puu aluksen betonointi

betonivai

Kuulin, että olisi vaihto ehto lasikuiduttamiselle, kun alus alkaa tulla elinkaaren loppusuoralle. Kellän asiallista tietoa asiasta?

13

86

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulee ainakin painava paatti. Jos veneen pituus on 10 metriä, on pohjan pinta-ala varmaan luokkaa 30 neliötä. Jos betonia tulee 3 sentin kerros, tulee betonia noin kuutio eli jotain 2500 kiloa.

    • No sitten siitä otetaan kaikki käyttökelpoinen pois ja laitetaan loput asianmukaisesti tuhottavaksi. Betoni ei toimi, sama koskee lasikuitua.

    • mikä_etu

      Mikähän etu betonista voisi olla verrattuna lasikuituun? Millaista kerrospaksuutta noissa käytetään?

      Lasikuitu on ihan hyvä keino jatkaa vanhan puurungon käyttöikää, mutta kuiduttaminen pitää tehdä oikein ja oikeilla aineilla. Huono kuidutus on ihan turhaa hommaa.

      • Hii-o-hoi

      • Hii-o-hoi

        Toinen tapa kuiduttaa vanha vene on käyttää puuviiluja/ohutta vaneria, samalla tavalla kuin diagonaalilaminointi yleensäkin. Wooden boat lehdessä on ollut tästä juttua. Vene säilyy vielä ainakin jossain mielessä puuveneenä... Ja työskentely voi olla miellyttävämpää kuin lasikuidun kanssa läträäminen (?)


      • kuiduttomasti

        Voikos puuveneen vaan päällystää epoksilla ilman kuituja, ja pintamaali epoksin päälle?


      • kuiduttomasti kirjoitti:

        Voikos puuveneen vaan päällystää epoksilla ilman kuituja, ja pintamaali epoksin päälle?

        Luulisi, että ilman kuidun tuomaa vahvistusta puun eläminen voisi johtaa epoksin halkeiluun.


      • betonivai

        Tällaisen löysin, ja alkoi betonoiti kiinnostamaan ja olen yrittänyt kaivaa lisä tietoja:

        "Hyviä puolia: Lahokin runko voidaan käyttää lestinä, oikaista ja rakentaa päälle tarpeeksi luja uusi vene.

        Ei ime vettä ja hengittää samaa tahtia puun kanssa. paras lopputulos saadaan kun betonointi tehdään märän puun päälle. Ei tarvitse edes paljoa puhdistaa ennen verkotusta.

        Pinnasta saadaan viitseliäisyydellä täysin virheetön ja erittäin pitkäikäinen. Jos on nähty vaivaa pintatöiden kanssa ja vene läpivärjätty betonvärillä niin pintamaaleja ei tarvita.

        Rungolla voi ajaa ja sitä säilyttää jäissä .

        Menetelmä on erittäin edullinen ja raaka-aineita

        ja ohjeita helposti Suomesta saatavana.

        Runko on lähes täysin huoltovapaa ja "ikuinen".

        Vahvistuu vanhetessaan!"


      • Tee.vaan
        betonivai kirjoitti:

        Tällaisen löysin, ja alkoi betonoiti kiinnostamaan ja olen yrittänyt kaivaa lisä tietoja:

        "Hyviä puolia: Lahokin runko voidaan käyttää lestinä, oikaista ja rakentaa päälle tarpeeksi luja uusi vene.

        Ei ime vettä ja hengittää samaa tahtia puun kanssa. paras lopputulos saadaan kun betonointi tehdään märän puun päälle. Ei tarvitse edes paljoa puhdistaa ennen verkotusta.

        Pinnasta saadaan viitseliäisyydellä täysin virheetön ja erittäin pitkäikäinen. Jos on nähty vaivaa pintatöiden kanssa ja vene läpivärjätty betonvärillä niin pintamaaleja ei tarvita.

        Rungolla voi ajaa ja sitä säilyttää jäissä .

        Menetelmä on erittäin edullinen ja raaka-aineita

        ja ohjeita helposti Suomesta saatavana.

        Runko on lähes täysin huoltovapaa ja "ikuinen".

        Vahvistuu vanhetessaan!"

        Sanotaan olevan helpoimmin itsetehtävä vene, ja vielä helpompi tehdä jo valmiin veneen päälle. Onhan betoniveneitä maailmalla, ja meilläkin.


      • maalaa.vaikka
        kuiduttomasti kirjoitti:

        Voikos puuveneen vaan päällystää epoksilla ilman kuituja, ja pintamaali epoksin päälle?

        Kuten Bossu arvelikin, pelkkä epoksikerros ilman kuituja on yhtä hyödyllinen kuin paksu maalikerros.


      • Maalattuna
        maalaa.vaikka kirjoitti:

        Kuten Bossu arvelikin, pelkkä epoksikerros ilman kuituja on yhtä hyödyllinen kuin paksu maalikerros.

        Maalataankos puuveneitä koskaan epoksimaaleilla, jos puuvene on kunnossa ennen epoksimaalausta niin toimisiko homma näin?


      • Hii-o-hoi
        Maalattuna kirjoitti:

        Maalataankos puuveneitä koskaan epoksimaaleilla, jos puuvene on kunnossa ennen epoksimaalausta niin toimisiko homma näin?

        Maalataan epoksimaaleilla, mutta se on pelkkä maalaus. Ei rungon tukeminen niinkuin kuiduttaminen.
        Epoksimaalit soveltuvat silloin kun puu on elämätöntä. Siis vaneri, ristiinlaminoituvene, ehkä rimavenekin jos rimat ovat pienet.
        Puulauta-veneeseen epoksimaali ei sovi, koska puulautana elää enemmän kosteusvaihteluissa kuin epoksimaali.
        Listietoja vaikka Hempelsin sivuilta.


    • kaksinkertainen

      Jos teet puuveneen päälle betoniveneen niin täytynee sitten ottaa huomioon että vesilinja nousee ylemmäksi lisääntyvästä painosta johtuen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7413
    2. 79
      4924
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4809
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4228
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      3008
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2649
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2551
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      47
      2196
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2191
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1820
    Aihe