Jpg vs. eps

Suurentaja

Miksi graafiset ohjeistot yleensä suosittelevat jpg-tiedostojen käyttöä tavallisella tulostimella? Eikö olisi parempi, ett tulosteissakin käytettäisiin eps? Kiitos!!

11

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • digi-info

      Pakkaa pienempään tilaan ja toiseksi - koitapa tilata jostain paperikuviksi ne eps muodossa tai arvata onko kaikilla tuki eps tiedostojesi katseluun ..... On tai ei niin niin kyllähän se on jpg yleisin liene verkossa ja esitysohjelmissa ... Veikkaan näin.

    • Syitäjoitakin

      eps voi tallentaa vektorigrafiikkaa, jpg ei voi.
      Eps on postcript tallennusmuoto kuten pdf:kin eli sisällyttää tulostimelle tarvittavat tiedot, hyödytön jos tulostin ei tue postcriptiä kuten varmaan lähes kaikki koti tulostimet ovat. Toki sen silti tulostaa pystyy.

      jpg tosin heikentää kuvan laatua, mutta pakkaa tiedoston tiiviisti, joten tästä syystä käytännöllinen. Parempi muoto on tiff/psd/pdf tulostamiseen jotka eivät hävitä dataa. (Tiedoston koot kasvavat herkästi yli 15mt per kuva sisältäen layerit... kun jpg pysyy noin 3-4mt koossa. Toki riippuu kuvan koosta)

      • ap_kysymys_hölmö

        "Parempi muoto on tiff/psd/pdf tulostamiseen jotka eivät hävitä dataa."

        Ei kuulu kyl PDF tuohon joukkoon. Kuvan pakkaus voi olla PDF:n sisällä periaatteessa ihan mitä vaan, esim. valokuvalle "dataa hävittävä" JPG2000.


    • Miksi-EPS

      Miksi pitäisi suosia EPS-tiedostoja ? Mitä todellista hyötyä siitä olisi ?

      • hmhmhmhm

        En tiedä pitäisikö juuri EPSssää suosia, ehkä sen sijaan ennemminkin SVG tai jokin muu standardi formaatti lienee parempi suosittavaksi.

        Vektorigrafiikan etu verrattuna rasteriin on se, että ne eivät menetä laatuaan vaikka tulostat kuvan miten isona, koska kuvan muodot ei ole tallennettu kuvapisteisiin, vaan erilaisina matemaattisina käyrinä, joista kuva siis voidaan aina "tuottaa", miten isona tahansa, tarkkuuden kärsimättä.

        Sen sijaan jos rasterikuvaa yrität suurentaa, se pikselöityy.


      • Realismia
        hmhmhmhm kirjoitti:

        En tiedä pitäisikö juuri EPSssää suosia, ehkä sen sijaan ennemminkin SVG tai jokin muu standardi formaatti lienee parempi suosittavaksi.

        Vektorigrafiikan etu verrattuna rasteriin on se, että ne eivät menetä laatuaan vaikka tulostat kuvan miten isona, koska kuvan muodot ei ole tallennettu kuvapisteisiin, vaan erilaisina matemaattisina käyrinä, joista kuva siis voidaan aina "tuottaa", miten isona tahansa, tarkkuuden kärsimättä.

        Sen sijaan jos rasterikuvaa yrität suurentaa, se pikselöityy.

        JPG on yhtä standardi kuin SVG ja vastaavat. JPG:n etuna on se rasterimuoto, suurin osa kuvista kun on rasterimuotoisia ja useimmat ovat käytännössä mahdottomia konvertoida järkevästi vektorigrafiikaksi. Jotkut piirrokset, logot yms. ovat tietty poikkeuksia mutta niitä on vain pieni osa kuvamateriaalista.


      • hmhmhmhmhm
        Realismia kirjoitti:

        JPG on yhtä standardi kuin SVG ja vastaavat. JPG:n etuna on se rasterimuoto, suurin osa kuvista kun on rasterimuotoisia ja useimmat ovat käytännössä mahdottomia konvertoida järkevästi vektorigrafiikaksi. Jotkut piirrokset, logot yms. ovat tietty poikkeuksia mutta niitä on vain pieni osa kuvamateriaalista.

        Niin onkin, en missään sanonut etteikö JPG ole standardi.

        Mutta ne kuvat mitkä on vektorina tehty, kannattaa vektorina säilyttää. Ja logot, sekä monet muutkin piirrokset ja kaaviot kannattaa tehdä vektorina, mikäli se on mahdollista.

        Digikuvia, jne, muuta jo alun perin rasterigrafiikkaa ei tietenkään kannata säilyttää minään muuna kuin rasterigrafiikkana. Valokuvia ja vastaavia ei oikeastaan edes pysty muuttamaan vektoriksi mitenkään järkevällä tavalla.


      • hmhmhmhm

        Eikä tarvitse pystyä muuttamaankaan, koska laatua se ei parantaisi siltikkään. Informaatiota on vain se määrä, mikä alkuperäisessä kuvassa on ollut pikseleitä.


      • Realismia
        hmhmhmhmhm kirjoitti:

        Niin onkin, en missään sanonut etteikö JPG ole standardi.

        Mutta ne kuvat mitkä on vektorina tehty, kannattaa vektorina säilyttää. Ja logot, sekä monet muutkin piirrokset ja kaaviot kannattaa tehdä vektorina, mikäli se on mahdollista.

        Digikuvia, jne, muuta jo alun perin rasterigrafiikkaa ei tietenkään kannata säilyttää minään muuna kuin rasterigrafiikkana. Valokuvia ja vastaavia ei oikeastaan edes pysty muuttamaan vektoriksi mitenkään järkevällä tavalla.

        Suurin osa kuvamateriaalista on kuitenkin digikuvia ja vastaavia, vektorigrafiikaksi soveltuvaa materiaalia on käytännössä joku prosentti ihmisillä olevasta kuvamateriaalista.


      • hmhmhmhm
        Realismia kirjoitti:

        Suurin osa kuvamateriaalista on kuitenkin digikuvia ja vastaavia, vektorigrafiikaksi soveltuvaa materiaalia on käytännössä joku prosentti ihmisillä olevasta kuvamateriaalista.

        Mitä sitten?

        Siitä huolimatta vektorigrafiikka kannattaa pitää sellaisena.


    • hmhmhmhm

      Tiedosto kannattaa toki pitää vektorimuotoisena niin pitkään kuin mahdollista ja sitten kun tarvitsee rasteriversion niin muuttaa sen tarvittavlla laadulla selaiseksi.

      Joten jos esim haluat tulostaa sen jollakin tietyllä tarkuudella, teet siitä vektorikuvasta sen tarkkuiden rasteriversion.

      Tällöin laatu ei käytännössä huonone, vaan siitä tulee niin hyvä mihin sillä tulostimella pystyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      636
    5. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      631
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      87
      561
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      71
      457
    Aihe