Kärnän vipukirvesvideoissa on käytetty autonrengasta suoraan pölkyn päällä estämään puiden putoaminen.
Esittelen youtube-videossa tähän jatkoidean:
https://www.youtube.com/watch?v=B6rog3GAF0g
Tässä ideassa nostetaan rengasta ylöspäin (esim 2-3 rengasta päällekkäin, tai yksi varsien varaan). Tällöin kirves ei osu pölkkyyn ollenkaan, ja pölkyn voi tehdä kovasta ja raskaasta aineesta (esim betoni). Tällöin puu halkeaa helpommin, kun pölkky joustaa vähemmän puun alla. Kirves myös pysähtyy aina renkaaseen, joka pienentää onnettomuusriskiä. Puut eivät myöskään kaatuile, joka nopeuttaa halkomista.
Renkaan sisälle voi myös askarrella astian, jolloin myös puiden siirtely pätkimispaikalta pilkonnan kautta kuivumaan nopeutuu myös.
Tämä on siis idea tee-se-itse -ihmisille, jota mielellään saa jatkokehittää.
Paranneltu hakkuupölkky -idea
7
4548
Vastaukset
- molempi
Ihan hyvä idea tuokin, mutta vipukirves ei tartu halkaisurakoon nnon kuin tuo Fiskarssi teki. Tietysti Fiskarsdi on aika paljon halvempi, joten ei tarvise niin täydellinen ollakaan
- Kivipölkky
Minulla pölkkynä on laakea kivi (painaa vissiin jotain 300 kg), jonka päälle liimasin uretaanimassalla 32 mm:n vesivaneripalan kirveensuojaksi. Siihen sitten 2 kpl renkaita. Toimii ihan helkkarin hyvin. Tietysti tuon "pölkyn" voi tehdä vaikkapa betonista, mutta se vaneri on hyvä - kaikenvaralta.
- VillePulkki
Kuulostaa vakuuttavalta! Vaneri tuntuu hyvältä idealta, täytyypä kokeilla. Minulla on aika pieni rengas, ja se on vielä aika ylhäällä. Tällöin kirves ei oikein mitenkään pääse koskemaan betonia. Voisi tehdä toisen pölkyn isommasta renkaasta, niin silloin tarvitsisi varmaan tuota vaneria. Sillä voisi pilkkoa isompia puita.
- Betonipölkky
Tässä valmis ratkaisu minkä olemme tehneet yhteistyössä Amerikkalaisen yhteistyökumppanini kanssa.
https://www.indiegogo.com/projects/griprock-gadget#/story- VillePulkki
Hieno tuote! Toivottavasti myy hyvin!
- amatöör
Minäkään en viitsisi itse pyyhkiä perää tarpeilla käynnin jälkeen.
Siis: mukavia juttuja mutta minulla taipuu selkä ottamaan klapit maasta.
Tosin pilkon vain 3 - 4 pinokuutiota vuodessa.
Ammattilaiset on erikseen mutta vehkeet taitaa olla erilaiset. - kehitystä
Näin helppoa.
https://www.youtube.com/watch?v=drBrGdiU7L0&feature=youtu.be
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1143475Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801291GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys511257- 831202
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351112- 601057
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn29990- 54901
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39892- 67888