Saako mistään enää palvelua

LarsMäkelä

Minulla on tontti Itä-Helsingissä ja siihen sopisi suunnitella kivitalo. Olen asunut 20 vuotta Saksassa ja rakennuttanut siellä itselleni kaksi kivitaloa. Itselläni ei ole ollut niissä juuri muuta kuin maksajan rooli ja kaikki on mennyt hyvin ja saksalaiseen tapaan aikataulussa. Nyt ihmettelen tätä Suomen touhua... Saksassa se meni näin: keskustelin muutaman arkitehdin kanssa ja päätin kenen kanssa suunnittelen taloni. Arkkitehtitoimisto hoisi myös rakennesuunnittelun ja materiaalilaskennan talooni. Arkkitehdilla oli kumppani (urakoitsija), joka hankki kaikki runkotarvikkeet ja teki työt. Etukäteen hyväksyttivät minulla hinnat. Myös maaurakan tekivät samalla.

Nyt kun olen paria arkkitehtia haastatellut, niin ainoa asia mitä tekevät on tuo suunnittelu. Muuhun eivät ota kantaa. Sitten on näitä toimittajia, jotka eivät halua kuin toimittaa materiaalia. Sitten on eri urakoitsijoita, jotka haluavat vain tehdä oman aliurakkansa... Ja minun pitäisi tässä humpassa vedellä naruista ja ottaa kaikki riskit. Saksassa kun minulta piti yksi ikkuna vaihtaa, niin soitin arkkitehdille, jotta hoitaa homman... Ja homma hoitui. Eikö täältä saatanan takahikiästä löydy yhtään kivitalotoimijaa tai suunnittelijaa, jolta saisi palvelua kivikasan lisäksi. Vinkkejä saa laittaa tulemaan

43

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei_saa_ilmaiseksi

      En ole (edes Suomessa) törmännyt tilanteeseen, että rahalla ei olisi palvelua saanut. Erityisesti tällä vähäisen rakentamisen hetkellä on tuohonkin sinun hommaan varmasti vaikka ketä halukkaita.

      Sen verran kannattanee itsekin pitää huolta, että varmasti maksaa tarpeeksi riskien kantamisesta. Tarkoitan, että ei tee sopimusta, jonka jo itsekin tietää johtavan (mahdollisesti pienen) yrityksen konkurssiin riskien toteutuessa.

    • fennodoorssucks

      Ei kannata laitta Fennodoors ovi - surkea laatua

    • OstaLammilta

      Lammi hoitaa sinulle tuon kaiken yhdeltä luukulta. Heiltä saat osaavan orkesterin, mutta toki melko korkeaa hintaa vastaan.

      • aikaaikaansa

        Eikös Lammi kivitalot ajettu jo alas. Lammin betonilta voi vielä ostella muottiharkkoja... Palvelua tuskin kuitenkaan.


      • LamminBetoniViestintä

        Lammi-Kivitaloja ei suinkaan ole ajettu alas. Lammi-Kivitalot Oy sulautetaan vuoden vaihteessa yrityksen 100%:sti omistavaan Lammin Betoni Oy:hyn. Lammi-Kivitalot tuotemerkkinä ja palveluna jatkaa ennallaan. Lammin betoni -konserni panostaa tulevaisuudessakin Lammi-Kivitalojen tuotteiden sekä palveluiden kehittämiseen ja markkinajohtajuuden vahvistamiseen.

        Terveisin,
        Max Söderholm
        Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
        Lammin betoni -konserni


      • pahastipettynyt

        Eikö emoyhtiö oikein tykännyt kun myynti laski yli 30%? Markkinointibudjetista ainakin on leikattu kun tänne Suoli24:seen on siirrytty =)

        Myynnin laskuun on aina syynsä. Yksi on ehkä se, että ei tarjota itse palveluja vaikka niin annetaan ymmärtää. Jaellaan vain toisten yritysten käyntikortteja ja sanotaan, että kysy sieltä. Itse ei oteta mitään vastuita esimerkiksi asennuksista. Jos asiakkaalla jokin menee pieleen, niin siinä sitten ollaan. Lammille on turha soitella. Nimim. yhden (viimeisen) Lammin rakentanut


    • rakentajaonyksin

      Suomalainen arkkitehtisukupolvi/porukka ei ole kiinnostunut ohjaamaan rakentamista ja yhä vähemmän kiinnostunut siitä, miten talot oikeasti tehdään. SAFA arkkitehdit haluavat taiteilla eivätkä välitä rakentajien budjeteista tuon taivaallista. Oikeilla pientalopiirtäjillä taas on täysi työ seurata säädösviidakkoa ja ottaa ehkä pääsuunnittelijan vastuut itselleen. Totuus on, että Suomessa pienet rakennusliikkeet hoitavat yksilöllisesti suunnitellut talot pystyyn. Oikeastaan muuta palvelua näiltä on turha odottaa. Vastaavat työnjohtajat koittavat päästä siitä mistä aita on matalin, joten todellisuudessa rakennuttaja, eli tuleva asukas joutuu ihan itse hoitamaan torppansa pystyyn. Talopakettitoimijoilta ei kivitalopuolella tule mitään apuja. Jämerä nyt ehkä ainoana toimijana tekee muutakin kuin toimittaa materiaaleja, mutta muut, kuten vaikkapa Lammi, ovat puhtaasti tavarantoimittajan roolissa ja suunnittelu- tai asennuspalvelujen perään on turha huudella. Tosin olen kuullut, että ei Jämerä sitä ilmaiseksi aivan tee, eli Jämerä-tarjoukset ovat hieman kalliimpia... tosin jos saavat homman hoidettua hyvin, niin loppulasku on rakentajalle tod. näk. halvempi...

      Itse toimin projektinvetohommissa rakennusalalla ja minun täytyy kyllä oman yritykseni puolesta sanoa, että pyrin pysymään mahdollisimman kaukana pientalorakentajista.. paitsi jos budjettia on riittämiin =).. eli aloittajalle vastaus. Ei, et saa kokonaisvaltaista palvelua järkibudjetilla Suomessa.

    • LamminBetoniViestintä

      Lammi-Kivitalojen palveluun kuuluu hankkeeseen tarvittavien kumppaneiden löytäminen. Verkostostamme löytyy myös ammattitaitoisia projektijohtajia, jotka pystyvät ottamaan pientalon rakennushankkeen hoitaakseen rakennuttajan puolesta.
      Tervetuloa keskustelemaan asiasta lisää. Tarkemmat yhteystiedot täältä: http://www.lammi-kivitalot.fi/yhteystiedot/myynti

      Terveisin,
      Max Söderholm
      Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
      Lammin betoni -konserni

      • rakentavaapalautetta

        Hyvä, että Lammin toimintaa vihdoin aletaan kehittämään. Vielä vuosi sitten Lammi tarjous oli lähinnä vitsi. Kasa harkkoja, ikkunat, ristikot ja peltikatto asennustarjous kokenelta asennusryhmältä. Aluksi tarjous näytti todella hyvältä kunnes tuli ammattilaisen tekemä puutelista (ei ollut "Lammivastaava"). Ja puutteita toimituksessa riitti. Niihin sitten yritettiin saada jotakin hintaa paperille, jolla varmistettaisiin kokonaistoimituksen aukottomuus siihen pisteeseen, että katto olisi ollut päällä ja parvekkeet paikoillaan. Kirjallisesti Lammilta ei saanut mitään arvioita, vain suullisia heittoja. Myös yhteistyökumppanin asennustarjous ei pitänyt sisällään puutteiden asennusta. Rakennesuunnitelmien jälkeen kuulemma sitten tarkennettaisiin asennushintaa.
        No rakennesuunnitelmia en lähtenyt teettämään vaan valitsin kivitalotoimijan joka pystyi rakentamaan rungon kiinteällä hinnalla ja johon sisältyi myös rakennesuunnittelu ja kokonaisvastuu rakentamisesta.
        Onnea Lammille fuusioon, kehitettävää toimintamallissa kyllä riittää!


      • hirveäkusetus

        Lammi on kasa harkkoja. Ei se ole mikään oikea talopaketti.


    • dandädbeendere

      Toinen näkökulma:

      Mieti mikä kannattaa tällä hetkellä. Rakensin juuri Espooseen puutalon, nyt huomaan että samalla hinnalla saa uudenkareita kivitaloja markkinoilta ilman rakentamisen vaivannäköä. Toki jos budjetti on rajaton ja oma maku erikoinen, kannattanee rakentaa nytkin. Muuten käy kuten minulle, että markkinoilta saa samalla hinnalla paljon hienompia tai sitten sama arvoisen oloisia rutkast ihalvemmalla.

      Rakennuskustannukset eivät ole joustaneet mihinkään, päin vastoin. Valmiiden talojen innat taas ovat. Joko saat tingittyä reilusti tai sitten ostat nopeasti myytäväksi tarkoitetun edullisella lähtöhinnalla, näitäkin usein tarjotaan.

      Etenkin tuo yhdistelmä tontti Itä-Helsingista ja rakentamistapana se kaikkein kallein eli kivitalo avaimat käteen, alkaa kuulostaa siltä että invesointisi on satoja tonneja pakkasella helposti. Kulosaari poisluettuna.

      Nyt kun alat pyytää tarkouksia talotoimittajilta niin ota huomioon, että toteutuneet hinnat ovat joka tapauksessa paljon korkeammat. Vaikeivät juuri tarjottujen sisältöjen hinnat kohoaisikaan, aina rakentamisen loppusumma nousee aiotusta tavalla tai soisella: Tarjottujen kokonaisuuksien sisällöt muuttuvat, ylimääräiset kustannukset, jne jne.

      • Paljonnähnyt

        Talon rakentamisen kustannuksista noin puolet tai ylikin on veroja ja veroluonteisia maksuja. Verot edelleen kiristyvät ja kuntienkin piiloverot, eli taksat. Rakentamisen hinta ei voi laskea se vain hiipuu.
        Ainoa millä hintaa voi laskea on hartiapankki rakentaminen.
        Huono taloustilanne tosiaankin tekee sen, että usein valmiin talon saa alle rakennuskustannusten ja reilusti.
        Epäonninen rakentaja, sitten muuttaa vuokralle ja nuolee haavojaan. AY liike Suomen suurin vuokranantaja eri säätiöiden kautta rikastuu aina taantumien aikana ja sillä ei ole kiire näin vuokratukien aikakautena ratkoa Suomen talousongelmia.


    • joitsepitkäänharkinnut

      Saksalaista laatua saksalaisella palvelulla. Kaikki valmiina. Googlella löytyi

      www.jalokivitalo.fi

      • Eiossaajaloei

        Jepjep..meinaatko oikeesti, että Jalo siinä taksisuharin hommien lomasta jotain laadukasta ja hyvää saa aikaan..... Tuskimpa vaan.


    • Väärä hakusana.

      Suomessa ja Saksassa arkkitehtien yleinen palvelu on hyvin erilaista, kuten tiesitkin.

      Jotta Suomessa saisi kuvattua palvelua, pitää siihen arkkitehdin sijalle istuttaa tyyppi, jonka tittelinä on (pientalo-) rakennuttaja. Rakennuttamispalvelua myös pientaloihin on saatavilla, mutta siltä osin markkina on vielä aika kehittymätön - suomalaiset kun on pikkuisen nihkeitä maksamaan rakennuttamispalveluista.

      Eli hakurobotille hakusanoiksi pientalo ja rakennuttaminen tai pientalo ja projektinjohto - ja pitäisi alkaa löytymään. Pari kaveria ainakin tiedän noista leipänsä repivän, mutta jääkööt suosittelematta, kun en tiedä heidän hinta-laatusuhteestaan muuta kuin, etteivät pääse minun tasolle siinä...

    • JörgenK

      Tarpeita on kovin erillaisia, on kroisoksia jotka haluavat avaimet käteen taloja ja köyhempiä tai ahkerampia hartiapankki rakentajia.
      Kaikki eivät tee ensimmäistä taloaan, jolloin oppirahoja on jo makseltu. Sitten on ammattirakentajat, jotka konsulttien kusetusta eivät tarvitse.
      Jos sinulla on miljoona €uroa, niin osta avaimet käteen 300 m2 kivitalo, jos vähemmän niin harkitse ensin.
      Rahalla palvelua saa takuuvarmasti, huippu ammattilaiset eivät oikein omakotityömailla viihdy ja jaksa tuota itkua huvikseen kuunnella.
      Ammattilainen on asiakkaanakin paljon kevyempi pala hoidella ja mennään sopimusten mukaan. Rakentamisen riski ei kuulu urakoitsijalle, vaan asiakkaalle, on ensimmäisiä opittavia aiheesta.

    • K.Irvesmiesrkm

      Nyt kysytään saako mistään enää palvelua ? Voi olla heikosti saatavana jos pyytelee tarjouksia kaikilta, niin saa jo alkuun kusettajan maineen.
      Palvelua saa paljon helpommin, kun maksaa vähän enemmän ja käyttäytyy heti reilun oloisesti.

      • BauHerr

        Jaahas, kirvesmiesrakennusmestari sai heti tuon perusteella elinikäisen porttikiellon minun työmailleni.

        Pyydän aina kaikilta varteenotettavilta tarjouksen projekteista, vaikka kokemusperäisesti tiedän, että esim jämerät ja lammit ylihinnoittelevat itsensä. Tähän on poikkeus. Max ei sitä kerro, mutta myy loppupeleissä myös pelkkiä kiviä, ja tuppaa silloin olemaan kilpailukykyinen.

        Maine ikävänä ihmisenä ja hinnat tuntevana rakentajana on tärkein "omaisuuteni". Minua ei kiinnosta pätkän vertaa se, mitä joku kirvesmies minusta ajattelee. Oman porukan kanssa tulen toimeen työmaalla. Kukaan omasta porukasta ei kiroile tai korota ääntään, mikä on valtava poikkeus ulkoistettujen hommien hoitajiin.

        Rakentamisen tulos tehdään ostotoiminnassa. Hartiapankkilainen saa heilua hullun lailla sateessa ja tuiskussa rakennustelineillä päästäkseen siihen tulokseen, jonka minä hoidan kahvikupin ääressä lämmitetyssä neuvottelutilassa. Tulos syntyy puku päällä, ei suinkaan haalareissa.

        Ostoissa meillä ei tuijoteta pelkästään alennusprosenttia. 70 % alennus voi vaikuttaa hienolta, kunnes tarkistaa saman tavaran hinnan Puolasta. Ja meillä se tarkistus tehdään rutiinilla. Tavara tulee viikossa Puolasta ja on yleensä laadultaan ihan sitä samaa, koska Suomessa myytävä tavara tulee samalta tehtaalta.

        Yllä olevasta selviää myös se, miksi Suomesta ei saa saksalaista rakennuspalvelua: se olisi hinnaltaan hyvin kallista. Saksassa rakennan OKT neliön hieman yli 1000 eurolla, kun samaan menee Suomessa "rautakaupan hinnoilla" yli 3500 euroa neliöltä.


      • Eeeheeheheheehe

        Höpöhöpö. Melkoinen satusetä tämä Bauherr. Huudattamalla ei saa palvelua mistään ja sillä, että homma toimii, on suurin merkitys kustannusten suhteen. Homma toimii vain jos kaikki projektin osapuolet sitoutuvat tekemään laatua sovitussa aikataulussa.... Oikein pitkään kun kilpailuttaa, niin saa vain "näennäisen" alennuksen, sillä toimittajat eivät ole tyhmiä, vaan ottavat saman rahan muuta kautta varmasti (rahdit, takuut, lisätilaukset jne.). .. Ja joo, tuotteet voivat jossain Puolassa olla halvempia, mutta niiden tuonti ja järjestely ei ole ilmaista... Taitaa Bauherr siirtää tuon kulun asiakkaalle ja hyötyä vain itse... Ellei sitten ole niin umpio, että näkee tuon vaivan ilmaiseksi? Puolasta ostetut tuotteet on tehty keski-eurooppaan eikä testattu Suomessa, Suomen ilmasto-olosuhteissa... En missään nimessä ostaisi esim. mitään säkkikamaa Puolasta. Puuta sieltä ei varmasti kannata tuoda, joten vain sisustuskamat voisivat tulla huomioon... Ne taas valitsisin itse mieluiten ja maksaisin takuusta Suomalaiselle toimijalle.

        TYRMÄÄN TÄYSIN BAUHERRIN KOMMENTIT


    • BauHerr

      "TYRMÄÄN TÄYSIN BAUHERRIN KOMMENTIT"

      Sama tuo minulle on.

      Minä kilpailutan lähes kaiken pois lukien sen, missä minulla on omat miehet/naiset tai vakiintunut toimitussuhde.

      Ostan globaalisti:

      Esimerkki: Minä ostan Weberin tuotteet Puolasta ja voi vannoa, että ne ovat aivan samoja mitä Weber myy reilusti yli 10-kertaisella hinnalla Suomessa. Samasta tehtaasta ne Weberin tuotteet tulevat myös suomalaiselle osalle Weberiä. Eikä se Weber Suomessa mitään säätutkimuksia tee. Rekkakuljetus on helppo tilata puhelimella ja sieltä se minunkin tilaukseni tulee sillä samalla Tallinkin lautalla Vuosaareen kuin se Weberinkin kuljetus. Sama koskee kaikkia muitakin kansainvälisiä konserneja. Tämä on vain esimerkki.

      Säkkikamassa tarkistan virolaisilta mikä tuotenumero vastaa mitäkin. Viroqa varten ei kannata säkittää erikseen, joten koodien muuttaminen (keinotekoinen erillaistaminen) avautuu sitä kautta.

      Keski-Euroopassa pitkään asuneena voin kertoa, että olosuhteet eivät Saksassa kovin paljoa poikkea suomalaisista. Saksassa routa menee tosin vain, alueesta riippuen, noin 500 mm syvyyteen ja Etelä-Suomessa on syytä laskea 2500 mm.

      Puolasta saa hienoa tammea. Lähes jokaisessa suomalaisessa kodissa on puutavaraa Baltiasta ja Puolasta. Tosin ne yleensä mielletään Ikean huonekaluiksi. Ettei vain tuokin puolalaista puuta vastustava vuodatuksesti olisi kirjoitettu baltialaisen/puolalaisen puun/lastulevyn päältä?

      Puola ei ole ainoa hankintamaa. Tekniikkaa ostan Saksasta samoin esimerkiksi ns. tiivistalotuotteet. Se nyt on vaan tyhmää maksaa vihtiläiselle maahantuojalle siitä, että hinta nelinkertaistuu ja toimitusaika tuplaantuu. Virosta saa puusepäntuotteita ja metallityötä niin edullisesti, ettei oma valmistus kannata.

      Mutta samapa tuo. Jokainen taaplaa tavallaan. Fiksut ruotsalaiset valtaavat maailmanmarkkinat ikeoillaan siinä missä suomalaiset kuvittelevat ostavansa alihankkijan ystävyyttä ylihinnoilla.

      Tässähän on pakko nauraa koko matka - pankkiin asti.

    • 35vuottaalalla

      Miksiköhän BauHerr on tullut keski-Euroopasta Suomeen näin pieneen markkina-alueeseen. Eihän täällä toteuteta kuin muutama sata pientaloa vuodessa.
      Yleensäkin miksi noin pätevä ja koulutettu kaveri puuhastelee pientalojen kanssa ja kirjoittelee tällaisille harrastelija palstoille.
      Olen kanssasi eri mieltä, parhaaseen lopputulokseen ei päästä kettuilemalla ja kiristämällä.

      • BauHerr

        Pientalojen rakentaminen hakkaa harrastuksena esimerkiksi golfin pelaamisen mennentullen. Siksi.

        Tämä on hyvä palst uusille ideoille. Ei ole vaaraa, että tulisi vastaan fakki-idiootteja. Sivuston #"=&%%¤# lannoittaa hyvin uusia ajatuksia.

        "Olen kanssasi eri mieltä, parhaaseen lopputulokseen ei päästä kettuilemalla ja kiristämällä." Tuosta olen täysin samaa mieltä.

        Senpä vuoksi en suostu teollisuuden kiristyksiin, vaan ostan suomalaista tavaraa sieltä, mistä sen edullisimmin saan. Se ei sitten useinkaan ole Suomi, vaan esim. Viro. Kun Abloyn tai Oraksen tavara matkustaa 90 kilometriä Helsingin eteläpuolelle, sen tukkuhinnasta putoaa noin 75 - 80 %. Teoriassa yritykset syyllistyvät polkumyyntiin (jota ei EU:n sisäisessä kaupassa voi enää määritelmän mukaan olla). Minä sitten edistän EU:n sisämarkkinakauppaa ostamalla tavarat takaisin Suomeen.

        Järjestelmässä on vikaa, jos esimerkiksi konekipissäkki maksaa suomalaisessa rautakaupassa 30 rahaa, mutta voin sen itse tuoda Puolasta yhdellä rahalla. Kas puolalainen yrittäjä tuo säkit tullessaan, tekee työt sellaiseen hintaan, johon suomalainen yrittäjä ei voi matariaalikustannusten vuoksi päästä. Puolalinen/virolainen yrittäjä ajelee kotiinsa pakettiautolla, josta ei tarvitse maksaa autoveroa ja nauraa suomalaisten yksinkertaisuudelle.

        Siinäkin on vikaa, että suomalainen joutuu maksamaan erilaisista luvista älyttömiä summia. Esimerkiksi tarvitsin työmaalle miehen "rekkakortilla". Suomalaisia ei ollut tarjolla, koska lupien hankinta maksaa nykyisin enemmän kuin liikennelentäjän lupakirja. Sen sijaan työmaan virolaisella apumiehellä oli aivan kaikki mahdolliset ajokorttiluokat mukaan lukien sellaiset, joita ei Suomessa käytetä. Kysyin hankinnan hintaa: muutama sata euroa oli vastaus.

        Suomalainen talousjärjestelmä on täydellisessä umpikujassa. Ensimmäiseksi se näkyy asumisessa, koska asunto on kuluttajan suurin hankinta. Tai olisi, koska tulevaisuudesssa entistä harvemmalla tulee olemaan siihen varaa.

        Tässä on taustalla huomattavasti vakavampi asia kuin "sikakalliit maalit tai naulat".


        Tämän vuoksi herättelen niitä, joilta fakki-iditiosmi ei ole vienyt ymmärryskykyä.


      • Eipäonnistu

        Tiedän kyllä kuka tämä Bauherra on... Alan suurimpia kusettajia, jolta saatavia rahoja perätään lakiteitse ja jolla itselläänkään ei ole puhtaita jauhoja ollut pussissa vuosikausiin. Perässä juoksee useampikin viranomainen verottaja etunenässä. Oikeasti hän ei rakenna enää mitään ja briljeeraa täällä nettipalstoilla "muka" osaamisellaan ja tietämyksellään... Joiden opeilla on itsensä ja muutaman hyväuskoisen rakentajan ajanut ansaan.


