Vuokralle ensimmäistä kertaa

shoutinglaagerlaager

Hei! Olisin halukas muuttamaan omaan asuntoon naapuripaikkakunnalle, mutta minua askarruttaa monet asiat. Olen 21-vuotias ja olen aloittanut opinnot aikuispuolella ammattikoulussa. Opiskelen rakennusalaa. Olen miettinyt että minkälaisia tukia tulisin saamaan jos muuttaisin omilleni? Opintotuki alkaa kohtaa rullaamaan, joten ainakin sitä. Sitten asumistukea. Miten asumistuen määrä määräytyy? Sitten olisiko minun mahdollista saada työmarkkinatukea vaikka opiskelen täysipäiväisesti eikä minulla ole mahdollisuutta oikeasti mennä töihin kuin korkeintaan viikonloppuisin?

3

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurlähettiläs

Olet todennäköisesti oikeutettu opintotukeen, opintotuen asumislisään, ja kunnan toimeentulotukeen.

Käy Kelan toimistossa keskustelemassa, niin kaikki nämä kyllä selviävät melko helposti.

• saed

Asumistukea et saa, koska olet opiskelija. Työmarkkinatukea et saa, koska olet opiskelija. Opiskelijalle kuuluvat opintoetuudet eli opintotuki, johon sisältyy opintoraha, asumislisä ja opintolainantakaus. Käytä Kelan sivuilta löytyvää laskuria ja lasketa paljonko voit tukia saada.

• tabou

Missä asut nyt? Vanhempien luona? Opintotukesi tällöin on varmasti vain joitakin kymppejä-satanen, jos vanhempasi ovat keskituloisia ja kykenevät elättämään kotona asuvaa tulotonta lastaan.

Omaan kotiin muuttaessa opintotuki nousee hiukan, saat asumislisää (joka ei määrältään eikä laadultaan vastaa ollenkaan yleistä asumistukea, vaan on pienempi, älä turhaan sotke asiaa laskurilla). Toimeentulotukea saa uuden asuinkunnan sosiaalitoimesta (tilin oltava "plusmiinusnolla" 3kk ajan ennen hakua, siis ettet omista ylimääräistä rahaa vaan tulevat ja samantien menevät).

Olet joka tapauksessa Suomen alhaisinta tukea ansaitseva=opiskelija.

Saat sitten työmarkkinatukea, kun olet työkkärin käytettävissä kokoaikaiseen työhön = et opiskele päivisin etkä juuri iltaisinkaan JA olet edes yhteen ammattiin kouluttautunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5317
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      31
      3533
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      52
      2917
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      28
      2107
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1886
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      286
      1666
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1596
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1392
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1366
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      7
      1185
    Aihe