Moniko lieksalainen vielä muistaa mitä tuo otsikko 'metsän peitto' tarkoittaa?
Onko 'metsän peitto' -juttuja ?
Metsän peitto
28
269
Vastaukset
- pelottava-paikka
Tietosanakirjan mukaan metsänpeitto on suomalaisessa uskomusperinteessä tila tai paikka, johon luonnossa kulkeva ihminen tai kotieläin voi joutua.
Metsänpeittoon joutuneelle tulee omituinen, vieras olo. Jotkut kertovat maailman samalla hiljentyneen, linnunlaulun ja muiden metsän äänten vaienneen. Tuttu metsä saattaa muuttua vieraaksi ja erilaiseksi, joskus jotenkin nurinkuriseksi, jopa ylösalaiseksi. Jotkut metsänpeittoon joutuneet jähmettyvät paikalleen pystymättä liikkumaan tai puhumaan, toiset taas kulkevat läpi tuntemattomaksi muuttuneen seudun. Usein tarinoissa metsänpeittoon myös eksytään.
Metsänpeittoon joutuneen väitetään katoavan muiden näkyvistä, eivätkä muut löydä häntä, vaikka kulkisivat ohi. Metsänpeittoon joutunut saattaa myös näyttää kiveltä tai kannolta. On kertomuksia, joissa kadonnutta lehmäänsä etsivä istuu uupuneena kivelle, tietämättä istuvansa lehmänsä päällä. Jotkut pääsevät itsestään metsänpeitosta, toiset taas tehtyään taikatemppuja, ja joidenkin kerrotaan kadonneen iäksi.
Metsänpeitosta pääsemiseksi on erilaisia keinoja, kuten vaatekappaleen kääntäminen nurin päin tai jalkojensa välistä katselu. On myös erilaisia keinoja löytää metsänpeittoon joutunut, kuten juuriston tai solmuun väännetyn puun läpi katselu, jalanjälkien kääntäminen ympäri tai veden kaataminen jälkiin.
Olen useinkin marjastamassa ollessani joutunut metsänpeittoon, mutta selvinnyt sieltä pois.- huttajurko
Metsän peitto:
http://esoteerinenmaantiede.blogspot.fi/2012/10/metsanpeitossa-siis-missa.html
Tuossa näyttäisi olevan mielenkiintoista juttua. - öflhöh
huttajurko kirjoitti:
Metsän peitto:
http://esoteerinenmaantiede.blogspot.fi/2012/10/metsanpeitossa-siis-missa.html
Tuossa näyttäisi olevan mielenkiintoista juttua.Tuo oli ihan hyvä linkki asiasta.
- eooute
joo
- eoiuortu
oukkei
- oeute
Ok.
- ehhehe-ehhehe
Petsän meitto metsän peitto.
- lukutiukka
Venla Hiidenmaan kirja Karhunpesä kertoo metsänpeitosta ja on erittäin hyvä teos. Mikrohistoriaa ja kansanperinnettä.
- o.mehtäläinen
Noidathan myös pani ihmisten esim. karjaa metsän peittoon kostoksi jostain.
- oieout
Jou.
- oeitet
Jep.
Mä en ollut tätä tarinaa koskaan kuullutkaan. Toki sanat metsän peitto-on tuttu, mutta luulin sen tarkoittavan vain metsittynyttä tai metsän kätköissä olevaa.
- p.mehtäläinen
Näistä metsän peitoista kuulee vieläkin juttuja Lieksassa, tosin harvoin.
PItääpä laittaa kirjavinkki korvan taaksi. : )
Olisi kiva kuulla, jos paikallisilla olisi näitä metsän peitossa-tarinoita.- fglöälhhg
Viha-suvakin ei nyt kannata häiritä asiallista keskustelua.
- metsä-mörkö
Yli 60v lieksalaiset varmaan tuntee näitä 'metsän peitto' -juttuja.
- Rostons
Eihän siinä se kummempaa tarvii kun ja jos ihminen tuntemattomassa metsässä kokee itsensä eksyneeksi ja ilmansuunnat on täysin hukassa jos on pilvinen ilma varsinkin. Siinä sitä on metsänpeittoa tarpeeksi. Se on muuten aika inhoittava tilanne. Siinä ei sitten muu auta kun lähteä kothin päin käphäilee, niinkun Lapin ukko sanoo.
- metsä-mörkö
Minä olen usein metsässä tietämättä missä olen muuta kuin että olen metsässä, mutta kun ei panikoi niin kyllä sieltä takaisin löytää.
Metsän peitto on kuitenkin eri juttu. - peikko-metsäläinen
metsä-mörkö kirjoitti:
Minä olen usein metsässä tietämättä missä olen muuta kuin että olen metsässä, mutta kun ei panikoi niin kyllä sieltä takaisin löytää.
Metsän peitto on kuitenkin eri juttu.On todellakin kaksi eri asiaa metsän peitto ja metsänpeitto. Nimimerkki "pelottava-paikka" kirjoitti metsänpeitosta. Eipäs nyt sotketa asioita keskenään!
- metsä-märkö
Yhden metsän peitto -jutun olen kuullut mutta kun en muista miten se meni niin on parempi jättää toistaiseksi kertomatta.
- Kukkuu65
Kun kuljet metsästämässä ja lintu lentää puuhun, voi metsän haltijatonttu laittaa sen metsänpeittoon jolloin sitä ei löydy vaikka kuinka etsisi.
- 0i9gijohuefnwkd
Tai sitten nykyhallituksen lupaukset ennen vaaleja, ettei köyhiltä leikata, on joutunut metsänpeittoon, eli riivaaja iski hallitukseen vaalien jälkeen!
- oeriut
Suvakki-trollien aivot ovat metsän peitossa.
- toinentoukka
Myös Kultarinta kirjassa sivutaan tätä aihetta. Molemmat kirjat sekä Karhunpesä että Kultarinta myös asiallisia historiaa mukavasti esiin tuovia taitavasti kirjoitettuja kirjoja.
http://www.gummerus.fi/fi/kirja/9789512095339/kultarinta/
http://www.hs.fi/arviot/kirja/a1396150448301
- oeitutet
Meinaa mennä metsän peittoon tämä keskustelu.
- ihan.ulallako
Mitä tuo metsänpeitto oikein tarkoittaa täsmällisesti
- peitokas
Sitä ei voi oikeastaan tarkkaan määritellä, se on henkimaailman juttuja. Ylempänä on yksi linkki jossa siitä on vähän kerrottu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670