      • BauHerr
        Eipäonnistu kirjoitti:

        Tiedän kyllä kuka tämä Bauherra on... Alan suurimpia kusettajia, jolta saatavia rahoja perätään lakiteitse ja jolla itselläänkään ei ole puhtaita jauhoja ollut pussissa vuosikausiin. Perässä juoksee useampikin viranomainen verottaja etunenässä. Oikeasti hän ei rakenna enää mitään ja briljeeraa täällä nettipalstoilla "muka" osaamisellaan ja tietämyksellään... Joiden opeilla on itsensä ja muutaman hyväuskoisen rakentajan ajanut ansaan.

        Mielenkiintoinen reaktio. Taisi kommenttini ylihinnoittelusta osua ns. omaan nilkkaan. Hanki jalkaasi pitkävartiset Sievit, niin ei tunnu noin pahalta!

        Jos en rakenna mitään, niin mistä tuo betonipöly, jota tuossa hetki sitten karistelin, on peräisin?

        Viranomaiset tosiaa käyvät aina silloin tällöin työmaalla, aina kutsusta. Se nyt vaan on niin, ettei juuri mitään voi rakentaa ilman virallisia katselmuksia.

        Ansoista en tiedä mitään, ellei sellaiseksi lasketa järjettömiä viranomaismääräyksiä, kuten noita julmetun suuria invalidiympyröitä WC-tiloihin.

        Ei ole kukaan valittanut rakentamisen tasosta. Perfektionistiksi on kyllä haukuttu.


      • Täyuunotoibauherr

        Se oli unihiekkaa, jota karistelit ryyppyillan jälkeen. Olet niitä persektionisteja joita ala ei kaipaa yhtään lisää. Opeillasi syntyy sutta ja sekundaa ja todennäköisesti laatuun suhteutettuna kallista. Itse kirjoittelet skeidaa täällä nettipalstoilla ja olet todennäköisesti liiketoimintakiellossa koko jätkä.


      • BauHerr
        Täyuunotoibauherr kirjoitti:

        Se oli unihiekkaa, jota karistelit ryyppyillan jälkeen. Olet niitä persektionisteja joita ala ei kaipaa yhtään lisää. Opeillasi syntyy sutta ja sekundaa ja todennäköisesti laatuun suhteutettuna kallista. Itse kirjoittelet skeidaa täällä nettipalstoilla ja olet todennäköisesti liiketoimintakiellossa koko jätkä.

        Taas täysin perusteettomia väitteitä.

        Asiapohjalta et siis pysty kiistämään yhtään kommenttiani.

        Jos olen mielestäni esittänyt jotain väärää, niin esitä korjausehdotus. Tässä ketjussa olen esittänyt rakannustarvikkeiden tilaamista ulkomailta ja rakentajien kilpailuttamista. Mitenkäs se mielestäsi aiheuttaa sutta ja sekundaa? Samaa tavaraa ovat kuin mitä saat rautakaupasta kymmenen kertaa / kymmeniä kerttoja korkeampaan hintaan.

        Tylsää. Shape up!!!

        Alkuperäiselle kysyjälle: kuten näkyy rakentajien taso on matala. Kun rahaa tulee huonosta rakentamisesta ja ylihinnoittelusta, niin miksi nähdä palvelun vaiva? Nämä suomalaiset dinosaurukset pysyvät pystyssä vain viranomaisten rakentamien markkinoillepääsyn esteiden suojassa. Kun EU lopulta yhdistyy, suomalaiset liskot kuolevat sukupuuttoon.

        Jos joku väittää, ettei markkinoilla ole teknisiä esteitä, niin yksi kysymys: miksi LVI-suunnitelma on esitettävä henkilökohtaisesti. Vastaus: jottei saksalainen asian paremmin osaava suunnittelija pysty myymään suunnitelmiaan Suomeen.


    • RakentajaReka

      LVI suunnittelu on omakotirakentamisessa joku tonnin homma, tuskinpa Saksasta asti viitsivät nähdä vaivaa.
      Saksassa osaavat myös hyvin suojella omaa työtään ulkopuolisilta tupla vaatimukset.
      Ei ne tuotteet nyt Suomessa missään kymmenen kertaisessa hinnassa ole, puhut muunneltua totuutta.
      Hintaerotkin tulevat lähinnä veroista ja Suomessa pitää maksaa Suomen veroja.

      • tiedätämä

        Juuri näin. suomen ongelma ei missään nimessä ole korkeat rakennustarvikekustannukset.


      • BauHerr

        Saan Pakistanista LVI-suunnitelman USA:ta varten 10 dollarilla, mutta Suomea varten olisi pakko kuskata suunnittelija rakennusvalvontaan. 1000 euron ja 10 dollarin hintaero on aika suuri, vai mitä! Kaiken huipuksi laatu on suomalaista parempaa. Intialaisilla ja pakistanilaisilla suunnittelijoilla on paljon kokemusta, kun ovat esimerkiksi suunnitelleet lähes kaikki uudet USA:n koulurakennukset. Saksasta taas saisin ihan oiekasti toimivat IV-suunnitelmat, koska heillä on siellä huippukavereit niitä tekemässä.

        Väite siitä, ettei rakennustarvikkeissa ole hinnaneroa, on totuudenvastainen.

        Otetaan tuotteeksi Knaufin peruskipsi MP 75 30 kg säkissä ja kerätään satunnaisotos hinnoista: Suomi 19,90 € ja Viro 6,98 € (http://www.talotarvike.com/kauppa/manu.php?id=125 jahttp://varvikeskus.ee/soodus/). Virolainen hinta on jo lähdössä 75 % halvempi ja siinä on vielä runsaasti tinkimisvaraa. Minä en missään nimessä maksa siitä noin korkeaa hintaa. Alle 6 euroa on sopiva hinta.

        Tuo on vain sattumanvarainen otanta. Käytännössä rakennustarvikkeet maksavat Suomessa kolme kertaa enemmän kuin vastaavat 88 km päässä Helsingistä.

        Jotain on pahasti pielessä!


    • BauHerr

      Pieni lisäys:

      Kymmnekertaisia hinnaneroja löytää esimerkiksi tuotteelle Leca EasyLex 2500 profiili.

      Agrimarketin suomalaisen suolainen hinta sille on 17,50 € / KPL, kun sama profiili maksaa Puolassa noin 0,65 € ja joku minua etevämpi tinkaa sen halvemmalla.

      Rakennustarvikkeet ovat Suomessa jopa kymmeniä kertoja kalliimpia kuin tietyissä EU-maissa. M.O.T.

      • baupaskahousu

        Jos asuu Suomessa, maksaa Suomen hinnat ja verot ja lopettaa ruikuttamisen. Muuttakoon Baumies sinne keskieurooppaan puolestani. Kaltaisiasi ruikuttaja paskahousuja ei täällä kaivata.


      • BauHerr
        baupaskahousu kirjoitti:

        Jos asuu Suomessa, maksaa Suomen hinnat ja verot ja lopettaa ruikuttamisen. Muuttakoon Baumies sinne keskieurooppaan puolestani. Kaltaisiasi ruikuttaja paskahousuja ei täällä kaivata.

        Tuo sukupuuttoon kuolevan dinosauruksen korina ei hetkauta minua mihinkään suuntaan. EU:n sisämarkkinoiden tarkoitus on tehdä loppu tehottomista markkinoista, joita Suomen rakennusala edustaa pahimillaan.

        Suomalaisen isänmaallinen velvollisuus on ostaa ulkomailta ja näin edistää Suomen talouden uudistumista.

        Alkuperäiselle kysymyksen esittäjälle vastaus alkuperäiseen tiedusteluun: palvelua ei voi näillä paikallisilla hinnoilla tarjota, koska lopputuote on liian kallis. Järkevät palvelurakentaminen edellyttää maahantuontia. Siihen taas pienten rakentajien taidot eivät riitä ja isommat tekevät mieluummin isompaa rahaa kerrostaloilla ja kauppakeskuksilla.

        Tästä syystä on rakennettava itse ja tuotava tarvikkeet maahan myös itse. Kolikon toinen puoli on se, että tee muutama talo samalla vaivalla. Hyvällä tontilla tienaat muutama satatuhatta per asunto.


    • Pavusta

      BauHerr täysin oikeassa. BauHerr on nyt asian ytimessä !

      itse kirjoittelin about samasta aiheesta 2-3vuotta sitten..(tukkuportaat/hinnat/verotus/jne.) :) ja samat osta suomesta maksat suomeen sekopäitä tuokin jutustelu poiki... hah..

      - Hauska huomata, että juurikin sama vertailtava tuote.. MP75 konekipsilaasti...
      - On se edelleen ihme, että ajatellaan suomalaisen työn olevan jotenkin "ylivoimaisen hyvää"...totuus on kuitenkin muuta. ahneutta yllikyllin.. huonoa laatua ylimieliseen hintaan.. maahantuojat /tukkuportaat / jälleenmyynti... ei kiitos heille... Itse tilaan kaiken hinnaltaan järkevän ulkomailta....

      Pieni esimerkki pelkästä toimituksesta (yksi lavallinen /1tn):
      Suomessa paikallisesta Rautakaupasta kotiinkuljetus:80€ (<20km)
      Tallinnasta kotiinkuljetus: 100€ (<800km)
      - paikkakunta pohjois-suomessa.

      - Ainoat "aikataulu" ongelmat on olleet suomalaisten kauppiaiden kanssa(viivästyy jopa viikkoja sovitusta). Ulkomailta ostaessa aikataulut on olleet aina täsmällisiä (kuten on sovittu).

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/11551596/rakentajatili-tallinnasta

      • Monimielipide

        Mikään muu ei pidä paikkaansa, kuin Suomalainen huima verotus, se on noin puolet hinnasta.
        Veroilla taas aikaansaadaan maailman parhaita koulutuksia ja sosiaaliturva.
        Myös yksi maailman suurimmista byrokratioista ja opettajillekin viisinkertainen palkka mitä esim. Virossa.
        Pidempiä lomia ja suurempia lomakorvauksia ei myöskään löydy mistään maailmassa.
        Virolaisen keskipalkka on 600 € , sitäkö BauHerr haluaa myös Suomeen. Ei tarvitse paljon etelän aurinkolomia haaveilla.


      • BauHerr

        "Mikään muu ei pidä paikkaansa, kuin Suomalainen huima verotus, se on noin puolet hinnasta."

        ALV on 24 %. Se ei Virossa ole kuin hieman matalampi.

        "Veroilla taas aikaansaadaan maailman parhaita koulutuksia ja sosiaaliturva."

        Väärin. Peruskoulu on hyvää tasoa, mutta ammattikoulut toimivat ongelmanuorten päivähoitoparkkeina, ammattikorkeakoulut ovat heikkotasoisia, yliopistoista ei ole juuri mihinkään eikä Suomi ole saanut kuin yhden tieteen Nobelin (mikäli Ragnar Granit lasketaan ruotsalaiseksi).

        Sosiaaliturvaa rahoitetaan Suomessa ottamalla velkaa. Palataan asiaan 10 vuoden kuluttua, kun velkojat, IMF, EKP ja komissio, käskyttävät VM:n virkamiehiä. Jos VM:ssä on älyllistä elämää, niin virkamiehet tutkivat rakennusmarkkinat suurennuslasilla. Tässä on totaalikatastrofin ainekset. Perfect storm!

        "Myös yksi maailman suurimmista byrokratioista ja opettajillekin viisinkertainen palkka mitä esim. Virossa."

        Niin, läskiä on tulevan Troikan leikattavaksi vaikka kuinka paljon, mutta sillä ei ole mitään tekemistä ulkomaisten rakennustarvikkeiden hintojen kanssa.

        "Pidempiä lomia ja suurempia lomakorvauksia ei myöskään löydy mistään maailmassa".

        HÖPÖ HÖPÖ. Muualla ne eivät ole lomakorvauksia, vaan 13. ja 14. kuukauden palkkoja tai "joulubonuksia" tai vain bonuksia.

        Ainakin minun pisimmät lomani olen "tienannut" Suomen rajojen ulkopuolella. 8 viikkoa taitaa olla ennätys.


      • Monimielipide
        BauHerr kirjoitti:

        "Mikään muu ei pidä paikkaansa, kuin Suomalainen huima verotus, se on noin puolet hinnasta."

        ALV on 24 %. Se ei Virossa ole kuin hieman matalampi.

        "Veroilla taas aikaansaadaan maailman parhaita koulutuksia ja sosiaaliturva."

        Väärin. Peruskoulu on hyvää tasoa, mutta ammattikoulut toimivat ongelmanuorten päivähoitoparkkeina, ammattikorkeakoulut ovat heikkotasoisia, yliopistoista ei ole juuri mihinkään eikä Suomi ole saanut kuin yhden tieteen Nobelin (mikäli Ragnar Granit lasketaan ruotsalaiseksi).

        Sosiaaliturvaa rahoitetaan Suomessa ottamalla velkaa. Palataan asiaan 10 vuoden kuluttua, kun velkojat, IMF, EKP ja komissio, käskyttävät VM:n virkamiehiä. Jos VM:ssä on älyllistä elämää, niin virkamiehet tutkivat rakennusmarkkinat suurennuslasilla. Tässä on totaalikatastrofin ainekset. Perfect storm!

        "Myös yksi maailman suurimmista byrokratioista ja opettajillekin viisinkertainen palkka mitä esim. Virossa."

        Niin, läskiä on tulevan Troikan leikattavaksi vaikka kuinka paljon, mutta sillä ei ole mitään tekemistä ulkomaisten rakennustarvikkeiden hintojen kanssa.

        "Pidempiä lomia ja suurempia lomakorvauksia ei myöskään löydy mistään maailmassa".

        HÖPÖ HÖPÖ. Muualla ne eivät ole lomakorvauksia, vaan 13. ja 14. kuukauden palkkoja tai "joulubonuksia" tai vain bonuksia.

        Ainakin minun pisimmät lomani olen "tienannut" Suomen rajojen ulkopuolella. 8 viikkoa taitaa olla ennätys.

        Suomessa on paljon muitakin veroja, kuin Alv ja asiakkaaltahan nämä kulut tulisi saada. Yritysveroa 20 prosenttia, Pääomaveroa 30 - 33 prosenttia, sähköveroa, jäteveroa, polttoaineveroa, tuloveroa yli 50 prosenttiakin palkasta, vakuutusveroa jne.. Kaikki nämä tulevat kuluerinä tuontihinnan päälle.
        Sitten tietysti veroluontoiset maksut ja piiloverot eli taksat. Kyllä Suomi on yksi korkeimmin verotetusta maista maailmassa.
        Sekään ei tietenkään ole riittänyt, vaan velkaa on otettu vielä runsaasti.
        Jos esimerkiksi otetaan julkisen sektorin lomat niin pari kuukautta on monilla, opettajilla vieläkin enemmän. 13 kuukauden palkka onkin parempi systeemi, kun ihminen on kuitenkin enemmän työssä.
        Turha syyllistää Suomalaista yrittäjää, kyllä se osuutensa tässä verojen keräämisessä tekee, vaikka ulkolaista tavaraa myisikin.
        Jutuistasi paistaa läpi ettet tunne Suomalaisen työnantajan ja yrityksen kulurakennetta.
        Pelkkä härskeys ja häikäilemättömys ei joha menestykseen yritystoiminnassa, olet väärässä varsin monessa asiassa.


      • BauHerr
        Monimielipide kirjoitti:

        Suomessa on paljon muitakin veroja, kuin Alv ja asiakkaaltahan nämä kulut tulisi saada. Yritysveroa 20 prosenttia, Pääomaveroa 30 - 33 prosenttia, sähköveroa, jäteveroa, polttoaineveroa, tuloveroa yli 50 prosenttiakin palkasta, vakuutusveroa jne.. Kaikki nämä tulevat kuluerinä tuontihinnan päälle.
        Sitten tietysti veroluontoiset maksut ja piiloverot eli taksat. Kyllä Suomi on yksi korkeimmin verotetusta maista maailmassa.
        Sekään ei tietenkään ole riittänyt, vaan velkaa on otettu vielä runsaasti.
        Jos esimerkiksi otetaan julkisen sektorin lomat niin pari kuukautta on monilla, opettajilla vieläkin enemmän. 13 kuukauden palkka onkin parempi systeemi, kun ihminen on kuitenkin enemmän työssä.
        Turha syyllistää Suomalaista yrittäjää, kyllä se osuutensa tässä verojen keräämisessä tekee, vaikka ulkolaista tavaraa myisikin.
        Jutuistasi paistaa läpi ettet tunne Suomalaisen työnantajan ja yrityksen kulurakennetta.
        Pelkkä härskeys ja häikäilemättömys ei joha menestykseen yritystoiminnassa, olet väärässä varsin monessa asiassa.

        "Jutuistasi paistaa läpi ettet tunne Suomalaisen työnantajan ja yrityksen kulurakennetta."

        No tuo ei pidä lainkaan paikkaansa. Taidat itse uskoa asiasta esitettyä propagandaa, josta osan olen kirjoittanut kukas muu kuin minä ja entiset kolleegani. Meillä oli mottona se, että meidän hommissa ammattisairaudella tarkoitetaan kyynisyyttä ja alkoholismia. Jälkimmäisestä selvisin sillä, että join vain työaikana ja edustustiliin.

        Härskeys ja häikäilettömyys kuulostaa juuri siltä, mitä minä olen nähnyt. Voisin esittää monta hyvää esimerkkiä.


      • Monimielipide
        BauHerr kirjoitti:

        "Jutuistasi paistaa läpi ettet tunne Suomalaisen työnantajan ja yrityksen kulurakennetta."

        No tuo ei pidä lainkaan paikkaansa. Taidat itse uskoa asiasta esitettyä propagandaa, josta osan olen kirjoittanut kukas muu kuin minä ja entiset kolleegani. Meillä oli mottona se, että meidän hommissa ammattisairaudella tarkoitetaan kyynisyyttä ja alkoholismia. Jälkimmäisestä selvisin sillä, että join vain työaikana ja edustustiliin.

        Härskeys ja häikäilettömyys kuulostaa juuri siltä, mitä minä olen nähnyt. Voisin esittää monta hyvää esimerkkiä.

        Niin kyllä nuo Suomen verot eivät ole pelkkää propagandaa, on ne ihan oikeasti maksettava.
        Yrityksen ostaessa tavaraa ulkomailta, tulee lasku alv nollana ja siihen sitten aletaan latomaan näitä veroja päihin. Aivan ensimmäinen kerroin on alv 24 prosenttia.
        Itse kirjoittelet hyvin vaarallista propagandaa , yksikään yritys ei Suomessa selviä edellä kuvattuja veroja makselematta ja siinä luettelossa ei varmasti ollut kaikkea.


      • BauHerr
        Monimielipide kirjoitti:

        Niin kyllä nuo Suomen verot eivät ole pelkkää propagandaa, on ne ihan oikeasti maksettava.
        Yrityksen ostaessa tavaraa ulkomailta, tulee lasku alv nollana ja siihen sitten aletaan latomaan näitä veroja päihin. Aivan ensimmäinen kerroin on alv 24 prosenttia.
        Itse kirjoittelet hyvin vaarallista propagandaa , yksikään yritys ei Suomessa selviä edellä kuvattuja veroja makselematta ja siinä luettelossa ei varmasti ollut kaikkea.

        HÖPÖ HÖPÖ. Esimerkiksi Nokia OyJ maksoi useampana vuonna vähemmän veroja kuin tuntemani Alepan kassaneiti.

        ALV ei ole yrityksen maksama vero, vaan kulutusvero. Sen maksaa vain ja ainoastaan kuluttaja. Yritys kerää sitä verottaja puolesta ja voi saada veronkantotyöstä korvauksen esimerkiksi alarajahuojennuksen muodossa.

        Olen lopettanut propagandan kirjoittamisen/puhumisen vuosia sitten sen jälkeen, kun vaurastuin siinä määrin, ettei minun tarvitse enää kirjoittaa roskaa kenenkään puolesta.


      • Monimielipide
        BauHerr kirjoitti:

        HÖPÖ HÖPÖ. Esimerkiksi Nokia OyJ maksoi useampana vuonna vähemmän veroja kuin tuntemani Alepan kassaneiti.

        ALV ei ole yrityksen maksama vero, vaan kulutusvero. Sen maksaa vain ja ainoastaan kuluttaja. Yritys kerää sitä verottaja puolesta ja voi saada veronkantotyöstä korvauksen esimerkiksi alarajahuojennuksen muodossa.

        Olen lopettanut propagandan kirjoittamisen/puhumisen vuosia sitten sen jälkeen, kun vaurastuin siinä määrin, ettei minun tarvitse enää kirjoittaa roskaa kenenkään puolesta.

        Kovimpa sitä Nokiaa kuitenkin takaisin kaivataan ja väitetään koko Suomen taloutta heikentäneen sen alamäen. Kyllä se Nokia taisi kuitenkin niitä verotuloja tähän maahan tahkota melko paljon, Alepan kassaneitiä myöskään yhtään halventaen.
        BauHerr itse on se epäisänmaallinen mulkku, joka veroja Suomeen ei haluaisi maksaa, sosiaaliturva kyllä kelpaa.
        Voihan sitä niinkin ajatella, että kuluttaja tämän kaiken verotuksen maksaa ja sitä on tässä sinulle yritetty rautalangasta vääntää.
        Tällä hetkellä kuitenkin Suomessa on pula työnantajista, ei tekijöistä.


    • IhmetteleeErkki

      Miksiköhän BauHerr asuu ja elää näin paskassa maassa, kun Virossa kaikki olisi halvempaa.

      • BauHerr

        Minun asumiseni ei liity käsiteltävään asiaan millään tavalla.

        Olen asunut useammassa maassa (lukumäärä riippuu siitä lasketaanko osavaltiot maiksi vai ei) , myös Virossa. Taloudellisesti riippumattomana asun milloin missäkin. Se ei ole Teidän murheenne.

        Virolaisten keskipalkalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten esimerkiksi Knauf, Weber, Abloy tai vaikkapa Oras ylihinnoittelevat tavaransa Suomen markkinoilla.

        Erot verotuksessa eivät selitä noin suuria hinnaneroja. Ottakaa huomioon, että säkkikama tulee samalta PUOLALAISELTA TEHTAALTA, mutta 88 km merimatka nostaa tavaran hinnan NELINKERTAISEKSI. Suomalainen verottaja ei "ehdi" merimatkan aikana keräämään niin suuria veroja, että se selittäisi hinnaneron. Vero se on Virossakin.


    • Pavusta

      Minulla yksittäisessä tuotteessa suurin säästö on kieroilmatakassa.
      - suomesta ostettuna 7000-7500€ (toimitettuna 6 tarjousta)
      - tallinnasta ostettuna 4000€ (toimitettuna 1 tarjous)

      Tuote valmistettu saksassa ja toimitus saksasta viron kautta mestoille suomeen... Mielummin perheeni kanssa käytän välirahan kuin maksan 3-portaiselle tuonti organisaatiolle...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe