Voiko koulun jättää kesken?

Elämästä-Nauttiva

Olen 7 luokalla ja haluaisin jättää koulun kesken, koska en halua käydä siellä enää. Niin voiko sen jättää ja miten?
Voisinko vain sanoa, että en mene sinne enää? Huostaanotettaisiko mut jos en suostuis käymää?
Onko omia kokemuksia?

16

3386

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta1353477

      Et voi. Suomessa on kouluvelvollisuus eli vaikka jäisit kotiin makaamaan sänkyyn niin tulee koulusta kuraattori tai lasten suojelusta väkeä kotiin selvittämään asiaa.

      Lopulta kuitenkin päädyt jonnekin vetämään peruskoulun loppuun. Laitos vai normaalikoulu... se on sun päätös

      Tuskin huostaanotettas, riippuu tosin paikkakunnasta.

    • ihmisiäkaikki

      Ei voi enkä suosittele. Teoriassa jos jäät vain kotiin niin joku repii sut kouluun ennemmin tai myöhemmin (poliisi tai vanhempi). Vinkiksi voin sanoa että 99% ei tykkää yläasteesta muutenkaan. Se on täynnä pikkunilkkejä ja mulkkuja ja kaikki ovat epävarmoja itsestään.
      Aika helvetinmoista aikaa joillekkin tuo yläaste mutta se paranee kun kasvat vanhemmaksi

    • nimimerkilläminävain

      Heei, en tosin ole vielä edes yläasteella, mutta kumminkin..Sulla on enää 2- vuotta peruskoulua jäljellä, ei olisi edes järkevää jättää koulua kesken vaikka se olisi mahdollista. Mut hei, tsemppiä!

    • TiedänKaiken76

      Suomessa on oppivelvollisuus,se ei tarkoita että koulussa on pakko olla kunhan opit sitten vaikka kotikoulun tai minkä tahansa kautta.

    • Haverisenedessäistunut

      Olisko mahdollista, että selvittäisit kysymystä MIKSI et halua käydä koulua (yläkoulu) enää? Mitkä ovat syyt kouluhaluttomuuteesi?

      Voin lohduttaa, että tosi monet muutkin haluaisivat jättää koulunkäynnin. Kouluhaluttomuus on vakava juttu, ja valitettavasti lain mukaan koulua ei voi noin vain lopettaa.

      Mikäli koulussasi on kuraattori, niin puhu hänelle. Yläkouluaika on vaikeaa, vaikeaa! Valitettavasti koulukulttuurin muutos luokanopettajavetoisesta alakoulusta aineenopettajien yläkouluun on mielestäni liian suuri. Iso osa oppilaista kärsii yläkoulusta ja yläkoulussa - hyvä että uskallat tuoda esiin sen, että et enää halua käydä koulua! Tämä on asia, josta ei paljon puhuta.

      Itsekin kävin yläkoulun jokapäivä ahdistuneena. Itkin kotona. KOulussa esitin roolia, ja tunneilla oli kamalaa istua keskellä meluavia, huonostikäyttäytyviä, opettajille haistattelevia ihmisiä. En itsekään ollut mikään mallioppilas, mutta suurin osa tunneista meni jännittämiseen, että vittuileeko ympärilläni olevat tytöt ja pojat taas meikeläiselle - ja mitä sanon, teen, jne. Aineenopettajat olivat kamalia. Heitä ei kiinnostanut mikään muu - ei siis tippaakaan oppilaiden mielialat - kuin oma aineensa. Ja siinä vauhdilla eteneminen.

      Mutta koulunkäyntiä en uskaltanut jättää. Muutaman kerran pinnasin. Jäin kotiin makaamaan potien huonoa omaatuntoa ja entistä suurempaa yksinäisyyttä. Pelko siitä, että joudun huostaanotetuksi tai lastensuojelen tarkkailemaksi tai sosiaalityöntekijän vierailut kodissamme sai aikaan, että hammasta purren menin kouluun. Koulupäivän paras osuus oli kotiinpääsy, omaan rauhaan. Vanhemmilleni ei paljon puhunut; se olisi ollut turhaa. Perjantait olivat parhaita: kotona herkkuja, sauna, elokuvia, perhe kotona ja hyvällä tuulella, kaksi päivää vapaata yläkoulusta.

      Neuvoksi antaisin: puhu koulussasi jollekin! Oma ope (riippuen millainen hän on), opo tai kuraattori. Valitettavasti vaihtoehto koulun lopettamiselle on usein sairaalakoulu. Kotikoulunkäynti on mahdollista, mutta silloin vanhempasi ottavat vastuun ja velvollisuuden oppimäärän suorittamisestasi - ja tietysti sinä itse.

      Ja vielä omakohtainen kokemus: kouluhaluttomuuttani vähensi harrastukseni, lukeminen. Kirjojen avulla paskat jutut unohtuivat. Kiinnostuin myös eräästä oppiaineesta niin että vapaa-ajalla sitä harrastin. Omaksi ilokseni. "Lusin" yläkoulun siis kuitenkin sitä lopettamatta. Niin että harrasta jotain tosi kivaa, semmoista mikä lisää iloa elämääsi.

      Ps. Olen sitä mieltä, että yläkoulu instituutiona pitäisi romuttaa - tai ainakin vahvasti uudistaa! Siinä ei auta koulujen digimaailmaan ja sähköiseen opppimateriaaliin siirtyminen, vaan suuri rakenteellinen muutos kesälomien ajankohdasta lähtien. Sori, tää ei kuulu aloittamaasi asiaan. Tsemppiä sinulle!

      • Olen muutaman kerran lintsannut. Huono omatunto siitä tulee.
        En haluaisi käydä koulua, koska se on tosi tylsää ja rankkaa. Haluaisin vain keskittyä elämään elämääni rauhassa. Ei koulu stressiä eikä aikaisia herätyksiä eikä ainakaan niitä kaikkia läksyjä.

        Vanhemmille olen puhunut siitä, mutta he eivät ymmärrä. Sanovat vaan että koulu pitää käydä loppuun tai en saa töitä. Muttta ihan sama se mulle on saanko töitä vai en.


      • seikkailija2000

        "Mikäli koulussasi on kuraattori, niin puhu hänelle. Yläkouluaika on vaikeaa, vaikeaa! Valitettavasti koulukulttuurin muutos luokanopettajavetoisesta alakoulusta aineenopettajien yläkouluun on mielestäni liian suuri. Iso osa oppilaista kärsii yläkoulusta ja yläkoulussa - hyvä että uskallat tuoda esiin sen, että et enää halua käydä koulua! Tämä on asia, josta ei paljon puhuta. "

        Mun mielestä yläkoulu on parempi paikka kuin alakoulu, koska alakoulussa piti olla joka välkät pihalla eikä saanut käyttää kännykkää välkällä. Ja alakoulussa on pakko käydä ruokailussa vaikka ois inhokki ruokaa. Alakoulussa oli vain kaksi välkkä ja ne molemmat kesti puol tuntii. Useimmiten vietin ne välkät yksin katoksen alla seinän vieressä. Joskus mua kyl tultiin hakeen mukaan leikkeihin ja silloin tulin ihan mielelläni mukaan mutta varsinkin alakoulun lopussa mua pyydettiin yhä harvemmin mukaan mihinkään ja olin tosi yksinäinen.

        Nykyään kun yläasteella niin oon myös aika yksinäinen mut mul on sentään välkällä tekemistä kun saa käyttää puhelinta. Ja vaikka en ookaan saanu kunnolla kavereita niin tunnen kuuluvani tähän luokkaan paremmin kuin vanhaan.

        Aino hyvä asia alakoulussa oli se että olin parempi koulussa ja sain kokeista parempii numeroita.


      • Seikkailija2000
        seikkailija2000 kirjoitti:

        "Mikäli koulussasi on kuraattori, niin puhu hänelle. Yläkouluaika on vaikeaa, vaikeaa! Valitettavasti koulukulttuurin muutos luokanopettajavetoisesta alakoulusta aineenopettajien yläkouluun on mielestäni liian suuri. Iso osa oppilaista kärsii yläkoulusta ja yläkoulussa - hyvä että uskallat tuoda esiin sen, että et enää halua käydä koulua! Tämä on asia, josta ei paljon puhuta. "

        Mun mielestä yläkoulu on parempi paikka kuin alakoulu, koska alakoulussa piti olla joka välkät pihalla eikä saanut käyttää kännykkää välkällä. Ja alakoulussa on pakko käydä ruokailussa vaikka ois inhokki ruokaa. Alakoulussa oli vain kaksi välkkä ja ne molemmat kesti puol tuntii. Useimmiten vietin ne välkät yksin katoksen alla seinän vieressä. Joskus mua kyl tultiin hakeen mukaan leikkeihin ja silloin tulin ihan mielelläni mukaan mutta varsinkin alakoulun lopussa mua pyydettiin yhä harvemmin mukaan mihinkään ja olin tosi yksinäinen.

        Nykyään kun yläasteella niin oon myös aika yksinäinen mut mul on sentään välkällä tekemistä kun saa käyttää puhelinta. Ja vaikka en ookaan saanu kunnolla kavereita niin tunnen kuuluvani tähän luokkaan paremmin kuin vanhaan.

        Aino hyvä asia alakoulussa oli se että olin parempi koulussa ja sain kokeista parempii numeroita.

        Oho! Miten musta on tullut noin huono kirjoittaja?


    • Jjuhgd

      Oppivelvollisuuden ansiosta se ei ole mahdollista. Voit toki vanhempien luvalla opiskella kotona ja jättää koulu väliin.

    • EdelleenHaverisentakana

      Seikkailija2000: puhelin auttaa lukemattomia yksinäisiä yläkoululaisia. Puhelimen kautta on helpompi olla sosiaalinen, kuin oikeasti, fyysisesti ja henkisesti olisit läsnä yläkoulun välitunneilla. Tiedätkö miten monta sinunkaltaistasi oppilasta seisoskelee tai istuu yläkouluissa kautta maan viihdyttämässä itseään puhelimella, puhumatta sanaakaan kenellekään koulupäivän aikana? Yksinäisyyden peittämistä se on! Huomaatko yhteyden laskeneisiin koulunumeroihisi?

      Mutta peace man. Hyvä että tunnet kuuluvasi luokkaan, ja toivon, että osallistut luokkasi WhatsUp -ryhmään, tms. Silti salaa toivon, että nostat katseesi puhelimista, ja alat jutella face-to-face. Mutta toisaalta, älypuhelin on parempi vaihtoehto kuin se viheliäinen yksinseisoskelu välkillä. Siitäkin on kokemusta. Ps. Ennen älypuhelimia sama homma toimi kirjalla. Tuli luettua, että pääsi pois henkisesti kuristavast ilmapiiristä. Toivon, että et olisi kovin yksinäinen.

      • seikkailija2000

        Jos totta puhutaan niin en oo kovin sosiaalinen siellä puhelimessakaan. Luen sieltä vaan mielenkiintoisia juttuja.


      • seikkailija2000

        Toisaalta nyt ysillä oon taas alkanut saamaan vähän parempii numeroita kokeista.


    • Anonyymi

      moi! tosta kommentista on 6 vuotta, jätitkö koulun kesken? käyn ite samaa vaihetta, toisaalta vaan oman mielenterveyden kannalta lol

    • Anonyymi

      Ei voi enää koska oppivelvollisuusikä nousi 18v. Ennen se oli 16v, jolloin nuori pystyi jättämään koulun kesken ilman vanhempien lupaa jos vain halusi...

    • Anonyymi

      Oon 8 luokalla ja haluan jättää koulun kesken ja mennä suoraa tekemään töitä koulu on syy miks meitä masentaa ja stressaa oon jäämäs luokalle ku mul o paha adhd/lukuhäiriö mul on tapoja tienaa hitosti rahaa mutta o perseest ku ei voi jättää kesken en ymmärrä miks meitä kusetetaan näillä vale tiedoilla mitä saadaan koulussa siis mä tiedän että näitä ei tulla tarvimaan tulevaisuudessa siis mikä vittu on X? Ja mihi me sitä tarvitaan eipä vittu mihinkään

      • Anonyymi

        Kirjoituksestasi paistaa läpi se, että sulla on pahemman luokan asennevamma. Varmasti opetuksessa on ns. "turhia" asioita, mutta et voi koskaan tietää, mitä tarvitset tulevaisuudessa. Veikkaan, että ne sun keinosi tienata paljon rahaa eivät ole niitä laillisia tapoja. Koita vaan kestää sitä koulun käyntiä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      690
      5294
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3337
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2583
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe