Työvoimapoliittinen koulutus

turhanpäiväistä

Koulutus johon siis työkkäri antaa kouluttajalle rahat. No, olin laittanut yhden hakemuksen jälleen vetämään, samaan koulutukseen olen hakenut jo useamman vuoden ajan, sama kouluttaja kaikissa. Nykyään minun omilla sivuillani mol.fi-palvelussa tämän kouluttajan tämän alan koulutus ei edes näy haettavissa olevissa koulutuksissa! Miten ihmeessä ovat sen poistaneetkaan näkyvistä minun sivuillani. Mutta yleisissä listoissa koulutus näkyy, ja kun kerran olin keväällä ns. uraohjauksessa työkkärin laittamana, niin siellä tähän koulutukseen hakeutumista suositeltiin, joten laitoinpa sitten hakemuksen. Ilmeisesti juuri sen uraohjaajan suosituksesta pääsin valintatilaisuuteen mukaan. Ja tällä kertaa tähän olikin sitten valintatapana ympätty testit, eli valintatilaisuuteen kutsutuilta testattiin atk-osaamista ja toisena osiona alaan liittyvää eli matemaattista puolta. No, ja sitten näitten testin jälkeen vielä haastattelu. Ai, niin yksi kohta unohtui siitä testipäivästä, oli myös ryhmätyö, jossa vartissa piti joku ongelma ratkaista viiden tyypin voimin. No, ryhmätyö on sitä mitä yleensäkin, pari tyyppiä vetää, ja muut myötäilevät. Mutta eihän se vielä kerro mitään, millaiseen ryhmädynamiikkaan pystytään.... Työelämässä ryhmätyö yleensä on kyllä aika paljon samanlaista, mutta silloinkin siellä toimivat ryhmän yleispätevät säännöt, eli pari vetää, myötäilijät ja seurailijat ja sitä rataa... No, tämä haastattelu sitten näitten valintatestien jälkeen. Paikalla kaksi kouluttajan edustajaa ja työkkärin edustaja, työkkärin edustaja ei muuta kuin hiljaa istuu, hänellä ei ole muuta sanottavaa kuin että näet sitten huomenna pankkitunnuksilla tuloksen (en tule valituksi, tiedän sen). Mutta nämä kouluttajan edustajat, alusta asti selvää, että he eivät olisi minua edes kutsuneet koko valintatilaisuuteen. Testit menivät ok, yksi pieni tiplu yhden tehtävän osiossa. Siis yksi tiplu niissä osaamistehtävissä! Mutta kouluttajan edustajien kanta se, että ei. Ja kun eivät muuta keksineet mihin takertua, niin se oli sitten se, että "sinullahan ei ole suoranaisesti tähän alaan liittyvää työkokemusta!" No, enpä hoksannut sanoa, että jaa, ehkä sitä kokemusta alkais tulla kun sais vähän päivitettyä tietoja. ja huomatkaa siis, kun kerran oli valintatestit, osaamiskartoitus, niin yksi ainoa tiplu! Mitenkähän niillä muilla meni...
Erityisesti pistin myös merkille niissä valintatestitilaisuuksissa, että paikalla oli tyyppi, joka on suorittanut pari vuotta sitten työkkärin tuella (siis työkkäri jo kertaalleen alalle kouluttanut) koulutuksen, ammattitutkinnon, facebook-sivuillaan tyyppi kertoo olleensa alaan liittyvässä työssä, ja nyt siis oli uudemman kerran ikään kuin jatkokoulutukseen pyrkimässä työkkärin tuella. Olisko työkkärin aiheellista osoittaa tämä tyyppi omakustanteiseen jatkokoulutukseen! Siis sillähän on jo koulutus ja sitten se on ollut aivan äskettäin duunissa, no, missä mättää....

Kiitos! Ja kouluttajien puheista kävi ilmi ristiriitaisuus: ensin puhuivat, että on ihmisiä joilla ei ole koulutusta tai tietoa näistä asioista, että niitäkö se sitten ottavat sinne koulutettaviksi, ja toisaalta kuten juuri tämä tyyppi, josta kerroin niin tuota, hänellähän on jo kaikki se tieto, mitä on tarjolla.... Ei tuolla sen enempää opita! Vaan minä se en kelpaa! Tai sitten se, että jos on tehnyt työtä jolla on alalla merkitystä, niin tuota, eikös silloin jo osaa ne hommat mitä opetettavaksi on aiottu? Vaan minä sen en kelpaa, vaikka valintatestit menivät erittäin hyvin...

2

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllästynyttyöttömyyteen

      Vähän saman kaltainen kokemus minulla. Hakenut useampaan kertaan it-alan työvoimakoulutukseen, mutta koskaan ei tule valituksi. Alan työkokemusta ja ammattitutkinto. Silti sekään ei riitä, pitäisi olla enemmän työkokemusta ja tiedot ajantasalla. Eli dipparit ja maisterit vain kelpaavat näihin työkkärin koulutuksiin, muilla meillä ei ole mitään väliä!

    • Näin.on.nieriät

      Tässähän on tarkotus,että koulutajat valitsee mieleisensä.Ja toinen tarkoitus ,että he saavat rahansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe