman levottomuuksien takana, niin taas on taistelupari vaivoinamme.
        Sitten mennäkseni tämän aloituksen väkivaltaiseen käyttäytymiseen Joutsenossa ja Ruotsin IKEA-puukotukseen: molemmissa tapauksissa oli turvapaikan hakijalla kielteinen päätös ja paluu takaisin.

• enmilläänkeksi kirjoitti:

Ite oot sinisilmäinen kukkahattutäti. Minulla on ruskeat silmät ;)
        Ymmärsin väärin kirjoittamasi. Ajattelin, että ruotsalaiset paikalliset kristityt ovat uhka muslimipakolaisille. "muslimipakolaisia jouduttu eristämään kristityistä" Kirjoitit vain kristityistä. Jos olisi ollut kristityistä pakolaisista, niin ei olisi syntynyt väärinkäsitystä.
        Shiia- ja sunnimuslimeita tulee turvapaikanhakijoina/pakolaisina molempia lajeja. Koska shiia- ja sunnimuslimien väliset pienet erot ovat monesti arabimaailman levottomuuksien takana, niin taas on taistelupari vaivoinamme.
        Sitten mennäkseni tämän aloituksen väkivaltaiseen käyttäytymiseen Joutsenossa ja Ruotsin IKEA-puukotukseen: molemmissa tapauksissa oli turvapaikan hakijalla kielteinen päätös ja paluu takaisin.

Mä olen ruskeasilmäinen kanssa. Enkä edes omista kukkahattua. :)) Koko idea että olisini joku moralisoiva sosiaalitantta tai kulttuurityöläinen on huvittava. If the shoe fits, wear it, sanotaan. Tässä tapauksessa se ei sovi joten heitän sen roskikseen.

Kysymyshän oli nimenomaan pakolaisista pakolaiskeskuksissa eli vastaanottokeskuksissa,luulin sen olevan asiayhteydestä selvää.

• enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

Mä olen ruskeasilmäinen kanssa. Enkä edes omista kukkahattua. :)) Koko idea että olisini joku moralisoiva sosiaalitantta tai kulttuurityöläinen on huvittava. If the shoe fits, wear it, sanotaan. Tässä tapauksessa se ei sovi joten heitän sen roskikseen.

Kysymyshän oli nimenomaan pakolaisista pakolaiskeskuksissa eli vastaanottokeskuksissa,luulin sen olevan asiayhteydestä selvää.

Paloma kirjoittaa "Kysymyshän oli nimenomaan pakolaisista pakolaiskeskuksissa eli vastaanottokeskuksissa,luulin sen olevan asiayhteydestä selvää."
        Mutta ei se ollut selvää. Puuttui kristityistä-sanan jälkeen pakolaisista-sana!
        @ent.siivoojaparka näyttäisi myös ymmärtäneen kuten minä ekalukemalla.

• Mitävain

Ne voi ryöstää vaikka lähitienoot... Vahvoja nuoria somppuja! Vitaalisia ladattuja miehiä sexsiä vaille!

• HISTORIAN-tuomio-tulee

Teidän lapsenne ja lapsenlapsenne tulevat k i r o a m a a n
        nykyiset päättäjät, jotka ovat naiiveja sinisilmäisiä hölmöläisiä!

Suomessa riidat jo nyt paisuvat ,ja samoin maahanmuuttajamäärät.

• nuotithukassa

Minä kiroan jo nyt kukkahattutädit ja monikulttuurisuuden kannattajat.

Suomen hyvinvointi ei ole tullut laulaen, mutta nyt se menee viheltäen.

• Kotoa.pois.ja.takaisin

Kyllä maahan pyrkijöissä on varmasti aika lailla pelkästään pummaajia, kun tässäkin tapauksessa venäläiset ja albaanit ovat tukkanuottasilla. Ei kummassakaan maassa ole sotaa eikä vainoa. Nuo eivät tule saamaan oleskelulupaa tänne, kunhan tulevat muutamaksi viikoksi oleskelemaan turvapaikanhakijana ilmaisessa täyshoidossa.

• hytinäx1

Eivät kaikki turvapaikanhakijat ole sotaa tai sisällissotaa paossa. Hakijathan voivat kuulua seksaaliseen vähemmistöön tai kuulua poliittiseen järjestöön tai heidän puolisonsa ovat vangittuina mielipiteitensä takia.
        Tämän päivän tilannehan maailmalla on : yli 60 miljoona pakolaista joista jokainen odottaa pääsevänsä turvaan, tai että poliittinen johto kotimaassa muuttuisi jotta he voisivat palata kotiseuduilleen.
        Mietin kyllä itsekin miksi albaanit hakevat turvapaikkaa? Oletteko te seuranneet mitä siellä oikeastaan tapahtuu?

• äijä-

-senverran ottaisin kantaa, et on hieman säälittävää ja kummaa, kun aikuinen linkittää tällaisia aloituksia tänne, eikä ota mitään kantaa itse laittamaansa?..motiivi?..entinen pomoni tapasi sanoa huoneessaan seisoskelijoille, "jos ei sulla ole mitään tekemistä, älä tee sitä täällä"...

• palautusnuhjailullestop

Onhan se vähän kummallista että niitä albaaneja on vielä siellä säilötty. (Maahanmuuttoteollisuuden työllistämistäkö?) Asyylituristejako vaiko Balkanin mafia pyrkimässä laajentamaan toimintapiiriänsä? Palautukset välittömästi ja ilman maisemienkatselumahdollisuuksia.

• vastustanminäkin

Kaiken lisäksi näille "turvapaikanhakijoille" ei kelpaakaan mikä tahansa majoitus. Yksi on jo kommentoinut, että ihan kuin olisin vankilassa. Konnunsuon vankilasta oli tehty vastaanottokeskus. Näille pitääkin olla luksusta. Nythän Sipilällä on oiva tilaisuus näyttää toteen mistä puhuu, avatkoon kotinsa näille pakolaisille. Ruokkikoon myös 15000 pakolaista. Ei taida riittää leipä ja kaksi kalaa (miten se nyt menikään, en kuulu kirkkoon).
      Tänne Saloon on tulossa vastaanottokeskus ja Facebookissa sitä vastustetaan. Ensi sunnuntaina osoitetaan mieltä. Taidanpa minäkin mennä.
      Olen varma, että niille paikkakunnille jossa näitä isokenkäisiä asuu, ei perusteta mitään vastaanottokeskuksia!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      78
      1076
    2. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      38
      852
    3. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      100
      819
    4. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      34
      768
    5. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      43
      678
    6. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      56
      678
    7. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      52
      559
    8. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      32
      550
    9. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      52
      473
    10. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      49
      468
    Aihe