Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vuokralle ensimmäistä kertaa

shoutinglaagerlaager

Hei! Olisin halukas muuttamaan omaan asuntoon naapuripaikkakunnalle, mutta minua askarruttaa monet asiat. Olen 21-vuotias ja olen aloittanut opinnot aikuispuolella ammattikoulussa. Opiskelen rakennusalaa. Olen miettinyt että minkälaisia tukia tulisin saamaan jos muuttaisin omilleni? Opintotuki alkaa kohtaa rullaamaan, joten ainakin sitä. Sitten asumistukea. Miten asumistuen määrä määräytyy? Sitten olisiko minun mahdollista saada työmarkkinatukea vaikka opiskelen täysipäiväisesti eikä minulla ole mahdollisuutta oikeasti mennä töihin kuin korkeintaan viikonloppuisin?

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurlähettiläs

      Olet todennäköisesti oikeutettu opintotukeen, opintotuen asumislisään, ja kunnan toimeentulotukeen.

      Käy Kelan toimistossa keskustelemassa, niin kaikki nämä kyllä selviävät melko helposti.

    • saed

      Asumistukea et saa, koska olet opiskelija. Työmarkkinatukea et saa, koska olet opiskelija. Opiskelijalle kuuluvat opintoetuudet eli opintotuki, johon sisältyy opintoraha, asumislisä ja opintolainantakaus. Käytä Kelan sivuilta löytyvää laskuria ja lasketa paljonko voit tukia saada.

    • tabou

      Missä asut nyt? Vanhempien luona? Opintotukesi tällöin on varmasti vain joitakin kymppejä-satanen, jos vanhempasi ovat keskituloisia ja kykenevät elättämään kotona asuvaa tulotonta lastaan.

      Omaan kotiin muuttaessa opintotuki nousee hiukan, saat asumislisää (joka ei määrältään eikä laadultaan vastaa ollenkaan yleistä asumistukea, vaan on pienempi, älä turhaan sotke asiaa laskurilla). Toimeentulotukea saa uuden asuinkunnan sosiaalitoimesta (tilin oltava "plusmiinusnolla" 3kk ajan ennen hakua, siis ettet omista ylimääräistä rahaa vaan tulevat ja samantien menevät).

      Olet joka tapauksessa Suomen alhaisinta tukea ansaitseva=opiskelija.

      Saat sitten työmarkkinatukea, kun olet työkkärin käytettävissä kokoaikaiseen työhön = et opiskele päivisin etkä juuri iltaisinkaan JA olet edes yhteen ammattiin kouluttautunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2174
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2003
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1337
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1314
    8. 50
      1205
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe