Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Nallekortit Lukakuun liikkeen tutkittavana

tuhmanalle

Lokakuun liikkeen sivuilla kerrotaan, että Pesäpuun Nallekorteilla on tehty huostaanottoja ja että niillä on saatu paljon pahaa aikaan sosiaalitoimessa. Onko kellä kokemusta? Täälläkin voisi keskustella.

Mielenkiinnolla odotan.

8

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HilpeäNalle

      Tunneilmaisun nallekortit ovat varmasti kovassa käytössä sosiaalitoimistoissa ympäri Suomen. Törmäsin niihin perhetyössä. Aukeaa ehkä jotain jos pienet lapset eivät osaa kertoa mutta kaikkea sanomaasi käytetään sinua vastaan. Yksi nalle on muistaakseni hilpeä, ja yksi oli pieni ja nauravainen. Lapseni nosti onneksi nämä "hyvät" kortit ja jätti vihaisen nallen pakkaan. Eikös se persetyöntekijä sen sieltä ottanut ja yritti tivata kaikkea vihan ilmapiiristämme mitä kotonamme mukamas on. Paikka jossa olimme sijaitsi leikkitilassa, ja lapsemme jätti kortit sikseen ja leikki normaalisti niillä tavallisilla ja rehellisillä pikkuautoilla ja muovihahmoilla. En pidä sellaisesta että väkisin pitää aina ja jatkuvasti vetää esille kaikkea pahaa ja negatiivista. Mutta ajan kanssa ymmärsin että siinäkin tilanteessa sossu teki sitä kuuluisaa huolikartoitusta. Kappas, kysynkin itseltäni että olinko muistanut strukturoida arkeamme pitkälle tulevaisuuteen? Huoliharakka aiheutti minulle stressiä, epävarmuutta ja ajatuksen siitä että loppujen lopuksi ei voi tietää mitä sosiaalitantta oikein toivoo kuulevansa äidiltä sillä mikä tahansa sanomani käännettiin niin että yhden sossun kanssa, vastaukseni ei sopinut ja hän ojensi minua. Myöhemmin toinen sossu kysyi saman kysymyksen. Minulla oli vastaus, (edellisen sossun antama), mutta niin vaan muuttui tilanne että se ei seuraavalle kelvannut. Lopulta olen päättänyt toimia niin kuin parhaaksi näen ja luottaa enemmän itseeni. Sosiaalivirkailijoihin, perhetyöntekijöihin tai kuraattoreihin ei ole luottamista. Heidänkin keskuudessa on erittäin paljon erimielisyyksiä. Lastensuojeluasiakkuus päättyi, ja takaan ja alleviivaan sen että nalleorttitortit tulen muistamaan yhtenä detaljina prosessissa joka ei tuonut minulle minkäänlaista hyötyä kokonaisuudessaan.

      • tutkimustaa

        Laita ihmeessä kokemuksesi Lokakuun liikkeelle.


    • kohtaonlokak

      Jokohan jotain yhteenveto on ilmestynyt?

      • mustaatutkitaankin

        Laita ihmeessä kysymyksesi Lokakuun liikkeelle.


    • Jasuuripah

      Lapsellista Lokakuun liikkeen mainostamista taas kerran.EVVK.

      • samatsulle

        Taas kerran puoskareitten nuolija ja kirjanoppinut edustaa harhaista Parempaa Rotua.


    • TuhannenSananNalle

      Lokakuun liike joutuu ottamaan huomioon vaitiolovelvollisuuden. Ihan kaikkea ei voi nimetä. Nallekorttien lisäksi on olemassa toisenlaisia hahmokortteja joilla ilmaista tunnetiloja. Näissä hahmot näyttävät enemmän erilaisilta lastenkirjahahmoilta tai sarjakuvatyypeiltä.

      Tarinani on siellä jo.

      Kun itsekään en enään monen vuoden jälkeen muistanut perhetyöntekijöiden nimiä en maininnut niitä, kun en muistanut tapahtumien tarkkoja päivämääriä en voinut kertoa.

      Vaan tietyillä yksityiskohdilla ei ollutkaan merkitystä vaan se miten itse koin tulleeni kohdelluksi äitinä. Toki tartuin kynään ja ranskalaisin viivoin merkkasin paperille ne tärkeimmät tapahtumat (naapurin tekemä ls-ilmoitus), päiväkodin johtajan ilkeät sanat, koulun tapahtumat jne. Muistin tehdä muutaman parannusehdotuksenkin. Valmis teksti on hyvä. Kannattaa muistaa että lapset varttuvat ja perheiden tilanne on eri jo parissa vuodessa. Tekstille/artikkelille ei tullut osa 2, eikä tarvitse. Sain jo paljon kun joku kuunteli ja ymmärsi. En ollutkaan yksin, paikka jossa asun ei ole ainoa kunta joka kohtelee äitejä huonosti.

      Vaikka se auttoi minua olen tuntenut itseni voimattomaksi kun aavistan ja myös tiedän että seuraava nuori äiti siellä jossain kävelee suoraan lastensuojelijan ansaan.

      Kasvotusten kerron aika suoraan toimimattomasta sosiaalihuoltojärjestelmästämme. Ja hyvin usein kohtaan sinisilmäisiä pikku Kaarinoita jotka uskovat että virkakoneistossa ei ole mitään vikaa ja minussa on paljon vikaa. Hiljaa kulkee protestini kuiskaus eikä se saavuta kaikkia. Hyvä että Lokakuun liike nostaa esille monipuolisesti näitä lastensuojelun epäkohtia.

    • TsingisKhanKortit

      Tarinani sai jatkumon ihan omien silmieni edessä. Nimittäin törmäsin kiinalaisiin "Nalle-kortteihin" töissä ja pidin pienen tauon niitä selailessa. Niissä oli paketin kyljessä englanniksi teksti: "Happy life and enjoy every day" tyyliin jotain positiivista.

      Kuvissa kiinalainen poptähti poseeraa lasten kanssa, ilmeisesti pikku fanien kanssa, esiintymislavalla, eläinpuistossa, leikkipuistossa ja ostoskeskuksessa. Mainosmaiseen tyyliin joissa oli muutama eri tunne esillä ilmeni näin minulle pohjoismaalaiselle hieman vieraana mutta ihme kylläkin; muistui heti mieleen ne Nallekortit!

      Eri tunteita näkyi. Oli ilosisa lapsia, yllättyneitä lapsia, aikuisia ja lapsia riemuissaan huvipuistolaitteessa. Lapsella oli kädessään ilmapallo ja kiitollisuus loisti hänen kasvoiltaan kirkkaampana kuin sossukonttorin loisteputkivalo.

      Aikuinen oli korttien kuvissa hyvin pukeutunut, käytös oli kaiketi korrekti. Poptähden käsi oli suojelevasti lapsen olkapäällä. Jollain ihme tavalla voisi kuvitella kiiltokuvamaista kuvasarjaa lastensuojelijoiden sosiaalihygienian tuotteeksi myös.

      Olin silti apealla päällä töissä pakka kädessä. Katkeruus ei ole hävinnyt mihinkään. Muistan sen kiireen sinä päivän kun Nallekortti istunto oli minulla ja lapsillani. Siitä on jo monta vuotta ja elimme silloin pahimpia ruuhkavuosiamme. Mitään muutako ei lapsiperheen avuksi ja tueksi ollut tarjolla kotipaikkakunnallani?

      Eteenpäin on vain mentävä. Arjen töistä vaan on pakko selviytyä. Lastensuojelijat on pidettävä loitolla, pitää olla mahdollisimman ahkera ja tunnollinen äitinä ja muutenkin. Lastensuojelijat jotka musersivat minut kerta toisensa jälkeen hyppivät ilosta tasajalkaa jokaisen huostaanottopäätöksen jälkeen. R Ä P S! (Otetaan tilannekuva tästä ja monesta muusta jännästä hetkestä joihin sosiaalivirkailijat ja persetyöntekijät törmäävät työssään. Näin saamme aikaiseksi "Sossu-kortit".)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe